برجام که به عنوان امید دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور مطرح بود،‌ نتوانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.

آیا برجام قیمت کالاها را کاهش داد؟/ در دوران روحانی فقط سیب‌زمینی ارزان شدسرویس اقتصاد مشرق- کمتر از 250 روز تا پایان دولت یازدهم زمان باقیست و این در حالی است که بسیاری از وعده های اقتصادی روحانی از بهبود معیشت تا چرخیدن چرخ کارخانه ها همچنان بلاتکلیف مانده است.

یکی از وعده های روحانی در انتخابات سال 92 تأمین معیشت مردم بود. وی در این باره گفته بود: دولت تدبیر به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلا به یارانه نیازی نداشته باشند.

روحانی همچنین مدعی بود در دولت تدبیر و امید همراه با یارانه‌های نقدی، یارانه‌های کالایی نیز داده می‌شود تا اقشار ضعیف دیگر دغدغه معیشتی نداشته باشند؛ چرا که اساس اقتصاد دولت من آرامش به مردم و از بین بردن نگرانی است. البته نیاز مردم به یارانه در دوره او نه تنها کم نشد که در زمانی که دولت همه تلاش خود را به کار بسته بود تا مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، بیش از 91 درصد مردم به درخواست انصراف از یارانه نه گفتند!
 
 حال با گذشت بیش از سه سال از آن روزها و در ماههای پایانی عمر دولت می‌توان به بررسی عملکرد و دستاوردهای کابینه یازدهم پرداخت تا مشخص شود در عمل تا چه میزان به وعده هایی که به مردم داده بودند، موفق عمل کردند.
 
 برطبق آخرین گزارش بانک مرکزی از نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران که 29 شهریورماه امسال منتشر شد، آمارها از از کوچک‌تر شدن سفره مردم در دولت یازدهم خبر می‌دهند.
 
به عنوان نمونه همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود میزان هزینه های خانوار شهری در سال 94 نسبت به سال 92 افزایش یافته و در عین حال هزینه سالانه خانوار برای تهیه موادغذایی و خوراکی روند کاهشی داشته است.
 
ویرایش
 
 براساس این نمودار در سال 94 هزینه های خوراکی و آشامیدنی ها نسبت به سال92 بیش از 850 هزار تومان افزایش داشته است. لیکن این افزایش علی‌رغم کاهش نرخ تورم، نتوانسته رفاه خانوار را افزایش دهد و همانطور که قابل مشاهده است سرانه خوراکی و آشامیدنی‌های خانوار رشد معکوس را تجربه کرده است.
 
 این در حالیست که در همین مدت علی‌رغم افزایش بیش از 2.6 میلیون تومانی هزینه های مسکن و سوخت، سهم این بخش از هزینه های خانوار نیز افزایش داشته است.
 
 كاهش شاخص مصرف مواد خوراکی نظير گوشت قرمز، گوشت سفيد، ماهي و ميوه‌ها و سبزيجات نیز اين امر را تاييد مي‌كند كه تغييراتي در تركيب سبد مصرفي خانوار رخ داده است و در واقع سفره خانوار در این مدت منقبض تر شده است.
 
روند کاهشی استفاده مردم از موادغذایی در دولت موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان تغذیه ای و همچنین اصناف شده است. به عنوان نمونه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: تا سال های پیش مصرف سرانه گوشت 12 تا 12.5 کیلو بود و الان 9 تا 9.5 کیلو شده است یعنی سه کیلو مصرف سرانه کمتر شده است. به طوری که اگر در دوسال پیش کسی به خرید می رفت دو کیلو گوشت می خرید و از درب مغازه بیرون می آمد اما الان به یک و نیم کیلو اکتفا می کند.
 
 وزیر جهاد کشاورزی نیز که خود وظیفه تامین مایحتاج بازار را بر عهده دارد هم با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: سرانه مصرف ما در لبنیات حدود 100 لیتر است، در حالی که میانگین مصرف جهانی 150 لیتر است.
 
این موارد در حالیست که دولت همچنان کاهش تورم را به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای اقتصادی خود می‌داند، اما آنچه در واقعیت قابل مشاهده است دیده نشدن اثر این سیاست در زندگی روزمره مردم است، موضوعی که خود روحانی هم در ایام تبلیغات ریاست جمهوری بر آن تاکید داشت و جیب مردم را ملاک تشخیص کاهش تورم می‌دانست.
 
حسن روحانی در ابتدای شروع به کار خود مدعی بود که ملاک گرانی جیب مردم است نه آمار و ارقام نهادهای دولتی و بعدها نیز دوباره تأکید کرد که «معیار سنجش تورم باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است».
 
 براین اساس و برای درک بهتر وضعیت اقتصادی مردم ایران در دوران روحانی به مقایسه قیمت اقلام پرمصرف سبد غذایی خانوار براساس گزارش بانک مرکزی در زمان روی کار آمدن دولت و حال حاضر پرداخته ایم. در این میان افزایش قیمت کالاها در دوران پسابرجام را هم بررسی کردیم تا نقش توافق هسته ای در وضعیت معاش مردم بررسی شود.
 آنطور که از این نمودار برداشت می‌شود،‌ دولت روحانی در دوران مدیریت خود نتوانسته تسلط خوبی بر بازار داشته باشد و در این میان بسیاری کالاها روند افزایشی به خود گرفته اند. برجام هم که به عنوان امید دولت برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور مطرح بود هم نتوانست جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. گزارش های هفتگی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی مواد غذایی نیز به خوبی موید این معناست.
 
 رهبری معظم انقلاب نیز در 11 مرداد سال جاری در دیدار اقشار مختلف مردم بر بهبود نیافتن معیشت مردم در پسابرجام تاکید کردند و فرمودند: "شش ماه هم از امضای برجام میگذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ [درحالی‌که] خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریمها بود؛ برای اینکه تحریمهای ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا میگویند بتدریج، یواش یواش دارد درست میشود! مگر بحث سرِ یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما میگفتند، هم به مردم میگفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهّدات خود را انجام میدهد، یکباره همه‌ی تحریمها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملّت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعد گذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟ در این شش ماه دولت محترم کم میتوانست کار بکند اگر چنانچه این خباثت آمریکایی‌ها نبود؟ این برجام شد برای ما یک نمونه، یک تجربه. "
 
آنطور که مشخص است، دولت نتوانسته در زمان سپری شده از وقت خود برای بهبود معیشت مردم استفاده کند و کماکان سفره مردم کوچکتر و دسترسی به ملزومات زندگی برای آن ها سخت تر می‌شود، جا دارد دولت با تجدید نظر در سیاست‌های اقتصادی خود، توجه به اقشار مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد تا در زمان باقی مانده گامی نسبت به تعهدات خود بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    برید دم خونه رییس جمهور قبلی اونجا ارزونه
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    دیگه اینهم پرسیدن وتحقیق کردن نداره فقط دعاکنید روحانی رای نیاره که تورم صفرمیشه وافزایش حقوقهاهم صفر میشه واون چندنفری که زنده موندن هم مثل ماشهیدراه اصلاحات میشن
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    مشرق جان گوجه فرنگی یک میوه فصلی هست .تو تابستون امسال 500تومن هم من خریدم اما الان چون هوا سرده شده 4000تومن تقصیر دولت هست؟بابا انصاف هم چیز خوبیه.این قیمتها اگر تو بازه 3 اله نگاه بشه متناسب با تورم رشد کرده .تورم هم با امدن ورفتن دولتها پایین نمیاد ما 30ساله که تورم دورقمی داریم.نگاه سیاسی با انصاف وجوانمردی باید باشه .
  • امیر ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    احمدی نژاد هم تونسته بود فقط گوجه فرنگی رو ارزون نگه داره اونم فقط تو نارمک
  • حسین ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    شما که این همه خوب بلدین قیمت قبل و بعد از برجام رو دربیارید، لطف کنید قیمت ها رو قبل از و بعد از کاغذپاره هم منتشر کنید.. اصلا قیمت ها از سال 90 تا انتهای ریاست دولت پاکدستان(مرداد 92) رو منتشر کنید..
  • محمود ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    این حسین وامیر احتمالا از کاسبای تحریمن خوش بحالتون وضعتون خوبه نوسانات قیمت اصلا بهتون معلوم نمیشه
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ا سلام فقط گفته اند تورم کم شد کم کردیم در صورتیکه نکردند ونمیتوانند چون داخل مردم ودر کوچه وبازار نمیباشند چون خودشان درخرید نمیباشند واحتیاج به پول هم ندارند با این حقوقها که باز خودشان اعلام کردند که بدانندومتوجه شوند مردم چه میکشند اول دولت بلیط اتوبوس 100تومان بود حالا 700 تومان است نان هم همین طور برنج وروغن ودییگر مایحتاج عمومی همه چیز اینها میخواهند بازار را رونق بدهند با گرانی وتورم ماه به ماه بگویند 6در دراین ماه بود وماه دیگر 5.5 درصد در صورتیکه سالیانه حساب کنند خواهند دانست سر به فلک میکشد
  • سردار بختیاری ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس جان ! شما که دم از انصاف و جوانمردی میزنی ! اگر یه نگاه به دورو برت میکردی متوجه میشدی که کار از این حرفا گذشته و اوضاع معیشت مردم خراب تر از این حرفاست . پس لطفا تمام موارد و از ذهنت پاک نکن بیا سمت گوجه ! البته شاید تفکرات شما به همین اندازه باشه !
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    همين خوبه حداقل نگران صف مرغ نيستيم بين بد وبدتر بايد يكي رو انتخاب كرد ديگه
  • امیر ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اتفاقا کاسبان تحریم کسانی بودند که وقتی دلار شد 4000 تومان و 700 میلیارد دلار درآمد کشور برباد رفت و مسکن 400درصد افزایش داشت و قیمت ها ثانیه ای بالامیرفت و دسته بیل بجای دارو وارد میشد و .....سکوت کرده بودند و الان نگران افزایش 470 تومنی قیمت سیب هستند..
  • حسین ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    محمودجان(اگر احمدی نژاد نباشی) اصلا حرف شما درست.. نظر شما درباره سکوت دلواپسان فعلی حال و روز مردم در برابر افزایش ساعتی قیمت ها در دوران مدیریت پاکدستان چیه؟؟
  • امیر ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    جناب محمودخان هم بود تورم 50درصد و افزایش حقوقی 15 درصد بود..
  • alireza ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    دلم برای اون کشاورز بدبخت میسوزه که علارغم گرون شدن همه چیز پرتغال و سیب زمینی ارزون شده این یعنی فشار بیشتر به این قشر ضعیف.انگار زور دولت فقط به کشاورزا رسیده. درضمن قیمتی که درحال حاضر برای خرید پرتغال به کشاورز داده میشه500-700 هست که وقتی دست شما میرسه میشه 4000-5000. تو این دولت به جای اینکه از تولیدکننده حمایت بشه از دلال و واسطه حمایت شده اونم به اسم بازار آزاد و اینکه دولت هیچ دخالتی نداره
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    دم خونه ی رئیس جمهور قبلی شاید ارزون تر یاشه که نیست اما توی خونه ی روحانی همه چی مفته ایتو مطمئن باش این بنده ی خدا اصلا نمیفهمه گرونی و تورم چیه؟
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    داداشم عزیز دلم بیدار شو الان سال نود و پنجه نه 90 نه 92 بد گفتن از احمدی نژاد چه دردی از روحانی دوا می کنه؟ چی بهش اضافه میکنه؟ احمدی نژاد رفت تموم شد منتها الان بهتر از روحانی نداریم؟ چرا تا دلت بخواد هست تمامی کاندیدای سال 92 از روحانی بهتر بودن همشون منهای غرضی شاید از همشون هم بهتر دکتر قالیباف ادعا نمیکنم بی عیبه ولی محاسنش به مراتب بیشتر از معایبشه اگه دولت رو دست بگیره ان شاءلله ایران رو در عرصه های اقتصادی و اشتغال و ..به جایگاه شایسته ی خودش میرسونه
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    واله دروغ میگید مشرق الان سیب زمینی ..پرتغال ..گوجه..خیار همه اش ارزان است ...حداقل مردم دیگه نگران یک شبه بالا رفتن قیمتها نیستند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    حیطه ارزانی دولت هاله نور قلهک بود و دانشگاه علم و صنعت و گرنه از دست رفتن دو سوم سرمایه های مردم در دولت تدبیر و امید اتفاق نیفتاد.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    خوب معلومه نه
  • ناشناس ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ما به روحانی رای دادیم که 100 روزه مشکلات را حل کند نه اینکه قیمت برنج و گوشت قرمز و حبوبات و آب و برق و گاز و غیره چند برابر بشود و سفره مردم کوچکتر بشود.
  • مسعود ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    برجام ثابت کرد که عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت است و به تحریم مربوط نیست .
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    سال به سال دریغ از پارسال !
  • مهران ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    در دولت قبل هم چرخ سانتریفیوژ می چرخید هم چرخ زندگی مردم و هم چرخ کارخانه ها اما حالا هیچکدام نمی چرخد.
  • ناشناس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    چرا اصلاح طلبان در دولت قبل در مورد گرانی گوجه فرنگی در فصل زمستان داد و قال و قشقرق راه می انداختن ؟!
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    امام زمان هم الان بگوید تاثیر داشته اصول گرایان قبول نمی کنند
  • کامران ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    بودجه طرح های عمرانی در دولت قبل 8 برابر امروز بود و بیشترین پروژه های عمرانی و زیربنایی در 8 سال دولت قبل اجرایی و عملیاتی شدند .
  • ناشناس ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    صف مرغ !!!!!
  • مهران ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • محمد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اره تو صف سبد کالا هستیم بهتره!!
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    تورم 720 درصدی ونزوئلا رو ببینید تا بفهمید به کجا داشتیم میرفتیم
  • حسامم ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس عزیز تو این فصل سرما از بیتدبیری دولت گوجه تو بندر و شهرای جنوب اونقد ارزون شده که نه برای شهرهای مثل تهران صرفه برای آوردن هست که میگن به پول کرایش هم نمی ارزه و هم کشاورز بنده خدا براش نمی صرفه و گوجه ها به قول معروف باد کرده، قیمت گوجه 300 تومن و گوجه درجه یک هم 500 تومن هست. دولت میتونست شرایطی رو محیا که که هم در این شرایط صادرات محیا بشه و هم اینکه قیمت برای وارد کردن گوجه به شهرای سرد ارزش داشته باشه.
  • حسامم ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    از سال 90 تا 92 که تحریم ها بهشدت افزایش پیدا کرد، باید به دنبال این بگردیم که چه کسانی برای وضع تحریم به غرب کمک کرد، بعضی از آقا زاده ها...
  • سید ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    مگر فقط قیمت خوراکیها مهمه , از بالا رفتن عجیب و غریب قبض آب و برق و گاز فراموش کردید ....
  • مهرداد ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اگر اینها 4 سال دیگه بر سرکار باشند فاتحه این مملکت خونده س .
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اگر همین برجام نبود الان کره شمالی بودیم و یا مثل عراق دنبال نفت در برابر غذا بودیم
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اره زمان احمدی نژاد گوجه رو بورس بود که غربیا جرات نداشتن حرف بزنن چون می دونستن دخلشون اومده اما الان سیب زمینی رو بورسه که امارات فزرتی هم برامون شاخ و شونه میکشه
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    زمان احمدی نژاد که سیب زمینی مجانی بود... پس در اصل اینم گرون شده...
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    دل میرود ز دستم صاحبدلان خدارا محمودبیا روحانی بیچاره کرده مارا کوآب وبرق مفتی کواون کلیدکوفتی هرگزندیده ملت دولت به این ...
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    بچه رو چه بزنی چه بترسونی از ترس مرگ به خودکشی وادارتون کردن متوجه نیستید متاسفم برای شما هر وقت با وجدانت تنها شدی مقایسه کن زمانیکه تحریم زیاد بود و فشار رومون بود بهتر بود وضعمون یا الان؟ الان شاید همه چی گرون نشه و تورم ثابت باشه اما ایا قدرت خریدی هست؟ وقتی نتونی از قدرت کم بخری با وقتی که گرون بشه و نتونی بخری چه فرقی داره؟
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    عوارضو مالیات و مخلفات قبوض که خودش یه مصیبت جداست
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    عزیزم خر داغ کردن الکی ارس غلط بهت دادن تا بترسوننت
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اسم اوردن از امام زمان کار احمدی نژاد بود چی شده شماها دست به دامن حضرت شدید؟
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی نتونن بخرن بخاطر رکود تدبیرانه و اعتدالانه چه گرون بشه چه نشه چه فرقی به حالشون داره؟
  • ناشناس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    به امیر کاسبان تحریم کسانی بودند که در دولت قبل برای تحریم کشور به امریکا و غرب گرا می دادند و امروز کاسبان برجام شده اند .
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    هیچکدام از تحریمها لغو نشده بجز تحریم فروش نفت که پول آن هم بلوکه می شود و قابل برداشت نیست و فقط می توانیم برنج هندی و غیره تهاتر کنیم یعنی همان نفت در برابر غذا .
  • ناشناس ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    در کل تاریخ اقتصاد دنیا تورم بالاتر از 100 درصد نداشتیم و نداریم .
  • مسعود ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    سرمایه های مردم در بازار بورس بعد از برجام به کمتر از نصف کاهش یافت و نرخ دلار هم از سال 92 تا به امروز 1200 تومان افزایش داشته است .
  • ناشناس ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    قیمت برنج ایرانی و گوشت قرمز و حبوبات و خرما و غیره بیش از دو برابر شده است .
  • ناشناس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    خطاب به حسین اختلاس 8000 میلیاردی در صندوق فرهنگیان اثبات کرد که دولت پاکدستان کدام دولت است !
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    کره شمالی مشکلات اختلاس و بیکاری و فحشاء و اعتیاد و آلودگی هوا را حل کرده ایکاش ما هم مثل کره شمالی می شدیم .
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    تعطیلی 12000 واحد تولیدی و صنعتی در 3 سال گذشته و افزایش نرخ بیکاری نشانه تاثیر منفی برجام بر اقتصاد کشور و معیشت مردم است .
  • امیر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    جناب حسامم ولی آقای احمدی نژاد که ادعای مدیریت جهانی داشتند،چطور نتونستن کاغذپاره ها رو مدیریت کنند؟؟
  • حسین ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس 11:21 ما بیداریم و از مشکلات با خبر.. فقط خواستم بدونید کسانی که الان دلواپس مردم شدند در زمان دولت پاکدستان و در زمان اوج گرانی و هرج و مرج اقتصادی و مالی و ناپیداشدن رییس بانک مرکزی در زمانی که دلار اوج گرفته بود و قیمت ها ثانیه ای بالا میرفت و معلوم نبود درآمد نفتی کجا خرج میشه و رییس دولت هم میومد میگفت گوجه دم در خونه من ارزونه و.......سکوت مصلحتی کرده بودند و میگفتند الان مصلحت نیست(مصلحت مقدم بر منفعت مردم)چون رییس دولت از گروه خودشان بود..
  • امیر ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ناشناس 13:04 دخل غربیها در زمان احمدی نژاد دراومده بود؟؟؟ دخل ملت دراومده بود که دلار رسید به 4000 تومان و پراید هم قیمت پرادو شد و قیمت مسکن چهارصد درصد افزایش پیدا کرده بود و 700میلیارد دلار درآمد نفتی دود شد و کارخونه ها یکی پس از دیگری بسته میشدندو تورم 50درصد شده بود و قیمتها ثانیه ای میرفت بالا و رشد اقتصادی رسیده بود به منفی 8درصد..
  • امیر ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    مهران جان مطمئنی در زمان احمدی نژاد در ایران بودی؟؟ آخه احمدی نژاد خودش اعتراف کرده بود که فقط گوجه دم در خونه اش ارزونه و پراید کیلوئی چند.....
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    در دولت سیب زمینی سیب زمینی ارزان شد
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    منظورتون سبدکالای روحانیه دیگه!
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    خدا روشکر نه امام زمان میگه نه آمارهای آقایان و نه جیب مردم.
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    تخیل ضعیفی داری. اصلا ممکن بود تورم به 4000درصد برسه یا اصلا ممکن بود سنگ از آسمان بباره. استدلال احمق های حامی برجام اینه که اگر برجام نبود ممکن بود فلان بشه. حالا هرگی تخیلش قویترباشه بهتر میتونه تصور کنه که چی ممکن بود بشه
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    ببخشید از کجا معلوم کره شمالی از آمریکا بهتر نباشه؟ آماری داری بگو. البته فطعا کره شمالی هم 15درصد جمعیتش (تقریبا 50 میلیونی که ترامپ و کلینتون گفتن) گرسته کارتون خواب نیست.
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    الان مثلا مردم چی دارن؟ با دلار 4000 تومنی و تورم کمرشکن دوره احمدی نژادم در اواخر دولت دهم مالی نبود اما اینکه شماها دارید خودتونو بهتر از اون دو سال اخر نشون میدید خیلی ررویی می خواد
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    مدیریتش انقدر خوب بود نسبت به وخامت دشمنی استکبار که تونست علی رغم فشارها در مقابل گرانی بذاره چرخ بازار و زندگی مردم بچرخه هر چند گرونی بود اما رونقم بود اما حالا چی ؟ دوست و دشمت از دست روحانی به ستوه اومدن اونوقت شماها هی پز می دید انگار نمیونیم چه خبره؟ لااقل در دوره قبل هر بی سروپایی برامون شاخ نمی شد بع ما نیشمون تا پس سر باز باشه و ادای متمدن ها رو دربیاریم
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    حسین اقا زمان احمدی نژاد امثال زاکانی و نادران و توکلی و اینها دادشون از سوءمدیریت دولت وقت بلند بود و هنوز بابت اون دادخواهی ها دادگاهی میشن اما شماها مصلحتتون نیست به یا بیارید چون یگه حربه ای برای ساکت کردن منتقدین دولت محبوبتون ندارید والا وجدانهای بیدار یادشونه کیا سکوت کردن کیا حرف زدن یادمه همون موقع هم روزنامه های زنجیره ای مقابل اتهامات رحیمی و برخی معاونان دولت سکوت کردن حالا که شیر تو شیر ده علم دادخواهی بلند کردن
  • سرابی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    بله با کاهش قیمت سیب زمینی تولیدککندگان سیب زمینی مانند بنده متضرر شدند کاش همه کالاها به نسبت مساوی تغییر قیمت بیدا کنند که البته اگرم قیمتهاشون کاهش بیدا نکنه ثابت بمونه
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    حسن اقا بادمجان را هم ارزان کرده .
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    اززمانی که ترامپ گفته برجام رو پاره میکنه قیمت (پوشک بزرگ سال ) کلی بالا رفته چون خیلی ها روزی 100بار خودشان رو خیس می کنندو علت گرانی ان هم مصرف زیاد باعث افزایش قیمت شده است . دولت تدبیر وامید باید برای کاهش قیمت این کالای استراتژیک هرچه زودتر فکر اساسی بکنه .
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    وقتی نمی تونن از عملکرد ضعیف دولت یازدهم دفاع کنند به دولت نهم و دهم فحش میدن... امان از فرار رو به جلو
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    15:40 دمت گرم ، خیلییی باحال گفتی
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    0 0
    خدا نکنه
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    امیر چقدر فک میزنی برو خجالت بکش بابا .
  • ناشناس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    در پاسخ به امیر کوچولو تو فکر میکنی قیمت دلار و مسکن فقط در دولت قبل گران شد و نرخ تورم 40 درصد شد برو از بزرگترت سوال کن نرخ دلار اول انقلاب 7 تومان بود در پایان دولت اصلاحات به 1000 تومان رسید یعنی بیش از 140 برابر شد و قیمت مسکن هم تاسال 83 نسبت به اول انقلاب بیش از 200 برابر شد و این ضعف اقتصاد ایران است .
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    همین الان نفت در برابر کشتی هست عمو
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    0 0
    جناب رئیس جمهور ! مشکل آب مون که حل نشده چه کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس