کد خبر 655809
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

رئیس سازمان انتقال خون گفت: به علت ضعف نظارت سازمان خصوصی سازی، ساخت پالایشگاه خون متوقف شده است و شرکت بهره‌بردار بیش از توسعه صنعت پلاسما به فکر سود ناشی از زمین ‌پالایشگاه است.

به گزارش مشرق، علی اکبر پورفتح الله درباره سرنوشت پالایشگاه خون ایران گفت: متاسفانه با وجود واگذاری شرکت پژوهش و پالایش سازمان انتقال خون به بخش خصوصی برای ایجاد پالایشگاه خون، تاکنون هیچ اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است.

وی افزود: دولت قبل مصوبه‌ای درباره واگذاری شرکت پژوهش و پالایش وزارت بهداشت به بخش خصوصی داشت و چون مصوبه دولت بود، قرار بر این شد که در دولت فعلی نیز سازمان خصوصی سازی روند، واگذاری این شرکت را به بخش خصوصی برای ایجاد پالایشگاه خون انجام دهد.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: به طور طبیعی فعالیت مجمع و شرکت پژوهش و پالایش خون متوقف شد و این شرکت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار گرفت اما سازمان خصوصی سازی در واگذاری این شرکت برخی نکات را رعایت نکرد و در زمینه نظارت نیز کوتاهی کرده است.

پورفتح الله ادامه داد: مطابق مصوبه دولت قبل، املاک شرکت پژوهش و پالایش خون با هدف توسعه و ایجاد پالایشگاه خون به بخش خصوصی واگذار شده است اما متاسفانه در واگذاری، بخشی از زمین این شرکت را که در بهترین نقطه تهران در جنب سازمان انتقال خون است، واگذار کردند.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: شرکتی که زمین به آن واگذار شده است، زمین برایش ارزش بیشتری دارد تا اینکه بخواهد طرح توسعه پالایشگاه را پیش ببرد و به همین علت تاکنون هیچ کار موثری برای ایجاد پالایشگاه خون انجام نداده است و سازمان خصوصی سازی نیز در این زمینه نظارت کافی را نداشته است.

وی ادامه داد: اکنون ایجاد پالایشگاه خون ایران در کشور متوقف شده و این مسئله به چالشی در کشور تبدیل شده است و هیچ راهکاری نیز از سوی سازمان خصوصی سازی ارائه نشده است که چگونه می‌خواهیم از این بن بست خارج شویم.

پورفتح الله گفت: مطابق مصوبه واگذاری، قرار بود، کنسرسیومی متشکل از سه شرکت برای توسعه پالایشگاه خون تشکیل شود اما کنسرسیومی که در مناقصه شرکت کرد، صوری بود و یک نفر، سه شرکت زیر مجموعه خود را به عنوان کنسرسیوم برای شرکت در مناقصه معرفی کرد و در عمل نیز تاکنون هیچ کاری برای ایجاد پالایشگاه خون انجام نشده است.

رئیس سازمان انتقال خون در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که انتظار وزارت بهداشت از سازمان خصوصی سازی چیست،‌ توضیح داد: امیدواریم سازمان خصوصی سازی کار نظارت را به طور جدی دنبال کند و گزارش دهد که آیا تاکنون به اهداف واگذاری شرکت پژوهش و پالایش رسیده است یا نه؟ و میزان پیشرفت پروژه چقدر بوده است؟ تا دوباره شاهد تکرار ماجرای خصوصی سازی های گذشته در کشور نباشیم.

پورفتح الله درباره روند پیگیری وزارت بهداشت برای ایجاد پالایشگاه خون نیز به خبرنگار ایرنا گفت: وزارت بهداشت حتما این موضوع را پیگیری می‌کند چون در مصوبه واگذاری، صراحتا آمده است که اگر شرکتی که واگذاری به آن انجام می‌شود، توان راه‌اندازی پالایشگاه خون را نداشته باشد، باید واگذاری شرکت پژوهش و پالایش به آن، لغو شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت موافق ایجاد پالایشگاه خون در بخش خصوصی است یا معتقد است این پالایشگاه باید دولتی باشد، گفت: مصوبه دولت این است که پالایشگاه خون باید به بخش خصوصی واگذار شود و ما هم در وزارت بهداشت اعتقاد داریم که کار جمع آوری، تولید و کنترل پلاسما به عنوان ماده خام باید در اختیار دولت باشد و در سازمان انتقال خون انجام شود اما صنعت پلاسما مانند بقیه صنایع باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

وی ادامه داد: شرط این کار البته این است که بخش خصوصی که این کار را تحویل می‌گیرد باید توان این کار را داشته باشد و به قول معروف این کاره باشد.

شرکت پژوهش و پالایش خون ایران به طور رسمی با هدف ایجاد پالایشگاه خون در سال 1373 تشکیل شد و به علت برخی مشکلات از جمله تحریم‌ها نتوانست این پالایشگاه را فعال کند و در سال 1393 بر اساس مصوبه دولت دهم و بر مبنای اصل 44 قانون اساسی از وزارت بهداشت به بخش خصوصی واگذار شد. تا زمینه ساخت پالایشگاه خون در آن فراهم شود.

پالایشگاه خون صنعتی است که در آن پلاسما (بخشی از خون) به عنوان ماده خام به فرآورده‌های دارویی مشتق از پلاسما مانند آلبومین، فاکتورهای انعقادی 8 و 9، داروی IVIG تبدیل می‌شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حمید ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر هدف خدمت به مردم و کشور و نه جیبمان باشد، در هر کاری می توان افراد و شرکتهای خوبی پیدا کرد، که پروژه ها را سریعتر و بهتر پیش برد.
  • حمید ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    اگر هدف خدمت به مردم و کشور و نه جیبمان باشد، در هر کاری می توان افراد و شرکتهای خوبی پیدا کرد، که پروژه ها را سریعتر و بهتر پیش برد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس