رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تفکر و عقاید گروهای شکل‌گرفته در منطقه را به خوبی شناخت.

به گزارش مشرق،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه 22 آبان) در آیین رونمایی از فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران که در ساختمان مشروطه پارلمان برگزار شد، گفت: پیش از این شماره‌های این فصلنامه به دست من رسیده است و آن را مطالعه کرده‌ام.

وی ادامه داد: در این فصلنامه تلاش کنید کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند را جمع کنید و از افکارشان استفاده کنید زیرا این کار ضروری است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در بین علوم مختلف در حکمرانی حوزه سیاست از مشکل‌ترین حوزه‌هاست، گفت: اراده‌های متنوع و تاثیرگذار را در تحلیلهای این فصلنامه مورد توجه قرار دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه کار در حوزه مطالعات سیاست خارجی، کار فانتزی نیست، گفت: این کار جزو ضروریات است و باید از افراد صاحب‌نظر در حوزه دانشگاه و افرادی که در بحث امنیتی و سیاست خارجی فعالیت داشته‌اند در این فصلنامه استفاده شود.

وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر شرایط در حوزه سیاست خارجی متفاوت‌تر از گذشته شده است، افزود: در گذشته دو بلوک غرب و شرق وجود داشت و تحلیلها بر پایه این دو بلوک بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در زمان وجود دو بلوک شرق و غرب تحلیلها ساده‌تر بود، خاطر نشان کرد: با وجود این دو بلوک تا حدی قطب‌بندیها سیطره خود را نشان داده بود اما با به هم ریختن این قطب‌بندی تحلیلها مشکل‌تر شده و زمانی هم مدیریت جهانی مطرح بود که به جایی نرسید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه  امروز صحنه‌ای وجود دارد که اراده‌های متنوع بر آن حاکم است گفت: بازیگران در عرصه بین‌المللی متنوع شده‌اند و تحلیل موضوعات قدری سخت شده است.

وی تصریح کرد: امروز حکومتها قدرتهای غیر حکومتی در جهان بوجود آمده‌اند که تاثیرگذار هستند که جنس بدخیم آنها تروریستها هستند و جنس خوش‌خیم هم دارند.

رئیس مجلس با بیان اینکه تحلیل شرایط نیازمند فضای جدیدی است،‌ افزود: باید تاثیرگذاری حکومتها و قدرتهای غیر حکومتی را در معادلات جهانی به درستی تحلیل کرد.

لاریجانی با بیان اینکه مولفه‌ها و بازیگران حکومتی و غیرحکومتی را باید شناخت، گفت: باید روشهای آنها را شناخت تا بتوان تولد و زوالشان را به درستی تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه باید زمینه‌های شکل‌گیری قدرتها را نیز به درستی شناخت، اظهار کرد: زمینه‌های اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی را باید در روند شکل‌گیری قدرتها به خوبی شناخت تا مسائل را به صورت نقطه‌ای بررسی نکنیم.

رئیس مجلس با اعلام اینکه در 3 دهه گذشته تروریسم را در منطقه داشته‌ایم ادامه داد: زمانی این گروه‌های تروریستی در افغانستان بودند که امروز تبدیل به جریانهای متنوع شده‌اند که برخی به دلیل مشکلات اقتصادی، جنگ و یا فرهنگی بوده است که باعث شده آنها شاخ و برگ پیدا کنند.

لاریجانی ادامه داد: با شناخت زمینه‌های نوع شکل‌گیری این نوع پدیده‌ها می‌توان دریافت که آیا آنها روندی رو به رشد داشته‌اند یا در حال زوال هستند و می‌توان درک کرد که بنایشان چیست.

وی با بیان اینکه برخی تحولات در منطقه رخ می‌دهد که ظاهرا امنیتی است، افزود: نباید تنها به دید امنیتی به برخی تحولات نگاه کرد زیرا ممکن است این تحولات بر اساس موضوعات فرهنگی، اجتماعی و یا اقتصادی باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه پدیده‌ها نشان می‌دهد تحولات عمر کوتاه‌مدتی در منطقه ندارند و مدت زیادی با ما زندگی می‌کنند گفت: باید تفکر آنها را فهمید که نیازمند بحثهای تکنیکی است.

لاریجانی تصریح کرد: انتخابات در برخی از کشورها نیز بستگی به این تحولات اجتماعی،‌فرهنگی و اقتصادی دارد.

وی گفت: با وجود تنوع تفکرات و تحولات باید گروههای زیادی جمع شوند و دقیق‌تر همه را واکاوی کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه دنبال کردن این نوع تفکرات برای کشور مفید است، گفت: این کار به دستگاه دیپلماسی و به کسانی که مسائل سیاست خارجی را عمیق‌تر دنبال می‌کنند کمک شایانی می‌کند.

پس از سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌، اولین شماره فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران با حضور صلاح زواوی سفیر فلسطین در ایران، محمدجواد جمالی نماینده مردم فسا، حسن بیگی، فاطمه ذوالقدر و علیرضا رحیمی رونمایی شد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس