شاهزاده عربستان اگر چه بسیاری از مواضعش ریاکارانه است،‌ اما از یک چیز خبر دارد که با این اعتماد به نفس از بهبود روابط ریاض و ترامپ سخن می‌گوید.

سرویس جهان مشرق - دانلد ترامپ در مبارزات انتخاباتی نشان داد دیدگاه انتقادی نسبت به اقدامات خلاف حقوق بشر در عربستان و حمایتش از تروریسم در منطقه دارد، اما ولید بن طلال رابط ریاض و واشینگتن امیدهای دیگری دارد.
 
شاهزاده سعودی در مصاحبه با اریک شاتزکر تأیید کرد ترامپ رابطه خوبی با ریاض نداشته است، اما به نظر او همانطور که «ترامپِ رئیس‌جمهور منتخب» با «ترامپِ کاندیدا» تفاوت دارد، «ترامپ رئیس‌جمهور» هم فرق‌هایی با «ترامپِ رئیس‌جمهور منتخب» خواهد داشت.
 
رابط مالی ریاض و واشینگتن می‌گوید «وقتی ترامپ سر کار آمده و عمیقتر به نقش نفت و نقش عربستان بیاندیشد و حمایت آن از ایالات متحده را در نظر گیرد، به نظرم روابط دو کشور بسیار بهبود خواهد یافت».
 
وی اضافه کرد این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد بلکه در طول 80 سال گذشته روابط دو کشور نوسانات زیادی به خود دیده است.
 
مصاحبه گر بلومبرگ برای اینکه او را در تغییر نظر ترامپ یاری دهد، از او در مورد تغییر سیاست‌های داخلی ملک سلمان و پسرش در مدیریت کشور می‌پرسد و ولید هم تأکید می‌کند بسیار خرسند است که «قواعد جدیدی» برای مدیریت امور داخلی و «احتراز از خطرات وابستگی به نفت» تدوین و در حال اجرا است. مالک شرکت عربستانی «المملکه» البته برای اینکه سخنش تأییدی بر ناکارآمدی شرایط پیشین در سعودی نباشد، اضافه می‌کند «همه دنیا در پی تغییر است و همه‌پرسی برگزیت و انتخاب ترامپ نشانه آن است».
 
شاهزاده سعودی در سخنانش تلویحاً عنوان می‌کند محمد بن سلمان مؤثرترین فرد در مدیریت کنونی عربستان سعودی است و پس از او ملک سلمان و محمد بن نایف قرار دارند.
 
 ولید بن طلال: «ترامپِ رئیس‌جمهور» قدر عربستان را می‌داند
 
 شاهزاده ولید بن طلال بن عبدالعزیز در کنار اولاند رئیس‌جمهور فرانسه
 
مصاحبه گر از او در مورد تلاشش برای تقویت روابط ریاض و واشینگتن می‌پرسد و او به عنوان نمونه پاسخ می‌دهد دو ساعت پیش با مدیر اجرایی شرکت آمریکایی Six Flags (سازنده شهربازی و مجموعه‌های تفریحی) صحبت کرده تا مقدمات سرمایه‌گذاری آن در عربستان و استفاده از بخش خصوصی را فراهم کند. وی تأکید کرد برای هماهنگی این امور، علاوه بر تماس مداوم با محمد بن سلمان، دیدارهای هفتگی با پادشاه دارد.
 
نکته جالب اینکه مانند بسیاری از شرکت‌های اصطلاحاً خصولتی در کشورهای در حال توسعه، او از خود به عنوان «یک شهروند داری شرکت خصوصی» نام می‌برد و تعامل مقامات عالی عربستان با المملکه (Kingdom Holding) را نشان‌دهنده «تعامل» آنان با بخش خصوصی عنوان می‌کند!
 
{$sepehr_media_1860265_400_300}
 
مصاحبه ولید بن طلال با بلومبرگ
 
شاهزاده عربستان اگر چه بسیاری از مواضعش ریاکارانه است،‌ اما از یک چیز خبر دارد که با این اعتماد به نفس از بهبود روابط ریاض و ترامپ سخن می‌گوید و آن توجه ایالات متحده به منافع خود به جای منافع ملل منطقه است. ترامپ البته با سخنان متفاوت نسبت به دولت حاکم در ایالت متحده توانست آرای بسیاری از آمریکاییان را جذب کند، اما تا وقتی نفت خلیج فارس برای واشینگتن مهم است، اتحاد سیاسی با ریاض به عنوان هماهنگ‌کننده اصلی کشورهای حاشیه خلیج فارس  از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود، به ویژه در شرایطی که ایران روابط سیاسی با ایالات متحده ندارد تا هزینه‌های تعامل ریاض و واشینگتن بالا برود.
 
منبع:
 
http://www.bloomberg.com/news/videos/2016-11-16/prince-alwaleed-trump-to-improve-u-s-saudi-relations
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    بدبخت های ذلیل همیشه دنبال سوراخی موشی هستند که به حیات استکبار راه داشته باشد.
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    نفت عربستان باعث روسیاهی آل سعوده چون پولشو خرج رفتارهای ضدبشری کرده بالاخره این گنجقارون تموم میشه و همین امریکا آل سعودو تکه پاره می کنه و با لاشه اش سور میده به هم پالگی هاش
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    عربستان فعلا گاو شیره برای غربه تا زمانیکه شیر داشته باشه می دوشن و وقتی شیرش تموم بشه گاو کشتاری خواهد بود
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
    0 0
    شب دراز است و قلندر بیدار روزی بیاد که لاشه همین ولید خانو مردم عربستان در کوچه پس کوچه بکشن انشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس