وجود قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار خودروهای ناوگان عمومی نشانگر عدم نظارت دقیق سیستم نظارتی است که نتوانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد باید در این زمینه برنامه‌هایی در سیستم گمرکات کشور طراحی و توسط کارشناسان آموزش دیده اجرا شود.

به گزارش مشرق، توحید نیوز نوشت: وجود قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار خودروهای ناوگان عمومی نشانگر عدم نظارت دقیق سیستم نظارتی است که نتوانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد لذا می‌طلبد در این زمینه برنامه هایی در سیستم گمرکات کشور طراحی و توسط کارشناسان آموزش دیده اجرا شود. بنابراین نیاز است این سیستم مورد اصلاح قرار گیرد و سازمان گمرک، سازمان استاندارد، وزارتخانه مطبوع و مدیر کنترل مرزها نیز می بایست برای جلوگیری از ورود قطعات قاچاق و بی کیفیت اقدامات لازم را انجام دهند.

بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو از جمله بازارهایی است که از ورود کالاهای چینی در امان نمانده است؛ چنانکه یکی از فروشندگان در این صنف می‌گوید: وارد‌کنندگان قطعات چینی را با هشت برابر سود در بازار لوازم و قطعات یدکی خودرو می‌فروشد.

این در حالی است که ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو با انتقاد از نحوه عملکرد سیستم نظارتی واردات قطعات خودرو گفت: وجود قطعات بی کیفیت و تقلبی در بازار نشانگر عدم نظارت دقیق سیستم نظارتی است که نتوانسته به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد.

قربانی اظهار داشت: برخی سودجویان به دلیل کیفیت بالای قطعات ایرانی، محصولات چینی را در بسته بندی‌های ایرانی به بازار ورود می‌کنند و همین موجب بی اعتمادی مصرف کنندگان می‌شود لذا به نظر می رسد باید در این زمینه برنامه هایی در سیستم گمرکات کشور طراحی و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه می توان با بستن منافذ مرزی، جلوی ورود کالاهای بی کیفیت چینی را گرفت، عنوان کرد: وجود کالاهای بی کیفیت و تقلبی در کشور باعث منفی شدن ذهن مصرف کننده شده و آینده خوبی را در این حوزه رقم نخواهد زد به همین خاطر اقدامات جدی تری در این زمینه در حال پی گیری است.

وی درباره جلوگیری از سردرگمی مصرف کننده برای خرید کالای اصیل گفت: بهترین کار این است که مصرف کننده قطعه مورد نظر را از مراکز معتبر توزیع و فروش که از جانب خودروسازان معرفی می شود، تهیه کند.

در همین حال رئیس اتحادیه قطعات یدکی خودرو با بیان اینکه قرار است برندی با عنوان شناسا ایجاد شود تا با استفاده از آن، عرضه قطعات با کیفیت و دارای گارانتی انجام شود، گفت: در حال حاضر برخی قوانین موجود به قدری قدیمی هستند که کارایی لازم را برای کنترل بازار قطعات یدکی خودرو ندارند و نظارت کافی بر کیفیت قطعات وجود ندارد.

محمدباقر رجال عضو انجمن قطعه‌سازان نیز با بیان اینکه مقدار قابل توجهی قطعه به کشور وارد می‌شود، گفت: هیچگونه کنترلی بر روی کیفیت این قطعات وارداتی وجود ندارد و قطعات نامرغوب که قیمت تمام شده آنها مشخص نیست، به مردم عرضه می‌شود.

اگر سازمان استاندارد در نامه به گمرک، کیفیت قطعه وارداتی را نامرغوب اعلام کند،چون هیچ کارشناسی در سازمان گمرک برای درک این مطلب وجود ندارد، هیچ بررسی دقیق صورت نمی‌گیرد و هر نوع محصول وارداتی از گمرک ترخیص می‌شود. زیرا کارشناس با سوادی برای بررسی نامه استاندارد و کیفیت قطعه وجود ندارد.

کارشناس سازمان استاندارد برای واردات یک محموله شامل 100 قطعه خودرو، 3 قطعه را انتخاب کرده و بابت آزمایش هر قطعه 600 هزار تومان دریافت می‌کند. در آخر نیز این سه قطعه را برای آزمایش منهدم می‌کند. ضمن اینکه کارشناسان سازمان استاندارد در شرایط فعلی توانایی تشخیص کیفیت قطعات را ندارند و به همین دلیل قطعات نمونه برداری شده را منهدم می‌کنند که ضرر مالی زیادی را به وارد کننده، می‌زند

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس