پیروزی با فاصله ترامپ از کلینتون، اعتبار تمام این نظرسنجی‌ها را زیر سوال برده و نشان داد که تحلیل‌گران عرصه سیاست خارجی در سرتاسر جهان به ویژه کارشناسان محترم کشورمان به دلیل داشتن ضریب خطای بالای نظرسنجی‌ها نباید به آنها اعتنا نکنند.

به گزارش مشرق، پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شوک بزرگی به تحلیل‌گران سیاسی جهان وارد کرد، زیرا بسیاری از آنها بر پایه نظرسنجی‌های صورت گرفته به ارائه تحلیل می‌پرداختند. در واقع این اتفاق ضربه سختی به اعتبار نظرسنجی‌های منتشر شده از نهادها و رسانه‌های مختلف آمریکایی وارد کرده است.

نگاهی به عملکرد این نظرسنجی‌ها در یک ماه اخیر که از سوی رسانه‌های مختلفی از جمهوری‌خواه و دموکرات منتشر شده است، فاصله آماری آنها را از فضای واقعی صحنه انخابات آمریکا نشان می‌دهد.

 
در اکثر نظرسنجی‌ها کلینتون بالاتر از ترامپ معرفی می‌شد

در اکثر نظرسنجی‌ها کلینتون با فاصله کم یا زیاد از ترامپ بالاتر بوده است. این نشان می‌دهد که فاصله برآورد از واقعیت در یکی از کشورهایی که قوی‌ترین ابزار نظرسنجی را در اختیار دارند، کم نیست.

از حدود 10 روز قبل از انتخابات، همگی از پیروزی قریب به یقین هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن می‌گفتند، و با وجود اینکه بعضی از نظرسنجی‌ها ترامپ را بالاتر نشان می‌داد، اما حتی نظرسنجی شبکه فاکس نیوز که از طرفداران شدید جمهوری‌خواه است نیز کلینتون را بالاتر نشان می‌دهد.

 
شبکه فاکس نیوز که از طرفداران شدید جمهوری‌خواه است نیز کلینتون را بالاتر نشان می‌دهد

یک مثال درباب معتبر نبودن این آمار، انتشار نظرسنجی‌ها بعد از افشای نوار ویدئویی اظهارات ترامپ علیه زنان که نشان می‌داد رای ترامپ به شدت کم شده است. نظرسنجی‌های پیشتازی هیلاری کلینتون و اختلاف 7 امتیاز را بعد از انتشار نوار ویدئو نشان می‌داد که در واقع اعلام می‌کرد نیمی از رای‌دهندگان، دانلد ترامپ را فاقد صلاحیت رییس‌جمهوری می‌دانند.

 
 پیروزی با فاصله ترامپ از کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعتبار تمام این نظرسنجی‌ها زیر سوال رفته است

جالب آنکه یک عامل مهم به عنوان تیر آخر آن هم در آخرین روز‌ها توسط FBI به کمپین انتخاباتی ترامپ زده شد؛ رئیس پلیس فدرال آمریکا یک روز مانده به آغاز رای‌گیری اعلام کرد هیلاری کلینتون از اتهامات مربوطه از ایمیل‌های افشا شده توسط ویکی لیکس تبرئه شده است. نتیجه این اقدام FBI را باید در آخرین نظرسنجی‌ اعلام شده قبل از انتخابات جست و جو کرد که موجب بهبود اوضاع کلینتون شد.

بر اساس نتایج نظرسنجی پایانی موسسه ایپسوس و خبرگزاری رویترز که در ساعات پایانی دوشنبه انتشار یافت، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا یعنی هیلار کلینتون با 45 درصد نظر شرکت کنندگان در نظرسنجی در مقابل 42 درصد از ترامپ جلوتر بود و 303 رای الکترال کالج (مجمع گزینشگران) را در مقابل 235 رای ترامپ کسب کرده بود.

 

بعضی روزنامه‌ها و تحلیل‌گران داخلی برای نشان دادن قدرت تحلیل بالای خود که مبتنی بر نظرسنجی‌ها بوده است، اقدام به معرفی هیلاری به عنوان برنده انتخابات آمریکا کردند که با این کار لطمه سنگینی به حیثیت کاری خود وارد کردند

حال با پیروزی با فاصله ترامپ از کلینتون، اعتبار تمام این نظرسنجی‌ها زیر سوال رفته است و این اتفاق نشان داد که تحلیل‌گران عرصه سیاست خارجی در سر تا سر جهان به ویژه کارشناسان محترم کشورمان، نباید اساس نظریات خود را بر نظرسنجی‌های انتخاباتی رسانه‌های جریان اصلی قرار دهند؛ برای مثال بعضی روزنامه‌ها و تحلیل‌گران که برای نشان دادن قدرت تحلیل بالای خود که مبتنی بر نظرسنجی‌ها بود، اقدام به معرفی هیلاری کلینتون به عنوان برنده انتخابات آمریکا کردند، که این لطمه سنگینی به حیثیت کاری آنها وارد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    همه نظرسازی بود.
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    یکی از انها کامران نجف زاده خبرنگار صدا و سیما بود که شب قبل از انتخابات گفت ترامپ برای داشتن 270 رای الکترال به معجزه نیاز دارد.
  • معلم ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    صدا و سیمایی ها همه مادر زادی بصیرت دارند در مورد اونا هیچی نگید.
  • ایرانی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
    0 0
    نه عزیز من نظر سنجی واقعی مشکل ندارد بلکه اونی مشکل داره تحریف نتایج نظر سنجی ها ست که برای فریب افکار عمومی آمریکا را افتاده بود. نه نظر سنجی. مردم در هیج جای حهان دیگر مردم سابق نیستند باید با مردم روراست بود و کار کرد ترامپ مردی است که کارنامه دواتی ندارد ولی کلینتون کارنامه خوبی در دولت نداشته است( ویا دولت اوباما از نظر مردم مردود بود) ممکن است عملکرد آینده آقای ترامپ خیلی بدتر باشد و شاید هم بهتر در مورد ایشان مردم بعدا تصمیم خواهند گرفت. در حال حاضر حرف دل مردم را خوب فهمیده بود.
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    اصلاح طلبان خیلی نادان هستند خیلی خائن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس