کد خبر 652303
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

احتمالا همه ما این پرتره را بارها در فضاهای مختلف دیده ایم، تصویری از رهبر انقلاب که این روزها اصل این نقاشی در دیوار گالری فردا به نمایش درآمده است، شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این پرتره در چه زمانی و توسط چه کسی از روی سیمای حضرت آیت الله خامنه ای کشیده شده است. تصویر این نقاشی را چه کسی و کجا کشیده است؟

به گزارش مشرق، برای پاسخ دادن به این پرسش به سراغ خالق این نقاشی رفته است، استاد کیخسرو خروش که از چهره های ماندگار هنر ایران محسوب می شود و تاکنون خلق چندین پرتره آشنا از امام خمینی(ره) را هم در کارنامه اش دارد.

خروش که این روزها 75 سالگی را پشت سر می گذارد گفت: اگر حافظه ام درست یاری کند این تابلو را من حدود 9 سال پیش نقاشی کردم، من پیش از این کار تصاویری از امام(ره) را هم کشیده بودم و از رهبر انقلاب هم غیر از این کار چهار تابلو دیگر به تصویر در آورده ام.

او ادامه داد: این کار که اکنون به نمایش درآمده است، خیلی مورد استقبال قرار گرفت و همان موقع از من خریداری شد، اگرچه خودم فکر می کنم، هنوز جای کار داشت و عکس اصلی هم برای پرتره خیلی مناسب نبود، من آثار دیگری که از ایشان کشیده ام بنظر خودم بهتر هستند.

خروش افزود: فکر می کنم اصل این تابلو متعلق به یکی از کلکسیونرهای مشهور آثار هنرهای تجسمی باشد.

این نقاشی را چه کسی و کجا کشیده است؟

این استاد بزرگ خوشنویسی و نقاشی طبیعت ایران همچنین درباره حس و حالش زمان خلق این اثر توضیح داد: من قبل از دانشگاه و دوران جوانی به پرتره خیلی علاقه مند بودم و پرتره اشخاص مختلف را کار کرده ام ولی برخی کارها حساسیت ویژه تری دارند و باید تمرکز و دقت فراوانی داشت و عشق و علاقه زیادی می خواهد که خدا رو شکر تا به امروز در من وجود داشته است.

 این نقاشی را چه کسی و کجا کشیده است؟

خروش که در همایش چهره های ماندگار هم تجلیل شده است، درباره ویژگی های یک پرتره خوب گفت: اگر از روی عکس باشد خود عکس خیلی مهم است که ویژگی های مناسب برای پرتره شدن را داشته باشد، نورپردازی برای کشیدن پرتره اصلی تعیین کننده است و فرم کار هم باید جذاب و کامل باشد. از طرفی کشیدن چنین پرتره هایی نیاز به مطالعه دارد، برخی فکر می کنند فقط توانایی هنری کافی است اما تجربه من می گوید باید درباره موضوع مطالعه و تحقیق کرد تا بتوان دقیق و کامل اثری هنری را اجرا کرد.

خروش در پاسخ به این پرسش که آیا از نزدیک دیداری با امام یا رهبر انقلاب داشته است هم گفت: یک بار امام(ره) را دیده ام.


منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    1 0
    عجب دستان هنرمندی احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس