نورعلی به معنی واقعی قلبش به نور قرآن و نور محبت ائمه اطهار(ع) روشن بود و بسیار زیبا نماز می‌خواند. همیشه سجاده‌اش پهن بود و قرآنش هم در کنار سجاده‌اش باز بود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - فروردین ماه سال 88 شهید شوشتری با دستور سرلشکر جعفری، ضمن حفظ جایگاه جانشینی نیروی زمینی سپاه مأموریت خود را در سیستان و بلوچستان تحت عنوان فرماندهی قرارگاه قدس آغاز می‌کند. او که پیش از این در مناطق مرزی مانند کردستان و غرب کشور سال‌ها فرماندهی کرده است، با کار در مرزهای شرقی هم به‌خوبی آشنا است؛ از این رو، شبانه‌روز فعالیت و تلاش می‌کند. تمام فکر سردار این شده بود تا ناامنی‌های جنوب شرق را به امنیت پایدار تبدیل کند و برای رسیدن به این هدف مهمترین روش را واگذاری امنیت جنوب شرق كشور به مردم خود آن منطقه می‌دانست و می‌گفت: «تنها دادن سلاح کافی نیست، بلکه باید به مردم این منطقه برای رفع مشکلات‌شان در ابعاد مختلف نقش‌های پررنگ داد.»
 
سلام! مسیح بلوچستان 
افزون بر این، مسائلی چون؛ محرومیت‌زدایی، دیدار با سران طوایف و برپایی بیمارستان‌های صحرایی را به صورت دوره‌ای و مرتب دنبال می‌كرد. چه بسیار مردم محرومی که توان پرداخت هزینه‌های درمان خود را نداشتند و به صورت رایگان در این بیمارستان‌های صحرایی درمان شدند. این اقدامات خالصانه موجب شد که خیلی زود نام سردار «نورعلی» در منطقه طنین‌انداز شود. برخی باور نمی‌کردند كه یک سردار 61 ساله تا این اندازه انرژی داشته باشد. البته، سردار شوشتری تنها وقتش را به دیدار سران طوایف و جلسات امنیتی کلان اختصاص نمی‌داد؛ بلکه هر زمانی که فرصتی پیش می‌آمد، خودش مستقیم به مناطق محروم می‌رفت و حتی برای ایجاد اشتغال جوانان آن منطقه، ساماندهی خانواده‌های بدون سرپرست و مهمتر از همه موضوع محرومیت‌زدایی چه از حیث عمرانی و چه بهداشتی و درمانی مجدّانه تلاش می‌کرد.
 
بی‌تردید یکی از خدماتی که موجب تحقق امنیت پایدار در مناطق مرزی می‌شود ارائه خدمات مردمیاری است که بنیان آن با تلاش سردار وحدت در منطقه جنوب شرق گذاشته شد.
همگان می‌دانند موضوع خدمات مردمیاری بهداشت و درمان در استان سیستان و بلوچستان به تلاش و انگیزه بالا و پیگیری‌های دلسوزانه مسیح بلوچستان برمی‌گردد؛ او بود که به تعبیر سردار اخوان فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه مصرّانه روی طرح «نهضت خدمت به مردم» و برپایی بیمارستان‌های صحرایی در استان سیستان و بلوچستان ایستاد و این حرکت را به دست اجرا سپرد. حتی در برخی گپ وگفت‌ها با سردار اخوان او بارها بر این نکته اشاره می‌کند که سردار شوشتری در مقام سکاندار قرارگاه قدس یک بستر تأثیرگذار فعالیت بهداشتی و درمانی در زاهدان به راه انداخت، تا جایی که بسیاری از جریان‌های معاند در استان از اوج محبوبیت سردار در میان طایفه‌های بلوچ هراس پیدا کردند.
 
آری! او به خوبی دریافت اتحاد بین شیعه و سنی را با خدمت صادقانه و دلسوزانه می‌توان ایجاد کرد. هیچ‌وقت بهت و اندوه فراوان مردم استان که یکپارچه در سوگ فراق او بودند فراموش نمی‌شود؛ چراکه نورعلی در عین صمیمیت و مردم‌دوستی با زبان نرم با طوایف بلوچ رفتار کرد، نه با روحیه نظامی‌گری!
 
با توجه به نظر فرماندهان عالی‌رتبه نظامی و تحقیق‌های میدانی کارشناسان در میان مردم استان سیستان و بلوچستان، شهید شوشتری در مباحث راهبردی تأمین امنیت، ابتکار و خلاقیت جدیدی را تدبیر کرد. در بخش بیمارستان‌های صحرایی به مثابه یک راهبرد ویژه در امر ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم محروم و نیازمند، بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه با تمام قوا به میدان آمد و به یاد دوران دفاع مقدس، بیمارستان‌های صحرایی بر پا شد. این مهم در وهله اول راهبردی بود که سردار در نشست‌های تخصصی همه تلاش خود را به کار بست تا آن را اجرایی کند. تلاش نورعلی شوشتری برای برپایی اولین بیمارستان صحرایی در سال 88 در استان سیستان و بلوچستان به ثمر نشست و امروز فرماندهان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه افزایش اعتماد مردم و تألیف قلوب نسبت به نظام و سپاه همین استفاده از تجربیات و راهبردهای جنگ تحمیلی است.
 
نورعلی چطور نورعلی شد؟!
شیخ فرج‌الله، روحانی بزرگ منطقه، صاحب فرزندی می‌شود که نام وی را نورعلی گذاشتند. کودکی‌های نورعلی در سرولایت نیشابور و در کنار کوه و دشت گذشت. به مکتب خانه رفت و خواندن و روخوانی قرآن را یاد گرفت. دور افتاده بودن منطقه و برف‌گیر بودن آن باعث شد تا نورعلی نتواند تحصیلات خود را طی کند لذا درس را رها کرد و در کنار پدر مشغول به کار کشاورزی شد. پدرش بیمار می‌شود و برادران نورعلی همه ازدواج کرده بودند، بنابراین نورعلی نان‌آور خانواده می‌شود. از کارافتادگی پدر شرایط زندگی را بر خانواده وی سخت می‌کند و نورعلی نمی‌‎تواند به مانند دیگر هم سن و سالان خود و به رسم و سنت آن منطقه برای تحصیلات حوزوی به مشهد یا قم برود و مشغول به کار کشاورزی می‌شود.
 
انقلاب از راه می‌رسد...
 وی که قبل از انقلاب در جلسات آیت‌الله خامنه‌ای شرکت می‌کرد، وارد فعالیت‌های انقلابی می‌شود. آقای روشنک گزینش‌گر ورود وی به سپاه چنین می‌گوید: «در سال 58 و در سپاه نیشابور سردار شوشتری را پذیرش نمودم... طولی نکشید که ایشان فرمانده من شد... ایشان خیلی زود با اثبات شایستگی و لیاقت به فرماندهی گروهان، سپس فرماندهی گردان و ظرف دو ماه به فرماندهی عملیات سپاه نیشابور ارتقاء یافتند. غائله جنوب خراسان و حوادث گنبد در اوایل انقلاب نیز به دست توانا و با فرماندهی ایشان ختم به خیر شد. »
 
قطعاً شما را شفاعت می‌کنم!
کارنامه درخشان شهید شوشتری از موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگی لبریز است، حضرت امام(ره) خطاب به ایشان فرموده‌اند: «در این دنیا که نمی‌توانم کاری بکنم، اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد.» فرمانده مدبر گردان‌های خط شکن، نام و کارنامه تیپ جوادالائمه(علیه السلام) و لشکرهای خط‌شکن امام رضا(علیه‌السلام) و نصر خراسان را با نام خود مزین کرده است.
و اما...
 
سلام! مسیح بلوچستان 
جانشین نیروی زمینی، فرمانده قرارگاه قدس می‌شود
دوراندیشی، ابتکار، خلاقیت و مدیریت قوی وی باعث می‎‌شود تا به جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه به مدت طولانی منصوب شود. با اوج‌گیری ناامنی‌ها در جنوب شرق و منطقه سیستان و بلوچستان و فعالیت گروهک ریگی که عده زیادی از هموطنان اهل تسنن و تشیع را بی‌گناه و بی‌دلیل به شهادت رسانده بود، سردار شوشتری با حفظ سمت به فرماندهی قرارگاه قدس منصوب می‌گردد.
 
حالات عبادی سردار...
نورعلی به معنی واقعی قلبش به نور قرآن و نور محبت ائمه اطهار(ع) روشن بود و بسیار زیبا نماز می‌خواند. همیشه سجاده‌اش پهن بود و قرآنش هم در کنار سجاده‌اش باز بود. به همکارانش همیشه توصیه می‌کرد که با وضو و با بسم‌الله کار خود را متبرک و شروع کنند. فرزندش می‌گوید گاهی تلفن همراهش که زنگ می‌خورد صدای خنده حاجی در اتاق می‌پیچید و وقتی از او می‌پرسیدیم که چه کسی بود که این همه با او گرم می‌گرفتی؟ می‌گفتند که یکی از سران طوایف بلوچستان بود.
 
آخرین سخنان شهید شوشتری در همایش طوایف استان سیستان و بلوچستان:
امروز نظام اسلامی در سایه حمایت و تلاش‌های مردم، تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی و ناکام ساخته است. تلاش می‌کنیم با همکاری معتمدان، سران طوایف و قبایل به عنوان پاسداران حریم مرز، آنها را در برقراری امنیت و حفاظت از مرزها سهیم سازیم.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس