کد خبر 652950
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

نود‌و‌نهمين برنامه «سينما روايت» به فيلم مستند جسورانه و جنجالي «شب نامه» اثر سيد‌مهدي كرباسي با حضور جبار آذين منتقد سينما و رسول شادماني مجري‌- كارشناس اختصاص يافت.

به گزارش مشرق، نود‌و‌نهمين برنامه «سينما روايت» به فيلم مستند جسورانه و جنجالي «شب نامه» اثر سيد‌مهدي كرباسي با حضور جبار آذين منتقد سينما و رسول شادماني مجري‌- كارشناس اختصاص يافت. فيلمي كه برخي‌ها با تهديد سازندگان فيلم سعي دارند از اكران آن در مجامع مختلف جلوگيري كنند.
مهدي كرباسي، كارگردان مستند «شب نامه» كه پيش از اين نيز با مستندهاي «فاكتور صوري» و «خوان هشتم» در برنامه سينما روايت حضور داشته در مورد زمان توليد اين مستند گفت: پژوهش فيلم از ابتداي سال ۹۴ شروع شد و ما از اواسط آبان‌ماه ۹۴ درگير كار شديم. از اواسط بهمن همان سال هم كانال تلگرامي در اين زمينه راه اندازي كرديم و فيلمنامه را نوشتيم.
 
فيلمنامه نزديك به ۳۰ بار بازنويسي شد
 كرباسي با بيان اينكه فيلمنامه اين فيلم، فيلمنامه منعطفي بود به طوري كه نزديك به ۳۰ بار بازنويسي شد، افزود: برخي از شركت‌هايي كه نامي از آنان در اين فيلم برده شده ممكن است نسبت به ساخت اين فيلم وارد مباحث حقوقي شوند، اما ما اسنادي در اختيار داريم كه مي‌توانيم در دفاع از خودمان به آنان استناد كنيم.
اين كارگردان اضافه كرد: براي اينكه روايت فيلم روا‌ن‌تر و سينمايي‌تر شود ما ورود حيدر را به فيلم قدري تغيير داديم و جلوتر انداختيم.
به گفته كرباسي هنگامي كه نسخه راف كات را برخي از مسئولان امنيتي ديدند مصاحبه با سيامك نمازي را مطرح كردند.
  «شب نامه» فيلمي هوشمندانه است
جبار آذين، منتقد سينمايي نيز در اين برنامه با بيان اينكه اميدوارم برنامه سينما روايت، همچنان مستحكم و منسجم با نمايش اينگونه آثار در خدمت به سينما و فرهنگ جامعه كوشا باشد، گفت: مستند «شب نامه» فيلمي هوشيارانه است و روي عناصر ساختار فيلم فكر شده است و چيدمان هوشمندانه‌اي دارد. اين فيلم نسبت به فيلم قبلي كارگردان (خوان هشتم) به استانداردهاي سينمايي نزديك‌تر است.
وي تصريح كرد: فيلم جست‌وجوگرانه حركت مي‌كند و در اين حركت توانسته است مخاطب را هم با خود همراه كند. ضمن اينكه تعليق‌ها و گره‌هاي هوشمندانه‌اي در قسمت‌هايي از اثر قرار داده شده تا همچون يك كار سينمايي بتواند براي مخاطب جذاب باشد.
جبار آذين اظهار داشت: اين فيلم آغازگر حركتي است براي بازگشت به خويشتن و نگاه دقيق‌تر مخاطب به خودش، به جامعه و مسئولان.
به گفته وي، اين فيلم به دليل ماهيت افشاگرانه‌اش و با وجودي كه داراي ابعاد ملي است، اما هرگز از رسانه ملي پخش نخواهد شد. من در خيلي از محافل شنيدم كه علاوه بر تهديدهايي كه نسبت به پخش آن داشتند سعي كردند مانع نمايش اين فيلم شوند. واقعاً چه كساني مانع نمايش اين فيلم مي‌شوند؟ اين فيلم مگر چه چيزي را به ما نشان مي‌دهد كه برخي‌ها هراس دارند؟! آناني كه مقابل نمايش اين اثر ايستاده‌اند بر چه اساس و معياري اين كار را انجام مي‌دهند؟
آيا جز اين است كه در عرصه‌هاي مختلف همسو با كساني هستند كه اين فيلم آنان را افشا مي‌كند؟ چرا وقتي اين فيلم قرار است در حوزه هنري و دانشگاه‌ها نمايش داده شود با يكسري محدوديت‌ها روبه‌رو مي‌شود؟!
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس