نیروهای پلیس و امنیتی پاکستان درمناطق مختلف این کشور به ویژه در کراچی موج جدیدی از عملیات را در قالب عملیات ضدتروریستی آغاز کرده اند اما بازداشت شخصیت های شیعه در قالب این عملیات که پاکستان از آن به عنوان عملیات های ویژه ضدتروریستی نام می برد، موجب نگرانی شیعیان این کشور شده است.

 به گزارش مشرق، جامعه شیعیان پاکستان که اخیرا، نظر مثبتی نسبت به رویکرد نیروهای امنیتی در برخورد با گروه های غیرقانونی و فرقه گرایانه در بسیاری از مناطق این کشور پیدا کرده بودند و از این گونه اقدامات نسبتا راضی به نظر می رسیدند، اما این بار نگرانی خود را نسبت به بگیر و ببندهای اخیر در کشور علیه شخصیت های شیعه اعلام کردند.

دولت پاکستان و نیروهای امنیتی این کشور این روزهای در شهر کراچی و پس از چندین مورد قتل های هدفمند که پلیس آن را در فهرست قتل های فرقه ای-تروریستی قرار داده است، دست به عملیات های ویژه زده و در این عملیات ها علاوه بر بازداشت سرکرده های بعضی از گروه های ضدشیعی و تروریستی به ویژه گروه های تندرو و غیرقانونی 'اهل سنت و الجماعت' و 'لشگر جهنگوی'، تنی چند از شخصیت های شیعه را نیز بازداشت کرده است.

بازداشت شخصیت های شیعی در پاکستان در شرایطی تشدید شده است که به دنبال تحصن و اعتصاب غذای طولانی علامه راجا ناصر عباس رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان که در تابستان امسال برگزار شد و در طول ماه مبارک رمضان نیز ادامه یافت، دولت پاکستان قول داد به خواسته های شیعیان از جمله تامین امنین آنها و کاستن از مشقات شیعیان در پاکستان توجه جدی داشته باشد.

روزهای اخیر 'سید فیصل رضا عابدی' سناتور سابق حزب مردم پاکستان و یکی از شخصیت های شیعه شهر کراچی به جرم آنچه پلیس ارتباط وی با دو قتل فرقه ای اخیر در کراچی عنوان کرده است، بازداشت شد و علاوه بر آن علامه 'میرزا حسین یوسف' از رهبران برجسته شیعه و سخنران و امام جماعت مسجد 'نور ایمان' کراچی نیز توسط نیروهای امنیتی در روزهای اخیر بازداشت شد.

بگیر و ببندها به همین جا ختم نشده و شب گذشته نیز علامه 'سید احمد اقبال رضوی' معاون دبیرکل حزب سیاسی-مذهبی مجلس وحدت مسلمین پاکستان (MWM) نیز بدون اعلام هیچ گونه اتهامی علیه وی، از سوی نیروهای پلیس در کراچی بازداشت شد.

روز گذشته مناطق مختلف شهر کراچی شاهد تظاهرات و تجمع فعالان سیاسی گروه های شیعه و هواداران سازمان های مذهبی در اعتراض به بازداشت شخصیت های برجسته بود.

در شهر راولپندی نیز تظاهرات مشابهی با مشارکت فعالان حزب مجلس وحدت مسلمین و سازمان دانشجویان امامیه برگزار شد و معترضان با حمل پلاکاردهایی، ضمن انتقاد از اقدامات تبعیض آمیز، خواستار برخورد دولت و نیروهای پلیس با عوامل اصلی اقدامات تروریستی شدند.

نگرانی جامعه شیعیان پاکستان به همین جا ختم نمی شود. هفته های گذشته دولت این کشور در اقدامی بی سابقه فهرستی چندهزار نفری از افراد در ارتباط با گروه های فرقه ای و تندرو را تهیه و کارت های ملی، گذرنامه ها و حساب های بانکی این افراد را مسدود کرد.

وجود نام برخی از علمای برجسته و شخصیت های فعال شیعه پاکستان در این فهرست، برای جامعه شیعه این کشور نگران کننده است.

علامه شیخ محسن علی نجفی و علامه محمد امین شهیدی از شخصیت های مشهور و فعال جامعه شیعیان پاکستان شناخته می شوند که اسامی آنان در فهرست افراد تحت کنترل ویژه قرار گرفته است.

گزارش امروز شبکه های خبری پاکستان از شهر کراچی نیز حاکی از ادامه برگزاری تظاهرات مردم در اعتراض به بازداشت شخصیت های شیعه در برخی از مناطق شهر کراچی است.

در روزهای اخیر، تعدادی از شیعیان پاکستان در ترورهای هدفمند در شهر کراچی به قتل رسیده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس