کد خبر 660362
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

«ژنرال قمر جاوید باجوه» شانزدهمین مسند نشین، اریکه قدرت ارتش پاکستان از بین چهار نامزد احتمالی، توانست حکم بانفوذترین کرسی حکومت پاکستان را برای سه سال کسب کند.

 به گزارش مشرق، ارتش پاکستان با بیش از 600 هزار نیرو، ششمین ارتش مقتدر دنیاست که در نیمی از عمر 69 ساله خود حکومت بر پاکستان را برعهده داشته و نشاندهنده قدرت بالای ارتش در این کشور است.

هر چند به صورت نمادین نخست وزیر و رئیس جمهور،  فرمانده ارتش را برمی‌گزینند ولی کارشناسان بر این باورند که انتخاب رئیس ارتش، توسط خود ارتش انجام می‌شود. زیرا در بسیاری از موارد روسای ارتش دست به کودتا علیه دولت‌هایی زده‌اند که حکم ریاست خود را از آنان گرفته‌ بودند. برای نمونه می‌توان به «ژنرال مشرف» اشاره کرد که توسط کودتا دولت قبلی «نواز شریف» را ساقط کرد.

در پاکستان رئیس ارتش هیچ سرسپردگی به شخصیت‌های سیاسی ندارد و به راحتی می‌تواند تصمیماتی علیه دولت بگیرد در این زمینه هم می‌توان به آغاز حمله علیه تروریست‌های تحریک طالبان این کشور، توسط «ژنرال راحیل شریف» اشاره کرد.

این حمله در حالی رخ داد که دولت اصرار داشت با این گروه تروریستی مذاکره شود. هرچند موفقیت‌های عملیات «ضرب عضب» باعث شد تا پس از انتخاب «ژنرال باجوه»، وزیر دفاع پاکستان اعلام کند که هیچ تغییری در سیاست‌ها علیه تروریست‌ها ایجاد نخواهد شد.

«ژنرال قمر جاوید باجوه» از بین چهار نامزد احتمالی، توانست حکم بانفوذترین کرسی حکومت پاکستان را برای سه سال به دست آورد.

او شانزدهمین رئیس ارتش پاکستان است.

«ژنرال باجوه» در دوم ژانویه سال 1959 در «گکر مندی» ایالت پنجاب به دنیا آمد و با 57 سال سن به ریاست ارتش رسیده است. او فرزند پدری بود که خود در ارتش خدمت می کرد.

رئیس جدید ستاد ارتش پاکستان در سال 1980 وارد هنگ بلوچستان شد.

او که پیش از انتصاب به ریاست ارتش، شهرت چندانی نداشت بیش از ده سال از خدمتش را در مرز مشترک میان هند و پاکستان گذرانده است، مسئول ستاد آموزش ارتش پاکستان بوده و در عملیات مشترک بین‌المللی در کشور«کنگو» هم از سوی ارتش پاکستان حضور داشت.

سربازان او را فردی جدی و مهربان توصیف می‌کنند که هیچگونه گرایش سیاسی ندارد.

ژنرال باجوه تحصیلات مقدماتی نظامی خود را در اسلام آباد انجام داده و سپس برای ادامه تحصیل به کانادا و آمریکا رفته است. در دانشگاههای نظامی تورنتو و کالیفرنیا تحصیل کرده است.

رئیس جدید ارتش پاکستان تجربیات فراوانی در مورد مسائل کشمیر دارد و شاید یکی از دلایل اصلی انتخاب او همین توانمندیش باشد.

باجوه پیش از این اعلام کرده بود که راه «راحیل شریف» را در زمینه مبارزه با گروههای تروریستی دنبال خواهد کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس