امام حسین علیه‌السلام به مردی که بدون تحصیل علم تقاضای مناظره درباره دین داشت فرمودند اگر تو نسبت به دينت آگاهى ندارى برو و آن را تحصيل كن.

مشرق- امام حسين عليه السلام ـ به مردى كه گفت: بنشين تا با يكديگر درباره دين مناظره كنيم ـ فرمود: اى مرد! من به دين خود آگاهم و راه راست برايم معلوم و روشن است.
اگر تو نسبت به دينت آگاهى ندارى برو و آن را تحصيل كن، مرا چه به بحث و مجادله؟
همانا شيطان آدمى را وسوسه مى كند و در گوش او مى‌خواند و مى‌گويد: درباره دين با مردم مناظره كن تا فكر نكنند كه تو آدم ناتوان و نادانى هستى!


متن حدیث:
 
 
الإمامُ الحسينُ عليه السلام ـ لرجُلٍ قالَ لَهُ : اجلِسْ حتّى نَتَناظَرَ في الدِّينِ ـ : يا هذا أنا بَصيرٌ بدِيني مَكشوفٌ علَيَّ هُداي ، فإن كُنتَ جاهِلاً بدِينِكَ فاذهَبْ واطلُبْهُ ، ما لي ولِلمُماراةِ ؟! وإنَّ الشَّيطانَ لَيُوَسوِسُ لِلرّجُلِ ويُناجيهِ ويقولُ : ناظِرِ النّاسَ في الدِّينِ كيلا يَظُنّوا بكَ العَجزَ والجَهلَ !



«بحارالانوار، جلد2، صفحه 135»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد
  • بنده خدا ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    غافلگير شدم..
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    البته اشتباه نشه معني این حدیث این نیست که نبايد با مخالفان دين بحث كنيم. گاهی عليه دين صحبت ميشه و باید دفاع کرد اما گاهی هدف ایراد شبهه و بحث درباره اصول اصلی، میان یک بی سواد و یک مجتهد یا دانشمند است. که این نوع مناظره فقط موجب وهن دین و زیر سوال رفتن و وهن آن مجتهد میشود
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    1 0
    به نظر من کلا با افراد بی اطلاع و جاهل بحث کردن فایده نداره و آنها قصد ندارند چیزی را قبول کنند. من خودم چند با تو تاکسی گیر اینها افتادم و آخرش هم دعوامون شد
  • مجید ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    این موردی که در روایت ذکر شده حتما شخص برای مشکل تراشی برای اهل بیت ع دست به این کار زده که امام ع با توجه به مورد مناظره ننمودند.
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    فرمود: اگر تو نسبت به دینت آگاهى ندارى برو و آن را تحصیل کن، مرا چه به بحث و مجادله
  • یک دانشجو ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    دقت کنید مرد بی سواد درخواست "مناظره" کرده یعنی خودش را خیلی بالا میدیده و شاید هدفش تمسخر و توهین بوده است
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    #هدف_قیام_امام_حسین جامعه ساكت مرده است در حدیث مى‏ خوانیم: كسى كه در برابر خوبى‏ ها و بدى‏ ها بى‏ تفاوت است، مرده ‏اى است كه در میان زنده ‏ها نفس مى‏ كشد. (تهذیب‏ الاحكام،ج‏6،ص‏181) سكوت در برابر گناه نتیجه ‏اى جز خسارت ندارد. بر اساس سوره عصر، حتى كسانى كه اهل ایمان و عمل صالح ‏اند ولى ساكت باشند و دیگران را به حق و صبر سفارش نكنند، در خسارت ‏اند. در قرآن مى‏ خوانیم: اگر گروهى از مردم جلو فتنه و فساد دیگران را نگیرند، همه زمین به فساد كشیده مى‏ شود. (بقره،251) در حدیث آمده است: اگر گناه مخفیانه انجام شود، خطرى براى همه مردم ندارد؛ ولى اگر گناه آشكارا انجام شود و مردم قدرت برخورد داشته باشند، ولى ساكت بمانند، خداوند همه را مورد قهر و عذاب خود قرار مى‏ دهد. (كنز العمال، حدیث 5515) چنانكه در قرآن مى ‏فرماید: از فتنه ‏هایى كه آتشِ آن همه را مى ‏سوزاند، بترسید! (انفال،25) گاهى سكوت در برابر گناه، نشانه رضایت است كه در این صورت بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریك گناهكار حساب می شوند با اینكه قاتل حضرت على‏ (علیه السلام) یك نفر به نام ابن ملجم بود، ولى در شب نوزدهم ماه رمضان سفارش كرده‏ اند كه صد مرتبه بگویید: «اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین» خدایا! قاتلان على را لعنت كن! زیرا بسیارى دیگر نیز به این کار راضی بودن
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    مناظره زمانی معنی دارد که دو طرف اختلافات و اشتراکاتشان معلوم باشد و بر پایه اشتراکاتشان درباره اختلافاتشان بحث کنند. حال آنکه ما هیچ نقطه اشتراکی با اصلاح طلبان نداریم. اختلاف ما با بر سر آمریکا ستیزی نیست. بلکه بر سر اصل معنای انسان و رابطه او با خدا است. تفکر مادی اصلاح طلب انسان را حیوانی می داند که تامین معاش تنها هدف او است و زندگیش هم فقط از تولد تا مرگ تعریف شده و اساسا چیزهایی مانند استقلال و شرف و تحصیل رضایت الهی برایش نامفهوم است. البته که با تعریف فوق باید به هر ذلتی تن داد تا معاش را تامین کند. البت که از نظر اصلاح طلب پرنده در قفس که آب و دانه اش می دهند خوشبخت تر از عقاب آزادی است که از گرسنگی جان می دهد اما لاشه نمی خورد. البته که از نظر این آقایان همان بحرین و هرات را باید می دادند می رفت چون به هزینه نگهداریش نمی ارزید البته که با این تفکر جنگ با عراق بر سر یک آب باریکه اروند هم نمی ارزید و باید می دادیمش برود چون تا صد سال هم عایدات اروند رود هزینه یکسال جنگ را جبران نمی کند. و برای همین چنین مناظراتی هیچ گاه برنده ندارند و همیشه هر طرف حودش را برنده می داند چرا که اختلافات خیلی ریشه دار از این چیزهایی است که در مناظرات مطرح می شود. اگر کسی قصد مناظره با اصلاح طلبان را دارد باید بر اساس اصل نقش خدا و معنی انسان با آنها مناظره کند و نشان دهد که اینها مشتی اومانیست و آتئیست هستند که به دروغ نقاب مسلمانی زده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس