کد خبر 661868
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

عراقی‌ها مشکوک شدند و شروع به تیراندازی کردند. بعد از چند دقیقه دوباره به صحبت کردن ادامه دادند. از سیم خار دار رد شدیم. در حالی که آنها هنوز متوجه نشده بودند. بچّه‌ها پشت سنگرهای شان مستقر شدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، ساعت 11 صبح روز 64/11/20 آن دسته از رزمندگان لشکر41 ثارالله که قرار بود در شب پیش‌ِرو به شبه جزیر فاو حمله کنند، در حال صرف ناهار بودند. بعد از اقامه نماز ظهر و کمی استراحت، نیروها، گردان به گردان و به صورت ستون به طرف محورهای عملیاتی حرکت کردند. یگان دریایی قایق‌های خود را با موتور خاموش و با پارو یا طناب داخل نهرها برای استقرار در پیچ‌های نزدیک اروند به سوی جلو حرکت می‌داد.

توصیه حاج قاسم به فرماندهانش

در طرح مانور گردان‌ها، پیش‌بینی شده بود که ساعت 17:30 تا 18:30 گردان‌های خط شکن موج دوّم و موج سوّم سوار بر قایق و با موتور خاموش با طناب خود را به دهانه نهرها نزدیک کنند و در پشت پیچ و خم نهرها موضع بگیرند تا پس از این که غواص‌ها به خط دشمن زدند با فرمان فرمانده لشکر حرکت کنند. قاسم سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله خطاب به مسئولین محورها گفته بود: «غیر از من با کسی تماس نگیرید. هدایت گردان‌ها را خودم انجام می‌دهم. شما فقط گردان‌ها را گروهان به گروهان حرکت دهید. حرکت گردان‌ها و حرکت به چپ و راست با من است.»

ساعت 15:30 رزمندگان گردان 410 غوّاص در حالی که در سه گروهان سازماندهی شده بودند از محل استقرار خود حرکت کردند. کمی بعد نفرات گروهان‌ها از هم جدا شدند. «حاج احمد امینی» فرمانده گردان، پیشاپیش افراد گروهان شهید میر افضلی به سوی نهر مجری رفت. رزمندگان گروهان‌های شهید عباس‌زاده و شهید عباسی به ترتیب به طرف نهرهای علی شیر و بلامه ادامه مسیر دادند. پرسنل گروهان‌های گردان 410 بعد از عبور از نخلستان‌ها در میان چولان‌ها و نیزارهای نهر مستقر شدند، تا پس از تجدید قوا و صرف شام و اقامه نماز مغرب و عشاء آماده عملیات شوند.

ساعت 19:05 رزمندگان هر سه گروهان در حالی که لباس غوّاصی بر تن داشتند آهسته و آرام وارد آب نهرها شدند و به سوی اروند حرکت کردند. ساعت 19:54 در حالی که 30 دقیقه از مَد گذشته بود، ابتدا پرسنل گروهان شهید عباسی وارد اروند شدند. لحظاتی بعد نخست نفرات گروهان شهید میر افضلی و سپس افراد گروهان شهید عباس‌زاده خود را به آب اروند زدند. به طوری که ساعت 20:04 تمام رزمندگان گردان 410 غواص در اروند غوطه ور بودند.

لحظاتی نفس‌گیر از عملیات «والفجر8» 
هر یک از گروهان‌ها در سه دسته سازماندهی شده بودند و هر دسته 10 متر با دسته دیگر فاصله داشت. افرادی که پیشاپیش دسته‌ها شنا می‌کردند با چنگ انداختن در حلقه طنابی که دسته‌ها را به هم متصل می‌کرد، سعی داشتند با کمترین انحراف در کنار هم، عرض اروند را طی کنند. علاوه بر این که دسته‌ها با طناب به هم متصل بودند، افراد هر دسته هم با گرفتن دست‌های یکدیگر پشت سر هم شنا می‌کردند.

پیش‌بینی شده بود که بعد از سه ساعت غوّاص‌ها به آن سوی رودخانه و به ساحل دشمن خواهند رسید. به این تربیت که برای عبور از 700متر گل و لای و چولان‌های نهرهای سه گانه، یک ساعت در نظر گرفته شده بود. رزمندگان 15 دقیقه وقت داشتند تا در ساحل خودی آرایش بگیرند و ستون‌ها را منظم کنند. پس از آن در مدت یک ساعت باید عرض اروند را شنا می‌کردند و 45 دقیقه برای بازکردن موانع و عبور از آن و رسیدن به نخستین سنگرهای دشمن زمان در اختیار داشتند.

ساعت 20:56 نخستین غوّاص‌ها به ساحل دشمن رسیدند. حاج احمد امینی که همراه با پرسنل گروهان شهید میرافضلی به موانع رسیده بود، با یک بی‌سیم دستی که قبلاً آب‌بندی شده بود، با فرمانده لشکر تماس گرفت. هنوز از دو گروهان دیگر خبری نبود. افراد گروهان شهید میرافضلی پس از عبور از موانع خود را به نزدیکی دشمن رساندند و منتظر صدور دستور حمله ماندند.

تماس قاسم سلیمانی با حسین علایی

ساعت 20:59 فرمانده لشکر 41 ثارالله به وسیله تلفن صحرایی با فرمانده گردان خط شکن 418 ابوالفضل (ع) که«حسین محمودی» بود تماس گرفت و از او خواست آماده حرکت باشد تا پس از حمله غواص‌ها، سوار بر قایق خود را به غوّاص‌ها برسانند و آنها را در شکستن خط و پاک سازی سنگرها یاری کنند. رزمندگان گردان 418 در آن لحظه سوار بر قایق‌هایی که موتور آنها خاموش بود، در پیچ و خم نهرهای منتهی به اروند، موضع گرفته و در انتظار حمله بودند.

ثانیه‌هایی بعد، در جناح راست لشکر 41 ثارالله دو گلوله منور شلیک شد. قاسم سلیمانی در ساعت 21:00 تلفنی به قرارگاه تاکتیکی لشکر و به جانشین فرمانده لشکر «مصطفی موذن‌زاده» گفت: «به علایی( حسین علایی فرمانده قرارگاه نوح) بگویند، امینی(فرمانده گردان 410 غواص) الآن پشت موانع است. در نتیجه امکان درگیری وجود دارد، اگر درگیر شویم اشکالی ندارد؟ در ضمن دو گلوله کلت به رنگ‌های قرمز و زرد در جناح راست ما شلیک شده، اگر مجبور شویم درگیر می‌شویم. زیرا نمی‌توان نیرو را در موانع نگه داشت.»

رزمندگان گروهان شهید میرافضلی پس از عبور از خورشیدی‌ها و موانع دیگر ساحل، در ساعت 21:30 به زیر سنگرهای دشمن رسیدند و آرایش گرفتند. کمی بعد و در ساعت 21:58 جانشین لشکر 41 ثارالله با قرارگاه نوح تماس گرفت و خطاب به فرمانده قرارگاه گفت: «نیروهای ما زیر سنگرهای دشمن، کاملاًّ آرایش گرفته‌اند. دیگران هم به احتمال زیاد رسیده‌اند. اما نتوانسته‌اند تماس بی‌سیمی بگیرند.»

حسین علایی در پاسخ گفت:« آماده باشید. ما منتظر لشکر 19 فجر هستیم.» موذن‌زاده لحظاتی بعد ضمن تماس با فرمانده لشکر 41 ثارالله ایشان را از دستور فرمانده قرارگاه مطلع کرد.
 
ساعت 22:10 به فرمانده لشکر 41 ثارالله خبر می‌رسد که غوّاص‌های گروهان‌های شهید عباسی و شهید عباس‌زاده از موانع عبور کرده و پشت سنگرهای دشمن آماده حمله هستند. یکی از بچّه‌های تخریب حاضر در عملیات روایت می‌کند: «وسط معبر که رسیدیم از موانع و هشت‌پرها و سیم خاردار توپی رد شدیم. دو سه تا سیم خاردار توپی مانده بود که سرمان را بلند کردیم دیدیم سنگر کمین روبروی ما است و با ما تقریباً 5 متر فاصله دارد. عراقی‌ها مشکوک شدند و شروع به تیراندازی کردند. بعد از چند دقیقه دوباره به صحبت کردن ادامه دادند. از سیم خار دار رد شدیم. در حالی که آنها هنوز متوجه نشده بودند. بچّه‌ها پشت سنگرهایشان مستقر شدند.»

سرانجام ساعت22:12 نخستین در گیری‌ها با سرنیزه آغاز شد. کمی بعد شلیک گلوله‌ها و انفجار نارنجک‌ها به گوش رسید. سه دقیقه بعد در محور نهر مجری، خط دشمن شکسته شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس