به گزارش مشرق، پس از تعیین نرخهای مشخص برای قیمت بلیت پروازهای بغداد و نجف در ایام اربعین، مصوب شد که برای تاریخهای 23 آبان 95 تا 5 آذر 95 نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای تهران-نجف-تهران و تهران-بغداد-تهران و سایر شهرها به نجف و بغداد، رقم یک میلیون و صد هزار تومان در رفت و برگشت باشد.
همچنین نرخ بلیت پروازهای مشهد-نجف-مشهد و مشهد-بغداد-مشهد هم برای تاریخهای مذکور یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد؛ نرخهای یکسره برای بلیتهای یکطرفه هم 60 درصد نرخهای مذکور تعیین شد و نرخهای بیزینس کلاس (تجاری) و فرست کلاس (ممتاز) هم تابع نرخگذاری شرکتها است.
با وجود نرخگذاری مشخص برای این ایام، اما تعداد زیادی از آژانسهای فروش بلیت هواپیما به نرخهای مصوب دولت توجهی نداشتند و در نبود نظارت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت برای این ایام را با نرخهای بالاتر به فروش میرساندند.
در این راستا، انجمن شرکتهای هواپیمایی به این موضوع ورود و اعلام کرد، زائران برای خرید بلیت پروازهای اربعین با نرخ مصوب، فقط از طریق آژانسهای مشخص شده (اینجا را کلیک کنید) عمل کنند.
اما با نگاهی به آمار آژانسهای تعیین شده هم به نظر میرسد این تعداد دفتر فروش بلیت برای تقاضای فراوان سفرهای اربعین کافی نیست، ضمن آنکه در بسیاری از شهرستانها هنوز دفتری برای فروش بلیت با نرخ مصوب مشخص نشده است، بنابراین آژانسهای دیگر به راحتی از این محدودیت سوءاستفاده کرده و بلیت پروازهای اربعین را با نرخهای غیرمصوب به زائران میفروشند.
امروز با گذری در آژانسهای مختلف فروش بلیت هواپیما، متوجه میشوید که فروش بلیت پروازهای اربعین در برخی آژانسهای هواپیمایی، فقط در قالب چارتر و با نرخ بالا، انجام میشود و از همه شرکتهای هواپیمایی، بلیت چارتر برای این ایام به فروش میرسد.
برخی دیگر از دفاتر فروش بلیت هواپیما هم بلیت پروازهای اربعین برای تاریخهای ذکر شده را با قیمتهای بین 750 تا 900 هزار تومان در یک مسیر، به فروش میرسانند که ظاهراً به صورت دسته دوم و یا سوم از چارترکننده اصلی، گرفتهاند.
به نظر میرسد ضروری است، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی و در رأس آن، وزارت راه و شهرسازی نسبت به نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در این ایام خاص و پرتردد، حساسیت بیشتری داشته باشند.
قطعاً اگر هدف اصلی توسعه حمل و نقل، رشد حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از ناوگان شخصی باشد، باید مشوقهایی برای جذب مسافر در سیستم حمل و نقل عمومی اعمال شود نه اینکه با برخی نظارتهای ضعیف، شرایط استفاده بیشتر از حمل و نقل شخصی را فراهم کنیم.
بنابراین گزارش هرسال بیش از 2.5 میلیون زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم کربلا میشوند، ضروری است دستگاهای حاکمیتی موضوع نظارت بر نرخها و ارائه خدمات در این ایام به زائران اربعین را در دستور کار قرار دهند، تا واسطهگران اجازه کسب درآمدهای کلان و غیرقانونی از جیب زائران حسینی نداشته باشند.
همچنین نرخ بلیت پروازهای مشهد-نجف-مشهد و مشهد-بغداد-مشهد هم برای تاریخهای مذکور یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد؛ نرخهای یکسره برای بلیتهای یکطرفه هم 60 درصد نرخهای مذکور تعیین شد و نرخهای بیزینس کلاس (تجاری) و فرست کلاس (ممتاز) هم تابع نرخگذاری شرکتها است.
با وجود نرخگذاری مشخص برای این ایام، اما تعداد زیادی از آژانسهای فروش بلیت هواپیما به نرخهای مصوب دولت توجهی نداشتند و در نبود نظارت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، بلیت برای این ایام را با نرخهای بالاتر به فروش میرساندند.
در این راستا، انجمن شرکتهای هواپیمایی به این موضوع ورود و اعلام کرد، زائران برای خرید بلیت پروازهای اربعین با نرخ مصوب، فقط از طریق آژانسهای مشخص شده (اینجا را کلیک کنید) عمل کنند.
اما با نگاهی به آمار آژانسهای تعیین شده هم به نظر میرسد این تعداد دفتر فروش بلیت برای تقاضای فراوان سفرهای اربعین کافی نیست، ضمن آنکه در بسیاری از شهرستانها هنوز دفتری برای فروش بلیت با نرخ مصوب مشخص نشده است، بنابراین آژانسهای دیگر به راحتی از این محدودیت سوءاستفاده کرده و بلیت پروازهای اربعین را با نرخهای غیرمصوب به زائران میفروشند.
امروز با گذری در آژانسهای مختلف فروش بلیت هواپیما، متوجه میشوید که فروش بلیت پروازهای اربعین در برخی آژانسهای هواپیمایی، فقط در قالب چارتر و با نرخ بالا، انجام میشود و از همه شرکتهای هواپیمایی، بلیت چارتر برای این ایام به فروش میرسد.
برخی دیگر از دفاتر فروش بلیت هواپیما هم بلیت پروازهای اربعین برای تاریخهای ذکر شده را با قیمتهای بین 750 تا 900 هزار تومان در یک مسیر، به فروش میرسانند که ظاهراً به صورت دسته دوم و یا سوم از چارترکننده اصلی، گرفتهاند.
به نظر میرسد ضروری است، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی و در رأس آن، وزارت راه و شهرسازی نسبت به نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در این ایام خاص و پرتردد، حساسیت بیشتری داشته باشند.
قطعاً اگر هدف اصلی توسعه حمل و نقل، رشد حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از ناوگان شخصی باشد، باید مشوقهایی برای جذب مسافر در سیستم حمل و نقل عمومی اعمال شود نه اینکه با برخی نظارتهای ضعیف، شرایط استفاده بیشتر از حمل و نقل شخصی را فراهم کنیم.
بنابراین گزارش هرسال بیش از 2.5 میلیون زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی عازم کربلا میشوند، ضروری است دستگاهای حاکمیتی موضوع نظارت بر نرخها و ارائه خدمات در این ایام به زائران اربعین را در دستور کار قرار دهند، تا واسطهگران اجازه کسب درآمدهای کلان و غیرقانونی از جیب زائران حسینی نداشته باشند.