مطابق با اولین گزارش استراتژیک بررسی چهار سالانه دیپلماسی (QDDR) كه تحت عنوان ‘رهبری از طریق قدرت غیرنظامی’ و با رویکرد دیپلماسی عمومي از سوي وزارت خارجه آمريكا منتشر شده، آمريكا تلاش دارد تا به وسيله گسترش"توسعه" در ديگر كشورها، ارزشهاي آمريكايي را به جهان صادر نمايد.

به گزارش خبرنگار دیپلماسی عمومی مشرق، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، اولین گزارش استراتژیک بررسی چهار سالانه دیپلماسی و توسعه (QDDR) را تحت عنوان "رهبری از طریق قدرت غیرنظامی” در انجمن تالار شهر ارایه کرد. این گزارش که بر اساس الگوی نظام‌مند گزارش نویسی چهارسالانه وزارت دفاع یعنی (QDR) الگوبرداری و نگاشته شده، اولین گزارش چهارسالانه است که در باب دیپلماسی آن هم از مصدر وزارت خارجه صادر می‌شود. گزارش مذکور علی‌رغم وجود کلمه "بازبینی” در آن، بیشتر بر استراتژی‌های آینده دیپلماسی آمریکا دلالت می‌کند و بر محور "رهبری آمریکا از طریق قدرت غیرنظامی” و یا بهتر بگوییم "رهبری از طریق قدرت مدنی” است و با هدف "ارزیابی فراگیر از چگونگی ارتقاء کارایی و اثربخشی عملکرد وزارت امور خارجه و سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا در فضای قدرت‌های نوظهور، عدم ثبات فزاینده و تهدیدات و فرصت‌های جدید تحولات تکنولوژیک” شکل گرفته است، و یا طبق گفته هیلاری کلینتون،” تلاشی است برای رسیدن به یک پاسخ ساده به این سئوال که: چگونه می توانیم بهتر عمل کنیم؟”

نکته قابل تامل این است که تلاش دستگاه سیاست خارجی و دولتمردان آمریکا آن است که با گسترش ادبیات توسعه (آمریکایی) در جهان، ارزش‌های آمریکایی را به جهان صادر و آن را در کشورهای دیگر تثبیت نمایند. لذا محورهای توسعه آمریکایی این ظرفیت را برای امنیت داخلی آمریکا و منافع اقتصادی و گسترش ارزشهای آمریکایی ایجاد می کند و دستگاه دیپلماسی عمومی آمریکا به دنبال استفاده از این ظرفیت می‌باشد.

تا كنون پايگاه تحليلي خبري مشرق فصل اول و دوم اين گزارش را منتشر كرده است و آنچه در ادامه مي‌خوانيد، فصل سوم گزارش چهارسالانه دیپلماسی و توسعه (QDDR) است كه بر مساله "توسعه" و جهت‌گيري دستگاه ديپلماسي عمومي وزارت خارجه آمريكا بر اين مساله، تمركز دارد.

«اکنون زمان کسب ذهنیتی جدید متناسب با قرن جدید فرارسیده است؛ زمان کنار گذاشتن بحث های قدیمی و جایگزین کردن نگرش‌های جزمی با تفکر روشن و عقل سلیم. اکنون زمان ارتقاء توسعه به عنوان شالوده اصلی سیاست خارجی آمریکا و بازسازی سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا به عنوان سازمان توسعه اصلی در جهان است.

هیلاری کلینتون ، 6 ژانویه 2010.

مقدمه

باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با تلاش برای ارتقاء توسعه به موازات دیپلماسی و سیاستهای دفاعی به عنوان دو شالوده هم‌سنگ سیاست خارجی آمریکا عملا فصل جدیدی را در سیاست خارجی این کشور گشوده اند. در جهان فعلی، توسعه، یک عامل حیاتی برای افزایش امنیت ملی و منافع اقتصادی و همین طور گسترش ارزش‌های آمریکایی محسوب می‌شود؛ جهانی که برآیند عوامل متعددی است از جمله، مشارکت‌های فزاینده اقتصادی، قدرت‌های سیاسی رو به اضمحلال و چالش های فراگیر گرسنگی، فقر ، بیماری و تغییرات آب و هوایی.

ارتقاء موفق توسعه به عنوان سومین شالوده مهم در سیاست خارجی آمریکا با ارتقاء صرف شکل توسعه میسر نمی‌شود بلکه مستلزم نوعی مهندسی جهت تدوین استراتژی‌های جدید برای پیگیری و اجرای اصلاحات نهادی و همین طور جلب مشارکت لازم برای پیشبرد اهداف است.

دولت کنونی در حال حاضر سرگرم تدوین نوعی رویکرد جدید به توسعه است: در سپتامبر 2010، باراک اوباما اولین سیاست توسعه ملی را بعد از تاسیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا در سال 1961 بدست کندی، صادر کرد. کندی با راه اندازی این سازمان یک نگاه جدید به نقش توسعه در ارتقاء ارزش‌های آمریکایی و گسترش امنیت جهانی ایجاد کرد. او از لزوم اتخاذ تعهد و رویکرد جدیدی متناسب با واقعیات جهان بعد از جنگ جهانی دوم سخن گفت. اوباما در واکنش به وقایع جاری در حکم ریاست جمهوری‌اش با عنوان دستورالعمل توسعه 2010 خواستار تمرکز تلاش‌های موجود توسعه بر روی رشد اقتصادی، حاکمیت دمکراتیک، ابداعات تاثیرگذار و سیستم‌های پایدار برای پاسخگویی به نیازهای اولیه بشری شده است. در این حکم، رویکرد جدیدی بر اساس همکاری ـ نه حمایت ـ تعریف و یک هدف مشخص تعیین شده که همان تلاش برای قرار دادن کشورها در مسیر پیشرفت خودکفا است.

ما درراستای این حکم تلاش های خود را در شش حوزه توسعه متمرکز خواهیم کرد، حوزه هایی که دولت های آمریکا در آنها از توان و امکانات کافی برای گرفتن نتایج مورد نظر برخوردار است. این حوزه ها عبارتند از : امنیت غذایی، بهداشت جهانی، تغییرات آب و هوایی در سطح جهان، رشد اقتصادی پایدار ، دمکراسی و کمک های بشردوستانه و حکومتی. ما در هر کدام از این حوزه ها رویکرد خود را در قبال زنان و کودکان ارتقاء و بهبود خواهیم بخشید.

دولت تاکنون سه طرح ابتکاری ریاست جمهوری را در سه حوزه از حوزه های فوق اجرا کرده است. این سه طرح عبارتند از طرح بهداشت جهانی، طرح امنیت غذایی و گرسنگی در جهان با عنوان «تغذیه آینده» و در آخر طرح تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی. طرح تغذیه جهانی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بانی آن است در واقع بازتابی از نقش آمریکا در یک طرح جهانی است که هدف از آن ارتقاء رویکرد رقابتی برای تامین امنیت غذایی از طریق تسریع رشد اقتصادی ، افزایش درآمدهای فردی و کاهش فقر در جهان است. طرح امنیت غذایی و گرسنگی در جهان با استفاده از بودجه طرح اضطراری رئیس جمهور برای کمک به مبتلایان ایدز و همینطور طرح رئیس جمهور برای مبارزه با مالاریا عملا باعث افزایش نقش آمریکا در گسترش بهداشت جهانی می شود که از طریق تمرکز بر پنج حوزه اصلی صورت می گیرد، حوزه هایی که ما به نتایج مهمی در آنها رسیده ایم از جمله پیشگیری و درمان بیماری، گسترش سیستم‌های بهداشتی، بهداشت زنان و کودکان، درمان بیماری‌های استوایی فراموش شده و گسترش تحقیقات و توسعه. و طرح تغییرات آب و هوایی در سطح جهان نیز درصدد پاسخگویی به تهدیدات آب و هوایی است و این کار را عمدتا از طریق کاهش تولید گازهای گلخانه ای در بخش های انرژی و گسترش قدرت سازگاری کشورهای و جوامع مختلف در برابر این تغییرات انجام می دهد.

احیای جایگاه رهبری خود در فرایند توسعه جهان همچنین مستلزم یک تعهد بلندمدت برای بازسازی سازمان توسعه بین المللی آمریکا به عنوان سازمان توسعه اصلی دولت و سازمان اصلی توسعه جهان است. این فرایند در حال حاضر آغاز شده است. در پی پشتیبانی دو حزب جمهوریخواه و دمکرات از «طرح رهبری توسعه» در دوران دولت قبل که زمینه را برای افزایش تعداد پرسنل خدمات خارجی سازمان بین المللی توسعه آمریکا و همینطور کارشناسان فنی آن هموار کرد، در حال حاضر صدها سرمایه گذار فعال در زمینه توسعه، در آغاز فعالیت خود در این سازمان قرار دارند.

«راجیو شاه» رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا با حمایت قاطع هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه تلاش خود را برای گسترش و ایجاد تغییرات لازم برای رسیدن به اهداف مشخص آغاز کرده است. «ارزیابی چهارسالانه توسعه و دیپلماسی» چندین مورد اصلاحات ارائه کرده است که راجیو شاه در تابستان 2010 آنها را در الویت برنامه کاری خود قرار داده است از جمله «برنامه رو به آینده سازمان توسعه بین المللی آمریکا» (برای اطلاعات بیشتر به صفحه 112 این برنامه مراجعه کنید) البته ارزیابی چهارسالانه بصورت گسترده تری تمرکز خود را بر تغییرات در سطح سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت امور خارجه گذاشته تا این اطمینان حاصل شود که سیاست های توسعه ما به اهداف خود خواهند رسید.

سرانجام، صرف نظر از اینکه استراتژی ها ما چقدر کارایی دارند و ظرفیت قانونی ما برای اجرای آنها چقدر است ما به تنهایی قادر به کسب نتایج مورد نظر نیستیم. ما باید با طیف گسترده ای از شرکای توسعه نوظهور خود ائتلاف کنیم. مهم ترین شرکای ما در این حوزه، دولت ها، سازمان های محلی و مردم کشورهایی هستند که ما در آنها کار می کنیم ـ مراکزی که مهم ترین محرکه فرایند توسعه محسوب می شوند. اما شرکای جدیدی نیز وجود دارند. امروزه روسای شرکت های بزرگ، مراکز بشردوستانه و صندوق های خیریه، سازمان های غیرولتی ، سران جوامع محلی ، گروه های مذهبی ، محققان و دانشجویان همگی بخشی اساسی از جامعه توسعه تلقی می شوند. در عین حال، ما باید روش های جدیدی را برای داشتن همکاری موثرتر با نهادهای توسعه کشف کنیم، از جمله نهادهای مالی بین المللی، سازمان های چندجانبه و اهداکنندگان دوجانبه. برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود در توسعه ، انرژی، همکاری و تعهد همه افراد و نهادهای درگیر ضروری است و آنها باید در کنار دولت های هم پیمان با یکدیگر برای رسیدن به اهداف همکاری کنند.

ما همچنین شرکایی نیز در دولت آمریکا دایم. سازمان بین المللی توسعه آمریکا ، سازمان توسعه اصلی این کشور است اما حضور وزارت خزانه داری در سازماندهی امور نهادهای بین المللی نیز ضروری است و همین طور مرکز چالش های هزاره نقش مهمی در برخی کشورهای خاص دارد و می تواند تجربیات خود را از موانع موجود، مسئولیت پذیری و شفافیت برای رسیدن به اهداف مشخص در اختیار وزارت خارجه قرار دهد. سازمان های فدرال دیگر آمریکا مثل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها زیر نظر وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مرکز سرمایه گذاری خصوصی برون مرزی زیر نظر وزارت کشاورزی ، بانک صادرات و واردات، سازمان توسعه و تجارت و سپاه صلح همگی می توانند کمک های فراوانی برای پیشبرد برنامه های توسعه آمریکا در سراسر جهان ایفا کنند. همانطورکه اخیرا در هائیتی شاهد بودیم، همکاری سازمان توسعه بین المللی آمریکا با وزارت دفاع زمینه را برای ارائه فوری کمک های بشردوستانه در مقیاسی گسترده فراهم کرد و امکانات ارتش در زمینه حمل و نقل، خدمات پشتیبانی و مهندسی مثمر ثمر واقع شد. رویکرد ما برای حرکت به جلو برای این کمک ها ارزش خاصی قائل و در پی ایجاد هماهنگی، گسترش همکاری در بین شرکای مختلف توسعه است.

بطور خلاصه، توسعه باید مفهومی فراتر از تخصیص بودجه رسمی باشد زیرا این بودجه هر چند وجودش اساسی است اما هرگز ـ همان طور که نمودار زیر نشان می دهد ـ با نظر عمومی در آمریکا همخوانی ندارد. ظاهرا توسعه را باید مفهومی حاوی نظرات جدید، رویکردهای هوشمندانه تر و همینطور یافتن شرکای جدید دانست.

برداشت‌های غلط مردم آمریکا درباره بودجه‌هایی که دولت صرف کمک‌های خارجی می‌کند

برداشت‌های غلط مردم آمریکا درباره بودجه‌هایی که دولت صرف کمک‌های خارجی می‌کند

رنگ سبز: کسانی که فکر می کنند ما بودجه‌ای را صرف کمک های خارجی می‌کنیم.

رنگ آبی: کسانی که فکر می کنند ماباید بودجه‌ای را صرف کمک های خارجی کنیم.

رنگ زرد: مبالغ واقعی‌ای که ما صرف کمک‌های خارجی می کنیم.

منبع: WORLD PUBLIC OPINION

نوامبر 2010

برای ارتقاء توسعه تا سطح یکی از شالوده های اصلی سیاست خارجی آمریکا ، در کنار دیپلماسی و امور دفاعی ، باید ابتدا ، یک استراتژی سرمایه گذاری جدید اتخاذ کرد که در یک سو با تمرکز بر شش حوزه ای که دولت آمریکا در آنها از توانایی نسبی برخوردار است و در سوی دیگر با اجرای طرح های ریاست جمهوری در سه حوزه از شش حوزه مذکور امکان توسعه پایدار را فراهم کند. دوم ، ما باید از طریق مشارکت دوجانبه با سازمان های دیگر، اجرای طرح های ابتکاری و تمرکز بر نتیجه گرایی سازمان بین المللی توسعه آمریکا را به یک سازمان طراز اول توسعه در سطح جهان تبدیل کنیم. سوم، ما باید برای رسیدن به این هدف همه امکانات لازم از جمله سرمایه انسانی، ظرفیت نظارت عملیاتی و مالی و رسانه های نهادی را در اختیار سازمان توسعه بین المللی آمریکا قرار دهیم. و در پایان، ما تلاش می کنیم با ایجاد تغییرات در وزارت خارجه از طرح های توسعه خود حمایت بهتری کنیم.

1- تمرکز بر سرمایه گذاری‌ها

نگاهی به جهان امروز ما را با فرصت های بی سابقه ای مواجه می کند. فناوری باعث انقلابی در جهان اطراف ما شده و زندگی میلیون ها نفر را دگرگون کرده است: از کشاورز بنگلادشی گرفته با کمک فناوری می تواند ارزیابی دقیق تر از قیمت محصول خود در بازارهای جهانی داشته باشد تا یک مغازه دار کنیایی که می تواند اجناس خود را با اعتباری که از طریق گوشی همراه پرداخت می شود، به فروش برساند. ما امروزه شاهد خیزش مجدد آمریکا در امور بشردوستانه و همین طور منافع اقتصادی در بازرهای توسعه جهانی هستیم. کشورهایی مثل کره جنوبی که زمانی دریافت کننده کمک بودند اکنون به کشورهای دیگر کمک می کنند. همینطور کشورهای مثل برزیل و برخی کشورهای حوزخ خلیج (فارس) اکنون به اهداکنندگان بزرگ کمک های دوجانبه تبدیل شده اند. تجارت و همینطور تبادل سرمایه در فراسوی مرزها ـ اگر خوب کنترل شوند ـ می توانند تاثیرات تغییردهنده ای بر جوامع بگذارند. پرداختی هایی که امروزه در جهان صورت می گیرند، حدودا 400 میلیارد دلار، یک منبع سرمایه حیاتی مهم از پتانسیل تولیدی هستند که هنوز تمام و کمال بالفعل نشده است. با این پس زمینه و بخصوص در شرایطی که جهان با فشارهای مالی مواجه است، وزارت خارجه و سازمان بین المللی توسعه آمریکا گام هایی را برای همکاری با یکدیگر و همین طور دیگر سازمان های فدرال و بخش خصوصی آغاز کرده اند تا اطمینان حاصل کنند که بودجه ما برای توسعه بیش از پیش در توسعه جهان موثر خواهند بود.

1- هدایت طرح های ریاست جمهوری

پذیرش نقش رهبری جهانی آمریکا در توسعه بین المللی کانون اصلی دستورالعمل باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا را برای توسعه جهان تشکیل می دهد. سه طرح مهم این دولت ـ طرح امنیت غذایی و گرسنگی جهانی ، (تغذیه آینده) ، طرح بهداشت جهانی و طرح تغییرات آب و هوایی در سطح جهان ـ بیانگر عزم و رویکرد این دولت برای توسعه است. ما همزمان با تلاش برای تبدیل کردن سازمان توسعه بین المللی آمریکا به سازمان اصلی در توسعه قرن بیست و یکم این سازمان را به عنوان رهبر و مسئول اجرای طرح تغذیه آینده تعیین و ازآن می خواهیم تا معیارهای تعریف شده در پیوست شماره دو بودجه مالی 2010 طرح بهداشت جهانی قید شده است، عملی کند.

امنیت غذایی و تغذیه آینده

گرسنگی شدید ثبات دولت ها، جوامع و مرزهای جهان را تهدید می کند. گرسنگی باعث ناامیدی و افسردگی می شود که به نوبه خود راه را برای تنش، درگیری و خشونت باز می کنند. تا زمانی که بخش کشاورزی پایدار به عنوان موتور اقتصادی مشترک برای رشد اقتصادی، امنیت انرژی و آب و هوایی، کاهش فقر و فرصت های انسانی عمل می کند، امنیت غذایی از اهمیت اخلاقی و استراتژیک برای آمریکا برخوردار است. بنابراین ما تلاش های خود را در عرصه توسعه طوری متمرکز خواهیم کرد تا بتوانیم راهی برای عبور از بحران های فعلی بیابیم، راهی که باعث تسریع پایدار توسعه کشاورزی و رشد اقتصادی می شود و گرسنگی و فقر را در جهان کاهش می دهد. از زمانی که طرح مارشال تصویب و قرار شد به اروپای بعد از جنگ جهانی دوم کمک غذایی شود، آمریکا به بیش از سه میلیارد از مردم 150 کشور جهان کمک غذایی می کند. ما از طریق طرح تغذیه آینده، از این تجربیات برای ریشه کنی گرسنگی در جهان استفاده خواهیم کرد. طرح تغذیه آینده درصدد کاهش فقر و گرسنگی و ارتقاء سطح تغذیه از طریق توسعه کشاورزی و امنیت غذایی است. همه این موارد بخشی از یک بنیاد بزرگ تر برای رشد اقتصادی جامع و امنت غذایی جهانی است.

در مارس 2009 در نشست گروه بیست در لندن، تعهد آمریکا برای اعطای 5/3 میلیارد دلار در این زمینه در طول سه سال باعث جلب تعهد شرکای دیگر و تعهد پرداخت 18 میلیارد دلار دیگر برای پیشبرد طرح ها در این زمینه شد. در این راستا، آمریکا با کشورهای عضو گروه بیست و همین طور کشورهای دیگر برای تاسیس برنامه امنیت غذایی و کشاورزی جهانی وارد عمل شد. ـ این برنامه در واقع یک صندوق چندجانبه برای اتخاذ یک موضع هماهنگ در برابر گرسنگی جهانی است. تلاش های دوجانبه و چندجانبه ما دوشادوش یکدیگر در جهت سرمایه گذاری در فناوری و زیرساختارهایی پیش خواهند رفت که باعث افزایش بازدهی کشاورزان خواهد شد. و ما فرایند دسترسی مردم نیازمند به غذا را تسهیل خواهیم کرد. تلاش ها ما در این زمینه بر اساس چهار اصل صورت خواهند گرفت:

1- مشارکت با کشورهای دیگر برای ایجاد و اجرای این طرح ها . 2- اتخاذ استراتژی هایی برای پرداختن به مشکلات اصلی، تمرکز بر زنان و تقویت هماهنگی کشوری،منطقه ای و جهانی 3- گسترش نهادهای چندجانبه و 4- تعهدات بلند مدت و مسئولانه.

سازمان توسعه بین المللی آمریکا اخیرا دفتر امنیت غذایی را تاسیس کرده است و قصد دارد به ظرفیت سازی برای اجرای این طرح ادامه دهد ـ استفاده از بیش از 40 کشاورز و کارشناس کشاورزی که دانش فنی آنها باعث تسریع در روند رشد کشاورزی و تقویت وضع تغذیه بخصوص در میان زنان و کودکان می شود. سازمان توسعه بین المللی با دعوت به همکاری از سوی سازمان های فدرال دیگر مثل وزارت کشاورزی آمریکا و وزارت بهداشت و خدمات انسانی، به توسعه و گسترش استراتژی های امنیت غذایی دولت ها و اجرای طرح هایی می پردازد که اصول لاکویلا را در آنها رعایت شده است. طرح موسوم به برنامه تحقیقات یادبود بولاوگ که اخیرا با همت مشترک سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت کشاورزی تدوین شده است تلاش می کند تحقیقات گسترده آمریکا را متوجه سیستم های تولیدی و تغذیه در سراسر آمریکای لاتین ، آسیا و آفریقا کند. برنامه تغذیه آینده نیز شاخص های کلی دولتی است که بر اساس شاخص های موجود توسعه روستایی و کشاورزی گرفته شده از سازمان بین المللی توسعه و مرکز چالش های هزاره بنا شده اند.

هیلاری کلینتون و راجیو شاه در این راستا قصد دارند یک نفر را به عنوان هماهنگ کننده امنیت غذایی جهانی در سازمان توسعه بین المللی آمریکا انتخاب کند که مسئولیت اجرای برنامه تغذیه آینده را بر عهده خواهد داشت. این فرد گزارش کارهای خود را به کلینتون و راجیو خواهد داد و مسئول امور زیر نیز خواهد بود: تدوین استراتژی و اجرای برنامه تغذیه آینده، اختصاص منابع، هماهنگی بین اهداکنندگان، اجرا و سازماندهی طرح ها و پیگیری نتایج آنها، تعامل با شرکای توسعه دیگر، کنگره ، جامعه مدنی ، بخش خصوصی و دیگر طرفین درگیر. هماهنگ کننده امنیت غذایی جهانی اهداف و دستورات را بدون کسب تکلیف از سازمان توسعه بین المللی و وزارت خارجه تعیین و الویت بندی می کند. او همین طور امور زیر را بر عهده خواهد داشت. تدوین برنامه های مکمل و استفاده بهینه از امکانات مختلف سازمان های درگیر در جهت به ثمر نشستن سرمایه گذاری های آمریکا در زمینه مبارزه با گرسنگی جهانی و امنیت غذایی.

برنامه تغذیه آینده

سازمان توسعه بین المللی آمریکا آغاز گر انقلاب سبز بود و این کار را با تلفیق طرح تبادل اطلاعات تحقیقاتی، توسعه و فناوری برای گسترش محصولات کشاورزی در هند و دیگر نقاط جهان انجام داد. بر اساس اصولی که در نشست گروه هشت در سال 2009 در لاکویل بر سر آنها توافق شد، ما از طریق امور زیر از این تجربیات استفاده می کنیم.

*فرایند کشوری : در دسامبر 2009، دولت روواندا اولین کشوری بود که بواسطه «برنامه توسعه جامع کشاورزی آفریقا» طرح سرمایه گذاری بخش کشاورزی را برای ارزیابی فنی ارائه کرد. طرح سرمایه گذاری بدست گروهی از سهامداران از جمله کشورهای اهداکننده، بخش خصوصی، جامعه مدنی و نهادهای چندجانبه مورد بررسی قرار گرفت.

*تعامل بخش خصوصی: در تانزانیا، اعضای نشست اقتصادی جهان و هشت شرکت بزرگ بصورت مشترک سرگرم توسعه تجای و زیرساختاری در امتداد کوریدور تجاری جنوب این کشور هستند. آنها همچنین در تهیه کود، تهیه محصولات ماندگار برای افزایش تقاضا و تامین کمک های فنی به آسیاب کنندگان بومی همکاری می کنند.

* مشارکت: در غنا، ما سرگرم همکاری مستقیم با دولت غنا و دیگر کشورها و سازمان های اهداکننده برای تعیین یک مسیر متحد و کارامدجهت تامین امنیت غذایی هستیم. این تلاش ها مستقیما بر اساس اقدامات مرکز چالش هزاره و سازمان بین المللی توسعه آمریکا در زمینه کشاورزی بنا شده اند و یک نقش فعال به آمریکا برای ایجاد هماهنگی بین اهداکنندگان تعریف کرده اند.

* تحقیقات: برنامه های پشتیبانی تحقیقات یادبودی سازمان توسعه بین المللی آمریکا توان دانشگاه های آمریکایی را محدود می کند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا اخیرا 1/1 میلیون دلار وجه نقد به دانشگاه دولتی اورگون داد تا صرف تحقیقات درباره روش هایی برای افزایش سود در عملیات محدود کشاورزی در غنا، کنیا و تانزانیا شود.

بهداشت جهانی و طرح بهداشت جهانی

آمریکا خود را متعهد به جلوگیری از ابتلا به بیماری، درمان و مراقبت افراد بیمار در نقاط بیشتری از جهان می داند. وقتی بهداشت ضعیف و دسترسی به سیستم های بهداشتی وجود نداشته باشد، مردم قادر به شکوفایی پتانسیل های خود یا کمک به رشد اقتصادی کشور خود نخواهند بود. ما در زمینه بهداشت جهانی سرمایه گذاری می کنیم تا کشورهای شکننده و شکست خورده را تقویت کنیم، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را گسترش دهیم و از امنیت آمریکا محافظت کنیم. اینها ابزارهای دیپلماسی عمومی ما هستند و ما از طریق آنها همدلی خود را با کشورها و مردمان دیگر بیان می کنیم.

هرچند آمریکا این اصل را پذیرفته است که توسعه و بهداشت برای یکدیگر ضروری اند اما برخی اقدامات مرتبط با بهداشت عمومی از توسعه متمایز و برای حفظ سلامتی جمعیت در آمریکا و جهان ضروری اند. برای مثال، ما در زمینه سلامت جهانی سرمایه گذاری می کنیم تا مردم آمریکا را در برابر داروها و واکسن هایی که در سراسر جهان تولید می شوند و به انحاء مختلف تاثیرات مهمی ـ نه الزاما در مسیر توسعه بر آنها می گذارند، محافظت کنیم. آمریکا که در حال حاضر به دلایل مختلف مجبور شده به الویت بندی سلامت عمومی شده است ، از دانش کافی برای کمک به کشورهای دیگر جهت بهبود نتایج سلامتی و توسعه سیستم های سلامتی آنها برخوردار است. برنامه های کمکی ما باعث نجات جان دهها میلیون آدم در طول بیش از 50 سال گذشته شده است. این کار از راه های مختلف از جمله گسترش سلامتی عمومی از طریق تامین آب آشامیدنی سالم و واکسن ها و ارائه خدمات سلامتی به مادران و کودکان صورت گرفته است. اما این موفقیت هزینه خاص خود را داشته است. ما به عنوان بزرگ ترین بانی برنامه های سلامتی در بسیاری از کشورها باعث نجات جان انسان ها و بهبود شرایط زندگی آنها شده ایم اما دلارهای کمکی ما گاهی منجر به این نتیجه ناخواسته شده است که دولت های همپیمان ما دیگر مسئولیت خود را برای تامین مالی جهت خدمات اولیه شهروندان خود فراموش می کنند. در غالب موارد، هماهنگی بین اهداکنندگان بسیار اندک است، برنامه ها به ندرت با هم سازگار هستند و نوآوری بسیار کمی در فناوری ها و رویکردهای جدید مشاهده می شود. ما با برنامه بهداشت جهانی تلاش داریم تخصص همه سازمان های دولتی را در این زمینه مثل خدمات سلامت و انسانی شامل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها یکجا جمع کنیم. این برنامه مبتنی بر تجربه موفق برنامه های سلامتی درباره بیماری های خاص است، مثل برنامه اضطراری ریاست جمهوری برای کمک های ایدز که جرج بوش رئیس جمهور پیشین در سال 2003 اجرا کرد یا برنامه مالاریای ریاست جمهوری، برنامه های سلامت جهانی برای مادران و کودکان و بسیاری از برنامه های دیگر. هدف ازاین برنامه رسیدن به سطحی از پیشگیری و درمان بیماری ، تقویت سیستم های سلامتی، گسترش سلامت کودکان و مادران ، بهبود نتایج در درمان بیماری های استوایی و گسترش تحقیقات و توسعه است. پیش بینی می شود برنامه بهداشت جهانی با موفقیت پیش برود زیرا این برنامه متکی بر امکانات ماندگاری است که از طریق آنها امکان مدیریت، نظارت و اجرای مراقبت های اولیه و ارائه خدمات سلامتی پایه ای در کشورهای هم پیمان ما فراهم است. سرانجام اینکه واگذاری این امکانات به کشورهای میزبان نیازمند این است که ما با این کشورها از همان ابتدای برنامه همکاری داشته باشیم تا اطمینان حاصل کنیم آنها قابلیت لازم را برای طراحی و اجرای کارآمد، مداخلات مستدل با نهایت تاثیرات بالقوه جهانی در بهداشت جهانی کسب کرده اند. ما همچنین باید مطمئن شویم که آنها توانایی لازم را برای اجرای بلندمدت برنامه های بهداشتی بدست آورده اند. وزیر امور خارجه رای تبدیل سازمان توسعه بین المللی به عنوان سازمان اصلی توسعه و همینطور تلاش برای حفظ قدرت اساسی پایدار جهت کسب نتایج بهداشتی مورد نظر یک مدیر اجرایی برای برنامه بهداشت جهانی تعیین خواهد کرد: او این موارد را تسهیل خواهد کرد: 1) هماهنگی بین برنامه های سازمانی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه سلامتی جهانی و 2) انتقال کامل رهبری از برنامه بهداشت جهانی به سازمان توسعه بین المللی به قرار زیر. این مدیر اجرایی گزارش کارهای خود را به وزیر خارجه و کمیته عملیاتی برنامه سلامتی جهانی (متشکل از رئیس سازمان توسعه بین المللی ، هماهنگ کننده ایدز جهانی و مدیر مراکز پیشگیری و درمان بیماری ) خواهد داد. این کمیته تلاش می کند بر فرایند ادغام درون سازمانی نظارت و این فرایند را مدیریت کند. ما برای خود یک هدف تعیین کرده ایم که باید تا پایان سال مالی 2012 به آن برسیم. بر اساس این هدف ـ البته به شرط رعایت مجموعه ای از شاخص های تعریف شده که در پیوست دوم قید شده اند ـ سازمان توسعه بین المللی آمریکا مسئولیت رهبری این برنامه درون سازمانی را بر عهده خواهد گرفت. تعیین اینکه آیا سازمان توسعه بین المللی موفق به رعایت شاخص های پیوست دوم شده است یا خیر با وزیر خارجه است که برای اعلام نظر خود از ارزیابی کمیته عملیاتی برنامه بهداشت جهانی استفاده می کند. مسئولیت اجرای طرح اضطراری ریاست جمهوری برای کمک های ایدز ـ با توجه به نتایج عمل فعلی و جایگاه حاکمیتی آن ـ همچنان با دفتر هماهنگ کننده ایدز جهانی در وزارت خارجه باقی خواهد ماند. شورای استراتژیک برنامه سلامتی جهانی همچنان به ارائه مشاوره ها و راهنمایی ها تخصصی درون سازمانی برای رسیدن به اهداف این برنامه ادامه خواهد داد.

برنامه بهداشت جهانی در عمل

در حدود 80 کشور که سرمایه گذاری های دولت آمریکا در زمینه بهداشتی فعال است، برنامه بهداشت جهانی سرگرم سرمایه گذاری در سیستم های بهداشتی ماندگار و مداخلات اثبات شده ای است که می توانند جان میلیون ها انسان را نجات بدهند: استخدام متخصصان زایمان با تجربه تر برای پایان بخشیدن به ناامنی زایمان، افزایش پوشش ایمنی سازی برای کودکان و نوزادان ، کاهش هزینه درمان برای بیماری های استوایی فراموش شده ، افزایش سیستم های اطلاعات سلامتی مبتنی بر گوشی همراه و افزایش تحقیقات و توسعه اکتشافات. سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای حمایت از هدف اتیوپی برای کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و کودکان با دولت این کشور برای آموزش بیش از 30 هزار امدادگر زن «گسترش دهنده بهداشتی» است. این بخشی از برنامه بهداشت ملی اتیوپی برای ارائه خدمات بهداشتی اولیه به همه مردم این کشور است. برنامه اضطراری ریاست جمهوری با درمان آنتی رتروویال به حدود 207900 بیمار از از طرح مراقبت و پیشگیری از شیوع ویروس HIV (شامل مراقبت های مرتبط با TB ) حمایت می کند. برنامه کودکان آسیب پذیر و ایتام خانواده محور برنامه اضطراری ریاست جمهوری 500 هزار نفر از آسیب پذیرترین کودکان این کشور را تحت پوشش خود قرار می دهد و حاوی عناصری از برنامه های آموزشی و غذایی USAID می شود. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری اقدامات مختلفی را انجام می دهد از جمله ارائه کمک های فنی و پشتیبانی از سیستم آزمایشگاهی ملی می کند ـ شامل یک لابراتوار آنفولانزا ـ آموزش امدادگران سلامتی در زمینه اپیدمولوژی، نمونه گیری ، نظارت و ارزیابی، مراقبت های تسکین دهنده، ارائه خدمات پشتیبانی تغذیه ای گسترده و ظرفیت سازی برای فعالیت سازمان های محلی. برنامه مالاریای ریاست جمهوری با ارائه پوشش، درمان و قطره های مخصوص قصد دارد از میزان مبتلایان به مالاریا بکاهد.

تغییرات آب و هوایی و برنامه جهانی تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی یکی از بزرگ ترین چالش های قرن حاضر است. هر اقدام فوری و موثر برای مقابله با این چالش ها باعث حفظ دستاوردهای توسعه (دستاوردهایی که به سختی حاصل شده اند)، تامین امنیت، تقویت اقتصاد و تامین بهداشت کره زمین خواهد شد. برای جلوگیری از ناگوارترین تاثیرات پیش بینی شده تغییرات آب و هوایی، انتشار گازهای گلخانه ای در جهان باید تا حد زیادی کاهش یابد و ما شاهد گذار بی سابقه به انرژی پاک و فرایندهای صنعتی و کاهش چشمگیر روند بیابان زدایی در سطح جهان باشیم. بر اساس خوش بینانه ترین سناریوها درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همه کشورها باید اقدامات مهمی را برای کاهش تاثیرات آب و هوایی به انجام برسانند. این تلاش ها مستلزم همکاری نزدیک و مدام در میان همه کشورها در همه مناطق جهان است.

آمریکا از طریق برنامه تغییرات آب و هوایی در جهان که باراک اوباما در آستانه کنفرانس کپنهاگ در سال 2009 اعلام کرد، سرگرم تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و رشد اقتصادی مقام در برابر تغییرات آب و هوایی را به الویت اصلی دیپلماسی و توسعه خود تبدیل کند. این برنامه یک تلاش دولتی فراگیر برای تسریع در روند انتقال به یک آینده مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی با کربن کمتر است. انتظار می رود نتایج این تلاش فراتر از حوزه تغییرات آب و هوایی باشد. این اقدامات نتایج متعددی دارند از جمله تقویت نهادها و تسریع رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، افزایش ایمنی جنگل ها، گسترش بازارهای جهانی برای فناوری های انرژی پاک و گسترش صادرات.

این برنامه با اتکا بر دو دهه تعاملات گسترده آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی سرگرم ایجاد مکانیسم ها و کارکردهای فراگیر دوجانبه، چندجانبه و خصوصی برای گنجاندن ملاحظات مربوط به تغییرات آب و هوایی در کمک های خارجی آمریکا است. سه سازمان ـ وزارت خارجه، سازمان توسعه بین المللی و وزارت خزانه داری ـ به همراه چند سازمان دیگر ـ از جمله وزارت انرژی، بازرگانی و کشاورزی و همین طور شرکت سرمایه گذاری خصوصی برون مرزی ، بانک صادرات /واردات آمریکا ، مرکز چالش هزاره ، سازمان توسعه و تجارت آمریکا ، سازمان محافظت از محیط زیست ، بنیاد ملی علم و اداره هوا و فضای ملی ـ هسته اصلی این برنامه را تشکیل می دهند و کمک های مالی و علمی مهمی برای تکمیل فعالیت ها ارائه می دهند. این برنامه از توان و تخص هر کدام از این سازمان ها استفاده و در عین حال بر همکاری درون سازمانی بین آنها با هدف گسترش تاثیرات و جلوگیری از دوباره کاری تاکید می کند. مسئولیت نهایی کمک های دوجانبه این برنامه با سازمان توسعه بین المللی است. وزارت خزانه داری امور مالی چندجانبه آن را هدایت می کند، وزارت خارجه نیز تلاش های دیپلماتیک را کنترل می کند. نماینده ویژه آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی رابط هماهنگی بین این برنامه و مقام های ارشد در سازمان توسعه بین المللی ، وزارت خزانه داری، معاونت اقیانوس ها، محیط زیست و علم وزارت خارجه با سازمان های دیگر است.

برنامه جهانی تغییرات آب و هوا

برنامه جهانی تغییرات آب و هوایی با اتکا بر دو دهه تعامل بین المللی فشرده و دانش تخصصی قوی از یک رویکرد سراسری در دولت برای تسریع در فرایند گذر به آینده ای مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی با میزان کربن کمتر استفاده می کند. بخش های اصلی برنامه جهانی تغییرات آب و هوایی عبارتند از :

*گذاشتن سنگ بنای رشد اقتصادی توام با تولید کربن کمتر

آمریکا از طریق یک برنامه جدید درباره گسترش ظرفیت ها برای استراتژی های توسعه توام با تولید کمتر کربن سعی می کند از اقدامات پنج کشور شریک خود برای توسعه و اجرای چارچوب های استراتژیک در جهت گسترش رشد اقتصادی توام با کاهش تولید کربن حمایت کند و این کار را با طرح هایی در جهت گسترش ابعاد این برنامه در سال 2011 انجام خواهد داد.

* تسریع در روند انقلاب انرژی پاک

آمریکا از طریق مکانیسم های دوجانبه ـ مثل صندوق فناوری پاک ، نشست های تکثرگرا مثل انرژی پاک که خود این کشور راه اندازی کرده است، طرح های دوجانبه و وزارتخانه ای مثل طرح مشارکت هندو آمریکا برای گسترش انرژی پاک ـ می خواهد انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و با ارتقاء توسعه و توسعه فناوری های ، سیاست ها و اقدامات انرزی پاک باعث ارتقاء توسعه پایدار شود.

* کاهش گازهای گلخانه ای و حفظ جنگل ها

انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از استفاده از زمین بخصوص جنگل زدایی تقریبا 17 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را در جهان تشکیل می دهد. آمریکا با ایجاد یک سیستم بین المللی کارآمد برای «کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جنگل زدایی و تهدید جنگل ها » به کشورها کمک می کند تا آمادگی اجرای برنامه های بیمه ای نوظهور در آمریکا و انگلیس را پیدا کنند، اقدامات درونی مکمل را انجام بدهند و از تلاش هایی که بصورت کارآمد باعث کاهش پایدار گازهای گلخانه ای می شود، حمایت کنند.

قدرتمند ساختن کشورها و جوامع برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی و ادغام کردن سازگارهای آب و هوایی در الویت های توسعه خود: آمریکا از طریق برنامه کمک دوجانبه گسترش یافته و همینطور کمک های مالی چندجانبه به کشورهای دیگر کمک می کند تا برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی برنامه ریزی و آن را اجرایی کنند. آمریکا در عین حال تلاش می کند اطمینان حاصل کند که تاثیرات آب و هوایی در امنیت غذایی و تلاش های مرتبط در حوزه های سلامتی، آب، ویرانی و مسائل زیست محیطی لحاظ می شوند.

هر کدام از این طرح های ریاست جمهوری از ایالات متحده می خواهند که روش کاری جدید ما را برای توسعه و دیپلماسی نشان بدهد ـ انتقال از ارائه خدمات گرفته تا کمک به کشورهای شریک برای ساخت سیستم های پایدار ، تعامل با کشورهای همسو و پیگیری طرح های کشوری، ایجاد مکانیسم های همکاری در سراسر سازمان های دولتی آمریکا و مشارکت جمعی با کشورهای، نهادهای چندجانبه و بخش خصوصی و پایبندی برای دستیابی به نتایج قابل پیش بینی. بر پیشبرد این تلاش ها، هر سازمان دولتی باید خود را در برابر مالیات دهندگان آمریکایی مسئول حس کند و به نتایجی که برای برنامه های ما پیش بینی شده است، متعهد باشد ـ نتایجی که هم در راستای ارزش های ما است هم امنیت ملی ما.

2- تقویت توان نسبی خود ، رشد اقتصادی، دمکراسی و حاکمیت، کمک های بشردوستانه و ارتقاء جایگاه زنان. ما وقتی تاثیرات خود را گسترش می دهیم که تلاش های خود را متمرکز کنیم. برنامه توسعه آمریکا در طول سال های متمادی در بسیاری از کشورها درصدد تحقق اهداف چنان زیادی بوده است که باعث گسترش سرمایه گذاری های ما در بخش های متعددی شود و در این فرایند گاهی تاثیرات ما کاهش یابد. باراک اوباما اذعان می کند که «هیچ ملتی نمی تواند هر کاری را هر جایی انجام بدهد و آن کار را هم به نحو احسن انجام بدهد. ما برای رسیدن به اهداف خود باید گزینشی تر عمل کنیم و تلاش های خود را متوجه حوزه هایی کنیم که در آنها از بهترین شرکا و سیاست های دولتی کارآمد برخورداریم؛ همان سیاست هایی که در حکم سیاسی ریاست جمهوری درباره توسعه جهانی قید شده است. ما در همه کشورهایی که در آنها سازمان توسعه بین المللی آمریکا فعال است، منابع توسعه خود را متمرکز می کنیم و قابلیت های خود را در حوزه هایی که از دانش برتر برای تغییر زندگی مردم و جوامع دارند، گسترش دهیم. علاوه بر برنامه های اصلی ریاست جمهوری در دو حوزه از حوزه های ذکر شده ـ امنیت غذایی و سلامتی جهانی (البته بعد از تحقق شاخص های خاص) ـ برنامه ایدز آمریکا همچنین در سه حوزه توسعه دیگر که در آنها از قدرت نسبی برخوردار است، وارد عمل شود. این سه حوزه عبارتند از رشد اقتصادی پایدار، دمکراسی و حاکمیت و کمک های بشردوستانه. ما در هر کدام از این حوزه ها تاکید بیشتری بر ارتقاء جایگاه زنان و گسترش فرصت ها برای آنها خواهیم داشت.

رشد اقتصادی پایدار

رشد اقتصادی، قدرتمندترین عامل برای ریشه کنی فقر و گسترش فرصت ها است. رشد اقتصادی، کشورها را از دریافت کنندگان کمک های توسعه به شرکای ما در گسترش توسعه تبدیل می کند. در مقیاس جهانی، رشد اقتصادی باعث نجات صدها میلیون نفر از دام فقر در کشورهای مختلف شده است از بوتسوانا گرفته تا اندونزی، موزامبیک، کاستاریکا. رشد اقتصادی زندگی زنان را در هر قاره جهان دگرگون و یک آینده روشن برای کودکان آنها ایجاد کرده است. بنابراین رشد اقتصادی در الویت تلاش های توسعه ما قرار خواهد داشت. ما می دانیم که اقتصاد هنگامی رشد می کند که کشورها از سرمایه گذاری حمایت کنند، در زیرساختارها و آموزش سرمایه گذاری کنند و زمینه را برای گسترش تجارت فراهم آورند. رشد اقتصادی هنگامی که دولت ها مسئولانه با مسائل مواجه شوند، افزایش می یابد. این رشد وقتی سرمایه بر اساس قابلیت ها ـ نه حمایت ها ـ توزیع شوند، رشد می یابد و وقتی کشورها از استعداد و توانایی همه مردم خود پشتیبانی و از آنها بهره برداری ، گسترش می یابد. سیاست ها و قوانین حکومتی باید طوری وضع شوند که در یک سو باعث تقویت امکان انتخاب های اقتصادی بازیگران و شرکت های اقتصادی طراحی شوند و در سوی دیگر، هزینه های دولتی، بی ثباتی و احتمال سوء استفاده را به حداقل برسانند. در هر کشور در حال توسعه، قوانین پیچیده و پرهزینه در کنار الگوهای سرمایه گذاری ضعیف، روش های گمرکی وقت گیر و نظارت بانکی ضعیف می تواند شرکت ها را از سرمایه گذاری در فناوری های جدید یا گسترش فعالیت خود منصرف کند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا در سال های نخست موفقت چشمگیری در ارائه دانش تخصصی و کمک لازم برای ایجاد شرایط لازم جهت رشد اقتصادی در کشورهایی مثل کره جنوبی، تایوان و اندونزی و این اواخر در چند کشور دیگر در صحاری آفریقا و نقاط دیگر داشت. از سال 2004، سازمان توسعه بین المللی آمریکا و گروه بانک جهانی با همکاری یکدیگر اقدام به ایجاد اصلاحات در میحط های تجاری در بسیاری از کشورها کردند. در آخرین گزارش سالانه گروه بانک جهانی هفت اصلاحگر از ده اصلاحگر اصلی ـ قزاقستان، رواندا، پرو، ویتنام، تاجیکستان، زامبیا و گرانادا ـ از شرکای سازمان توسعه بین المللی آمریکا در ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذارهای محلی جهت آغاز و گسترش تجارت آنها بودند.

توسعه و دیپلماسی باید در کنار یکدیگر به کشورهای در رسیدن به اهدافشان کمک کنند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا منابع خود را متمرکز می کند تا با کشورهای دیگر برای ایجاد شالوده های زیربنایی رشد اقتصادی سالم همکاری کند: ارتقاء سرمایه گذاری، رشد زیرساختارهای نرم و سخت لازم برای افزایش تجارت ، توسعه اقتصادی های کشاورزی گسترده، آموزش مردمان خود، ثبت تعداد فراوانی از شرکت های تجاری کوچک و متوسط، و سرمایه گذاری در فناوری های انرژی پاک برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای. وزارت امور خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و توسعه از این تلاش ها حمایت می کنندو به این کشورها کمک می کنند تا سیاست هایی اتخاذ کنند که از رشد اقتصادی حمایت می کنند ـ با تمرکز خاص بر روی سیستم تقویت شده جمع آوری مالیات، شفافیت و تدابیر ضد فساد. ما اقدامات بیشتری را برای ارتقاء سرمایه گذاری انجام خواهیم داد. ما برای گسترش زیرساختارها طیفی از تدابیر را برای سرمایه گذاری بر روی ارزهایی که از خارج وارد کشور می شوند و همینطور دیگر منابع داخلی، اتخاذ خواهیم کرد. این تلاش ها با هماهنگی نزدیک وزارت خزانه داری در همه حوزه هایی که وزارت خزانه داری در آنها نقش محوری یا تضمینی مهمی دارد، انجام می شوند. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا در همکاری با وزارت خزانه داری الویت های جدید را برای تلفیق مالی جهت کاهش هزینه و دامنه خدمات مالی به عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی تعیین خواهد کرد.

برای اطمینان از اینکه تمرکز ما در این مساله همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و رشد اقتصادی از توجه سیاسی بالای لازم برخوردار خواهد شد، وزارت خارجه سرگرم یک بازسازی مهم است که در فصل دوم این گزارش تشریح شده است. این بازسازی منجر به تعین پست جدید معاونت رشد اقتصادی، انرژی و محیط زیست خواهد شد که بخش های مختلف استراتژی های رشد اقتصادی ما را هدایت خواهد کرد. ما تلاش های خود را با هماهنگی نزدیک با تلاش مرکز چالش هزاره پیش خواهیم برد و در این راه از اختیارات خود برای تقویت رشد اقتصادی و مدیریت نتایج استفاده خواهیم کرد. ماهیت همکاری مرکز چالش هزاره تا حد زیادی توسط شرکای کشوری آن، توافق نامه های پنج ساله، معیارهای سرمایه گذاری تعیین شده و هیات مدیره آن تعیین خواهد شد.

دیپلماسی، حقوق بشر و حاکمیت :

حاکمیت پاسخگو و دمکراتیک یک ارزش جهانی و یکی از اصول اساسی ملت ما است. آمریکا خود را متعهد به گسترش دمکراسی، حقوق بشر، برابری جنسیتی و حاکمیت سالم برای محافظت از آزادی های فردی و تقویت رشد اقتصادی پایدار می داند. همانطور که در استراتژی امنیت ملی تصریح شده است :« حکومت هایی که به این ارزش ها احترام می گذارند عادل تر، مسالمت جور تر و قانونی تر هستند.» در جاهایی که این ارزش ها مورد احترام هستند امنیت و ثبات تقویت می شود، اقتصاد شکوفا می گردد و افراد می توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. آمریکا مجموعه ای از ابزارها برای برای حمایت از زنان و مردان اصلاح طلب در کشورهای دیگر ـ در داخل و خارج از حکومت ـ در اختیار دارد زیرا آنها جوامع دمکراتیکی ایجاد می کنند که از حقوق اولیه همه شهروندان حمایت می کنند. بخصوص دفتر دمکراسی، حقوق بشر و کار وزارت خارجه دمکراسی و حقوق بشر را از طریق دیپلماسی مستقیم با کشورهای غیردمکراتیک پیش می برد و این کار را اغلب با هماهنگی افراد همفکر انجام می دهد. علاوه بر این، دفاتر وزارت خارجه مستقیما ملاحظات حقوق بشری را در همکاری امنیتی و اقتصادی ما با دولت های دیگر لحاظ می کنند و اغلب اقدام به اعزام صندوق های دمکراسی و حمایت اقتصادی برای حمایت از تلاش های اصلاح طلبانه دولت های دیگر یا گروه های حامی جامعه مدنی در کشورهایی می کند که فاقد اراده دولتی برای اصلاحات هستند. وزارت خارجه یک مشاور ارشد جدید برای معاونت جامعه مدنی و دمکراسی های نوظهور تعیین کرده است که تعاملات ما را با جامعه مدنی افزایش می دهد و تهدیدات فراملتی حاکمیت در استراتژی امنیت ملی شناسایی شوند. همانطور که در فصل دوم نیز به تفصیل آمده بود، وزارت خارجه همچنین یک معاونت برای امنیت مدنی ، دمکراسی و حقوق بشر ایجاد کرده است که تلاش می کند فضای سیاسی لازم برای شکوفایی دمکراسی را فراهم کند. روسای هیات های آمریکایی در بسیاری از کشورها همچنان به نظارت بر مجموعه گسترده ای از برنامه های وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای کمک به اصلاح طلبان بومی ادامه خواهد داد.

سازمان توسعه بین المللی آمریکا به عنوان اولین سازمان اهداکننده جهان برای گسترش دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت به عنوان اهداف اصلی توسعه بیش از هر سازمان توسعه دیگر منابع بیشتری را برای پیشبرد دمکراسی و حقوق بشر هزینه کرده است. این سازمان با داشتن بیش از 400 کارشناس در سراسر جهان بخش اعظم بودجه کلی آمریکا در زمینه «حکومت دمکراتیک و عادلانه» را مدیریت و برای آن برنامه ریزی می کند. این سازمان برای تداوم سنت رهبری در این زمینه اعلام کرده است که یک مرکز با عنوان مرکز عالی دمکراسی ، حقوق بشر و حاکمیت ایجاد کرده است که در داخل دفتر دمکراسی، تنش و کمک بشردوستانه آن قرار دارد. علاوه بر این، سازمان توسعه بین المللی آمریکا اقدام به ارتقاء دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت به عنوان یک هدف اصلی توسعه در قرن بیست و یکم خواهد کرد و این کار را از طریق افزایش سرمایه گذاری های در سه حوزه مهم به انجام خواهد رساند: سیاست، استراتژی ها و ابزارهای توسعه، برای حمایت از جنبش حقوق بشر ، همکاری با شرکای بومی برای پاسخگو کردن بیشتر دمکراسی های شکننده در برابر شهروندان خود و ایجاد استراتژی های جدید برای پیشبرد حاکمیت سالم با همکاری جامعه بزرگ تر اهداکنندگان. سازمان توسعه بین المللی آمریکا همچنین ادغام دمکراسی و حاکمیت را در پیشبرد برنامه ریاست جمهوری در الویت قرار خواهد داد. سرانجام اینکه ما نمی توانیم الزامات اقتصادی و اخلاقی توسعه را توامان پیش ببریم مگر اینکه فرصت هایی را که ایجاد می کنیم جهانی باشند. برای همین است که وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا سرگرم جذب افراد معلول به عنوان عناصر اصلی سیاست ها و اقدامات خود است. انتصاب مشاور ویژه جدید برای حقوق معلولین بین المللی در وزارت خارجه و هماهنگ کننده جدید برای معلولیت و توسعه فراگیر در دفتر سیاسی، برنامه ریزی و یادگیری تلاش خواهد کرد چشم اندازهای معلولیت را در سراسر برنامه ها و سیاست های وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا گسترش دهد.

کمک های بشردوستانه:

وقتی بلایی حادث می شود ـ خواه سیل در پاکستان یا زمین لرزه در هائیتی ـ آمریکا همواره آمادگی خود را برای کمک اعلام کرده است. و دیپلمات ها ، کارشناسان توسعه و ارتش در مقایسه با کشورهای دیگر از توان بیشتری برای پاسخگویی به درخواست کمک برخوردارند. ما به دلایل اخلاقی و استراتژیک به این روند ادامه خواهیم داد و تمرکز خود را بیشتر روی حوزه هایی که از قدرت نسبی خوبی در آن برخورداریم خواهیم گذاشت. با این کار ما مطمئن می شویم که وقتی کشورهای دیگر نیاز به کمک پیدا می کنند آمریکا بلافاصله با کمک های مشخص حاضر می شود که این مساله به خوبی روحیه رافت جوی ما را نشان می دهد.

برنامه حکومت آزاد

«ما در همه نقاط جهان شاهد وعده های خلاقانه برای بازتر و پاسخگوکردن حکومت ها هستیم. امروزه باید از این پیشرفت استفاده کنیم و وقتی ما سال دیگر اینجا جمع شدیم، باید با تعهدات خاصی حاضر شویم، تعهد برای ارتقاء شفافیت، مبارزه با فساد، جان بخشیدن به تعاملات مدنی و استفاده از فناوری جدید برای تقویت بنیاد آزادی در کشورهای خود. اما در عین حال باید آرمان هایی را که می توانند جهان را روشن کنند، زنده نگاه داریم.»

باراک اوباما رئیس مهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل 23 سپتامبر 2010 .

پاسخگو بودن حکومت با شفافیت آغاز می شود. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سخنانی در سازمان ملل در سال 2010 از رهبران جهان خواست تا سال دیگر همراه با او متعهد به تقویت بنیادهای حکومت آزاد شوند. برخی از حکومت ها ممکن است دسترسی به اطلاعات را به عنوان یک حق اولیه تضمین کنند. برخی دیگر ممکن است به مردمی که در انتخابات شرکت کرده اند این امکان را بدهند تا دارایی های مقام های عمومی را زیر نظر بگیرند. برخی کشورها ممکن است روش های جدیدی را برای کشف نظرات عمومی بیابند تا کیفیت تصمیم گیری را بهبود ببخشند و سرمایه گذاری ها را کارامدتر کنند. برخی هم ممکن است تصمیم بگیرند از دانش بخش های خصوصی و غیردولتی استفاده بهتری برای حل مشکلات پیچیده خود بکنند. هرچند تعهدات فردی ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد اما نیروی جمعی تلاش های جهانی در جهت باز کردن حکومت ها حاکی از عزم ما برای تغییر روش های حکومتی ، قدرت بخشیدن به شهروندان و احیای تاثیرات اجتماعی تحلیل رفته بین شهروندان ورهبران آنها است.

کمک های بشردوستانه:

کمک بشردوستانه یک مسئولیت کاملا دولتی است. میزان همکاری وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا با یکدیگر و دیگر سازمان های دولتی آمریکا مستقیما در کاهش رنج و بهبود زندگی آدم ها نقش ایفا کنند و در نهایت توانایی یک کشور برای بازگشت به مسیر رشد پایدار و توسعه را تعیین می کنند. ما از امکانات کمک های فراوان بشردوستانه موجود استفاده می کنیم و همچنان به ایفای نقش رهبری در داخل جامعه بین المللی ادامه خواهیم داد. همانطور که در فصل چهارم به تفصیل درباره آن بحث شده است، وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا با سازمان های دیگر در قالب یک چارچوب جدید با عنوان پاسخگویی عملیاتی بین المللی تلاش می کنند تا برای بحران ها پاسخی بیابند. آنها یک نیروی ویژه خاص با قدرت رهبری مشخص، برنامه دولتی متحد و یک پاسخ عملیاتی واحد برای هر بحران ارائه می کنند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا توانایی خود را برای ارائه یک پاسخ چندسازمانی در برابر بلایای طبیعی افزایش خواهد داد و طرح های ابتکاری را برای ارائه کمک های موثرتر و بشردوستانه بیشتر پیگیری خواهد کرد که از آن جمله می توان به کمک ها و محافظت های غذایی اشاره کرد. وزارت خارجه عملیات و دیپلماسی بشردوستانه خود را از طریق افزایش کارایی نیروهای داخلی و خارجی خود که در کشورهای بحران زده مستقر هستند، گسترش خواهد داد. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی همچنین یک کارگروه سیاست بشردوستانه ایجاد می کنند که هدف آن تقویت ساختار بشردوستانه بین المللی برای ارائه پاسخی موثر در برابر بلایا و بحران های پیچیده است.

ارتقاء جایگاه زنان:

باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا صریحا اعلام کرده اند که : ما باید تلاش های خود را برای ارتقاء جایگاه زنان و دختران نه فقط به عنوان استفاده کنندگان از توسعه بلکه به عنوان عاملان تغییر دو برابر کنیم. حضور کشورهایی که از استعدادهای فقط نیمی از جمعیت خود استفاده می کنند در بازارهای جهانی به گونه ای است که گویی یک دست آنها از پشت بسته شده است. سرمایه گذاری در امور زنان و دختران هم برای تحقق حقوق آنها ضروری است هم ابزاری است برای به حداکثر رساندن نتایج توسعه. ما در همه کارهای خود تاکید زیادی روی زنان و دختران خواهیم داشت. در وزارت خارجه سیاست جنسیتی اکنون برای اولین بار با نماینده جدیدی با عنوان نماینده «مسائل زنان در جهان» تدوین می شود که مستقیما به وزیر خارجه گزارش می دهد. در سازمان توسعه بین المللی آمریکا مدیریت کلی امور جنسیتی در دفتر معاون رئیس سازمان و زیر نظر مشاور ارشد ارتقاء جایگاه زنان صورت می گیرد که با نماینده مسائل زنان در جهان همکاری نزدیکی دارد. ما در حال حاضر مزایای این تاکید بر ارتقاء جایگاه زنان را در سیاست توسعه آمریکا دیده ایم. سرمایه گذاری در بخش زنان یکی از ستون های اصلی برنامه سلامتی جهانی است که تمرکز خاصی روی امور زنان و دختران دارد و اقدامات ما را در سلامتی مادران، برنامه ریزی خانواده و تغذیه گسترش داده و این خدمات مرکزی را در برنامه های ایدز، مالاریا، سل و دیگر بیماری ها می گنجاند.این برنامه ها ارتباط مستقیمی با تلاش ها برای رفع موانع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی ای دارند که زنان با آنها مواجه اند. تلاش های دو برابر ما در پیشبرد امور زنان همنین در برنامه تغذیه آینده نیز منعکس است که در آن این مساله به عنوان اصل پذیرفته شده است که بیشتر غذاها در جهان توسط زنان رشد، درو، ذخیره و حاضر می شود، زنانی که نیاز خاصی به آموزش و دسترسی به خدمات مالی و بازارها دارند. ما در مسیر خود به جلو گام هایی اضافی نیز برای گنجاندن کامل مسائل جنسیتی در تلاش های توسعه خود خواهیم کرد از جمله:

*دستورالعمل هایی برای گنجاندن مسائل جنسیتی:

سازمان توسعه بین المللی و وزارت خارجه دستورالعمل هایی برای گنجاندن امور جنسیتی در طرح های انتخابی و طراحی، برنامه ریزی استراتژیک، بودجه بندی و نظارت و ارزیابی تدوین کرده است. ما بصورت مشترک استاندارد لازم را برای شاخص های جنسیتی ایجاد و تصویب خواهیم کرد و اطمینان حاصل خواهیم نمود که یک چارچوب گزارش مشترک برای کمک های توسعه وجود دارد که در آن شاخص های مناسبی وجود دارند که با توجه به گروه سنی و جنسیتی از یکدیگر متمایز شده اند. شاخص های مورد نیاز مشترک پایه برنامه ریزی، بودجه بندی و ارزیابی را برای دو سازمان انجام می دهند. دفتر تازه تشکیل شده سیاست، برنامه ریزی و آموزش تلاش های سازمان توسعه بین المللی را در این حوزه هدایت خواهد کرد و همچنین مسئول ارزیابی تبعات جنسیتی اقدامات همه سازمان ها است. این دفتر همین طور تلاش می کند اطمینان حاصل کند که تحلیل جنسیتی در قانون گذاری، سیاست گذاری و برنامه های دیگر لحاظ می شوند و بهترین اقدامات را در برنامه های سازمان توسعه بین المللی خواهد گنجاند از جمله سه طرح ریاست جمهوری در زمینه امنیت غذایی، بهداشت جهانی و تغییرات آب و هوایی.

زنان در امور اضطراری بشردوستانه:

سازمان توسعه بین المللی و وزارت خارجه برای مقابله با امور اضطراری بشردوستانه، تنش های نظامی و بازسازی و حاکمیت بعد از جنگ مسائل زنان را در اولویت قرار خواهد داد. وزارت خارجه در حال حاضر اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است. این اقدامات از طریق توسعه طرح اقدام ملی برای اجرای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل درباره زنان، صلح و امنیت و همینطور ایجاد یک کارگروه ویژه جنسیتی برای اقدامات ما در افغانستان پیش می روند. سازمان توسعه بین المللی تاکیدبیشتری را بر اجرای برنامه هایی برای حل مشکلات قاچاق انسان، خشونت جنسیتی و زنان و صلح و امنیت قائل خواهد شد که زیر نظر دفتر دمکراسی ، تنش و امور بشردوستانه اجرا خواهند شد.

برنامه ریزی جدید:

وزارت خارجه از برنامه هایی درباره مجموعه ای از مسائل بسیار حیاتی برای زنان حمایت می کند ـ از جمله آموزش، فرصت اقتصادی، مبارزه با قاچاق، خشونت های جنسیتی ، مشارکت سیاسی ، بهداشت و تغییرات آب و هوایی. وزارت خارجه این حمایت را از طریق صندوق بین المللی زنان و دختران (یک طرح مالی خصوصی که اقدام به ارائه کمک مالی فوری، منعطف و تاثیرگذار به سازمان های غیردولتی می کند) و همینطور طرح کمک های مالی کوچک خود انجام می دهد. سازمان توسعه بین المللی آمریکا دفتر «زنان در توسعه» را به دفتر «زنان و دختران» تبدیل خواهد کرد تا حمایت خود را از گروه های مدنی زنان و همینطور مشارکت زنان در ساختارهای حکومت و تجارت گسترش دهد. دفتر رشد اقتصادی، کشاورزی و تجارت سازمان توسعه بین المللی آمریکا این تلاش ها را با هماهنگی بخش خصوصی ، سازمان های منطقه ای و بین المللی و نهادهای جامعه مدنی هدایت خواهد کرد.

2- توسعه تاثیرگذار مبتنی بر مشارکت، خلاقیت و نتایج

در اغلب موارد، ما خود را درگیر ارائه خدمات می بینیم تا حمایت از تغییرات سیستماتیک. سرمایه گذاری آمریکا در بخش بهداشت، آموزش ، آب و بخش های دیگر باعث توسعه چشمگیر در زندگی میلیون ها انسان در کشورهای در حال توسعه شده است ـ اما در کشورهایی که توجه کافی به بنیادهای اقتصادی و حاکمیتی اساسی نبوده است، این پیشرفت ها به ندرت دوام آورده اند. رویکرد جدید ما به توسعه روش کار ما را تغییر می دهد. این رویکرد با تعهد به مشارکت آغاز می شود ـ با کشورهای شریک، با اهداکنندگان دیگر، با بخش خصوصی و با سازمان های دولتی ـ با هدف به حداکثر رساندن منابعی که ما سر میز مذاکره مطرح می کنیم و همینطور کسب اطمینان از ایجاد توسعه پایدار در بلندمدت. این رویکرد در بخش نوآوری ها و فناورهای تغییردهنده سرمایه گذاری می کند . نوآوری ها و فناوری هایی که ما می توانیم به سرعت از آنها برای تاثیرگذاری بر زندگی افراد استفاده کنیم. در این رویکرد توجه اصلی همچنان متوجه گرفتن نتیجه است و ما میزان پیشرفت خود را مدام اندازه گیری می کنیم و تاثیرات اقدامات خود را ارزیابی می کنیم:

1- مشارکت

تعهد تجدید شده ما برای مشارکت در گرو چهار اصل مهم است: ما با آن دولت ها و سازمان های محلی و نهادهایی مشارکت می کنیم که تعهد عمیق خود را به توسعه و دمکراسی نشان داده باشند و صریحا و بصورت شفاف با آنها ارتباط برقرار می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که اهداف مشترکی با یکدیگر داریم و در مسیر استراتژیک مشترک حرکت می کنیم. دوم، ما با آن دسته از اهداکنندگان ـ دولتی و خصوصی ـ تلاش می کنیم تا تاثیرات کلی اقدامات خود را گسترش دهیم و به اهداکنندگان این امکان را بدهیم تا از مزایایی نسبی خود استفاده و بهره برداری کنند و در عین حال هماهنگی کلی بین خود را حفظ کنند. سوم، ما قبل از هر چیز با سازمان های دیگر در دولت آمریکا تلاش می کنیم تا نهایت استفاده را از مهارت و تخصص آنها ببریم. و ما با عاملان محلی همکاری می کنیم که رشد آنها زمینه را برای تحکیم توسعه ما در بلندمدت فراهم خواهند آورد. چهارم، ما ضمن این مشارکت ها، همچنان از تخصص فنی تاثیرگذارترین سازمان های دولتی آمریکا ، سازمان های غیردولتی و غیرانتفاعی و پیمانکاران خصوصی استفاده خواهیم کرد اما این سازمان ها نیز برای کمک به ما جهت گرفتن نتایج لازم نیازمند همکاری نزدیک با شرکای محلی و بین المللی خود هستند.

مشارکت با دولتی هایی که ما با مردم آنها همکاری داریم

سیاست توسعه ما باید در نهایت از پیشرفت بلندمدت و پایدار حمایت کند و در بلندمدت کار را به جایی برساند که دیگر نیازی به کمک ما نباشد. برای رسیدن به این هدف، ما باید با کشورهایی که در پی استفاده از ظرفیت خود هستند و می خواهند از کمک های که دریافت می کنند، نهایت استفاده را ببرند و به مردم خو کمک، کنند همکاری کنیم. کمک ما وقتی موثر واقع می شود که کمترین آسیبی در رشته مسئولیت پذیری ای که دولت ها را به مردمی که بر آنها حکومت می کنند، وصل می کنند، وارد نشود. علاوه بر این باید رویکردهای خود را برای متناسب کردن آنها با ساختارها و نیازهای کشورهای مختلف تغییر دهیم. ما با کسب اطمینان از اینکه کشورهای میزبان نقش اصلی را در طراحی و اجرای استراتژی های توسعه مشخص و شفاف دارند و می توانند مدیریت فرایند توسعه خود را در دست بگیرند بحث مالکیت کشورها را در این زمینه ها گسترش خواهیم داد.

گسترش استفاده از سیستم های کشور میزبان و شرکای اجرایی محلی

کشور میزبان یک بخش جدایی ناپذیر از ظرفیت سازی پایدار است. به لحاظ تاریخی، قرارداد سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای همکاری با کشورهای میزبان عمدتا برای اجرای پروژه های زیرساختارهای عظیم مورد بوده است بخصوص در منطقه خاورمیانه که در آن بودجه های سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای ورود به پروژه های زیرساختارهای کفایت می کند. برنامه های سازمان توسعه بین المللی که نگاه به آینده دارند در پی افزایش استفاده از سیستم های کشور شریک با نگاه به تاثیرات توسعه پایدار هستند تا تحمیل سیستم ها و روش های ما بر شرکای توسعه خود برای کسب نتایج کوتاه مدت و فوری. سازمان توسعه بین المللی آمریکا بخصوص توجه خاصی به بکارگیری این استراتژی در کشورهایی مثل پاکستان دارد. در طول 18 ماه گذشته، هیات سازمان توسعه بین المللی آمریکا در پاکستان روابط کاری خود را با دولت پاکستان گسترش داده تا اقدام به بررسی ، طراحی و اجرای فعالیت هایی با بودجه مشخص هستند. ما اکنون سرگرم انتقال حدود 50 درصد بودجه کری –لوگار –برمن به دولت پاکستان برای اجرای برنامه هایی هستیم که از آنها حمایت می کنیم. در نتیجه ، دولت پاکستان مستقیما مسئول برنامه ریزی توسعه، بستن قراردادها و اجرای آنها است. سازمان توسعه بین المللی آمریکا در راستای فرایند انتقال وجه، یک ارزیابی اولیه به عمل می آورد تا مشخص شود توانایی هر دولت برای واسطه گری و مدیریت استانداردهای چقدر است.

برای این کار، ما این مساله را می پذیریم که مالکیت کشوری به معنای مالکیت حکومتی و کنترل همه شرایط نیست بخصوص در کشورهایی که حکومت های آنها چندان متعهد نیستند یا علاقه ای به توسعه و دمکراسی ندارند. بلکه این به معنای لزوم همکاری بسیار نزدیک تر با حکومت های متعهد یا با سازمان های دیگر از طریق این حکومت ها است و در حد امکان و با توجه به شرایط، مشاوره با و اعطای ابتکار عمل به کسانی است که بیشترین تاثیرات برنامه های ما متوجه آنها است. در همه این موارد، ما باید همه نیازها ، حقوق و منافع شهروندان یک کشور را مد نظر قرار دهیم. ما با الویت بخشی به سرمایه گذاری ها خود در کشورهای شریکی که خود را پایبند به رعایت استانداردهای بالای شفافیت، حاکمیت خوب و مسئولیت پذیری نشان داده اند ـ و کشورهایی که سهم مالی خود را برای توسعه از طریق پایبندی به تعهداتی که برای شرکای ما شفاف هستند، ادا کرده اند ـ مسئولیت پذیری دو جانبه را گسترش می دهیم. ما با مشارکت کارامدتر با کشورهایی که متعهد به کمک به آنها شده ایم و با جلوگیری هشیارانه از فساد در نهایت تلاش می کنیم بیشترین نتیجه را برای مالیات دهندگان آمریکایی و کسانی که مستقیما از کمک های ما بهره مند می شوند، بدست بیاوریم.

مشارکت با بخش خصوصی: نگاهی دقیق تر به امدادهای هائیتی

سازمان توسعه بین المللی آمریکا در حال حاضر بیش از 1000 ائتلاف و 3000 شریک منطقه ای دارد و بودجه ما نیز بیش از 12 میلیارد دلاری است که از منابع خصوصی و عمومی تامین می شود. این منابع به پروژه های سازمان توسعه بین المللی آمریکا این امکان را می دهد تا دایره تاثیرات خود را به سراسر جهان گسترش دهند. این مساله بخصوص در هائیتی ملموس است. جایی که در ژانویه 2010 زمین لرزه شدیدی را تجربه کرد. سازمان توسعه بین المللی آمریکا با همکاری بنیاد بیل و ملیندار گیتس برای اجرای برنامه های بانکداری سیار همکاری کرد. این برنامه ها از طریق ترغیب توسعه برنامه بانکداری سیار یک ملت با هدف خدمات رسانی به کسانی اجرا شد که فاقد دسترسی به خدمات مالی هستند. این سیستم، به حاضرین در این برنامه این امکان را می دهد تا اقدام به ارسال، دریافت و ذخیره پول نقد درگوشی های همراه خود کنند. بانکداری سیار در مقایسه با بانکداری سنتی امن تر و آسان تر است و می تواند به کاربران امکان دسترسی به مجموعه گسترده تری از خدمات مالی را بدهد مثل حساب های پس انداز و بیمه. بانکداری سیار می تواند به کاربران کمک کند تا به طیف گسترده ای از خدمات مالی دسترسی داشته باشند مثل حساب های پس انداز و بیمه.

مشارکت با دیگر اهداکنندگان خصوصی و دولتی

جامعه توسعه بین المللی دست به تغییرات گسترده ای زده است و خواهد زد. بیش از 56 کشور و 260 سازمان امدادی چندجانبه به منابع توسعه کمک می کنند. اهداکنندگان جدید در راهند: چین، هند، برزیل، تایوان و روسیه در کل سالانه 8 میلیارد دلار کمک می کنند. علاوه بر این، صندوق های معتمد که دارای چندین اهداکننده هستند و منابع را جمع آوری و برای رفع چالش های توسعه بین آنها هماهنگی ایجاد می کنند رو به گسترش هستند. صندوق های معتمد زیر نظر بانک جهانی قرار دارند و درطول یک دهه گذشته چهار برابر شده اند. کمک های آنها از 2 میلیارد دلار در سال 2001 به تقریبا 9 میلیارد دلار در سال 2009 رسیده است. و اهداکنندگان بخش خصوصی مثل بنیادها و سازمان های غیردولتی همچنان به گسترش نقش توسعه گر خود ادامه می دهند و فقط در سال 2008 بیش از 52 میلیارد دلار برای توسعه کمک کردند. علاوه بر این، سرمایه گذاری خارجی بخش خصوصی نیز نقش مهم و فزاینده ای در توسعه کشورهایی با درآمد متوسط و اندک ایفا می کند. امروزه بیش از 80 درصد کمک های آمریکا به کشورهای در حال توسعه در قالب سرمایه های خصوصی و کمک های غیردولتی صورت می گیرد. این تغییرات باعث گسترش دایره تاثیرات توسعه خواههد شد اما همچنین مستلزم یک رهبری جدید است، رهبری ای که ضامن هماهنگی است ـ همان نوع رهبری ای که فقط آمریکا قادر به ارائه آن است. نهادها و برنامه های سازمان ملل متحد بخصوص از مهم ترین شرکای ما هستند. بیش از 30 نهاد، صندوق و برنامه سازمان ملل که درگیر توسعه و ارائه کمک های بشردوستانه در 160 کشور جهان هستند در مجموع بیش از 22 میلیارد دلار به توسعه کشورها کمک می کنند. آمریکا یکی از اهداکنندگان اصلی برخی از این نهادها است از جمله برنامه غذای جهانی و کمیساریای آوارگان سازمان ملل متحد. با توجه به گستردگی کمک های آمریکا که بصورت چندجانبه صورت می گیرد، همکاری وزارت خارجه، سازمان توسعه بین المللی آمریکا و هیات آمریکا در سازمان ملل متحد برای تقویت همکاری عملیاتی با نهادهای سازمان ملل در نیویورک یا کشورهای دیگر را لازم می آورد بخصوص در شرایط اضطراری پیچیده که در اولویت دولت آمریکا قرار دارد مثل افغانستان، پاکستان، هائیتی و سودان. آمریکا همچنین در موضع منحصر به فردی قرار دارد که می تواند به گسترش همکاری بین نهادهای آمریکا و بانک های توسعه چندجانبه کمک کند، مراکزی که آمریکا نقش مهمی در هدایت آنها دارد.

وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای استفاده از این مشارکت ها با اهداکنندگان دیگر با سهامداران توسعه همکاری خواهند ـ از جمله کشورهای دیگر، اهداکنندگان بخش خصوصی ، سازمان های غیردولتی و مراکز تجاری ـ تا اهداف، برنامه ها و پروژه های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که تلاش های در قالب یک استراتژی کلی کشور در تکمیل تلاش های دیگر است تا تکرار آن. استراتژی های همکاری توسعه در هر کشور خاص ـ که در اواخر این فصل و فصل پنج به تفصیل مطرح شده اند ـ عرصه لازم را برای هماهنگی بین تلاش های ما و اهداکنندگان دیگر فراهم می آورند. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا آموزه های مشترکی را برای تقویت همکاری بین اهداکنندگان ایجاد خواهند کرد از جمله برای پروژه های مشترک و کمک به صندوق های معتمد که چند اهداکنندگان در آن سهم دارند. علاوه بر این، آنها در مورد صندوق های معتمد در موسسات مالی بین المللی با وزارت خزانه داری آمریکا همکاری خواهد کرد. ما برای تقویت توانایی اهدهاکنندگان چندجانبه و صندوق های معتمدی تلاش خواهیم کرد تا اهداف توسعه خود را در یک چارچوب کشوری به سرانجام برسانیم. برای مثال، ما قصد دایم در سال 2013 ، 4 میلیارد دلار برای صندوق جهانی مبارزه با ایدز ، سل و مالاریا اختصاص دهیم ـ که این در مقایسه با سرمایه گذاری آمریکا در این صندوق در سال های قبل 38 درصد افزایش را نشان می دهد ـ علاوه بر این ما متعهد می شویم اقدامات این صندوق را تقویت کنیم تا کارایی آن بیشتر شود. و ما همچنین با اهداکنندگان جدید همکاری خواهیم کرد و به آنها کمک می کنیم از توانایی های توسعه خود استفاده ببرند و اطمینان حاصل می کنیم که کمک های روزافزون آنها در مسیر توسعه قرار دارد و با استراتژی های کشوری هماهنگ هستند.

مشارکت در سراسر سازمان های دولتی

تقریبا هر سازمان دولتی آمریکا دارای تخصص، مهارت و منابعی است که می تواند باعث پیشبرد تلاش های توسعه آمریکا شود ـ بخصوص در مواردی که موانع الزام آور در مسیر توسعه یک کشور را عمدتا محدودیت های ظرفیتی دولت تشکیل می دهند. یکی از قدرتمندترین مراجع در زمینه تخصص درون سازمانی ، دفتر کمک های فناری در وزارت خزانه داری است که در بیش از 40 کشور فعالیت دارد و به دولت های میزبان در هر موضوعی مشاوره می دهد، از تهیه پیش نویس بودجه و مالیات گرفته و نظارت بر اجرای قانون تا ایجاد اصلاحات مهم و ضروری در بخش هایی مثل بانکداری مرکزی و افزایش خدمات مالی برای فقرا. داوطلبان سپاه صلح به گسترش تاثیرات سرمایه گذاری دولت آمریکا در سطح اجتماعی کمک می کنندو این کار را از طریق کسب اطمینان از اینکه این سرمایه گذاری ها اجتماعی اند، درست اجرا می شوند و در بلند مدت ادامه دارند، انجام می دهد. نمونه های فراوان دیگری در این زمینه وجود دارند.

وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی در چارچوب تعهد ما برای ایجاد همکاری کارامد (از نوعی که در فصل دوم به آن اشاره شد) با بیش از چندین سازمان فدرال آمریکا همکاری می کنند تا درخصوص تحق اهداف اصلی مصرح در «راهنماری سیاسی ریاست جمهوری» اطمینان حاصل کنند. ما از طریق فرایندهای برنامه ریزی درباره بودجه و تجدید نظرهای استراتژیک که در فصل پنجم به آنها اشاره شده است اطمینان حاصل خواهیم کرد که کمک ها ما در قالب یک طرح خاص با یکدیگر هماهنگ می شوند و از استراتژی توسعه کشوری حمایت می کنند. ما بصورت فعالانه با هر کدام از این سازمان ها چه در واشنگتن و کشورهای دیگر تعامل خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که کمک کنندگان خاص هر کدام از آنها حضور دارند و به نحوه احسن از آنها استفاده می شود.

مثلا وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا از طریق برنامه تغذیه آینده همکاری نزدیکی را با وزارت خزانه داری، وزارت کشاورزی ، مرکز چالش هزاره ، سپاه صلح و دیگر سازمان ها آغاز کرده است تا نهایت استفاده را از سرمایه گذاری ها ما ببرد. برنامه بهداشت جهانی نیز رویکردی مشابه رویکرد وزارت خارجه، سازمان توسعه بین المللی آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، سازما های دیگر وزارت بهداشت و خدمات انسانی، موسسه ملی بهداشت، سپاه صلح و دیگر سازمان ها اتخاذ می کند. همان طور که در فصل 5 بصورت مفصل مطرح شده، در کشورهای میزبان، گروه های کشوری درون سازمانی زیر نظر رئیس هیات اقدام به توسعه «استراتژی های کشوری تلفیقی» و درون سازمانی جامع خواهند زد که بازتابی از اهداف مشترک در سیاست خارجی ، کمک ها، تعاملات، سیاست ها و دیگر ابزارهای لازم برای رسیدن به این اهداف است. سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت خارجه همچنین درصدد افزایش کارایی های خود برخواهند آمد مثل تلاش های جاری برنامه سلامتی جهانی برای هماهنگی سیستم های تامین منابع با سیستم هایی است که سازمان های دولتی آمریکا برای امور بهداشتی استفاده می کنند.

مشارکت با اجراکنندگان محلی برای کسب اطمینان از توسعه پایدار

برنامه های کمکی ما باید فراتر از عامل صرف پرکننده شکاف های خدماتی و نیازهای اولیه ما عمل کنند. آنها باید مردم و ملت ها را برای ارائه خدمات و گرفتن کنترل برنامه ها در دست در بلندمدت آماده کنند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت خارجه در سیستم ها و موسسات ملی سرمایه گذاری خواهند کرد تا کارایی ها را افزایش دهند. ما همچنین پروژه هایی را طوری طراحی خواهیم کرد تا بصورت نهادی و مالی در بلندمدت دوام بیاورند. برای این کار ما دست کم در 25 کشور سهم صندوق های آمریکا را برای کمک به دولت ها، سازمان های محلی و مراکز تجاری بومی از 10 درصد به 20 درصد افزایش خواهیم داد. ما کمک های مستقیم خود را به سازمان های غیرانتفاعی به بیش از دو برابر افزایش خواهیم داد طوری که آنها 6 درصد بودجه برنامه را تشکیل خواهند داد. علاوه بر این ما تعداد شرکای محلی خود را نیز به بیش از دو برابر افزایش و به عدد 1000 شریک خواهیم رساند. ما با تغییر قراردادهای مستقیم خود با تاجران خصوصی محلی، میزان کمک های خود را به آنها از کمتر از یک درصد به 4 درصد افزایش خواهیم داد.

ما با تغییر جهت کمک های خود عملا بیش از پیش به شرکای اجرایی محلی وابسته خواهیم شد. بنابراین تلاش می کنیم اطمینان حاصل کنیم که سرمایه گذاری های ما پایدار هستند و این کار را از طریق تقویت سیستم های اجرایی مشارکتی انجام خواهیم داد. برای مثال، از طریق برنامه سلامتی جهانی تلاش می کنیم دست به اطلاحات سیستم سلامتی بزنیم که هدف از آنها حمایت از زنجیره عرضه محلی و تقویت پایدار سیستم های سلامتی ملی است. همین طور سازمان توسعه بین المللی آمریکا، طرح اضطراری کمک های ایدز ریاست جمهوری ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در 13 کشور جهان سرگرم انتقال هدایت برنامه های درمانی ایدز از سازمان های خارجی به سازمان های ملی و بومی هستند.

مشارکت عملی

هکماری با شرکای محلی غالبا کارآمدترین و پایدارترین روش برای سرمایه گذاری منابع ما است. من اخیرا به یکی از 1427 مرکز بهداشتی در سنگال مراجعه کردم. در این مراکز، داوطلبانی که از طرف کشور میزبان انتخاب می شوند و زیر نظر سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت بهداشت سنگال آموزش می بینند اقدام به ارائه خدمات پزشکی، خدمات پزشکی اولیه ، خدمات دیگر به زنان یا کودکانی که نیازمند مراقبت های بهداشتی هستند، می کنند یا آنها را به سیستم های سلامتی صحیح ارجاع می دهند. این برنامه با آموزش امدادگران بومی و استخدام کارمندان بومی برای مدیریت پروژه، هزینه های کلی را کاهش می دهند و در عین حال جان افراد بیشتری را نجات می دهند. و این باعث گسترش ظرفیت بومی می شود تا حدی که یک روز کمک های ما دیگر ضرورت خود را از دست می دهند.

راجیو شاه رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا ، کلوب نشنال پرس ، 18 ژوئن 2010

مشارکت با سازمان های مستقر در آمریکا

برای موفقیت در ظرفیت سازی محلی و ایجاد سیستم های قدرتمند جهت پیشبرد اهداف توسعه گسترده تر خود، ما باید با بهترین و کارامدترین سازمان های غیرانتفاعی، سازمان های غیردولتی و پیمانکاران خصوصی آمریکا همکاری کنیم. ما در حین اینکه تمرکز خود را بیشتر به سمت همکاری با تشکل های محلی متمرکز می کنیم، مطمئن هستیم که بهترین سازمان های آمریکا با داشتن انعطاف همچنان بهترین شرکای ما برای حمایت از این اهداف هستند زیرا آنها نیز با دولت ها، سازمان های غیردولتی و مراکز تجاری محلی روابط همکاری قدرتمندی برقرار می کنند. برای این کار ، ما به همکاری با کارامدترین سازمان ها و استفاده از تخصصی آنها ادامه می دهیم و تمرکز خود را بر روی ایجاد ظرفیت، ساخت سیستم و نهادهای بیشتر در جهت اهداف مهم خود قرار خواهیم داد.

2- نوآوری

استراتژی امنیت ملی و دستورالعمل سیاسی ریاست جمهوری درباره توسعه جهانی هر دو قدرت نوآوری و فناوری مدرن را برای تغییر زندگی مردم در سراسر جهان و سیاست توسعه ما به عنوان یک اصل پذیرفته اند. نوآوری موتور اصلی رشد اقتصادی بلندمدت است. تاریخ نشان می دهد که چطور علم و مهندسی درهای انقلاب را در توسعه باز کرده اند ـ مثلا دانشمندان کشاورزی آمریکا که بانی انقلاب سبز شدند و پژوهشگران پزشکی آمریکا که پیشقراول تکنیک های نوین مصونیت افرینی بودند. همین اواخر نیز سازمان توسعه بین المللی آمریکا بودجه لازم برای آزمایش میکروب واژنی را تامین کرد که باعث کاهش انتقال ویروس ایدز تا 39 درصد می شود که این یک پیشرفت بزرگ در زمینه جلوگیری از انتقال ویروس ایدز است. اما ما نمی توانیم این مسیر را فقط با نوآوری طی کنیم. ما نیازمند کمک اهداکنندگان و کشورهای شریک و همینطور ارتباطات قوی با بخش خصوصی هستیم. ما در این راستا اقدامات زیر را انجام خواهیم داد:

* حمایت از اکتشافات جدید و پیشرفت های علمی

نوآوری در هر شکلش باید در کانون رویکرد آمریکا در قبال توسعه باشد. ما از اکتشافات جدید و پیشرفت های علمی و همینطور تغییرات تکاملی و انقلابی در برنامه ریزی های خود و پروژه های اقتصادی حمایت می کنیم. نشانه تلاش ما در رویکرد جدید به نوآوری ساخت یک آزمایشگاه توسعه جدید در سازمان توسعه بین المللی آمریکا خواهد بود که در نوع خود اولین کآزمایشگاه در این سازمان است و هدف آن تلاش برای یافتن و مرتبط ساختن نوآوری های تاثیرگذار با اهداف توسعه ما است. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا به سه روش مهم از نوآوری حمایت می کنند:

ایجاد انگیزه: علاوه بر این آزمایشگاه، سازمان توسعه بین المللی همچنین یک صندوق نوآوری جدید توسعه ایجاد می کند که با بودجه اولیه 53 میلیون دلار در طول سه سال کار خود را آغاز می کند. این صندوق از ایده های جدید دریافتی از داخل و خارج سازمان استقبال می کند و از طراحی برنامه های تجربی، توسعه و ارزیابی حمایت می کند ـ در هر مورد، هدف در واقع تسریع طرح های نوآوری است که 15 درصد سرمایه را باز می گردانند و دست کم 75 میلیون نفر را پوشش می دهند. به مرور زمان این صندوق بزرگ تر می شود و به مکانیسم مرکزی منابع و گسترش آنها تبدیل می شود. وزیر خارجه نیز پاداش نوآوری وزارت خارجه را برای ارتقاء جایگاه زنان و دختران بنیان گذاشت و آن را حفظ خواهد کرد. هدف از این پاداش کشف و گسترش پیشروترین رویکردها برای ارتقاء جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان و دختران در سراسر جهان است.

مراقبت: درست همانطور که ایده های جدید برای نوآوری ضروری هستند تلفیق ایده ها، رویکردها و تخصص ها نیز ضروری است. همانقدر که وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی ممکن است درصدد ایجاد فرهنگ نوآوری باشند، نوآوری های جدی نیز مستلزم این است که ما تخصص توسعه داخلی را با رویکردها، ایده ها و دانش خارجی هماهنگ کنیم. سازمان توسعه بین المللی آمریکا برای اطمینان از باروری سراسری ایده ها یک بورس نوآوری ایجاد خواهد کرد که 20 تا 25 چهره دانشگاهی ، کارفرمای اجتماعی و کارشناسان بخش خصوصی ممتاز برای مدتی محدود جهت تبادل نظرات و تخصص در سازمان توسعه بین المللی کار خواهند کرد. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی همچنین گستره کلاس ها را برای انجمن آمریکایی «پیشبرد اعضای علوم» افزایش دهد، کسانی که امتیاز رویکردهای توسعه نوآورانه را در دست بگیرند، رویکردهایی که قرار است روی آنها آزمایش شود و در نهایت از طریق صندوق تازه تاسیس نوآوری های جدید یا هیات یا دفتر برنامه ریزی گسترش یابند،

گسترش: هرچند بسیاری از روش شناسی ها و پیشرفت های خلاقانه توسط سازمان توسعه بین المللی یا شرکایش شناسایی و توسعه یافته اند اما هیچ مکانیسم نهادینه ای برای آزمون آنها جهت استفاده گسترده یا گسترش دایره آزمایشی آنها در مکان های دیگر وجود ندارد. سازمان توسعه بین المللی آمریکا سرگرم تاسیس روشی برای ارزیابی تلاش های موفق و گسترش آنها به حوزه جهانی یا کمک های چندکشوری است. وزارت خارجه به نقش پیشقراول خود به عنوان هماهنگ کننده مشارکت بخش ها خصوصی و عمومی برای گسترش تاثیرات پروژه های آنها است. هماهنگی های اخیر شامل این موارد است: برنامه زنان GSMA ـ طرحی که از گسترش استفاده از فناوری سیار برای پیشبرد برابری جنسیتی و توسعه جهانی حمایت می کند، ائتلاف جهانی برای دیگ های تمیز ـ یک طرح مشارکتی برای ارتقاء استفاده از دیگ ها و سوخت ها و کارکردهای آفریقا ـ برنامه ای که دست اندرکاران فناوری آفریقا را برای توسعه کارکردهایی که متناسب با شرایط کشورهای در حال توسعه است به چالش می کشد.

تسریع روند توسعه با علم و فناوری

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ، راجیو شاه رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا و دکتر «جان هولدرن» مشاور علمی ریاست جمهوری تلاش کرده اند با بسیاری از دانشمندان و متفکران توسعه برجسته و همینطور رهبران سازمان های علمی فدرال همکاری کنند طوری که فقرای جهان بتوانند از پیشرفت های علمی و فناوری استفاده کنند. در وزارت خارجه، دفتر مشاوره علمی و فناوری همچنان به پیشرفت فناوری و علمی جهانی ادامه خواهد داد و به عنوان یک بخش داخلی دیپلماسی آمریکا عمل خواهد کرد. این دفتر مشاوره های علمی و فناوری به وزارت خارجه می دهد، دانش و ظرفیت علوم و فناوری را در وزارت خارجه گسترش می دهد و به یک چشم انداز جهانی در زمینه توسعه های علمی و فناوری در حال ظهور و پیش بینی شده شکل می بخشد.

دفتر نوآوری که به تازگی بدست وزیر خارجه تاسیس شده است همچنان به تاثیرات مهم خود بر توسعه ادامه خواهد داد. در طول 18 ماه اول، دفتر نوآوری وزارت خارجه اقدام به اعزام «هیات های فنی» ـ گروه های کوچک از کارشناسان، سرمایه گذاران فناوری، رهبران سازمان های غیردولتی و دیپلمات های آمریکایی ـ به چندین کشور جهان کرد از جمله کلمبیا، عراق تا به این کشورها در گذار به آینده ای روشن کمک کند. این دفتر همچنین هیاتی را به روسیه فرستاد تا از تلا ش های این کشور برای مدرنیزاسیون اقتصاد خود حمایت کند. این هیات ها تاکنون برنامه های سیاری را برای شناسایی بهتر و ارائه گزارش درباره مین های زمینی در مقر شورشیان فارک در کلمبیا مهندسی کرده است. علاوه بر این در عراق نیز آنها برای مدت شش ماه یک برنامه آزمایشی برای مهندسان عراقی اجرا کردند تا آنها را با شرکت های فناوری تازه کار آمریکایی آشنا و مرتبط کنند و به آنها مهارت های لازم را برای راه اندازی دفاتر موفق فناوری در عراق آماده کردند. در روسیه نیز آنها یک جایزه را برای بهترین برنامه نویس و مهندس روسی تعیین کردند تا اقدام به خلق بهترین فناوری برای جلوگیری از قاچاق زنان و کودکان کنند.

برنامه دولتی در هند

وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی این مساله را پذیرفته اند که فناوری می تواند نقش مهمی در ایجاد یک توسعه بهتر، مسئولانه تر و بازتر ایفا کند. مشارکت سازمان توسعه بین المللی آمریکا با دولت هند در زمینه برنامه E-Panchayat نمونه خوبی از این مساله است که چگونه فناوری و یک حکومت باز می توانند با تعامل با یکدیگر مردم جوامع خود را قدرتمندتر کنند و باعث کارامدی و افزایش تاثیرات دولتی شوند. سیستم E-Panchayat سیستمی است که دولت هند طراحی کرده است تا با آن همه 250 هزار panchayt (یا دولت های محلی) خود را که در 600 هزار روستا و بر 15/1 میلیارد نفر حکومت می کنند را از طریق اینترنت باندپهن فیبر نوری به یکدیگر متصل کنند تا خدمات بهتری ارائه کنند و دولت را در قبال مردم پاسخگوتر و شفاف تر کند. هدف از این سیستم ارائه امکانات به مردم در بیشتر جوامع روستایی نه فقط برای بهبود دسترسی آنها به خدمات شهروندی بلکه تقویت کیفیت اطلاعاتی است که در سطح عمومی جمع آوری می شوند. در نوامبر 2010، آمریکا و هند با همکاری یکدیگر میزبانی اولین اکسپوی دمکراسی و حکومت آزاد را برعهده گرفتند. در این اکسپو، باراک اوباما با یک رهبر زن از Panchayat روستایی ملاقات کرد که از زمانی که به عنوان رهبر انتخاب شده بود توانست بر مخالفان رهبران روستایی غلبه کند و جامعه خود را برای ساختن اولین مدرسه دخترانه در آن روستا بسیج کند. اوباما همچنین با گروهی موسوم به Janagraaha دیدار کرد که از شهادت نامه های اینترنتی برای مقابله با رشوه در میان کارمندان دولتی استفاده می کرد. او پای صحبت انجمن اصلاح دمکراتیک نیست. این انجمن یک سازمان غیردولتی در هند که خدمات اس.ام.اس ارائه می دهد و به هندی های این امکان را می دهد تا به اطلاعات پشت پرده درباره نامزدهای خود که تا قبل در دسترس نبود از طریق پیامک دسترسی یابند. با تلاش هایی مثل این کسانی که در مناطق دورافتاده هستند می توانند اطلاعاتی را درباره عملکرد جامعه خود به دیگران بدهند و در واقع به آنها کمک کنند تا تغییراتی را که دنبالش هستند، ایجاد کنند.

رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا طرحی را ارائه کرده است تا اطمینان حاصل شود که این سازمان یک رهبر جهانی در علوم کاربری، فناوری و تحقیقات برای حل چالش های توسعه سنتی است. او یک مشاور علمی و فناوری برای خود تعیین و یک دفتر علم و فناوری نیز تاسیس کرده است. او همچنین در تلاش برای تاکید بر نوآوری های تاثیرگذار فعالانه درصدد جذب نوآوران از سراسر جهان برآمده است. از جمله این نوآوری های تاثیرگذار می توان به این موارد اشاره کرد: دستگاه سوخت الکتریکی که می توان روستاهای دورافتاده را روشن کند، لوله های آبیاری مخصوص تصفیه و پالایش آب و روش های پزشکی عملی که باعث نجات جان انسان ها می شوند. ما به مرور زمان از طریق روش های زیر از علم و فناوری برای مقابله با چالش های توسعه استفاده خواهیم کرد:

چالش ها و جوایز بزرگ برای توسعه،

این روش، دانشمندان را برای یافتن راهکارهای تاثیرگذار برای مشکلات توسعه خاص به چالش می کشد مثل روشهای ساده و ارزان برای تامین آب سالم یا رایانه های ارزان و بادوام.

مخاطرات بزرگ و صندوق تحقیقاتی برای پاداش های بزرگ

این روش از تحقیقات در آمریکا و همینطور یافتن راهکارهای علمی و فناوری مناسب و جدید برای کشورهای درحال توسعه بدست هیات های ما در خارج از کشور حمایت کند.

حمایت از کارکردهای توسعه

در این روش از ارتقاء عرصه های فناوری جدید حمایت می شود شامل گسترش شبکه ها و ابزارهای مخابراتی با هدف کارکردهای سیار برای حمایت از روند توسعه

افزایش منابع مالی مهم برای جامعه علمی فدرال

هدف از این روش یافتن راهکارهایی برای نسل آتی چالش های توسعه مشترک است. سازمان توسعه بین المللی آمریکا با جامعه علمی فدرال بزرگ تر همکاری می کند و ارتباط بین کشورهای در حال توسعه و این جامعه تحقیقاتی را تسهیل می کند.

3- نتایج

یک تفاوت مهم در رویکرد ما برای حرکت به جلو تمرکز جدی بر نتایج است. ما عملکرد خود را ارزیابی می کنیم، به افراد پاداش می دهیم و برای بودجه خود نه بر اساس دلار بلکه بر اساس نتایج حاصله برنامه ریزی می کنیم. سازمان توسعه بین المللی آمریکا در حال حاضر بشدت سرگرم تلاش برای گرفتن نقش رهبری در نظارت و ارزیابی رویکردهای ما است. علاوه بر این، ما نمی توانیم از نتایج بودجه خود دفاعی داشته باشیم مگر اینکه به دیگران اجازه بدهیم اقدامات ما را مشاهده کنند و ببینند ما چطور عمل می کنیم. بنابراین، وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی استانداردهای جدید را در زمینه شفافیت تعریف می کنند. اما شاید مهم تر از همه این است که نتایجی که ما اندازه گیری می کنیم تا زمانی که ما هنوز فرایند ارزیابی را اجرا نکرده ایم ، اهمیتی ندارند زیرا از این ارزیابی است که ما از اقداماتی که کرده ایم ، می آموزیم چطور از این نتایج استفاده کنیم و در برنامه های جدید خود از آنها استفاده کنیم. هم وزارت خارجه و هم سازمان توسعه بین المللی آمریکا سرگرم ایجاد فرایندهایی برای تعریف الویت های استراتژیک خاص، ارزیابی نتایج در پرتو این اولویت ها و لحاظ کردن نتایج در بودجه، مدیریت برنامه و تصمیم های مربوط به تدوین پروژه ها هستند. در آخر، از آنجا که کسب نتیجه مستلزم تلاش های پایدار است، وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی چند طرح چندساله و تعهدات مالی مشخص تعریف می کنند که برای ارتقاء مدیریت و تقویت سیستم های کشورهای میزان ضروری اند.

*تقویت نظارت و ارزیابی

سازما توسعه بین المللی با تکیه بر یک میراث پرافتخار ، خود را متعهد به ارزیابی هدفمند پیشرفت برنامه ها، نتایج بخش های مخلتف و تاثیرات توسعه می داند. همینطور این سازمان از ابزارهای کارامد ارزیابی برای پاسخگو کردن خود ما و همینطور یادگیری از تجربیات دیگران استفاده می کند. نظارت بر عملکرد نه فقط متکی بر سنجش زمان اقدامات یا نتایج کلی بلکه شامل شاخص های کارامدی بخصوص تخمین هزینه ها است. علاوه بر این، شاخص های بالاتر برای سنجش نتایج برنامه مثل تغییر در اقدامات کشاورزی و فرایند های انتخابی تقویت شده نیز بیش از قبل مودر ارزیابی قرار می گیرند و این مساله بررسی خواهدشد که آیا منابع مورد استفاده یا سرمایه گذاری های صورت گرفته به نتایج مورد نظر می رسند یا خیر. ما می دانیم که در بسیاری از موارد سطح نتایج فراتر از سرمایه ها و اقدامات صرف دولت آمریکا است. ما تلاش می کنیم تا بر روی پیشرفت های لازم در مورد نتایج را در مکان ها و خرده بخش هایی که دولت آمریکا پشتیبانی کاملی دارد، پیگیری کنیم. پیگیری دقیق تلفیق نتیجه، کارایی و شاخص های نتایج سطح بالا به مدیران برنامه و دیگر تصمیم گیران کمک می کند تا متوجه شوند چه زمانی و آیا موارد تصحیحی لازم هستند یا خیر.

تا ژانویه 2011، سازمان توسعه بین المللی آمریکا یک سیاست ارزیابی جدید را اجرا خواهد کرد که حاوی بهترین اقدامات معاصر را در ارزیابی معاصر خواهد بود. این سیاست شرایط جدیدی را برای ارزیابی عمکلرد همه برنامه های اصلی تعریف می کند. علاوه بر این، این سیاست مستلزم ارزیابی تاثیرات برنامه هایی است که در پی تغییرات مهم گسترده هستند مثل مراجعه کشاورزان به فناوری های جدید ، افزایش استفاده از خدمات بهداشتی پیشگیری یا تقویت کیفیت ارائه خدمات عمومی. سیاست ارزیابی مستلزم صورت بندی این مساله است که چطور سوالات ارزیابی با منابع آینده ای که برای تصمیمات اختصاص داده می شوند، ارتباط برقرار می کنند و چه روش های علوم اجتماعی برای کسب اطمینان از دقت یافته ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، از طریق سیاست ارزیابی جدید، سازمان توسعه بین المللی خود را متعهد به رعایت اصل ارزیابی و گزارش کامل و بی طرفانه آنها می کند این ویژگی ها استانداردهای مورد استفاده در جامعه توسعه را رعایت می کند یا از آنها فراتر می رود.

تعهد برای شفافیت:

ما برای دفاع از نتایج خود، برای پاسخگویی در قبال این نتایج و برای اینکه هم به مردم آمریکا و هم شرکای خود نشان بدهیم که برنامه های ما به نتایجی که مد نظر بود، رسیده اند باید به دیگران این امکان را بدهیم که نتایج ما را ببینند و درباره آنها قضاوت کنند. این به نوبه خود مستلزم این است که ما شفافیت را بپذیریم: اینکه ما کتاب ها و اسناد خود را باز کنیم و به دیگران اجازه بدهیم آنها را ببینند و درباره آنها خود به قضاونت بنشینند. مالیات دهندگان آمریکا و شرکای توسعه ما و همینطور افرادی که ما در پی جلب همکاری آنها هستیم باید بتوانند در راستای نیازهای امنیتی و محدودیت های حریم خصوصی تلاش های ما را ببینند و تاثیرات ما را ارزیابی کنند.سازمان توسعه بین المللی آمریکا در راستای برنامه دولت باز که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد، خود را متعهد به رعایت استاندارد جدیدی شفافیت می کند و این کار را از طریق ارائه اطلاعات روشن درباره تعهدات، برنامه ها و نتایج در یک زمان بندی مشخص انجام می دهد. در حال حاضر ده هیات سازمان توسعه بین المللی آمریکا سرگرم ارائه این اطلاعات هستند و ما این تعداد را افزایش خواهیم داد. در سال 2009 ، طرح اضطراری ریاست جمهوری برای کمک های ایدز آخرین شاخص های عمومی آینده خود را ارائه کرد که در آن اقدام به گزارش و ردیابی طیف کلی اقدامات این برنامه با کشورهای شریک شده است. برای کسب اطمینان از اینکه این اطلاعات بصورت یکسان در اختیار همه قرار گرفته اند، سازمان توسعه بین المللی یک دستور العمل مشترک برای انتشار اطلاعات آماده می کند مثل استراتژی ها، بودجه ها، شرح پروژه ها، مجری ها، تخصیص برنامه ریزی شده و واقعی ، اقدامات تامینی و شاخص های نتیجه اما در عین حال از اطلاعات حساس درباره شرکای خود محافظت می کند. با توجه به اهمیت مشارکت با کشورهای میزبان و مجریان محلی، سازمان توسعه بین المللی راهنمای جدیدی را آماده می کند که امکان به اشتراک گذاشتن استراتزی های همکاری توسعه کشوری را با دولت های میزبان تسهیل می کند از جمله اطلاعات درباره مناطق مورد نظر، کمک های پیش بینی شده آمریکا و دیگر تعهدات مهم دیگر. و برای اینکه اقدامات خود را برای طیف گسترده تری از مخاطبان شفاف کنیم، دفتر منابع همکاری خارجی وزارت خارجه سرگرم راه اندازی یک محیط عمومی در اینترنت است که به همه این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به کمک های خارجی وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی آمریکا را مشاهده کنند از جمله کمک های توسعه و امنیتی و در نهایت این اطلاعات را گسترش دهند تا شامل اطلاعات مربوط به کمک های خارجی سایر سازمان های دولتی نیز بشوند.

اطمینان از پیش بینی پذیری

تاثیرات مهم توسعه در گرو مشارکت با اهداکنندگان و کشورهای میزبان است و شرکای اجرایی نیز مستلزم پیش بینی پذیری است. دیگران نیز باید بتوانند روی تعهدات ما برای اجرای برنامه ها و کمک های خود یا ظرفیت سازی لازم برای اجرای برنامه های کمکی حساب کنند. پیش بینی پذیری مستلزم کمک های مالی مطمئن و روش های استاندارد برای اجرای برنامه هایی است که در دست هستند. پیش بینی پذیری نیازمند این است که ما در مواقعی که برنامه ها کارایی دارند، همچنان حضور داشته باشیم اما آن برنامه هایی که در راستای اهداف ما نیستند، حذف کنیم. در نهایت اینکه پیش بینی پذیری مستلزم گذار به رهبری محلی و اجرای مکانیسم هایی است که پایدار و بلندمدت هستند.

برای کسب اطمینان از پیش بینی پذیری ما باید طرح های کمک خارجی چندساله داشته باشیم مثل استراتژی های همکاری توسعه کشوری 3 تا پنج ساله که بصورت مفصل در فصل پنجم به آنها پرداخته شده است. این استراتژی ها در حال حاضر در هیات های سازمان توسعه بین المللی آمریکا در دست اجرا هستند . آنها در کل 40 درصد کمک های سازمان توسعه را تشکیل می دهند. در عرض سه سال ، همه هیات های سازمان توسعه بین المللی استراتژی های همکاری توسعه کشوری را به تصویب نهاهای مربوطه خواهد رساند. ما این طرح های چندساله را گسترش می دهیم طوری که شرکای ما بدانند و بتوانند روی تعهدات ما حساب کنند. سازمان توسعه بین المللی امریکا همچنین چند طرح بودجه چندساله شاخص را آماده می کند و با کشورهای میزبان به اشتراک می گذارد که بصورت سالانه به روز می شوند. و سازمان توسعه بین المللی آمریکا چند استراتژی را برای انتقال به مکانیسم های اجرایی محلی تدوین و اجرا خواهد کرد که باعث می شود ما در بلندمدت درباره پیش بینی پذیری اطمینان حاصل کنیم.

کمک های شفاف و مسئولان ـ شروط لازم برای پایداری

«شالوده رویکرد ما اصولی خواهد بود که ما را از کمک های بالا به پایین منصرف می کنند زیرا این کمک ها اغلب نمی توانند ما را به هدف خود برای کمک به افراد مورد نظر برسانند یا تاثیرات کوتاه مدت دارند. برای حل مشکلات پیچیده فقر، گرسنگی، بهداشت، تغییرات آب و هوایی و مشکلاتی که از ترکیب آنها ایجاد می شوند، ما می خواهیم توجه خود را به ریشه های اصلی جلب کنیم و دنبال رویکردهای بگردیم که واقعا باعث تغییر و ایجاد شرایط جدیدی می شوند، شرایطی که که مردم در آنها دست به تصمیم گیری می زنند و دولت ها در قبال عملکرد و شفافیت خود پاسخگوتر هستند»

هیلاری کلینتون، سخنرانی قبل از مجمع عمومی سازمان ملل ، 18 سپتامبر 2009.

برای افزایش کارایی برنامه های کمکی خود، سازمان توسعه بین المللی آمریکا و وزارت خارجه بار دیگر خود را متعهد به اجرا و نهادینه سازی مجدد اصول زیر را برای هدایت همه ابعاد کمک های توسعه خواهند کرد: مشارکت، پایداری، همکاری، نتایج و برابری جنسیتی. ما این اصول را از بیانیه پاریس، دستور جلسه آکرا و بیانیه مشترک لاکویلا درباره امنیت غذایی گرفته و آنها را برای اجرا و تاکید بر اولیت های اصلی رئیس جمهور، وزیر خارجه و رئیس سازمان توسعه بین المللی صورت بندی کرده ایم. سازمان توسعه بین المللی و وزارت خارجه انها را در روش های عملیاتی ما لحاظ می کنند و در همه برنامه های کمکی ادغام می کنند از جمله در مواقع ممکن، کمک هایی که هدف از آنها گسترش امنیت و ثبات است. برای معرفی موفق اصول کارآمدی کمک های خارجی ما باید بپذیریم که بین خود اصول و همینطور بین اصول و برخی اهداف عملایتی اصلی مثل میل به گرفتن نتایج فوری تنش و اصطکاک وجود دارد.

برای مثال، در برخی شرایط، مالکیت یک کشور ممکن است با برابری جنسیتی در تضاد باشد. همینطور حمایت از سیستم های یک کشور و ظرفیت سازی نیز مستلزم زمان، صبر و منابع است و بنابراین ممکن است با کسب نتایج فوری در تضاد باشد. (هرچند این با پایداری در یک راستا باشند) ما باید همچنین بپذیریم که این اصول در همه برنامه ها و کشورها یکسان نیستند. اعطای یک نقش قوی برای دولت میزبان در دمکراسی های نسبتا قوی ضروری است اما در کشورهای تمامیت خواه کمتر مناسب است. و میزانی که ما روی سیستم های کشوری حساب می کنیم تا حدی زیاد وابسته به ظرفیت حرفه ای و نهادی یک کشور خاص دارد. اما با وجود این چالش ها، ما باید این اصول را در فرایندای تعاملی روزانه وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی بگنجانیم.

3- تبدیل سازمان توسعه بین المللی به سازمان توسعه اصلی

باراک اوباما رئیس جمهور و هیلاری کلینتون وزیر خارجه خود را متعهد به بازسازی سازمان توسعه بین المللی در قالب سازمان اصلی توسعه در قرن بیست و یکم می دانندو معتقدند این کار باید از طریق پذیرش توسعه به عنوان یک اصل حرفه ای ، مدرنیزاسیون قابلیت های نهادی و بشردوستانه این سازمان و تبدیل آن به سازمان اصلی در توسعه جهانی صورت گیرد. رئیس سازمان درحال حاضر برنامه«رو به جلوی» این سازمان را به عنوان اولین گام در جهت رسیدن به این هدف آغاز کرده است.

1- تقویت سرمایه انسانی سازمان توسعه بین المللی آمریکا

در طول 15 سال گذشته، سازمان توسعه بین المللی آمریکا بخش اعظم استقلال، منابع و برخی از چهره های مستعد اصلی خود را از دست داد که باعث کاهش کارایی و مسئولیت پذیری آن در تحقق نتایج توسعه جهانی شده است. در طول این مدت اما هیچ تعریفی از اهداف و زمان بندی مشخص برای تحقق آنها صورت نگرفته است. ما در راستای ارتقاء نقش حیاتی ای که توسعه در کنار دیپلماسی باید در امنیت ملی و دفاع آینده نگر آمریکا ایفا کند باید بپذیریم این کار فقط مستلزم بازسازی سازمان توسعه بین المللی آمریکا مثل سابق نیست . بلکه باسازی آن به شکلی که باید باشد هدف است.

برای اینکه سازمان توسعه بین المللی آمریکا به سازمان اصلی توسعه در آمریکا و جهان تبدیل شود باید اقدام به استخدام، آموزش و بخدمت گیری مجدد افراد حرفه ای در حوزه توسعه کند. امروزه ، این سازمان نزدیک 9 هزار نیرو دارد که در 87 هیات در سراسر جهان مشغول خدمت هستند و از طریق دفتر واشنگتن از هیاتی به هیات دیگر منتقل می شوند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا باید استعداد منابع انسانی خود را گسترش دهد تا شامل کارشناسان بیشتری در زمینه ارزیابی، برنامه ریزی، مدیریت منابع و تحققات شوند. و باید بین نیروهای کاری خود نوعی توازن ایجاد کند تا اقدام به ظرفیت سازی داخلی کند، وابستگی خود را به پیمان کاران کاهش دهد ، توان نظارتی و مسئولیت پذیری خود را افزایش دهد و در نهایت تعامل با دیگر سهامداران توسعه را گسترش دهد. در فصل پنجم از این گزارش به تفصیل درباره برنامه های موجود برای گسترش حوزه کارشناسی سازمان توسعه بین المللی آمریکا و هیمنطور ایجاد توازن بین نیروهای کاری آن بحث شده است. گسترش مجموععه استعدادها به این سازمان امکان می دهد تا نقش تاریخی خود را به عنوان سازمان اصلی توسعه در جهان احیا کند.

در مجموع، اصلاحات پرسنلی سازمان توسعه بین المللی باعث جذب و بکارگیری مجدد پرسنل مجرب و کارشناسان جهانی می شود و به نیروهای کاری این وظیفه را واگذار می کند تا به الویت های اصلی و مهم توسعه و سیاست خارجی بپردازند. اول ، سازمان توسعه بین المللی نیازمند کارشناسان داخلی بیشتر برای گسترش نظرات جدید، انرژی های جدید و اقدامات جدید است. با حمایت کنگره، برنامه رهبری توسعه عملا سازمان توسعه بین المللی آمریکا را در مسیری قرار داده است که از طریق آن می تواند تعداد دفاتر خدمات خارجی خود را دو برابر کند. تا امروز، 550 دفاتر خدمات خارجی جدید سازمان توسعه بین المللی آمریکا راه اندازی شده و با حمایت مداوم کنگره قرار است این تعداد به 1200 دفتر برسد. برای ایجاد دانش کارشناسی فنی که امروزه اقدامات توسعه نیازمند آن هستند ، سازمان توسعه بین المللی آمریکا یک گروه فنی ارشد ردیابی تاسیس کرده است که قرار است بهترین افراد ما که از دانش فنی و مسئولیت اصلی برخوردارند از آن استفاده کنند. دفتر حقوق مدنی و تنوع که از نیروهای کامل برخوردار است اطمینان حاصل خواهد کرد که سازمان توسعه بین المللی از سابقه قوی خود در گسترش تنوع نیروهای خود بهترین استفاده را می کند.

دوم، نیروی کاری سازمان توسعه بین المللی آمریکا باید به الویت های بسیار مهم توسعه و سیاست خارجی بپردازند. سازمان توسعه همچنان به نیازهای کامندان توجه می کند تا فرایند توسعه را به عنوان پایه اصلی سیاست خارجی آمریکا و همینطور اهداف سیاسی دیگر این کشور تقویت کند. سازمان توسعه بین المللی در حال حاضر اقداماتی انجام داده است از جمله راه اندازی دفتر افغانستان و پاکستان با نیروهای کامل، ایجاد بیش از یکصد پست جدید در صحاری آفریقا برای حمایت از برنامه تغذیه آینده و برنامه سلامت جهانی و همینطور آغاز بکارگیری کارشناسان جدید برای افزایش توان نظارتی و ارزیابی ، تامین ، کمک و مشارکت.

2- ایجاد ظرفیت عملیاتی و سرمایه استراتژیک برای سازمان توسعه بین المللی آمریکا

در حالی که بازسازی سرمایه انسانی گام مهم اول است اما تبدیل سازمان توسعه بین المللی آمریکا به یک نهاد اصلی در امر توسعه همچنین نیازمند برنامه ریزی ، بودجه بندی و ظرفیت عملیاتی جدید است. ما باید این امکانات اساسی را ایجاد کنیم طوری که استعداد انسانی سازمان دارای سیستم، پردازش و ساختار لازم برای گرفتن نتیجه در محیطی باشد که از نظر توسعه به سرعت در حال دگرگونی است.

ایجاد سیاست توسعه و ظرفیت برنامه ریزی استراتژیک

تاثیر عمیق توسعه باید با دانش، تحلیل و یادگیری توام باشد. به لحاظ تاریخی، توسعه بین المللی آمریکا رهبر جهان در زمینه اصول توسعه بود و آینده موفق آن در گرو احیای توان برنامه ریزی و یادگیری سیاسی آن است. در این راستا، سازمان توسعه بین المللی دفتر سیاست، برنامه ریزی و یادگیری را تاسیس کرده است تا از سیاست های پیشرفته حمایت کند، علم و فناوری را به خدمت بگیرد و فرهنگ تحقیق، تبادل اطلاعات و ارزیابی را بازمعرفی کند. دفتر جدید رهبری سیاست سازمان و تنظیم دستورات را با تمرکز خاص بر مسائل مهم مثل بهداشت جهانی، امنیت غذایی، مبارزه با شورش و تروریسم ، زنان و جوانان، رشد اقتصادی جامع، حاکمیت دمکراتیک ، تغییرات آب و هوایی و تحقق اهداف توسعه هزاره بر عهده خواهد داشت. این دفتر همچنین هدایت برنامه ریزی و گزارش نویسی استراتژیک از جمله تدوین استراتژی های همکاری توسعه کشوری (که در فصل پنجم به آنها اشاره شده است) و همینطور تلاش ها برای هموار کردن و منطقی کردن نیازهای گزارش نویسی و برنامه ریزی سازمان توسعه بین المللی و نیازهای مشترک این سازمان و وزارت خارجه را برعهده دارد. در نهایت اینکه، دفتر جدید تلاش های نظارتی و ارزیابی گسترش یافته سازمان را برعهده دارد و این کار را از طریق توسعه دانش های جدید در این حوزه ها، ایجاد استاندادرها و روش های سازمانی و تقویت روند ارزیابی و گزارش نویسی و عرصه های دیگر انجام خواهد داد.

تقویت برنامه ریزی توسعه چندساله در منطقه عمل

در پائیز 2010، سازمان توسعه بین المللی آمریکا برنامه استراتژی های هماهنگی توسعه کشوری را در 25 کشور بنیان گذاشت که هدف از آن الویت بندی سرمایه گذاری های توسعه ای بود که سازمان توسعه بین المللی برای مدت پنج ساله پیشنهاد کرده بود. هدف این است که تا سال 2013 این استراتژی ها به هر کشور دیگری که این سازمان در آن هیات دارد تعمیم یابد. برنامه استراتژی های هماهنگی توسعه کشوری به عنوان پایه اصلی فرایند تنظیم بودجه سالانه برای برنامه های اجرایی سازمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بر اساس این برنامه، هیات های سازمان آخرین گزارش بودجه (برنامه و هزینه اجرای آن) و همینطور ملاحظات کلی برنامه ای خود را از طریق رئیس هیات در اختیار سازمان قرار خواهند داد. برای پست هایی که مستلزم مدیریت بر مجموعه ای از برنامه های کمکی هستند، رئیس هیات طرح های برنامه استراتژِ های هماهنگی توسعه کشوری را با طرح های بودجه برنامه های دیگر در درخواست بودجه سالیانه ادغام می کند. نتیجه نهایی که در حال حاضر طرح منابع و استراتژیک هیات نام دارد برای ملاحظات دفاتر منطقه ای به آنها ارسال می شود. استراتژی های همکاری توسعه کشوری و همینطور برنامه ریزی اضافی همراه با طرح های ریاست جمهوری در زمینه گرسنگی جهانی، امنیت غذایی، بهداشتی جهانی و تغییرات آب و هوایی همگی مستلزم برنامه ریزی های اضافی و مسئولیت های گزارش نویسی درباره آنها است.

اصول کارامدی کمک خارجی

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و راجیو شاه رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا مجموعه از اصول کمک های خارجی را قبول کرده اند با این هدف که کمک های خارجی آمریکا با رعایت بالاترین استانداردها به بهترین نتایج برسند. این اصول مبتنی بر بیانیه پاریس درباره کارامدی کمک و دستور جلسه آکرا برای عمل هستند و هدف از آنها مقابله با چالش های مشترک وزارت خارجه و سازمان توسعه بین الملی است.

1- مشارکت :

کمک خارجی هنگامی موثرترین است که ما با کشورها و مردمان دیگری که کمک های ما را دریافت می کنند، همکاری کنیم. برای پیشبرد این اصل، آمریکا تلاش های خود را در زمینه های زیر متمرکز خواهد کرد: *مالکیت کشوری با کشورهای همکار که در استراتژی های توسعه و اجرای مستند آنها به نوبه خود ابتکار عمل را در دست می گیرند. در کشورهایی که دولت ها بسیار پایبند به توسعه و دمکراسی هستند، مالکیت کشوری یعنی همکاری نزدیک تر با این دولت ها: در همه کشورها این یعنی همکاری و رایزنی نزدیک تر با سازمان ها و مردمی که بیش از سایریین از برنامه ها و فعالیت های ما متاثر می شوند.

* مسئولیت پذیری متقابل، ایجاد مکانیسم های برای تعهدات هدفمند برای عمل و اختصاص منابع توسط دولت ها و اهداکنندگان همکار

2- پایداری

برای کارایی در طول زمان، کمک ها باید پایدار باشند و از ظرفیت کشورهای میزبان برای ایجاد شرایطی که دیگر نیازی به این کمک ها نباشد، استفاده بهینه شود. آمریکا برای این کار اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

*جابجایی تاکید از ارائه خدمات به ارتقاء پیشرفت توسعه خودکفا شامل تقویت محیط های نظم دهند، ظرفیت نهادی و پاسخگویی دولت ها در قبال مردم خود

*تقویت سیستم ها و ظرفیت کشوری از طریق سرمایه گذاری در سیستم های کشور میزبان و شرکای اجرایی خود برای افزایش پایبندی عملی و ظرفیتی در طراحی پروژه.

3- همکاری

کمک کارامد نیازمند همکاری بین اهداکنندگان و کشورهای میزبان و همینطور همکاری بین اهداکنندگان و دیگر شرکا است. ایالات متحده آمریکا اقدامات زیر را در این رابطه انجام خواهد داد:

*هماهنگی استراتژیک با اهداکنندگان دیگر از جمله اهداکنندگان غیردولتی، تاجران بخش خصوصی و دیگر شرکا با هدف ایجاد هماهنگی بین اهداف، برنامه ریزی و پروژه ها و تا حد امکان تقویت فرایند گزارش نویسی.

* مکانیسم های چندجانبه، استفاده از نهادها و تاسیسات چندجانبه در مواقع مناسب و تلاش برای تقویت قابلیت های چندجانبه.

*تقویت همکاری در سراسر دولت آمریکا برای استفاده بهینه از دانش تخصصی و مهارت همه سازمان ها و ادارات آمریکا.

4- سرمایه گذاری برای نتایج:

سرمایه گذاری باید متمرکز بر تلاش برای گرفتن نتایج قابل اندازه گیری باشد. آمریکا سرمایه گذاری متمرکز و نتیجه محور را از طریق موارد زیر پیگیری خواهد کرد:

*رویکردهای منعطف متناسب با استراتژی های مختلف در ساختارهای کشورهای مختلف.

*تعهدات طولانی ، داشتن افق برنامه ریزی بلندمدت با بودجه چندساله برای حمایت از تعهدات در بلندمدت.

*تمرکز بر نتایج و تاثیرات به جای ورودی ها و خروجی ها و کسب اطمینان از اینکه بهترین شاهد موجود طراحی و اجرای برنامه است.

5- شفافیت

وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی اطلاعات به روز و مناسب را درباره تعهدات، برنامه ها و نتایج ارائه می کنند که هدف از آنها ارتقاء مسئولیت پذیری و کمک به دولت ها، جامعه مدنی و عمومی مردم در امریکا و خارج از این کشور برای داشتن شناخت بهتر از سرمایه گذاری های ما است.

6- برابری جنسیتی

وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی اطمینان حاصل خواهند کرد که برابری جنسیتی و تحلیل ها از تاثیرات ناشی از جنسیت در همه مراحل برنامه های در دست اجرا لحاظ و نهادینه شده اند.

در سپتامبر 2010 ، وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی برای داشتن کارایی در اختصاص بودجه و دادن وقت لازم به افراد خود برای اجرای این برنامه ها در محل شروع به مرور این برنامه ها و دیگر برنامه ها و تعهدات گزارش نویسی کردند تا مانع از موارد طرح های عملیاتی سالانه چندگانه شوند و همینطور روش های هموارسازی اجرای ابعاد دیگر این فرایندها را شناسایی کنند. این تلاش برای هموارسازی که تا سال مالی 2011 تکمیل خواهد شد به پرسنل ما این وقت مورد نیاز را می دهد تا در عین تقویت روند نظارت و ارزیابی از طریق تقویت فرایندهای برنامه ریزی اقدام به تجدید نظر در طرح های منابع و استراتژیک هیاتی و اجرای گزارش و طراحی و کاهش فرایند های دوبرابر در قالب یک حلقه سرمایه گذاری کنند. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی در توسعه اهداف استراتژیک و طرح های هزینه ای همچنان از رهبران و اعضای کنگره درخواست کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که نیات و الویت های آنها در قالب زبان تایید و مناسب آنها کاملا در برنامه ها و فعالیت های ما بازتاب می یابند. داشتن شناخت اولیه مثل این برای حفظ بودجه مناسب برای طرح های حیاتی و جلوگیری از اظهارات اضافی که استفاده عقلانی و منعطف لازم را از منابع کمیاب مختل می کنند، ضروری است.

تقویت مدیریت منابع و بودجه سازمان توسعه بین المللی آمریکا

توسعه کارامد متکی بر استقرار استراتژیک منابعی است که برنامه های خاصی را پیش می برند و در راستای اهداف سیاست کلی ما قرار دارند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا باید کنترل کافی بر بودجه خود داشته باشد تا بتواند بصورت سیستماتیک منابع خود را در جاهایی که بیشترین تاثیر را دارند، بخدمت بگیرند. برای کسب اطمینان از اینکه این نقش حیاتی در آماده سازی بودجه و درخواست های بودجه ایفا می شود، سازمان توسعه بین المللی یک دفتر جدید با نام مدیریت بودجه و منابع راه اندازی کرده است که هدف آن توسعه پیشنهادات بودجه سالانه سازمان و نظارت بر تخصص بودجه است. رئیس سازمان توسعه بین المللی از فوریه 2013 به وزیر خارجه و معاون مدیرتی و منابع وزیر خارجه طرح یک بودجه کمک بشردوستانه و توسعه جامع را برای برنامه های این سازمان ارائه خواهد کرد که برنامه ها و منابع را با اولویت های کلی سازگار می کند. این توصیه ها مبتنی بر ورودهایی است که از محل اجرا برنامه ها دریافت می شود و از طریق طرح های منابع و استراتژیک هیاتی و استراتژی همکای توسعه کشوری و همینطور دفاتر منطقه ای سازمان و وزارت خارجه به دست ما می رسند که عمدتا از گزارش های مربوط به اولویت ها و تبادلات منطقه ای در طول برررسی طرح منابع و استراتژیک هیاتی گرفته می شوند. معاون وزیر با حمایت مدیر دفتر منابع کمک خارجی آمریکا اقدام به تقویت و ارزیابی بخشهای بودجه ای وزارت خارجه و سازمان می کند با هدف ارائه یک توصیه کلی به وزیر خارجه در مورد منابع کمک خارجی سازمان توسعه و وزارت خارجه.

حرکت رو به جلوی سازمان توسعه بین المللی: مشارکت، نوآوری . نتایج

سازمان توسعه بین المللی یک طرح اصلاحی بلندپروازانه را آغاز کرده است با عنوان حرکت رو به جلوی سازمان توسعه بین المللی. این طرح را رئیس این سازمان در اگوست 2010 اعلام کرد تا روش تعاملات این سازمان را تغییر بدهد. این تلاش پرهزینه به این سازمان این فرصت را می دهد تا خود را تغییر بدهد، پتانسیل کلی خود را برای ایجاد توسعه پایدار محقق کند و بهترین استفاده را از منابع محدود ببرد.

اصلاحات حرکت رو به جلوی سازمان توسعه بین المللی

1- تامین:

برای تامین بودجه برای شرکای بیشتر و شرکای محلی مختلف سازمان توسعه بین المللی سرگرم هموارسازی فرایندهای تامین بودجه خود است. علاوه بر این سرگرم افزایش استفاده از تجارت های کوچک و استفاده از سیستم های کشور میزبان در مواقع امکان است.

2- مدیریت استعدادها

برای استفاده بهینه از استعدادهای بزرگ که در داخل خانواده سازمان قرار دارد، این سازمان سرگرم تلاش برای جذب و احیای کارمندان زبده ای است که شناخت خوبی از تنوع جهانی دارند و یک ویژگی مشترک دارند: نوآوری در حل مشکلات.

3- بازسازی ظرفیت سیاسی

برای گرفتن تصمیم های هوشمندانه و آگاهانه، سازمان توسعه بین المللی یک دفتر جدید با عنوان دفتر سیاست، برنامه ریزی و یادگیری ایجاد کرده است که به عنوان مرکز فکری سازمان عمل می کند و اقدام به تدوین بهترین، خلاق ترین و مستدل ترین تصمیم ها خواهد کرد.

4- تقویت نظارت و ارزیابی و اجرای تعهدات در زمینه شفافیت

برای کسب اطمینان از اینکه ما در قابل نتایج مسئول هستیم و سیاست های خود را بر اساس دانش جدید تقویت می کنیم، سازمان سرگرم تدوین یک فرایند ارزیابی و نظارت پیشرفته است که با برنامه طراحی، اختصاص منابع و توسعه استراتژی در ارتباط است. علاوه بر این، سازمان سرگرم اجرای تعهدات خود برای انتشار عمومی اطلاعات مربوط به هزینه ها و دستاوردهای ما است.

5- بازسازی مدیریت بودجه

برای هدایت منابع به سمت برنامه های کارامد و الویت های اصلی ، سازمان یک دفتر جدید با عنوان دفتر مدیریت بودجه و منابع ایجاد کرده است.

6- علم و فناوری

برای ایجاد دستاوردهای توسعه و ایجاد تغییرات، سازمان سرگرم به روزرسانی توانایی های فناوری و علمی خود است و از گسترش دانش فنی حمایت می کند و تلاش دارد دسترسی به ابزارهای تحلیلی مثل تحلیل های ژئوفضایی را افزایش دهد.

7- نوآوری

برای یافتن رویکرد توسعه کارامد و جدید ، سازمان سرگرم ایجاد فرصت هایی برای مرتبط ساختن کارمندان با نوآوران برجسته در بخش خصوصی و دانشگاهی است.

مدیر منابع کمک خارجی سازمان برای کسب اطمینان از بین وزارت خارجه و سازمان، همه پیشنهادات بودجه کمک خارجی را تحلیل و بررسی می کند و برای تایید نهایی در اختیار وزیر خارجه قرار می دهد و مطمئن می شود که چشم انداز توسعه در کل فرایند های بودجه لحاظ شده است از جمله در مشارکت سازمان توسعه بین الملی در همه نشست ها و مبادلات با دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید. وزیر خارجه نیز همچنان به ارائه گزارش جامع توضیحات بودجه کنگره ای وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی ارائه خواهد داد که شامل توضیحات کشوری جامع است. این گزارش در عین حال بخوبی تشخیص می دهد که کدام سازمان از کدام منابع استفاده خواهد کرد.

درباره تخصیص بودجه، سازمان توسعه بین المللی یک طرح اختصاصی برای منابع اجرایی خود ایجاد خواهد کرد که مشخص می کند چگونه قصد دارد الویت های دولتی و منابع کنگره ای را اجرا کند و در عین حال ملاحظات قانونی مقام های سازمان های دیگر را نیز مد نظر قرار دهد. دفتر منابع کمک خارجی آمریکا با سازمان توسعه بین المللی در مرور طرح های خود و نهایی کردن طرح 653(a) و ارائه آن به کنگره همکاری خواهد کرد. سازمان توسعه بین المللی آمریکا در ابتدا مسئول تخصیص بودجه در داخل کشورها و پیشبرد هداف خواهد بود اما سپس قرار است که در سال 2010 مسئولیت اختصاص بودجه فراکشوری را بر عهده بگیرد. دفتر مدیریت بودجه و منابع سازمان توسعه بین المللی متناسب با مجموعه گسترش یافته مسئولیت هایش از نظر نیرو تقویت خواهد شد. این دفتر نقشی استراتژیک در شکل بخشیدن به پیشنهادات بودجه توسعه سازمان برای وزیر خارجه در درخواست بودجه سال مالی 2012 نقش دارد و قرار است کارکنان بیشتری مسئولیت اختصاص بودجه را برعهده بگیرد. همانطور که در بالا نیز ذکر شد تا سه ماهه دوم سال مالی 2011 این اتفاق خواهد افتاد.

این فرایند ارزیابی شده به رئیس سازمان این امکان را می دهد تا مطمئن شود که الویت های کلی و کشور و استراتژی های کشوری و جزئی درخواست و توسعه منابع را در چارچوب ملاحظات قانونی مقام های سازمان های دیگر پیش می برند. و این اطمینان حاصل خواهد کرد که یک نگاه جامع به برنامه های توسعه در همه فرایندهای بودجه وجود دارد. سازمان توسعه بین المللی نقشی اصلی در تخصیص بودجه برای برنامه های توسعه تحت مدیریت خود ایفا خواهد کرد از جمله انعطاف برای تغیر منابع داخلی در مواقع لزوم برای مقابله با چالش های فوری و استفاده از فرصت های گذرا. در نتیجه، سازمان توسعه بین المللی وابستگی بیشتری به عملیات بودجه روزانه دارد و می تواند با سرعت بیشتری برنامه ها را در یک چارچوب سیاسی گسترده تر انجام بدهد.

تقویت عملیات برای حمایت از توسعه

زماین که برنامه ها و استراتژی ها تدوین و منابع برای آنها تخصص داده شد، عملیات سازمان توسعه بین المللی باید در خدمت تحقق اهداف و کسب نتایج باشند. سازمان توسعه بین المللی همه فرایند های عملیاتی خود را به روز می کند تا سرعت انتقال کمک ها افزایش یابد، پایه مشارکت گسترش یابد و امکان نوآوری در اجرای طرح ها فراهم شود. سیستم های تامینی که یک تاثیر عظیم بر نتایج توسعه دارند باید به روز شوند تا تامین در خدمت توسعه قرار گیرد. در گذشته، سازمان توسعه بین المللی از مکانیسم های اجرایی حمایت می کرد که سیستم های کشوری را دور می زدند و از سازمان ها یا پیمانکاران غیردولتی استفاده می کرد ـ در غالب موارد مقر آنها در آمریکا بود ـ تا برنامه های خود را اجرا کند تا از نظر دانش فنی و مسئولیت مالی خیالش راحت باشد. اما این رویکرد اغلب باعث ایجاد سیستم های اضافی ارائه خدمات به موازت ـ و گاهی در رقابت با ـ مکانیسم کشور میزبان می شود. در نتیجه، سیستم های حلی پایدار یا باید حذف شوند یا به حاشیه رانده شوند. سازمان توسعه بین المللی برای حرکت به جلو باید یک توازن بهتری بین اهداف علمی و مسئولیت ایجاد کند که امکان بقای سیستم های دولتی فراهم شود.

در حین اینکه سازمان توسعه بین المللی آمریکا تلاش می کند سیستم های محلی خود را تقویت کند، همچنین تلاش می کند تا پایه مشارکت خود را گسترش دهد تا شامل شرکای اجرایی کوچک تر شود ـ هم محلی و هم بین المللی ـ زیرا هرچند آنها برای اجرای برخی ابعاد برنامه ها بهترین گزینه هستند اما آنقدر بزرگ نیستند تا با آنها قرارداد بزرگ امضا شود. در فصل پنجم به تفصیل درباره گام هایی که باید برای توسعه شرکا برداشته شود، مورد بحث قرار گرفته اند از جمله ، افزایش وابتسگی به سیستم های کشورهای شرک، گسترش تعداد شرکا و درصد انتقال وجه از طریق کمک های مستقیم و امضاء قرارداد با سازمان های محلی، افزایش تعداد پاداش قراردادهای اصلی و درصد بودجه تخصیص داده شده برای شرکت های محروم و کوچک مستقر در آمریکا ـ از جمله شرکت هایی که زنان اداره می کنند و سازمان های غیردولتی کوچک ـ و افزایش تعداد قراردادها و کمک های کامل و رقابتی.

در یک محیط توسعه که بسرعت تغییر می کند، پرسنل سازمان توسعه بین المللی باید انعطاف و توانایی لازم را برای مقابله با چالش ها و استفاده از فرصت های گذرا داشته باشند. پرسنل سازمان توسعه بین المللی و سیستم ها و فرایندهایی که از آنها حمایت می کنند باید تقویت شوند، انعطاف داشته باشند و سبک باشند. آنها باید هم رویکرد کاری داشته باشند و هم سیستم هایی که باعث استفاده از راهکاریهای خلاق و نوآورانه در راستای اهداف توسعه می شوند. برای تقویت پرسنل سازمان و افزایش انعطاف لازم در جهان امروز، سازمان توسعه بین المللی باید تا حد امکان مسئولیت تصمیم های مربوط به تامین، اجرا و مدیریت استعداد و بودجه را به دیگران واگذار کند. با اعطای اختیار به افرادی که بیشترین مسئولیت را در تخصیص بودجه دارند برای مقابله و تنظیم آنها، سازمان منعطف تر و سبک تر می شود. اما این انعطاف و مشروعیت باید با مسئولیت توام باشد. مدیر هیات سازمان توسعه بین المللی آمریکا در قبال رئیس هیات و رئیس سازمان از طریق آنها در قبال وزیر خارجه مسئول است. او مسئول سرمایه گذاری و هزینه، ارزیابی و مدیریت خطرات (شامل خطرجویی مناسب) نظارت و ارزیابی و نتایج است.

3- ارزیابی نظرات سازمان توسعه بین المللی آمریکا

امروزه مهم ترین چالش سیاست خارجی ـ از افغانستان و پاکستان گرفته تا عراق و یمن ـ عملا چالش های توسعه نیز هستند. برای اینکه توسعه به یک شالوده مهم از سیاست خارجی آمریکا در مقابله با این چالش ها تبدیل شود، باید نظرات و دیدگاه توسعه هر دو هم در واشنگتن و هم خارج از آمریکا شنیده شوند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا باید یک نقش حیاتی تر در تاملات و تصمیمات سیاست خارجی درون سازمانی ایفا کند و بتواند گفتگوهای توسعه جهانی را شکل بدهد. نظرات سازمان توسعه بین المللی آمریکا در واشنگتن ارتقاء خواهند یافت زیرا سازمان یک نقش اصلی در کمیته سیاست درون سازمانی در توسعه جهانی خواهد داشت که به عنوان بخشی از طرح سیاسی ریاست جمهوری 2010 درباره توسعه جهانی تشکیل شده است. رئیس سازمان توسعه بین المللی آمریکا در مواقع مقتضی در نشست های شورای امنیت ملی حضور خواهد یافت.

چشم انداز توسعه باید همچنین در سراسر تصمیم گیری های سیاست خارجی آمریکا لحاظ شود. برای کسب اطمینان از این نقش سیاسی گسترده، سازمان توسعه بین المللی باید یک جایگاه خاص در مقابله با چالش سیاست خارجی ایفا کند و چشم انداز توسعه خود را در مناظرات سیاسی درباره امنیت ملی در دیگر حوزه ها ارائه کند. سازمان توسعه بین المللی آمریکا مسئولیت بیشتری در تدوین استراتژی چهارساله توسعه جهانی آمریکا خواهد داشت. همانطور که مشخص شده است، سازمان توسعه بین المللی مسئولیت تدوین بودجه کمک بشردوستانه و توسعه اصلی را برای همه صندوق های تحت نظر خود خواهد داشت و استراتژی همکاری توسعه هر کشور را تنظیم می کند و با دیگران در اجرای و نوآوری در تلاش های توسعه هماهنگی ایجاد خواهد کرد. سازمان توسعه بین المللی آمریکا همچنین زیرساختارهای لازم را برای هدایت تلاش های امدادی درون سازمانی فراهم خواهد کرد.

سازمان توسعه بین المللی فراتر از واشنگتن باید یک نقش گسترش یافته در طراحی و تصمیم گیری عملی داشته باشد. هیات های سازمان توسعه بین المللی و سفارتخانه های آمریکا با همکاری یکدیگر در جهت گسترش اهداف توسعه و ادغام توسعه در سراسر سیاست های کشوری همکاری خواهند کرد. در این راستا، مدیران هیات سازمان توسعه بین املللی به عنوان مشاوران اصلی توسعه روسای هیات ها عمل خواهند کرد و کمک های گروه کشوری را به استراتژی های همکاری توسعه کشور هماهنگ خواهند کرد و به عنوان همکاری اصلی توسعه در عمل جز در کشورهایی که انتصاب یک هماهنگ کننده کمک های خارجی ضروری است (فصل پنجم) وارد عمل خواهند شد.

با تغییر چشم انداز همکاری توسعه که در اثر ظهور اهداکنندگان جدید و گسترش نهادهای توسعه چندجانبه صورت می گیرد، سازمان توسعه بین المللی آمریکا باید بتواند گفتگوهای توسعه جهانی را شکل ببخشد ، با دولت های دگیر در همکاری توسعه تعامل کند و مستقیما با سازمان های چندجانبه منتخب برای ارتقاء توسعه کار کند. سازمان توسعه بین المللی در حال حاضر هدایت تعاملات آمریکا با دیگر اهداکنندگان را در بسیاری از موارد توسعه اصلی برعهده دارد مثل اهداف توسعه هزاره. برای ارتقاء جایگاه بین المللی سازمان توسعه بین المللی ما باید تایید سنا را از رئیس سازمان به عنوان رئیس جانشین بانک های آمریکا در آسیا، آفریقا و درون آمریکا جلب کنیم تا نقش وزارت خزانه داری را به عنوان رئیس آمریکا در این نهادها برجسته کنیم. این بانک ها اقدام به ارائه وام ها ، کمک ها و کمک های فنی با بهره کم به کشورهای تحت حوزه فعالیت خود می کنند و یک نقش مهم تری در همکاری های توسعه چندجانبه ایفا می کنند. و سازمان توسعه بین المللی نقش خود را در کار با کشورهای اهداکننده جدید و تقویت همکاری توسعه بین المللی افزایش می دهد و این کار را از طریق استقرار نمایندگان همکاری توسعه در کشورهای اهداکننده جدید و در حال ظهور انجام خواهد داد.

4- تغییر وزارت خارجه برای حمایت از توسعه

ارتقاء توسعه به عنوان یک پایه اصلی از سیاست خارجی آمریکا مستلزم نه فقط بازسازی سازمان توسعه بین المللی به عنوان سازمان اصلی توسعه در جهان بلکه همچنین ایجاد تغییرات در وزارت خارجه در جهت حمایت از توسعه است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه این اصل را می پذیرد که هرچند دمکراسی و توسعه هرکدام در نوع خود مهم هستند اما وقتی با یکدیگر تلفیق می شوند پایه یک قدرت مدنی بی رقیب را تشکیل می دهند که می تواند منابع آمریکا را پیش ببرد. اما برای مدتهای مدید، وزارت خارجه نه علاقه ای برای همکاری با سازمان در جهت حمایت از توسعه به عنوان یک پایه مهم از سیاست خارجی ما را داشت و نه توانایی این کار را .

یک دهه گذشته شاهد تغییرات مهم در داخل وزارت خارجه برای حمایت از توسعه بودیم . هیات ها و عملیات تغییر کرده اند، حضور وزارت خارجی در جبهه های اصلی کشورها گسترش یافته است و سپاه مقابله مدنی که در فصل چهارم درباره آن بحث شد یک قابلیت مدنی پایدار ایجاد کرده است. و منابع توسعه که تحت مدیریت وزارت خارجه و سازمان توسعه قرار دارند و در حوزه اختیارات وزیر خارجه قرار دارند از کمتر از ده میلیارد دلار در سال مالی 2000 به بیش از 26 میلیون دلار در سال مالی 2010 افزایش یافته اند که بیانگر افزایش بیش از 155 درصدی است. با ارتقاء جایگاه توسعه در آمریکا، توسعه دیپلماسی وزارت خارجی دستخوش تغییراتی شده است تا بازتابی از جایگاه مناسب توسعه باشد و این تغییر از طریق افزایش مسائل توسعه از سیاست خرد گرفته تا سیاست کلان صورت می گیرد. وقتی وزارت خارجه با همان شدت و حدتی از امنیت غذایی، حقوق زنان در مجمع عمومی زنان حمایت می کند که از جلوگیری از تولید و تکثیر تسلیحات اتمی، وقتی که معاون وزیر خارجه مسائلی مثل ریشه کنی بیماری های واگیردار را با رهبران کشورهایی مثل نیجریه و پاکستان مطرح می کند، وقتی یک سفر تصریح می کند که سیستم های بهداشتی پایدار و قابل اعتماد و دولت های شفاف و خدمات دولتی شفاف اولتی ما هستند، ما زندگی را به روش هایی ارتقاء می دهیم که تقریبا همه ابعاد سیاست خارجی آمریکا را تقویت می کنند. برای اینکه مسائل توسعه بصورت منظم و نه گهگاهی در دیپلماسی ما لحاظ شوند دیپلمات ها و کارشناسان حرفه ای توسعه باید با یکدیگر همکاری نزدیک تری داشته باشند، شناخت بهتری از حرفه طرف مقابل خود داشته باشند و ماموریت مشترک خود را بپذیرند. وزارت خارجه تلاش می کند که دانش سازمان توسعه بین المللی را تکمیل کند نه اینکه موازی کار کند. وزارت خارجه باید از تخصص سازمان توسعه استقبال کند، توسعه را به عنوان هدف دیپلماسی ما تلقی کند و دیپلمات های ما را مجهز به مهارت، ابزارها و تجربیات لازم برای پیشبرد توسعه کند. در نهایت اینکه ما باید اطمینان حاصل کنیم که فعالیت های دیپلماتیک و توسعه ما به یک اندازه تقویت می شوند. وزارت خارجه باید خود را متعهد به دیپلماسی توسعه بداند که تلاش های توسعه و دیپلماتیک ما را در راستای تحقق اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی ما هماهنگ می کند.

1- استفاده از دیپلماسی برای پیشبرد توسعه

وزارت خارجه برای حرکت به جلو «توسعه دیپلماسی » را پیگیری خواهد کرد. وزارت خارجه این کار را از طریق هماهنگی بین تلاش های دیپلماتیک و توسعه ما در قالب کارکرد مشترک قدرت مدنی در پیشبرد سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی ما انجام می دهد. سازمان های مدنی ما با داشتن تخصص امور خارجی از دسترسی عمومی و عمیق و همینطور روابط فوق العاده ای برخوردارند که می توان از آنها برای پیشبرد اهداف توسعه خود استفاده کرد: از روسای جمهور و نخست وزیران گرفته تا تاجران ، صادرکنندگان، فعالان جامعه مدنی که درصدد تغییر کشور خود هستند. در رژیم های همکاری بین المللی چندانبه مثل گروه هشت و بیست و سازمان های منطقه ای، تلاش های دیپلماتیک عملا کمک های بین المللی را بسیج و به ما کمک می کنند تا قراردادها، استانداردها، قوانین و سیستمی های سیاسی بین المللی ایجاد و آنها را گسترش دهیم، مواردی که پایه حکومت سیاسی و اقتصادی سالم هستند. توسعه و دیپلماسی باید به یک اندازه در سراسر طیف تعاملات و کمک ها تقویت شوند و باید در راستای نسبی منافع وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی باشند. کمک دیپلماتیک کمک می کند تا دستورالعمل توسعه جهانی را شکل بدهیم طوری که وزارت خارجی مثلا نقش اصلی را در مذاکرات مربوط به پیمان ها و دیگر قراردادهای بین المللی برعهده بگیرد. سازمان توسعه بین المللی از دانش فنی خود و تجربیات اجرایی عملی استفاده می کند. و در سطح کشوری، افراد حرفه ای در زمینه توسعه در چند سازمان از طریق تماس مستقیم با گروه برنامه ریزی و وزارتخانه های اقتصادی، زیست محیطی، آموزش و بخش های دیگر که ما در آنها سرمایه گذاری کرده ایم، نقش خود را ایفا می کنند. رهبری دیپلماتیک وزارت خارجه به ما کمک می کند تا توسعه را بر اساس اصول ملی خود اولویت بندی کنیم. برای داشتن توسعه پایدار، مثلا در مسائل بهداشتی حیاتی باید مذاکرات را فراتر از وزارت بهداشت به وزارت اقتصادی، پارلمان و تا سطح روسای جمهور و نخست وزیران ارتقاء دهیم. دیپلمات های ما به ما کمک می کنند این کار را انجام بدهیم.

در این راستا ما اقدامات زیر را انجام خواهیم داد:

استفاده از دیپلماسی توسعه:

ما از رئیس هیات ها خواهیم خواست تا تمرکز بیشتری بر روی الویت های توسعه و تعاملات دیپلماتیکی که از این اولویت های حمایت می کنند، داشته باشند، مثل بسیج منابع برای برنامه تغذیه آینده و برنامه بهداشت جهانی. ما از دسترسی سفیران و روسای هیات ها به مقام های ارشد در کشورهای دریافت کنندگان کمک استفاده می کنیم تا پیام های مهم خود را در حمایت از دستورالعمل توسعه مشترک خود به آنها برسانیم. سرانجام اینکه، پرسنل خدمات خارجی وزارت خارجه می توانند به عنوان مدیران هیات های سازمان توسعه بین المللی فعالیت کنند. پرسنل خدمات خارجی سازمان توسعه بین المللی در حال حاضر برای انتصابات ریاست جمهوری به عنوان روسای هیات ها توصیه شده اند.

تقویت شناخت و ارتباطات

در مواقع امکان، چرخش داخلی پرسنل وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی در میان یکدیگر صورت می گیرد تا تعامل بین دیپلماسی و توسعه تقویت شود. ما قبل از استقرار و انتصاب سفیران خود در پست هایی که به لحاظ توسعه از اهمیت خاصی برخوردارند باید مطمئن شویم که توسعه یک بخش اساسی از الویت های سفارت است.

کسب اطمینان از ارتباطات هماهنگ

برای اینکه وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی بتوانند در محل خدمت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و هماهنگ باشند هر دو باید دارای ابزارهای ارتباطی سازگار باشند. چنین ارتباطی اساسا برای سازمان توسعه ضروری است تا بتواند در مذاکرات حیاتی که گزینه های سیاسی را تعیین می کنند، الویت ها را می چینند و برنامه ها را اجرا می کنند، مشارکت کند. ما برنامه هایی بلندمدت تدوین خواهیم کرد تا مطمئن شویم سازمان توسعه بین المللی از امکانات لازم برای میزبانی مذاکرات امن و مشارکت در این مذاکرات برخوردار است. وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی همچنین باید گام های دیگری را برای گسترش حمایتی که دیپلماسی برای توسعه دارد، بردارند. ما استراتژی هایی را برای گفتگو تدوین خواهیم کرد که به اهداف توسعه منجر شوند شامل برنامه های ما در زمینه بهداشت، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی. ما همچنین با تعاملات دیپلماتیک از فرایند توسعه در استراتژی های کشوری جامع و استراتژی های همکاری توسعه که در فصل پنجم به آنها پرداخته شده است، حمایت خواهیم کرد. ما از نفوذ دیپلماتیک وزارت خارجه برای تدوین استانداردها و هنجارهای جهانی برای برداشتن موانع توسعه استفاده خواهیم کرد، موانعی مثل فساد، شفافیت و سیاست های ضعیف و مکانیسم های تنظیم کننده. ما به مرور زمان تلاش می کنیم مطمئن شویم که پرسنل وزارت خارجه از آموزش کافی برای ایجاد هماهنگی بین فعالیت های دولت آمریکا و سازمان های توسعه چندجانبه برخوردارند. ما همچنین تلاش می کنیم مطمئن شویم که آنها اهمیت توسعه را در تلاش های دیپلماتیک خود درک کرده اند و از طریق حمایت توسعه در اجرای اقدامات مورد نیاز این نیاز را برطرف می کنند.

2- استفاده از دیپلماسی توسعه به عنوان یک اصل در وزارت خارجه

پرسنل سازمان توسعه بین المللی آمریکا از دیپلماسی توسعه در تعاملات خود در وزارتخانه های بهداشت، برنامه ریزی ، آموزش ، مالی و غیره استفاده می کنند. اما برای ارتقاء توسعه به عنوان یکی از شالوده های سیاست خارجی ما، پرسنل وزارت خارجه باید شناخت و انگیزه کافی برای پیشبرد توسعه مذاکرات خود با سران کشورها و همینطور وزیران خارجه کشورهای دیگر داشته باشند. هرچند مکانیسم هایی در سازمان توسعه بین المللی برای توسعه راهنمایی ها و نهادینه ساختن اقدامات توسعه وجود دارد اما وزارت خارجه یک دفتر مرکزی یا سیستم مرکزی برای ادغام این دستورات در سیاست های کمک خارجی و بهترین اقدامات در دفاتر عملیاتی خود ندارد. وزارت خارجه گام هایی را برای این مساله برداشته است که اصول توسعه تا حد امکان در عملیات توسعه آن لحاظ شوند. ما در این زمینه اقدامات زیر را انجام خواهیم داد:

دسترسی و ارائه مجموعه مهارت های توسعه لازم در وزارت خارجه

وزارت خارجه مهارت و توانایی لازم برای پرسنل درگیر در مدیریت برنامه های کمک توسعه یا مهندسی دیپلماسی توسعه را ارزیابی می کند. برای پرسنل خدمات مدنی و خارجی وزارت خارجه، آموزش توسعه بر اساس این ارزیابی توسعه خواهد یافت. در تدوین برنامه های آموزشی، وزارت خارجه تا حد امکان از تخصص و برنامه درسی سازمان توسعه بین المللی استفاده می کند و یک الگوی آموزش و برنامه علمی چرخشی تدوین خواهد کرد.

ایجاد مکانیسم های نهادی در وزارت خارجه برای توسعه و ادغام دستورات درباره بهترین اقدامات و مدیریت موثر کمک های خارجی

دفتر مدیر منابع کمک خارجی با دفتر برنامه ریزی و یادگیری سیاسی همکاری می کند تا یک شاخص برای سنجش طراحی پروژه ، مدیریت، نظارت و ارزیابی عملکرد متناسب با اصول کارایی کمک هم برای کارمندان ستاد های مرکزی و هم در منطقه که این کمک های خارجی را هدایت می کند، ایجاد کند. وزارت خارجه در مواقع مناسب از شاخص موجود سازمان توسعه بین المللی درباره این موضوعات استفاده خواهد کرد یا آنها را متناسب با نیازهای خود تغییر خواهد داد. این شاخص بصورت مناسب در برنامه ریزی و ارزیابی استراتژِ های سالانه و برنامه های عملیاتی وزارت خارجه ادغام خواهد شد.

3- مدیریت منابع کمک خارجی

در سال 2006، کاندولیزا رایس وزیر خارجه پیشین آمریکا نحوه اختصاص کمک خارجی را در وزارت خارجه و سازمان توسعه را اصلاح کرد. تا قبل از 2006، کمک های خارجی در دفاتر متعدد و دفاتر زیرمجموعه وزارت خارجه و سازمان توسعه بین المللی تقسیم می شد و ارائه یک تصویر کامل از کمک های خارجی ما تقریبا غیرممکن بود. برای رفع این کاستی ها، رایس مدیر کمک خارجی آمریکا را تعیین کرد که در حال حاضر در دولت جدید نیز همچنان مشغول خدمت است. هدف از این کار افزایش توانایی وزیر خارجه برای نظارت و هماهنگی بین همه کمک های خارجی آمریکا از طریق ایجاد انسجام استراتژیک بین اهداف کمک های خارجی بود. در سایه این تلاش ها و اصلاحات بعدی، وزیر خارجه اکنون شاهد یک برنامه کمک خارجی جامع با مدیریت فراگیر است که اقدام به تخصیص بودجه و اجرای آنها می کند.

این دولت از این پیشرفت ها استفاده کرده اما یک رویکرد متفاوت در قبال مدیریت کمک های خارجی اتخاذ کرده است. معاون مدیریت و منابع وزارت خارجه و مدیر قوی سازمان توسعه بین المللی هر کدام بصورت جداگانه اما با هماهنگی نزدیک نقشی حیاتی در مدیریت بودجه بندی و برنامه های کمک های خارجی ایفا می کنند. برای بازتاب این تغییرات، دفتر مدیر کمک خارجی آمریکا به دفتر منابع کمک خارجی آمریکا تبدیل خواهد شد. این دفتر همچنان به ارائه گزارش به وزیر خارجه و معاون مدیریت و منابع وزیر خارجه ادامه خواهد داد و ریاست آن را یک مدیر ، مشاور وزیر و معادل یک مقام ارشد بر عهده خواهد داشت . او این اقدامات را انجام خواهد داد: مدیریت فرایند تنظیم بودجه سراسری سازمان توسعه بین المللی و وزارت خارجه ، مرور و تحلیل پیشنهادات دریافتی از سازمان توسعه بین المللی و دفاتر تحت نظر وزارت خارجه ، تایید استفاده و تغییرات در بودجه ها در طول سال میانی اهداف اصلی و کشورها ، توسعه و تدوین شاخص هایی برای تعیین بهترین کارها و مدیریت موثر کمک خارجی و ارائه مشاوره و کمک فکری به وزیر خارجه درباره کارکرد منابع تصمیم های سیاسی. دفتر جدید همچنی نقش مهمی در فرایند طراحی استراتژیک که در فصل پنجم به آنها اشاره شده است، ایفا خواهد کرد بخصوص مرتبط ساختن طرح های استراتژیک با بودجه های کمک خارجی چند ساله.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس