کد خبر 64950
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده ‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده ‌است. قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌، این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال 2007 میلادی گشوده شد.

به گزارش مشرق به نقل از شبستان، مسجد شیخ زاید (نام کامل عربی: مسجد الشیخ زاید بن سلطان آل نهیان) در شیخ زاید مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به شمار می‌آید.

مساحت صحن به صورت کلی بیش از 17 هزار متر مربع است که بزرگترین مساحت موجود در مساجد جهان اسلام را از آن خود کرده است، این صحن از انواع سنگ مرمر، کاشی های زیبا و رنگی فرش شده است. در بخش خارجی مسجد حوض های آبی تعبیه شده که تصویر مسجد در آن منعکس می شود و سنگ های اطراف آن از سنگ مرمر سفید و سبز است که با بهره گیری از هنر هندیها به صورت نخلهایی از آلومینیوم و طلا تزئین شده است.

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده ‌است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده ‌است. قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده‌، این مسجد به طور رسمی در ماه رمضان در سال 2007 میلادی گشوده شد.
 
 

ظرفیت مسجد 40960 هزار نفر نماز گزار است. همچنین از معالم جاذبه‌ای مسجد وجود چهار مناره که ارتفاع هر مناره (106 ) متر است و در چهار رکن از صحن خارجی مسجد قرار دارد و بر زیبایی مسجد افزوده ‌است.

در ساخت مسجد شیخ زاید از معماری ایرانی، مغربی، ترکی و حتی هندی استفاده شده تا ترکیبی از هنر مشرق زمین به نمایش گذاشته شود. در زیباسازی مسجد شیخ زاید علاوه بر معماری زیبای ایرانی، سبک معماری بومی امارات نیز گنجانده شده تا چشم نوازی این بنا را چند برابر کند.

در کنار معماری بومی و ایرانی، در گوشه و کنار مسجد سبک های معماری هندی، مراکشی و ترکی نیز بخوبی بکار رفته تا نمایی منحصر به فرد در امارات، به این مکان مذهبی داده شود. در ساخت این مکان همچنین از مصالح تزیینی و با ارزشی نظیر طلا، مرمر سفید و سنگ های نیمه گرانبها و کریستال هایی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، ایران و هند مورد استفاده قرار گرفته است.
 
 

در این مسجد هفت لوستر بزرگ نصب شده که در آنها بیش از یک میلیون کریستال قیمتی بکار گرفته شده است. با ورود به صحن اصلی مسجد بزرگترین فرش دنیا که ساخته دست صنعت کاران ایرانی است، منتظر نمازگزاران است. در این صحن که یکی از بزرگترین مساجد جهان نیز محسوب می شود و گنجایش 40 هزار و 960 نمازگزار را دارد، فرش نفیس دستباف ایرانی پهن شده که کار دست 1200 بافنده مشهدی است.

بنای مسجد در مکانی قرار دارد که هنگام ورود به ابوظبی نخستین مسجدی است که دیده می شود و در هنگام خروج نیز آخرین مسجدی است که از نظر ها پنهان می شود. پس از افتتاح این مسجد در سال 2007 یکی از پر بازدید کننده ترین بناها در امارات قلمداد شده و پس از مسجد جمیرا در دبی دومین مسجدی است که غیر مسلمانان نیز می توانند از آن بازدید کنند.

موقع مسجداین مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیره أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثنا است.

روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان سومین مسجد بزرگ پس از حرمین شریفین، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آنها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.
 
 

 هزینه و مساحت مسجد شیخ زاید هزینه ساخت این مسجد (دو ملیار و 167) ملیون درهم امارتی بوده‌ است. اولین نماز در مسجد نماز عید قربان (عید الأضحی)، سال 1428 هجری قمری برابر با ماه دسامبر 2007 میلادی برگذار شد که هنوز اعمال بناء مسجد بطور کامل پایان نیافته بود. مساحت اجمالی مسجد (412،22) متر مربع است به غیر از دریاچه‌های اطراف خارجی مسجد.

مسجد شیخ زاید، سومین مسجد جهان است از ناحیهٔ مساحت، ودهمین مسجد جهان از لحاظ حجم و بزرگی مسجد. در سال 1996 میلادی، بفرمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاکم وقت امارت أبوظبی دستور بناء این مسجد صادر شد. مسجد روی تپه به ارتفاع 9 متر از سطح زمین بنا شده ‌است.

پهنای (قالیچه) «سجاده» اصلی مسجد (7119) متر مربع است، و یکی از بزرگترین سجاده‌های جهان است، این قالیچه یکی از شاه‌کارهای مصمم بزرگ ایرانی (علی خالقی) است، در این قالیچه (سجاده) 35 تن پشم و پنبه و ابریشم به کار رفته ‌است. در ساخت این سجاده 1200 نفر از حرفیین از منطقه مشهد شرکت داشته اند. بیش از هفت هزار متر مربع از مساحت مسجد را پوشش می‌دهد، این فرش بزرگ به دست هنرمندان ایرانی برای مسجد شیخ زاید بافته شده ‌است و نیز بزرگترین لوستر جهان نیز توسط شرکت‌های اروپایی ساخته شده است. همجنین معاون شهردار ابوظبی بیان کرده ‌است که گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شده ‌است و وزن این گنبد بیش از یک هزار تن می‌رسد.
 
 
 قبه‌ها و مناره‌های مسجد طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی از مرکز ابحاث تاریخ و فنون (قبه) اصلی (رئیسی) مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین (قبه) درجهان است به ارتفاع (83 متر) و قطر داخلی آن (8ر32) متر و از لحاظ مساحت نیز مسجد شیخ زاید بعد از حرمین شریفین سومین مسجد جهان محسوب می‌شود.
 
 

وزن قبه اصلی هزار تن است و از زخارف و گچبری عجین شده با الیاف نباتی که از شاه کارهای فنانین و اساتید مراکشی است و مخصوصاً برای مسجد تهیه و تصمیم شده ساخته شده‌است، به اضافهه آیاتی از قرآن مجید بر روی دیوارهای آن حک شده و قبه اصلی مسجد را تزیین کرده ‌است.

عدد گنبدهای مسجد (57) گنبد است که به حجمهای مختلف و متفاوت است و بر سر رواق‌ها خارجی و مداخل اصلی و جانبی قرار دارند، تماماً با رخام و مرمر سفید واعمال گچبری بسیار زیبایی پوشانده‌است، گنبد مسجد شیخ زاید در ابوظبی یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امين شيخي ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    از علائم آخر الزمان بنا به فرمايش پيامبر صلي الله عليه و آله : " مساجدهم عامره و هي خراب من الهوي" ؛ « مسجدهاي آن زمان و آباد و زيباست . ولي از هدايت و ارشاد و در آن خبري نيست - بحار الأنوار ، ج 2 ، ص 190.
  • مهدي ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    اين از مصلي بزرگ امارات در يازده سال آنهم با اين معماري ساخت شده مصلي مثلا بزرگ تهران از سال 1367 تا 1390 ميشه 23 سال هنوز در ابتداي راه است و داره تغيير كاربري هم ميده . نمايشگاه كتاب نمايشگاه بهاره و.... البه در بطن اين نمايشگاه‌ها نمايشگاه دختركان بزك كرده!
  • مجتبی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    سلام. فرمودین گنجایشش تقریباً 41000 نفره ؟ یعنی انقدر بچه مسجدی تو ابوظبی وجود داره ؟! جلٌ الخالق !!!
  • سید ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    آخرالزمان...
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    واقعا زیباست
  • اصغر جدائی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    آفرین بر این مدیریت ، ایکاش یک ذره هم مسئولین ما خجالت بکشند از این وضع اسف بار مساجدمان.
  • ebrahimi ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    باسمه تعالی سلام دوستان مشرق نیوز از شما بعید بود تبلیغ این محل را انجام دهید این مسجد به سبب وجود قبر همین بابا ساخته شده است این همه وهابی هستند ولی قبر این یارو رو ببینید چطوری ساختند ی کم جستجو کنید عکساشو می بینید و همه مهمون های خارجی و مقامات مجبورند اول به زیارت اون برند به نظرم هر سایت دیگه ای این کارو می کرد نمی شد به اونا خورده گرفت ولی از شما بعید بود خیلی بعید ...
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    درود بر معماری اسلامی و صد درود بر کسانی که برای نمود ان به همه دنیا خرج میکنند !
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    فکر کنم فرشا ایرانیه
  • حسین ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    به امید روزی که در هر محل یک مسجد باشد. مسجد باید زیبا باشد ولی در چهار چوب عرف این مسجد خیلی زرق و برق دارد حواس انسان رو پرت میکند. خیرین حواسشان باشد که ما مسجد کم داریم مخصوصا از جنوب به سمت شمال تهران که میرویم تعداد مساجد کم میشود.
  • علمدار ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    قدرت خدا! چقدر شبيه مصلي تو تهران خودمونه!
  • سهیل لاری ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    ما هم پانزده ساله میخوایم مصلی رو درستش کنیم توش موندیم! بعد میگیم عرب ها فلانن و بهمانن. آخه ما مگه چه گلی کاشتیم؟
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    درود بر معماری اسلامی و صد درود بر کسانی که برای نمود ان به همه دنیا خرج میکنند !
  • محمد ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    تازه بد نیست بدانید این مسجد در بیرون شهر ابو ظبی قرار دارد.
  • محمد ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    پس از 32 سال در مصلی نمایشگاه کتاب میگزاریم ودر دانشگاه نماز میخوانیم.!!!
  • محمد ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    داغ دلمان را تازه نکن مشرق جان. یاد مصلی خودمان انداختید با آن همه هزینه!پس 25 سال هنوز .....خجالت دارد بخدا. این از مدیرت عربها و این از مدیریت ایرانی!!
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    چه ربطی داشت میشه بگی؟
  • حامد ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    این که شبیه قصره
  • ستار ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    چند نفر نماز گذار داره
  • مهران ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    من این مسجد رفتم اصلا روح و معنویت نداره بیشتر شبیه یه کاخه داخل شبستان هم اجازه نمی دهند کسی نماز بخواند البته فرش 6 هزار متری اون ایرانیه
  • علی ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    0 0
    به این می گن اسلام اموی
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    0 0
    بچه به نظرتون این مسجد بسیجی نمیخواد من حاضرم داوطلبانه برم بسیجی این مسجد بشم شبم اونجا میمونم کی حاظره با من بیاد ......؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس