کد خبر 6486
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳

دکتر حميدرضا شاعري، رئيس انجمن ايدز ايران معتقد است که آمار وزارت بهداشت در مورد ايدز مربوط به مبتلايان به اين بيماري از سال 65 تا کنون است و به هيچ دردي نمي‌خورد.

در واقع ارايه نشدن آمار به روز که نشان دهنده وضعيت کنوني ابتلا به ايدز در ايران باشد جاي سئوال است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ابتلا به ايدز از طريق رابطه جنسي در رده دوم انتقال اين بيماري قرار دارد به طوري که به گفته وزير بهداشت زماني نگران انتقال ايدز از طريق خون آلوده و اعتياد تزريقي بوديم اما امروز رفتارهاي پرخطر جنسي موجب افزايش موارد ابتلا به HIV ايدز شده است.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، وزارت بهداشت آمار جديد از موارد ابتلا به ويروس HIV/AIDS در کشور را که مربوط به سه ماهه نخست امسال بود، ارائه داد که در اين آمار ميزان ابتلا به ايدز از طريق رابطه جنسي 9.1 درصد اعلام شده است.
دکتر حميدرضا شاعري، رئيس انجمن ايدز ايران معتقد است که آمار وزارت بهداشت در مورد ايدز مربوط به مبتلايان به اين بيماري از سال 65 تا کنون است و به هيچ دردي نمي‌خورد. در واقع ارايه نشدن آمار به روز که نشان دهنده وضعيت کنوني ابتلا به ايدز در ايران باشد جاي سئوال است.
بر اساس آمار وزارت بهداشت که از طريق دانشگاههاي علوم پزشکي سراسر کشور جمع آوري شده است، تا اول تير 89 مجموعا 21 هزار و 435 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسايي شده اند که 6/92 درصد آنان را مردان و 4/7 درصد را زنان تشکيل مي دهند.
اين در حالي است که بر اساس آمار سه ماهه چهارم سال 88 ، تعداد مبتلايان به اين بيماري 20 هزار و 975 مورد بوده است. بنابراين در سه ماه اول امسال 460 مورد جديد ابتلا به HIV/AIDS شناسايي شده که به معناي پنج مورد در هر روز است.
دکتر وحيد دستجردي، وزير بهداشت با بيان اينکه سالانه 5 تا 10 نفر از طريق روسپي ها مبتلا به HIV ايدز مي‌شوند، گفت: زماني نگران انتقال ايدز از طريق خون آلوده و اعتياد تزريقي بوديم اما امروز رفتارهاي پرخطر جنسي و روسپي ها موجب افزايش موارد ابتلا به HIV ايدز شده است.
وي با اظهار تاسف از اينکه جوانان و نوجوانان ما از آموزش کافي در زمينه رفتارهاي جنسي برخوردار نيستند، افزود: اين در حالي است که روسپي ها در جامعه پراکنده‌اند و مسايل مربوط به رفتارهاي پرخطر جنسي منجر به افزايش موارد HIV ايدز در کشور مي‌شود.
دکتر مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز کشور در خصوص افزايش موارد ايدز جنسي گفت: وقتي سن ازدواج بالا مي رود و از سوي ديگر آمار طلاق رو به افزايش است به طبع تماس جنسي محافظت نشده نيز افزايش يافته و در نتيجه شيوع موارد ابتلا به ايدز از طريق اين شکل از تماسهاي جنسي شدت مي يابد.
بر اساس اعلام اداره سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس وزارت بهداشت، مطالعات سال 88 نشان مي‌دهد از مجموع 20 هزار و 547 مورد آلودگي ثبت شده به ويروس ايدز 76 درصد آلودگي در گروه سني 15 تا 44 سال اتفاق افتاده است.
دکتر عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اشاره به تدوين برنامه سوم کشوري مبارزه با ايدز گفت: اين برنامه که تا سال 94 تدوين شده است به زودي براي اجرا به هيئت دولت ارايه مي شود.
وي افزود: آموزش مقابله با رفتارهاي پر خطر مانند مصرف مواد روانگردان و در دسترس قرار گرفتن داروهاي اساسي به بيماران، نظام مراقبت از بيماري توجه به زنان، ‌تقويت پژوهشهاي کاربردي در زمينه ايدز و حمايت اجتماعي از اين بيماران، از اهم محورهاي برنامه سوم کشوري مبارزه با ايدز است.
رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با توجه به شناسايي بيش از 20 هزار بيمار آلوده به ويروس HIV در کشور گفـت: ايدز درمان قطعي ندارد اما با آموزش و اطلاع رساني مي توان از معرض خطر قرارگرفتن جوانان به اين بيماري پيشگيري کرد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، علل ابتلا به HIV در بين کل مواردي که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسيده اند به ترتيب تزريق با وسايل مشترک در مصرف کنندگان مواد (9/69 درصد)، رابطه جنسي (1/9 درصد)، دريافت خون و فرآورده هاي خوني (1/1درصد) و انتقال از مادر به کودک (6/0 درصد) بوده است. راه انتقال در 3/19 درصد از اين گروه نامشخص مانده است.
در مقايسه اين آمار با مواردي که ابتلا آنان در سال 1388 گزارش شده است، اعتياد تزريقي 3/71 درصد، برقراري روابط جنسي 6/17 درصد، و انتقال از مادر مبتلا به کودک 6/1درصد را تشکيل داده است. همچنين در 5/9 درصد از موارد شناسايي شده در سال گذشته، راه انتقال نامشخص بوده است.
دکتر محمدمهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با اشاره به افزايش موارد ابتلا به عفونت ايدز در منطقه مديترانه شرقي که شامل ايران نيز مي شود، گفت: برآورد مي‌شود 80 هزار نفر آلوده به ويروس ايدز در کشور وجود داشته باشند.
بررسيهاي آماري و تحليلي نشان مي دهد که ايدز از طريق رفتارهاي جنسي کنترل نشده در کشور رو به افزايش است و در اين بين قشر جوان و نوجوان جامعه به دليل موانع و محدوديتهايي که در زمينه اطلاع رساني از بيماري ايدز دارند، بيش از سايرين در معرض خطر قرار دارند و مي بايست با اتخاذ راهکارهاي علمي و اجرايي، جامعه را از پيامدهاي ناگوار ايدز مصون نگه داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس