تیم فوتبال نفت تهران گرچه یکی از کم تماشاگرترین تیم های لیگ برتری به حساب می آید اما ظرف سال های اخیر همواره به عنوان نماینده تهران حضوری شایسته در لیگ برتر داشته است.

 سرویس ورزش مشرق -  بررسی عملکرد نفت تهران بعد از واگذاری به بخش خصوصی نشان می دهد این تیم به رغم همه مشکلاتی که در راه ورود به لیگ برتر شانزدهم در پیش داشت اما تا اینجا توانسته نتایج درخور توجهی را برای خود رقم بزند.  
 
در روزهای پیش از آغاز فصل شانزدهم لیگ برتر به واسطه بروز برخی اختلاف نظرها بین مسئولان وزارت نفت و باشگاه ورزشی همین وزارتخانه این موضوع مطرح شد که امتیاز تیم فوتبال نفت تهران به بیرون از تهران منتقل و به بخش خصوصی واگذار شود. قیمت گذاری و ورود به بورس از یکسو و پرداخت نکردن مطالبات اعضای این تیم از بزرگسالان و مربیان آن گرفته تا تیم های پایه ای سبب شد اتفاقات خجالت آوری برای وزارت معظم نفت رقم بخورد. از آن جمله تهدید به خودسوزی یکی از مربیان تیم نفت بود. دیگری تجمع نوجوانان و جوانان شاغل در تیم های پایه نفت بود که مقابل وزارتخانه تجمع کردند و بنرهایی در دست داشتند تا توجه جامعه فوتبال را به خود جلب کنند. با این همه تیم نفت آمد و لیگ را هم استارت زد.

*دایی تیم را زیر 20 روز آماده کرد
حوالی عصر روز سه شنبه 15 تیرماه سال جاری بود که خبر رسمی سرمربیگری علی دایی در نفت تهران از سوی رسانه های معتبر منتشر شد. علی دایی چند روزی با مالکان جدید باشگاه نفت سروکله می زد تا در نهایت شرایط برای طرفین مورد قبول واقع شد. اما کار شهریار در این تیم تازه از آن روز استارت خورد. دایی در نخستین روزهای تمرین نه تنها تیم کاملی در اختیار نداشت بلکه در حال بستن تیم هم بود و در کنار آن با مدیران باشگاه هم چانه زنی می کرد تا به بازیکنان و مربیان تیم پول تزریق شود. همه این اتفاقات در حالی رخ می داد که نفت باید روز 4 مرداد اولین بازی لیگ برتری اش را مقابل استقلال تهران برگزار کند. در واقع او کمتر از 20 روز برای این کار فرصت داشت ولی سرانجام این مهم عملی شد و پایانی بود بر همه دلهره های سازمان لیگی ها که تصور می کردند یک تیم در لیگ برتر شرکت نخواهد کرد.
 
 

*شروع بد اما پرقدرت
نفت تهران در نخستین گام در این دوره از مسابقات استقلال تهران را در ورزشگاه خالی آزادی ملاقات کرد و توانست با تک گل امیرارسلان مطهری نتیجه یک بر یک را برای خود رقم بزند تا در پایان هفته نخست با یک امتیاز در مکان هشتم بایستد. این تیم بازی دوم خود را باخت تا در بدترین شرایط به مکان شانزدهم (آخر) جدول رده بندی سقوط کند. شکست از سپاهان ویسی البته برای دایی و شاگردانش مانند تلنگر جدی بود تا این تیم را در هفته سوم تا رده ششم بالا بیاورد. نفت در هفته های بعد به ترتیب پنجم، چهارم و سوم شد تا مسیر پیشرفت را تا آنجا طی کند که در نهایت و در شش هفته منتهی به هفته دهم (غیر از هفته ششم) همواره در رده سوم باقی بماند. نفت تا پیش از هفته یازدهم با 16 امتیاز سوم بود و با تراکتورسازی 20 امتیازی و پرسپولیس 22 امتیازی به ترتیب 4 و 6 امتیاز بیشتر فاصله نداشت. (نفت بازی هفته یازدهم را 2-0 از سایپا برد و با توجه به تساوی بدون گل پرسپولیس مقابل پیکان اختلافش را با صدر جدول به 4 امتیاز کاهش داد.)
 
*سیستم مشخص گلزنی
با نگاهی به اسامی گلزنان تیم نفت تهران کاملا واضح است که برنامه این تیم و علی دایی برای رسیدن به گل در طول بازی های لیگ برتر و البته جام حذفی یکسان است و او تیمش را با یک سیستم برای گلزنی راهی میدان می کند. تا اینجا محمد قاضی با زدن 7 گل در لیگ برتر و 3 گل در جام حذفی (جمعا 10 گل) بیشترین سهم را در گلزنی برای دایی داشته و بعد از او امیرارسلان مطهری با 3 گل در لیگ و 4 گل در جام حذفی 7 گله است. پس از او نیز ایمان مبعلی با 3 گل در لیگ و یک گل در جام حذفی 4 گله بوده و این سه از مجموع 26 گل زده نفت تا امروز در دیدارهای رسمی موفق شده اند 20 گل بزنند و 6 گل بعدی را دیگر نفرات برای این تیم به ثمر رسانده اند. همین نمودار مشخص می کند روش گلزنی در این تیم مشخص است و توپ ها از سوی هافبک ها بیش از هر کسی به کدام نفرات ختم می شوند.
 
 

*آقای گل ایران در تیم آقای گل جهان
محمد قاضی که در دو سه فصل اخیر هرگز نتوانسته بود دوران پرفروغ گذشته اش را تکرار کند تا به تیم ملی دعوت شود این فصل و به دعوت برترین گلزن جهان به نفت پیوست تا بخت خود را در تیم نفت تهران با دایی بیازماید. او در این مدت توانسته با به ثمر رساندن 7 گل در 11 هفته لیگ برتر در جدول گلزنان تا اینجا بالاتر از ساسان انصاری، ادینهو و طارمی بایستد. قاضی در جام حذفی هم سه گل به ثمر رسانده و از این حیث نشان داده در تیم دایی دوباره به روزهای خوبش در ذوب آهن بازگشته است.

*رابطه عدد 3 با بدترین و بهترین نتایج
نفت تهران در این فصل موفق شده 5 بازی خود را با برد پشت سر گذاشته و 15 امتیاز بدست بیاورد. این تیم در دو بازی نتیجه را واگذار کرده و البته در 4 بازی هم به تساوی دست یافته است. نفت تهران ظرف این مدت در لیگ برتر یک شکست 3 بر صفر را به پدیده مشهد تحمیل کرد. این برد در هفته سوم برای دایی و تیمش رقم خورد و در عوض در هفته هشتم تیم پرسپولیس با همین تعداد گل شکست سنگینی را به نفت تحمیل کرد. البته دایی با نفت در جام حذفی هم دو برد 7 بر یک و 4 بر صفر بدست آورده است.

*همچنان کم تماشاگر
نفت تهران که در دو فصل گذشته علیرضا منصوریان سرمربی وقت تیم بارها به بی تماشاگر بودن این تیم اشاره مستقیم می کرد در این فصل هم از همین لحاظ در زمره کم تماشاگر ترین تیم ها محسوب می شود. با بررسی تعداد تماشاگران این تیم در فصل جاری خیلی خوشبینانه می توان به میانگین 500 نفر در هر بازی رسید.
 
 دایی نفت خاموش را دوباره شعله ور کرد

*نفت با منصوریان افت کرد!
به گزارش مشرق، نفت تهران در حال حاضر در رده سوم جدول لیگ برتر است. این تیم در همین هفته در فصل پانزدهم لیگ برتر در رده نهم بود با 15 امتیاز. در واقع نفت نسبت به فصل قبل در همین مقطع پیشرفت بهتری داشته. هم از نظر کسب امتیاز و هم رده جدولی. البته نفت در لیگ چهاردهم هم با علیرضا منصوریان در هفته یازدهم پنجم بود و نتیجه ای ضعیف تر از فصل جاری بدست آورده بود. ولی در دو فصل ماقبل آن با هدایت یحیی گل محمدی(در فصل سیزدهم) و منصور ابراهیم زاده(در فصل دوازدهم) به ترتیب ششم و دوم بود. بررسی نتایج نفت تا هفته یازدهم در 5 فصل اخیر نشان می دهد علیرضا منصوریان نسبت به دایی و ابراهیم زاده بدترین نتایج را با نفت بدست آورده است. با مشاهده این نوسان در طول این چند فصل مشخص می شود دایی بار دیگر نفت را شعله ور کرده تا گرمای آتشش گرما بخش صدر جدول باشد.

*دایی و منصوریان دوباره به هم رسیدند
نفت تهران در جام حذفی مسیری نسبتا آسان تر از استقلالی داشت که در مرحله یک چهارم نهایی به این تیم رسید. نفت ابتدا در دور یک سی و دوم با مهرگان دره شهر بازی داشت که این تیم را با حساب 7 بر یک از پیش رو برداشت تا حریف نساجی مازندران شود. حریف چغری که نفت به سختی با حساب یک بر صفر از سد آن گذشت. ولی در دور یک هشتم بار دیگر به تیم شهرداری فومن رسید و موفق شد با 4 گل این تیم را هم در هم بکوبد. حالا دایی و نفتش با وضعیتی کاملا متفاوت با روز اول لیگ به استقلال رسیده اند. دیدار این دو تیم روز 30 آذر برگزار می شود و این دومین رویارویی این دو مربی ظرف 4 ماه اخیر خواهد بود. بازی قبلی این دو مربی یک بر یک به تساوی رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس