حماسه هفتم آذر، حکایت خودباوری و عزّت مردمی است که بدون تکیه به‌هیچ یک از ابرقدرت‌ها و علیه ابرقدرت‌ها به‌پا خاستند و مزدوران استکبار را در کوتاه‌ترین زمان به ذلّت کشاندند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مبارزه‌ حق و باطل، چشم‌اندازی است که مسلمانان در طول تاریخ همواره از آن زاویه‌ به منازعه میان خود و دشمنان خویش نگریسته‌اند و نبرد حق و باطل نشانگر ماهیت و محتوای صف‌کشی این دو جبهه در برابر یکدیگر است.در دوران معاصر که ایرانیان توانستند انقلاب اسلامی را به پیروزی برسانند و حکومتی بر پایه‌ اسلام بنا کنند، بار دیگر زیستن در برابر نظام سلطه معنی پیدا کرده است. این روزها چالش نظام اسلامی و جبهه کشورهایی که توسعه ‌نیافته یا در حال توسعه خوانده می‌شوند با نظام سلطه و کشورهایی که خود را توسعه‌یافته می‌نامند و در اندیشه متمدن کردن دیگران به هر بهانه و بهایی هستند، به سطح بالایی رسیده است. اکنون زمان، در حال سپری شدن است و به همین دلیل امکان تغییر سریع محور تاریخ وجود دارد. «پیچ تاریخی» موقعیتی حساس یا مرحله‌ا‌ی بسیار مهم است که یک ملت از سر می‌گذراند تا به نقطه‌ مقصد برسد. چنانچه کشوری از این برهه تاریخی بخوبی عبور نکند و به اصطلاح در «پیچ تاریخی» گیر کند، ممات آن اندیشه و تمدن رقم خواهد خورد.
 
البته در پیچ تاریخی فقط بحث گذر از تاریخ و عبور از یک معبر نیست زیرا کسانی که ما را رصد می‌کنند و در کمین ما هستند، با لحظه‌ای غفلت، شهاب‌سنگ‌هایی از کینه‌ها و دشمنی‌ها را بر سرمان فرود می‌آورند. طبق نص صریح قرآن کریم؛ اگر ایمان قوی و روحیه‌ ایستادگی وجود داشته باشد، حتی با امکانات و تجهیزات محدود نیز امکان غلبه و پیروزی بر دشمن وجود دارد.
دریا برای جمهوری اسلامی ایران عرصه «رویارویی قدرتمندانه با دشمنان» و در عین حال «فعالیت مؤثر و همکاری با دوستان» است. دسترسی به آب‌های آزاد، اتصال به چهار گوشه‌ جهان از راه دریا و امکان دفاع از کشور در بستر دریا از جمله برکات دریا است که مردم و مسئولان باید به آن توجه کنند.
 
مرزهای دریایی گسترده در کشورمان و سرمایه‌گذاری وسیع دشمن در این منطقه، باعث شده که روحیه مقاومت و ایستادگی دریادلان مایه آبرو و اعتبار نیروهای مسلح گردد و از این روست که فرماندهی معظم کل قوا می­‌فرمایند: نیروهای مسلح باید بدون در نظر گرفتن محاسبات سیاسی، آمادگی‌های خود را دایماً افزایش دهند. الحمدلله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هم برای نیروهای مسلح و هم برای کشور مایه‌ آبرو و عزت بوده و یاد شهدای این نیرو از جمله شهدای فداکار ناو موشک‌انداز پیکان همواره در تاریخ این کشور ماندگار خواهد بود.
 
در روزهای آغازین جنگ تحمیلی، دشمن در شرایطی به ما هجوم آورد که فکر می­‌کرد ما توان پاسخگویی و اجرای عملیات را نداریم و لذا می­‌خواست ما را از منابع انرژی شمال خلیج فارس و همچنین موقعیت ژئوپلیتیکی آن منطقه محروم کند، اما سپیدجامگان نیروی دریایی با مدیریت جهادی و ابتکار عمل؛ دشمن بعثی را به‌­کلی مأیوس کردند.
 
تنها 67 روز از آغاز جنگ گذشته بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات پیروزمندانه مروارید را طرح‌ریزی و اجرا کرد. عملیات مروارید یک جنگ تمام عیار دریایی بود به همین دلیل دشمن از تمام توان دریایی خود برای پیروزی بهره گرفت. اعزام چندین فروند ناو موشک انداز، ناو نیروبر و انواع دیگر ناوهای جنگی و بهره‌گیری از پشتیبانی هوایی با حجم زیاد، بیانگر اهمیت و حساسیت اهداف عملیات مروارید برای دشمن بود.
 
مهم‌ترین هدف هر عملیات نظامی انهدام کامل نیروهای مقابل است و این مهم در عملیات مروارید بخوبی انجام شد، به طوری که دشمن در هفتم آذر مبنای قدرت خود را در عرصه دریا از دست داد و نیروی دریایی بعث عراق در این عملیات بطور کامل شکست خورد. لذا دشمن از آن تاریخ به بعد با از دست دادن صحنه نبرد در سطح به سمت خرید تجهیزات هوایی اعم از انواع بالگردها و جنگنده‌های سوخو و سوپراتاندارد و موشک‌های اگزوست حرکت کرد و این برای نداجا آغاز حماسه مهمتری در پهنه دریا بود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس انجام داد، اسکورت بیش از ده هزار کشتی تجاری و نفتکش از زیر آتش گلوله‌های نیروی هوایی دشمن بعثی بود. اهمیت این کار آنچنان بود که نیروی دریایی رژیم بعثی پس از شکست کامل در دریا، نتوانست از حمایت قدرت‌های بزرگ فرامنطقه‌ای که برای تقویت آن تجهیزاتی به ارزش دو میلیارد دلار به رژیم بعث عراق فروختند استفاده کند زیرا نیروی دریایی ایران اجازه الحاق این تجهیزات را به دشمن نداد و تا پایان جنگ نیز نتوانست کاری برای عبور از این تنگنا انجام دهد. مجموعه عملیات نداجا در ماه‌های اول جنگ دستاوردهای بزرگی را در حوزه نظامی، اقتصادی و سیاسی برای کشورمان در پی داشت. نخستین نتیجه آن به­‌دست آوردن پیروزی بزرگی بود که در دو ماهه اول جنگ به‌­ویژه در عرصه دریا به‌دست آمد که همانا عبور از پیچ تاریخی شوک اوایل جنگ بود و باعث ایجاد انگیزه مضاعف در سایر جبهه‌ها شد. دومین نتیجه این عملیات؛ نشان دادن اقتدار و سیادت جمهوری اسلامی در عرصه دریا به کشورهای منطقه­‌ای و فرامنطقه‌ای بود. و سوم اینکه نداجا با مجاهدت خاموش خود در عرصه دریا مصداق این فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر شد که فرمودند: فالجُنُوُد بِإذنِ‌الله حُصُونُ الرَّعیه وَ زَینُ الوُلاه وَ عِزُّالدِّینِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیه إلّا بِهِم. (سربازان، به اذن خداوند، دژ مردم، زینت زمامداران، مایه عزّت دین و امنیت‌اند و کار مردم، جز به آنان استوار نمی‌شود)
 
و چهارم اینکه خلیج فارس در پس همه توطئه‌هایی که تاکنون درباره هویتش و مالکیتش تجربه کرده، هنوز خلیج فارس است و به فارسی بودنش هم افتخار می‌کند. زیرا این منطقه مردان مردی را به یاد دارد که با خون سرخ خود، آبی خلیج فارس را پاس داشتند و در بستر همین دریا هم آرمیدند تا نگاهبان عظمت دیرینه‌اش باشند.
 
بایندر و کهنمویی، ریاضی و میلانیان، نقدی و هریس‌چی و یارانشان، روزگاری ققنوس شدند و در برابر ابر قدرت‌های وقت، صف آراستند و جان دادند تا دشمن را پیش ‌از آنکه پایش به خاک میهن مقدسمان برسد، متوجه خشم و سازش‌ناپذیری ملت ایران کنند.
 
و امروز مردان پیکان و یاران شهید همتی، امّا نگین درخشان سال‌های حراست از خلیج فارس را به‌نام خود در جریده تاریخ نگاشتند و خون‌نامه هفتم آذر را در عرشه تاریخی‌ترین شناور ایرانی به تحریر تاریخ در آوردند.
 
حماسه هفتم آذر، حکایت خودباوری و عزّت مردمی است که بدون تکیه به‌هیچ یک از ابرقدرت‌ها و علیه ابرقدرت‌ها به‌پا خاستند و مزدوران استکبار را در کوتاه‌ترین زمان به ذلّت کشاندند.
 
استیلای کامل نداجا تا پایان 8 سال جنگ بر خلیج همیشه فارس و دریای عمان آنچنان بر منطقه خیمه زده بود که در این مدت هیچ شناور بعثی اعم از تجاری و نظامی نتوانست از مبدأ یا مقصد دشمن در این آب‌راه تردد کند. در واقع دشمن در تمام مدت از امکان جنگ در دریا بی‌بهره شد و این افتخار نصیب نیروی دریایی شد که نخستین نیرویی از نیروهای مسلح کشور باشد که توانست به اهداف نهایی جنگ دریایی که همان درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، کسب و حفظ سیادت دریایی کشور، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی است، دست‌یابد. لازم است خوانندگان محترم به این نکته توجه کنند که نیروی دریایی در طول هشت‌سال دفاع مقدس فعالیت‌های مؤثر دیگری نیز داشته است که در این قسمت به معرفی تعدادی از عملیات‌ متهوّرانه این نیرو اشاره می‌شود:
 
  عملیات حماسی دفاع 34 روزه تکاوران دریایی از خرمشهر در آغاز جنگ.  تأمین پدافند سطحی و هوایی (ارتفاع پست) جزایر و سکوهای نفتی کشور از آغاز تهدید تا پایان جنگ تحمیلی.
 
 پدافند از جزیره آبادان و جلوگیری از تکمیل محاصره آبادان و خرمشهر در عملیات کوی ذوالفقاریه.
 
 انجام عملیات پشتیبانی عمومی جزیره آبادان با به‌کارگیری یگان‌های هوادریا و شناورهای سطحی نداجا در زمان محاصره زمینی این جزیره.
 
 سلسله عملیات اسکورت کاروان‌های تجاری، نفتکش و کشتی‌های تجاری.
 اجرای تاخت‌های انهدامی علیه پایانه‌های نفتی البکر و الاُمیه در عملیات‌های اشکان و شهید‌ صفری.
 
 اجرای پیوسته و مداوم عملیات گشت و مراقبت و کنترل آب‌راه‌ها و معابر وصولی جهت بازنگه‌داشتن خطوط مواصلاتی دریایی کشور.
 
 عملیات ره‌گیری و بازرسی کشتی‌های مشکوک جهت بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و اطمینان از کامل بودن محاصره دریایی آن کشور.
 
 پدافند از جزایر سه‌گانه تنب‌ بزرگ، کوچک و بوموسی در منطقۀ میانی خلیج فارس. دوران صلح فرصت مغتنمی برای توسعه بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی است که همانا رساندن نداجا به جایگاه متناسب با‌ شأن تاریخی ملت ایران و جمهوری اسلامی است. شاید به همین دلیل است که در حال حاضر هفتم آذرماه هر سال علاوه بر گرامیداشت سالروز نیروی دریایی؛ ارتقای آمادگی رزمی و توان رزمی نداجا، افزایش سطح ایمنی، تمرکز بر آموزش‌های علمی، اثبات اقتدار در عرصه‌ عمل و انتقال فرهنگ اسلامی ایرانی به آن سوی مرزهای سرزمینی، حضور اثربخش در آب‌های آزاد و کمک به کشتی‌های سایر کشورها و استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران با هدف آبادسازی منطقه به رخ دشمنان کشیده می‌شود. امروز نیز به برکت خون شهدا، اقتدار دریایی ما در شمال اقیانوس هند، یعنی مهم‌ترین نقطه دنیا در مثلث طلایی و بیضی استراتژیک توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش به نمایش گذاشته شده است و اسکورت بیش از 3800 کشتی تجاری در خلیج عدن و آب‌های آزاد شاهد این عمل است. از همین رو فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی را یک نیروی راهبردی برشمردند و تأکید فرمودند با توجه به مسائل کنونی جهان و وضعیت جغرافیای سیاسی امروز دنیا، باید هرچه می‌توانیم خود را در دریا و ساحل تقویت کنیم. نداجا هیچگاه به وضع موجود راضی نیست و به آن بسنده نمی‌کند چرا که این امر موجب رکود و چه بسا پسرفت در درازمدت خواهد بود و پایان مطلوبی را برای مجموعه نداجا و نیروهای مسلح رقم نخواهد زد.
در حال حاضر اهتمام بالای مسئولان نداجا، تکیه بر صنایع بومی و داخلی، وجود استعداد، انگیزه و توان فردی و گروهی کارکنان و سازمان و در سایه توکل بر خداوند مسیر دستیابی به آینده­‌ای درخشان را برای نداجا ریل‌گذاری کرده است. جایگاه کنونی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مرهون تلاش همه کارکنان این نیرو و حمایت‌های همه جانبه ولی امر مسلمین و فرماندهی معظم کل قواست و ملت قهرمان ایران بداند که چنانچه امروز عرصه و امتحانی مانند هفتم آذر سال 1359، پیش بیاید عملکرد نیروی دریایی بسیار شیرین‌تر و باشکوه‌تر خواهد بود و نشانه‌های این توانمندی به‌طور واضح و روشن در عرصه دریا مشخص است.
 * غلامرضا طحانی / ناخدایکم عرشه رئیس ستاد دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس