«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در چارچوب یک سفر بهنگام و با پیام های مهم سیاسی و اقتصادی وارد بیروت پایتخت لبنان می شود تا این سفر نقطه تحولی برای مناسبات دو کشور در دوران ریاست جمهوری ژنرال « میشل عون» باشد.

 به گزارش مشرق، این برآیند آرا و نظرهای مطرح دربیشتر محافل سیاسی و رسانه ای لبنان است و درهمین چارچوب روزنامه لبنانی السفیر نوشت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نخستین مقام بلندپایه جهان و منطقه است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری به لبنان سفر و با رئیس جمهوری ژنرال میشل عون ملاقات می کند.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه« ظریف حامل پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران برای ژنرال عون است»، افزود: این سفر ظریف به لبنان دارای اهمیتی ویژه و پیام های سیاسی است.

سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که سومین سفرش به لبنان است ، درست یک هفته بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری و ورود لبنان به مرحله جدید در تاریخ خود صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه گذشته و بعداز انتخاب ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان درحساب توئتیری خود نوشت: به همه لبنانی‌ها برای انتخاب رئیس جمهوری «عون» تبریک می گویم.

وی در ادامه تبریک به ملت لبنان در حساب توئیتری خود، افزود: ثبات و پیشرفت برای لبنانی ها زمانی حاصل می شود که مردم خود برای کشورشان تصمیم‌گیری کنند».

ژنرال عون دوشنبه هفته گذشته با کسب 83 رای از میان 127 رای نمایندگان پارلمان به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد و بعداز ادای سوگند بلافاصله کار خود را با رایزنی با نمایندگان مستقل و فراکسیون های پارلمانی برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید شروع کرد.

ژنرال عون بعداز دو روز رایزنی سرانجام « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر معرفی و مامور تشکیل دولت جدید کرد.

حریری هم بعداز رایزنی غیرلازم با نمایندگان مستقل و فراکسیون های پارلمانی تلاش های خود را برای انتخاب دولت جدید که گفته می شود 30 کرسی وزارتی خواهد داشت، آغاز کرده و امیدوار است تا قبل از سالگرد استقلال لبنان ( کمتر از یک ماه) دولت وحدت ملی را با مشارکت همه گروه های سیاسی تشکیل دهد.

سیاستمداران لبنانی معتقدند که سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان از لحاظ زمانی و از حیث موضع گیری های او که متناسب با دوران رئیس جمهوری جدید اعلام خواهد کرد و همچنین با توجه به تحولات مهم منطقه ای و بین المللی از حلب گرفته تا موصل و صنعا دارای اهمیت بسزایی است.

** استقبال گرم از ظریف

« امیل رحمه » نماینده پارلمان لبنان و رئیس حزب همبستگی، ضمن استقبال از این سفر اظهار داشت: لبنان به گرمی از وزیرامور خارجه ایران استقبال و به او خوش آمد می گوید.

وی گفت: ظریف شخصیتی مهم و در راس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و سفرش به بیروت افتخاری برای لبنان است.

رئیس حزب همبستگی با اشاره به سطح روابط لبنان و ایران، آن را روابطی قوی و مستحکم در طول تاریخ خواند و تاکید کرد که این روابط و تقویت و گسترش بیش از پیش آن در دوره کنونی لبنان اهمیت بسزایی پیدا کرده است.

امیل رحمه تصریح کرد: رئیس جمهوری میشل عون به طور حتم از این سفر استقبال می کند و ما امیدواریم که دیگر مقامات لبنانی از جمله «سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید مشی ژنرال عون را در پیش بگیرند.

** سفر ظریف فرصتی برای بیروت و تهران

«عدنان منصور» وزیر سابق امور خارجه لبنان نیز اظهارداشت: سفر امور خارجه ایران در بحبوحه تحولات مهم منطقه صورت می گیرد به ویژه اینکه در لبنان یک هفته قبل انتخابات ریاست جمهوری برگزار و ژنرال عون به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد و لبنانی ها اکنون سرگرم انتخاب دولت وحدت ملی هستند.

سفیر سابق لبنان در ایران خاطرنشان کرد: لبنان را روابطی قوی و برادرانه به جمهوری اسلامی ایران پیوند می زند و ایران هم همواره برای تحولات در لبنان و دیگر کشورهای منطقه اهتمامی ویژه قائل است.

عدنان منصور، سفر ظریف به لبنان را بسیار مهم و در راستای گفت وگوهای مستمر دو جانبه ایران و لبنان درباره تحولات کنونی خاورمیانه ارزیابی کرد و گفت: ایران فاصله چندانی با این تحولات ندارد به ویژه در سایه تشدید عملیات تروریستی و افزایش بحران در عراق و سوریه و تهدیدهای گروه های تروریستی که متوجه دو کشور است.

ژنرال میشل عون در سخنرانی خود در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری تاکید کرد که یکی از اولویت هایش جنگ پیش دستانه و بازدارنده با تروریسم برای ریشه کنی آن و دفاع از لبنان است.

وزیر سابق امور خارجه لبنان افزود: ایران استقرار ثبات و امنیت در لبنان از طریق عملیات سیاسی را بسیار مهم می داند و در عین حال بارها تاکید کرده است که در مسائل داخلی لبنان دخالت نمی کند و در دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری امیدوار بود لبنان بسرعت از این بحران سیاسی عبور کند.

عدنان منصور تاکید کرد: انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان، خیال همه از جمله ایران را راحت کرد و برای همین ظریف به سرعت تصمیم گرفت به لبنان سفر کند تا علاوه بر تبریک گفتن به ژنرال عون، تلاش هایش را برای ارتقای روابط بین دو کشور در مرحله جدید آغاز و از نقطه نظرات مقامات لبنان در خصوص پرونده های داخلی ، منطقه ای و دو جانبه اطلاع پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران همواره دست دوستی به سوی همه دوستان و برادران خود دراز کرده و هیچگاه از تلاش برای تقویت روابط با لبنان در تمامی زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، نظامی و امنیتی به خود تردید راه نداده است.

سفیر سابق لبنان در ایران تصریح کرد:ایران به عنوان یک کشور مهم و بزرگ منطقه همواره دیدگاهی مثبت و سازنده به مسائل و پرونده ها دارد و با تحولات منطقه به ویژه در عراق ، سوریه ، لبنان و مصر از همین نقطه نظر تعامل می کند.

ازهم اکنون نگاه ها به نتایج سومین سفر وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان است به ویژه اینکه زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای جهان اکنون تسهیل شده است.

بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان دهها توافقنامه و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی و بازرگانی از جمله در بخش های آب و برق وجود دارد که اجرائی شدن آنها یک ضرورت برای بیروت و تهران است.

ژنرال عون یکی از اولویت های خود را رسیدگی سریع به اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم لبنان به ویژه در حوزه های آب و برق اعلام کرده است.

ظریف سه شنبه 20 مرداد ماه 1394 در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان به این کشور سفر کرد.

وی دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس