کد خبر 649342
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: بیماری تب برفکی، قاچاق دام و ذبح‌های مناسبتی عامل کم شدن دام سبک و گران شدن گوشت است و اگر از کشورهای آسیای میانه گوشت وارد نمی‌کردیم، الان گوشت گران‌تر می‌شد.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مورد علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی طی یکی دو ماه اخیر اظهار داشت: قیمت گوشت از سال 92 تا اردیبهشت ماه امسال تنها 10 درصد افزایش داشت، اما با شرایطی که پیش آمد، به یکباره قیمت‌ها سیر صعودی گرفت. 

وی در مورد دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار خاطرنشان کرد: بارندگی‌های بهاره سبب بروز سیل و از بین رفتن بخشی از دام‌های سبک شد و در کنار آن، شیوع بیماری تب برفکی سبب شد، تا بسیاری از دام‌ها تلف شوند. 

به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، ذبح گوسفند در ایام عید قربان و محرم سبب شد، تا حجم زیادی از دام سبک از گردانه تولید خارج شود و در کنار آن از اکنون، برخی از منفعت‌طلبان دام‌ها را برای مناسبت اربعین نگهداری کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند، وارد بازار شود. 

ملکی در پاسخ به اینکه قرار بود قیمت گوشت با ورود دام عشایر به بازار کاهش یابد، گفت: دام عشایر، دام ترکیبی است که معمولاً مورد پسند کلان‌شهرها به ویژه تهران نبوده و مردم گوشت لوکس را می‌پسندند که مربوط به دام‌های استان کردستان است. 

وی با اشاره به افزایش قاچاق دام از مرزهای غربی کشور گفت: وقتی آن طرف مرز پول خوبی بابت دام می‌دهند، صاحبان گله ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه حمل و نقل و انتقال دام به استان‌های داخل، آن را با قیمت بالاتر به خارج از مرز بفروشند. 

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: اگر از چند ماه پیش موافقت وزارت جهاد برای واردات گوشت گوسفندی را نمی‌گرفتیم، اکنون قیمت آن به بالای کیلویی 50 هزار تومان رسیده بود، چرا که اکنون دام سبک ذبح‌شده از سه کشور ارمنستان، قرقیزستان و گرجستان وارد کشور می‌شود. 

وی در توضیح دیگر موضوع اظهار داشت: دامها در این کشورها با نظارت نماینده سازمان دامپزشکی، طبق اصول شرعی ذبح شده، پیش‌سرد می‌شود و از طریق حمل و نقل هوایی و فرودگاه پیام وارد بازار می‌شود و همین مسئله سبب شده تا قیمت گوشت گوسفندی با شقه به مغازه‌دار کیلویی 33 هزار تومان تحویل داده شود. 

ملکی گفت: اکنون قیمت گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه کیلویی 37 هزار تومان بوده که این رقم برای گردران در هر کیلو 5 هزار تومان بالاتر یعنی 42 هزار تومان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس