سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از رفتارهای متناقض و انحصارگرانه فولاد مبارکه به شورای رقابت شکایت کرده است.

به گزارش مشرق، بخش خصوصی ایران هرگز همانند امروز در کانون توجه نهادهای حکومتی از جمله نهاد دولت و نهاد مجلس قرار نداشته است. رفتار مدرن برخی از نهادهای مدنی در سطح کارفرمایی موجب شده است دولت‌های ایران حضور بخش خصوصی را احساس کند.
 
برخی از کارشناسان معتقدند که وضع فعلی بیشتر به دلیل کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت و کاهش درآمدهای دولت است و اگر این معضل برطرف شود بار دیگر شاهد فراموشی بخش خصوصی خواهیم بود. اما این داوری نیز مانع از ندیدن رفتارهای مدرن برخی نهادهای کارفرمایی نیست.

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی از جمله تشکل‌های کارفرمایی است که با حضور نیرومندش در هر جا که امکان طرح مساله و شکایت وجود دارد توانسته است یکی از بزرگ‌ترین واحدهای دولتی در تولید فولاد را با چالش مواجه کند. بررسی‌های کارشناسانه و دقیق و حضور شجاعانه در اتاق بازرگانی، در شورای رقابت و در هر محلی که تریبون باشد موجب شده است برخی تناقض‌های فولاد مبارکه آشکار شود.

این شرکت بزرگ دولتی که در شرایط سخت و سال‌های زیاندهی نیز سطح آگهی‌های تجاری – تبلیغی خود را بالا نگه داشته است و حتی می‌تواند در نمایشگاه مطبوعات نیز حاضر باشد زیر ضرب سندیکای یادشده ناگزیر به اعتراف‌هایی شده که برخلاف تبلیغات ژورنالیستی است.

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از رفتارهای متناقض و انحصارگرانه فولاد مبارکه به شورای رقابت شکایت کرده است. در یکی از بندهای شکایت یادشده آمده است: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در اثر ارایه آمارهای اشتباه و خلاف واقع از سوی فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۹۵ و برخلاف عرف تعرفه واردات ورق‌های زیر ۳ میلیمتر را ناگهان از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش داد که ۱۰۰ درصد رشد داشت. با توجه به اینکه رییس هیات عامل ایمیدرو (سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی) و رییس هیات مدیره فولاد مبارکه اصفهان یک شخص است این امر موجب رانت اطلاعاتی این مجتمع بزرگ می‌شود...» نکته جذاب این است که فولاد مبارکه برخلاف همیشه که خواستار افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی است خواستار کاهش ۵ درصدی تعرفه می‌شود. چرا؟

برخی آگاهان می‌گویند که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه به نام «فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان» اقدام به واردات کرده است و به همین دلیل این شرکت خواستار کاهش تعرفه می‌شود و شاید پس از آنکه این اتفاق افتاد بار دیگر خواستار افزایش تعرفه شود.

از طرف دیگر فولاد مبارکه در پاسخ به شورای رقابت با صراحت می‌گوید: «فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۴ از به دست آوردن حداقل سود متعارف سرمایه‌گذاری ناکام بوده است» که این نیز خلاف رفتارهای تبلیغاتی این شرکت می‌باشد.
 
 
منبع:ساعت24

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس