کد خبر 653245
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴

در حالیکه کری هزاران کیلومتر را طی می کند تا ساعتی در ریاض و تل آویو و... با هم پیمانان دولتش دیدار کند این توقع زیادی نیست که ظریف هم نیم ساعتی در مسیر باشد تا از بیروت به دمشق برود.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حالی بیروت را به مقصد بخارست پایتخت رومانی ترک کرد که دیروز عازم لبنان شده بود تا در اولین توقفگاه سفر جدید دوره ایش، با مقامات عروس خاورمیانه رایزنی کند، آنگونه که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده علاوه بر رومانی، چک و اسلواکی مقاصد بعدی رئیس دستگاه دیپلماسی هستند.
 
ظریف ساعتی پیش از آغاز این سفر آسیایی-اروپایی دیداری با فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه داشت و در تنها جمله ای که از او منتشر شد، بدون اشاره به توفیقات ارتش سوریه و حمایت از آن  « بر لزوم تداوم رایزنی و همکاری میان سه کشور ایران، سوریه و روسیه بر همکاری های بین المللی در این زمینه» تاکید کرد، ظریف البته ساعتی قبل از قائم مقام وزارت خارجه سوریه، با هانیکا سودر قائم مقام وزارت خارجه سوئد هم دیدار کرد که براساس اعلام وزارت خارجه «روابط دوجانبه، راههای گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی بویژه همکاری های بانکی، روابط ایران و اتحادیه اروپا، موضوعات منطقه ای و بین المللی، از جمله بحران سوریه و معضل ترانزیت مواد مخدر» از محورهای اصلی رایزنی و گفتگوها بود.
 
براساس روال یک سال گذشته سفرهای دوره ای وزیر خارجه، که هرکدام شامل چند کشور نزدیک بهم و در یک حوزه جغرافیایی بوده است، به نظر می رسد این سفر هم پیشتر قرار بوده که به مقصد ۳ کشور اروپایی فوق الذکر باشد، اما تحولات سیاسی اخیر در لبنان و انتخاب رئیس جمهور پس از حدود ۳۰ ماه خلاء، موجب شده وزیر خارجه سفر به این کشور کوچک اما مهم در تحولات منطقه ای را هم به برنامه های خود اضافه کند. اقدام شایسته ای که تاکیدی مجدد بر استقبال ایران از تعیین گزینه حزب الله، یعنی میشل عون، بعنوان رئیس جمهور سرزمین سروهاست.
 
اما این سفر از جنبه دیگری هم قابل بررسی است و آن عدم سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به سوریه است. شاید گفته شود این دو چه ارتباطی با هم دارد اما حتما اهالی رسانه و اهل نظر در حوزه مسائل منطقه ای می دانند که تقریبا تمامی مقامات ایرانی که به لبنان سفر می کنند، پیش یا پس از آن به سوریه هم می روند، که این مسئله فارغ از فاصله بسیار کم پایتخت دو کشور، دلیل مهم دیگری دارد که همان انتقال پیام حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت است و اینکه اصولا ایران این دو کشور را در یک چارچوب مشترک می بیند.
 
اینگونه سفرها از دیرباز متداول بوده و در یکی دو سال اخیر هم ولایتی، لاریجانی، بروجردی و ... بیروت و دمشق را در کنار هم و در قالب یک سفر دیده اند. حتی ظریف هم تابستان گذشته در سفری دوره ای به لبنان، سوریه و پاکستان رفت. حال در شرایط بسیار خاص منطقه ای و در حالیکه به موازات توفیقات میدانی ارتش و نیروهای مقاومت در حلب، مذاکرات سیاسی هم شدت گرفته است، طبعا حضور ظریف در شام و ملاقات با اسد و مقامات ارشد دولتش پیام های بسیاری را به همراه داشت.
 
به نظر نمی رسد که وزیر خارجه ایران مشکلی با قرار گرفتن در یک قاب با رئیس دولت قانونی سوریه داشته باشد. تصویری که تنها انتشار یک فریم از آن، به همه مخاطبان عام و خاص رسانه ها در جهان،  نشان می دهد که جمهوری اسلامی به موازات حضور مستشاری، حمایت سیاسی و دیپلماتیک از سوری ها هم دارد. اقدامی که غربی ها و خصوصا آمریکایی ها بسیار به آن متوسل می شوند و باراک اوباما و جان کری، که عکس های دونفره اش با ظریف در وین، لوزان، ژنو، نیویورک، مسقط و ... به دفعات منتشر شده، هر سال در چند نوبت، هزاران کیلومتر را طی می کنند تا ساعتی در ریاض و دوحه و تل آویو و ... با هم پیمانان دولت خود دیدار کرده و عکس یادگاری بگیرند تا جهانیان علی الظاهر گمان کنند آمریکا هوای دوستانش را دارد. حالا این توقع زیادی نیست که ظریف هم نیم ساعتی در مسیر باشد تا از فرودگاه رفیق حریری بیروت به فرودگاه حافظ اسد برود، چند ساعتی آنجا باشد و بعد راهی بخارست پایتخت رومانی شود. حتما اقای ظریف در مقام یک استاد ارشد مسائل بین الملل می دانند که دیپلماسی عالم نشانه ها و پیام های استعاره ای است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    درست میشه
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    اگر جان کری اخم کرد چه؟ می خواهید ظریف از دست برود؟ اگر خدای نکرده این فرزند انقلاب سکته کرد شما جوابگو هستید؟
  • aras ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    سفیر ایران برای سوریه انتخاب کنن سفر خودشون به دمشق پیشکش آقایون منتظر انتخابات آمریکا هستن ببینن رفیقه باراک اوباما رییس جمهور میشه یا نه بعدش سفیر انتخاب کنن انگار نه انگار بعد از ماه ها نوبت عملیات های گسترده پیرامون حلب رسیده یادمون نرفته دفعه قبل چطور وزیر دفاع با جنگ لفظی عملیات آزادسازی فوعه و کفریا رو به عقب انداخت ، همون قضیه فرودگاه همدان
  • وحید ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    وزیر مگه به دلبخواهِ خودش به سفر می رود؟ همه چیز از قبل، تنظیم می شود؛ لطفاً از این خبرهای تفرقه افکن نگذارید زمانی که ایران با تمام توان و بذل اینهمه شهید مدافع حرم، مهمترین حامی مردم و نظام سوریه است، با این صحبت های بیهوده، چه هدفی دارید؟
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق میخوای تو بشین سیاست خارجی بچین برامون.. ها ؟
  • فرهاد ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    این حرفهای شمابوی تفرقه میده قطعاهزاردلیل وجودداره که به سوریه نرفته شایدیکیش زمان نامناسب وبرنامه های ازپیش تعیین شده بوده یامسایل امنیتی
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق جان تا حالا ترسیدی!؟
  • ناصر ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    شما مشرقیا هم بد نیست لباس رزم بپوشید و سری به سوریه بزنید
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    خیلی مسخره ایی مشرق جهت اطلاعت
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    هر وقت شما وزیر شدی هر روز برو دمشق !
  • مهدی ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    با سلام این موضوعات رو مطرح کردن خوب نیست تا کی قرار است که مسئولان و سیاستمداران ما درگیر مسائل داخلی و حزبی و گروهی باشد، دو قطبی کردن مسائل خوب نیست. حتما دلیلی برای این کار بوده و مطمئنا اگر از خاک سوریه در برابر تروریستها دفاع می کنیم که البته منافع آن بر کسی پوشیده نیست، از دولتش هم به اندازه کافی حمایت شده و می شود.
  • MOJTABA ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    دقیقا ,با شما موافقم مگه قراره بره دربند که هرجا هوس کرد سر خرشو کج کنه بره دیپلماسی و رایزنی... نمیخوااااد؟؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    از کی تا حالا شهدا رو وزارت خارجه اعزام کرده وزارت خارجه موضعش در برابر ریاض از جمله مسئله سوریه منفعلانه بوده و هست خواهش می کنم از این به بعد بی روغن داغ سرخش نکنید و ایثار جوانان ایران رو به حساب دستگاه دیپلماسی نزارید
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    مگه خونه خاله هست که چون نزدیکه یه سری هم بزنه اونجا یه سلام علیک کنه و برگرده! حرفا میزنیدا!
  • بسیجیان ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    باشه بهش میگم. .از راهنمایتون ممنون.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    دولت امید خستمون کردی واقعا...
  • ماني ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    ان شاء الله خرداد96
  • قاسم ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    یعنی نمی توانست سفر به سوریه را در برنامه قرار دهد؟
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    جان کری تمام شد
  • وحید ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    قاسم جان دوست عزیزمان احمدی نژاد شما را بدعادت کرده که همه جا دعوت نکرده و ناخوانده می رفت و میگفت شام هم می مانیم!!!!!
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    سلام علیکم :‌ برادر عزیز خیلی خرده نگیرید سوریه جنگ است و ممکن است خدای نخواستهـــــــــ خدای نخواسته یک ترقه ای در 50کیلومتری دمشق منفجر شود و ایشان بترسد و نتواند استراحتی بنماید .!!! اروپا و آمریکا عشق است هم دلار بیشتری دارد و هم صفا سیتی است . !!!
  • قاسم ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    وحیدجان!مشکل از ظریف جان شماست که با آب و هوای اروپا بیشتر از خاور میانه سازگاره!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس