کد خبر 658920
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

حمله نیروهای ارتش سوریه به اطراف شهر الباب و کشته شدن سه سرباز ترک، نشان می دهد این منطقه خط قرمز سوریه به شمار می آید و ورود به آن ممنوع است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه السفیر، کشته شدن سه سرباز ترک در جریان حمله هوایی ارتش سوریه به اطراف الباب پیام دمشق به آنکارا با این مضمون است: ورود به الباب ممنوع.

زمان حمله هوایی سوریه به الباب و کشته شدن چند سرباز ترک در آن نشان می دهد که سوریه بر خط قرمز خود در منطقه راهبردی الباب تاکید دارد و در صدد است اعلام کند که «یورش به الباب ممنوع است».

حمله هوایی سوریه به الباب در حومه شرقی حلب شدت قابل ملاحظه ای در جنگ اراده ها بر سر الباب را به نمایش گذاشت.

در این میان باید گفت آنکارا با توپی از آتش به شهر جرابلس سوریه حمله کرد و از آغاز عملیات سپر فرات در 24 اوت (سوم شهریور) خبر داد و این توپ آتشین به سرعت دهها روستا را به کام خود کشید تا ده روز پیش به حومه شهر راهبردی الباب رسید.

از آن زمان یعنی از 24 اوت تا کنون پیام های سیاسی و نظامی آشکاری بین ترکیه و سوریه و متحدانش ردو بدل شده است، اما حمله هوایی سوریه که کشته شدن سه سرباز ترک و مجروح شدن ده نفر دیگر را به دنبال داشت، فقط یک برخورد مقطعی نیست که ترکیه بتواند با  استفاده از آن، توپ آتشین خود را به سمت الباب حرکت دهد بلکه این حمله تصویری از جنگ اراده ها در شمال سوریه است.

این حمله و هدف قرار گرفتن سربازان ترک هیچ جایی برای محاسبات اشتباه آنکارا باقی نمی گذارد و حامل این پیام است: ورود به الباب ممنوع است.
در این میان ترکیه نیز برای حمله به الباب مصمم به نظر می رسد و رجب طیب اردغان نیز چندی پیش گفت که هدف بعدی عملیات سپر فرات ورود به شهر الباب و سپس المنبج است.

هشدار متحدان سوریه به ترکیه

اما پیام مستقیم و یا غیرمستقیم دمشق، مسکو و تهران به آنکارا هشدار از فکر حمله به الباب است.

پیش از این هنگامی که ترکیه روستای حساجک تحت کنترل نیروهای دموکرات سوریه را هدف قرار داد که جان باختن تعدادی از اهالی آن را به دنبال داشت، ارتش سوریه با صدور بیانیه ای به ترکیه هشدار داد که در صورت تکرار چنین اقداماتی هواپیماهای ترک ردیابی می شوند و دو روز پس از آن نیز با صدور یک بیانیه دیگر آنکارا را مسئول کامل نتایج خطرناک حاصل از ورود نیروها و زره پوش های ترک به خاک سوریه اعلام کرد.

شدت اظهارات مسئولان ترک در خصوص الباب

اما اظهارات ترکیه در مورد ورود به خاک سوریه اخیرا شدت بیشتری پیدا کرد تا جایی که اردوغان همزمان با آغاز نبرد حلب گفت که داعش الباب را نیز ترک خواهد کرد در نتیجه ما به سمت منبج و الرقه حرکت خواهیم کرد.

در محاسبات ترکیه این نکته لحاظ شده بود که روسیه و سوریه از رویارویی با آن خودداری می کنند و بر این اساس وارد میدان شد و به این ترتیب توپ به زمین دمشق افتاد و ارتش سوریه نیز روز گذشته اطراف الباب را هدف حمله قرار داد؛ اقدامی که با آن به آنکارا نشان دادمی تواند واقعیت میدانی و خط قرمزها را تثبیت کند به ویژه اینکه ترکیه می داند چنین حمله ای فقط با رضایت روسیه انجام می گیرد.

به هر حال اکنون رهبری ترکیه در برابر نقطه عطف جدیدی قرار گرفته است که خطرناک تر از گذشته است و تاثیر تصمیم گیری و هر گونه پیشدستی ترکیه بر اساس عوامل متعددی تعیین خواهد شد.

در این میان اظهارات بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در مورد واکنش به این حمله به معنی رویارویی با ارتش سوریه است به ویژه اگر ترکیه همچنان بر پیشروی به سمت الباب پافشاری داشته باشد اما آیا ترکیه چنین خواهد کرد و یا به کانال های دیپلماتیک متوسل می شود؟

رویارویی با سوریه دامنه محدودی نخواهد داشت

آنکارا می داند که تصمیم به درگیری با ارتش سوریه به معنی محدود ماندن رویارویی با دمشق نیست بلکه هشدار روسیه را به دنبال خواهد داشت .
بنابراین مشخص است که الباب لقمه چربی برای ترک ها و متحدانش نیست و البته در روزهای آینده برگه ها و ارزیابی های طرف های درگیر  برملا خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    0 0
    همین الان پوتین جون اعلام رضایت کردند که باب تحویل ترکها شود.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    یک پان ترک احمق و جاهل موفق شده نظر احمقانه خود را به ده بیان مختلف ارسال کند و از فیلتر سایت مشرق بگذراند!
  • رجبي ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    0 0
    اردغان دستش به خون مردم سوريه و كرد اغشته است اردغان حامي داعش است اينها بازي سياسي است كه عربستان به نمايندگي پدر خوانده تروريستها عربستان و قطر و امارات انجام مي دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس