کد خبر 654088
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹

رئیس فدراسیون فوتبال که با آوردن محمود اسلامیان به فدراسیون فوتبال و تشکیل مثلث تاج - ساکت - اسلامیان به اصفهانی‌ کردن فدراسیون هم متهم است، همچنان مشکل انتخاب رئیس سازمان لیگ را پیش‌ روی خود می‌بیند.

به گزارش مشرق، «مهدی تاج از روزی که هدایت فوتبال ایران را از علی کفاشیان تحویل گرفت با یک مشکل بزرگ روبه‌رو شد؛ انتخاب رئیس سازمان لیگ برتر. طبق قوانین فدراسیون فوتبال فردی که بیشترین رأی را به‌ عنوان رئیس فدراسیون می‌آورد، نواب خود را هم به مجمع معرفی می‌کند تا آنها هم رأی لازم را برای حضور در فدراسیون به دست آورند. روز هجدهم اردیبهشت پس از انتخاب تاج، علی کفاشیان و الهه عرب‌عامری برای پست‌های نایب‌رئیس اول و سوم رأی آوردند اما در اتفاقی عجیب، محمود اسلامیان، چهره شناخته‌ شده صنعت و فوتبال ایران، نتوانست آرای لازم برای رسیدن به پست نایب‌رئیسی دوم را به دست آورد.

نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال، ریاست سازمان لیگ را هم بر عهده دارد و جزء پست‌های کلیدی فدراسیون فوتبال است. پس از رأی‌ نیاوردن اسلامیان سازمان لیگ شش ماه بدون رئیس اداره شد و همین موضوع انتقادهایی را متوجه مهدی تاج کرد. تاج که قبل از حضور در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال، رئیس سازمان لیگ بود، در این شش ماه ترجیح داد خودش به صورت غیر مستقیم اداره این تشکیلات مهم را بر عهده داشته باشد و علی کاظمی را که از چهره‌های شناخته‌ شده برگزاری مسابقات فوتبال در ایران است، به‌ عنوان سرپرست این سازمان معرفی کرد.

در نهایت روز هشتم آبان ماه مهدی تاج، حیدر بهاروند یکی از اعضای هیأت‌رئیسه را به‌ عنوان سرپرست سازمان منصوب کرد. بهاروند دست راست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، نامزد رد صلاحیت‌ شده انتخابات فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود و در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، عزیزی‌خادم، بهاروند را به‌ عنوان نایب اول خود معرفی کرده بود. در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد با توجه به ائتلاف تاج - عزیزی‌خادم برای انتخابات فدراسیون، رئیس فدراسیون، عزیزی‌خادم را به‌ عنوان سرپرست سازمان لیگ معرفی کند اما این اتفاق رخ نداد و این پست کلیدی به یار همیشگی عزیزی‌خادم رسید.

در همان روز هشتم آبان ماه تاج یک انتصاب دیگر هم داشت و برای محمود اسلامیان، یار قدیمی‌اش، حکم عضویت در هیأت‌رئیسه و مشاور عالی را صادر کرد. تنها ساعاتی بعد از صدور این احکام، بسیاری از کارشناسان از غیر قانونی‌ بودن این احکام صحبت کردند.

طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال عضویت در هیأت‌رئیسه انتخابی است نه انتصابی و هر ٩ عضو هیأت‌رئیسه با رأی مجمع وارد این نهاد می‌شوند. این در حالی است که تاج، اسلامیان را منصوب کرد؛ هر چند گفت این انتصاب موقتی است و در مجمع بعدی در این‌ باره رأی‌گیری می‌کند.

پس از مطرح‌ شدن انتقادها فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای صادر کرد که در آن قید شده اگر یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فوت کند، برکنار شود یا استعفا دهد، می‌توان فردی را به جای آن تعیین کرد.

در واقع فرمول فدراسیون فوتبال به این شکل بوده است:

گام اول: حیدر بهاروند که سرپرست سازمان لیگ شده از سمت عضویت در هیأت‌رئیسه به‌ عنوان کارشناس استعفا می‌دهد تا جا برای اسلامیان خالی شود.

گام دوم: اسلامیان از سوی تاج به‌ عنوان جانشین بهاروند به عضویت هیأت‌رئیسه درآمده است و در مجمع بعدی، مجمع رأی لازم را به اسلامیان برای عضویت در مجمع و بهاروند برای ریاست سازمان لیگ (نایب‌رئیس دومی) می‌دهد.

ظاهرا جابه‌جایی‌های خیلی ساده‌ای است اما با رجوع به اساسنامه فدراسیون فوتبال مشخص می‌شود در این انتصاب‌ها چند تخلف مهم صورت گرفته است.

در ماده ٣٣ اساسنامه فدراسیون فوتبال و در بندهای ٧ و ٨ آمده است:

بند٧- چنانچه هر یک از اعضای هیأت‌رئیسه مستعفی، برکنار یا فوت نماید، پست وی تا مجمع عادی بعدی توسط هیأت‌رئیسه جایگزین می‌شود؛ مگر این که در این اساسنامه موارد دیگری پیش‌بینی شده باشد.

بند٨- اعضای مستعفی یا برکنار شده نمی‌توانند بلافاصله در دوره بعدی انتخابات نامزد شوند.

حال اگر اقدامات صورت‌ گرفته مرور شود، مشخص می‌شود چند تخلف صورت گرفته است:

١- نخست این که هیأت‌رئیسه باید محمود اسلامیان را به عضویت هیأت‌رئیسه درمی‌آورد نه مهدی تاج را.

٢- زمانی فرد جدیدی می‌تواند به عضویت هیأت‌رئیسه منصوب شود که یکی از اعضا برکنار شود، فوت کند یا استعفا دهد که چنین اتفاقی رخ نداد. تا امروز خبری مبنی بر استعفای حیدر بهاروند منتشر نشده است.

٣- طبق بند هشتم حیدر بهاروند اگر استعفا دهد، دیگر حق نامزدی ندارد. پس نمی‌توان این فرمول را پیش برد که بهاروند از سمت عضویت در هیأت‌رئیسه استعفا دهد و در دوره بعدی برای نایب‌رئیسی دوم نامزد شود.

آن چه مشخص است تاج در احکام خود قانون را رعایت نکرده است. غلامرضا رفیعی، حقوق‌دان در این‌ باره به سایت نود می‌گوید: «طبق اساسنامه عضویت در هیأت‌رئیسه فقط با رأی مجمع درست است و هیچکس نمی‌تواند بر خلاف اساسنامه عمل کند؛ حتی اگر این فرد رئیس فدراسیون فوتبال باشد. آقای تاج می‌تواند بی‌نهایت مشاور داشته باشد اما به هیچ عنوان نمی‌تواند خودش فردی را وارد هیأت‌ رئیسه کند. این کار خلاف قانون و اساسنامه است.»

با این حساب محمود اسلامیان نمی‌تواند یکی از اعضای هیأت‌رئیسه باشد و حیدر بهاروند هم تنها می‌تواند سرپرستی سازمان لیگ را بر عهده داشته باشد و امکان این که از عضویت در هیأت‌رئیسه به‌ عنوان کارشناس استعفا دهد و بعد رئیس سازمان لیگ شود، اصلا وجود ندارد.

رئیس فدراسیون که با آوردن محمود اسلامیان به فدراسیون فوتبال و تشکیل مثلث تاج - ساکت -اسلامیان به اصفهانی‌ کردن فدراسیون هم متهم است، همچنان مشکل انتخاب رئیس سازمان لیگ را پیش‌روی خود می‌بیند. بهاروند فعلا می‌تواند سرپرست سازمان لیگ باشد اما در مجمع بعدی فدراسیون، مهدی تاج باید گزینه دیگری را معرفی کند.
 
طبق اساسنامه معرفی بهاروند اشکال دارد. در ما‌ه‌های گذشته عنوان می‌شد وزارت ورزش با گزینه‌های مد نظر تاج مشکل دارد و حتی بارها در رسانه‌ها عنوان شده بود که علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال هم با نظر وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال مشغول است.

اگر قرار باشد مهدی تاج از قانون و اساسنامه تمکین کند، چاره‌ای ندارد به غیر از اصلاح تصمیم‌هایی که گرفته است؛ اسلامیان فعلا عضو هیأت‌رئیسه نباشد و به دنبال رئیس جدیدی برای سازمان لیگ باشد. شاید هم با چند جابه‌جایی البته این‌ بار به صورت قانونی جا برای اسلامیان باز شود.»
منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس