کد خبر 644660
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸

یک مقام پلیس هند گفت: حکومت نظامی در سرتاسر کشمیر که از 101 روز پیش بخاطر وجود نارامی ها در این منطقه برقرار بود امروز (سه شنبه) لغو شد اما با این وجود بخاطر اطمینان از برقراری امنیت، اجرای برخی محدودیت ها همچنان ادامه دارد.

 به گزارش مشرق، این مقام پلیس گفت: به منظور اطمینان از برقراری نظم و قانون محدودیت های تجمع در بیشتر مناطق کشمیر ادامه دارد و نیروهای امنیتی در مناطق حساس مستقر شده اند.

وی با بیان اینکه وضعیت در کشمیر در حال بهبودی است ، گفت: مردم کشمیر با بی توجهی به درخواست های اعتصاب رهبران جدایی طلب جهت انجام امور روزانه خود به خیابان ها می آیند و رفت و آمد وسایل نقلیه در کشمیر نیز در حال افزایش است.

عصر روز دوشنبه پس از پایان موقت اعتصاب ها، بازارها و مراکز تجاری به طور موقت فعالیت خود را در سرینگر آغاز کردند. بازار ها شاهد هجوم گسترده مردم جهت خرید کالای مورد نیاز خود بودند.

مقامات دولتی همچنین خدمات موبایل را پس از سه ماه در کشمیر برقرار کردند. اما دسترسی به اینترنت موبایل در سرتاسر کشمیر همچنان مسدود است.

سخنان مقامات پلیس کشمیر در مورد آرامش نسبی در کشمیر در حالی است که صبح روز سه شنبه در منطقه پریمپورا متعلق به شهر سرینگر پایتخت تابستانی ایالت جامو و کشمیر، گروهی از شبه نظامیان جهت متوقف کردن حرکت خودرو ها، دو خودرو تاکسی را به آتش کشیدند.

همچنین امروز صدها نیروی امنیتی در پنج ایستگاه پلیس سرینگر مستقر شدند.

وضعیت در مناطق جنوب و شمال کشمیر همچنان وخیم گزارش شده است. روز سه شنبه ارتش هند عملیات جست و جوی خود را پس از دریافت اطلاعاتی در مورد حضور چندین شبه نظامی در منطقه سامبورا آغاز کرده است.

اما مردم با خروج از خانه های خود در مقابل عملیات جست و جوی خانه به خانه ارتش هند مقاومت کردند و به سوی نیروهای ارتش سنگ پرتاب کردند.

نیروی پلیس جهت متفرق کردن جمعیت معترض به سوی آنها گاز آشک آور شلیک کرد. پلیس همچنین 35 نفر از معترضان را دستگیر کرد.

کشمیر در سه ماه گذشته شاهد اعتصاب ها و اعتراض های مکرر با هدایت رهبران جدایی طلب و حکومت نظامی های سرتاسری از سوی دولت ایالت جامو و کشمیر بوده است. این اعتصاب ها و محدودیت های رفت و آمد زندگی عادی مردم کشمیر را مختل کرده است. فعالیت مراکز تجاری، بازارها و جایگاه های سوخت در طول این دوره در کشمیر متوقف شده است.

درگیری ها و اعتصاب ها در کشمیر همچنین بر سیستم آموزشی این ایالت تاثیر گذاشته است. مدارس، دانشگاه ها و سایر سازمان های آموزشی در طول 101 روز ناآرامی در کشمیر تعطیل شده اند و آزمون های سراسری در این ایالت لغو شده است.

مقامات دولتی هند همچنین در این مدت حکومت نظامی و ممنوعیت رفت و آمد در اکثر مناطق کشمیر وضع کردند. به گفته مقامات امنیتی این محدودیت ها جهت اطمینان از برقراری نظم و آرامش در کشمیر وضع شده است.

درگیری میان پلیس و معترضان به قتل «برهان مظفر وانی» فرمانده حزب المجاهدین کشمیر از 19 تیر بعد از تشییع جنازه «وانی» آغاز شد.

نیروهای امنیتی هند ، هشتم جولای (18 تیر) با دریافت اطلاعاتی در خصوص «وانی» درنماز جمعه در منطقه «انانتاگ» در ایالت جامو و کشمیر باحضور در منطقه ، وی و دو همراهش را به قتل رساندند.

به گفته مقامات محلی، خشونت های کشمیر تاکنون 90 کشته و بیش از 12 هزار کشته برجای گذاشته است.

پیش از این مقامات دولتی ایالت جامو و کشمیر اعلام کردند بیش از شش هزار و 600 نیروی امنیتی و پلیس دولت مرکزی برای برقراری آرامش در کشمیر مستقر شده است.

رهبران جدایی طلب کشمیر از حدود سه ماه پیش از مردم خواسته اند با ادامه اعتصاب ها به خشونت نیروهای امنیتی و پلیس اعتراض کنند.

تلاش دولت هند برای گفت وگو با رهبران سیاسی کشمیر برای پایان دادن به خشونت ها تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

وزیر کشور هند تاکنون دو بار برای گفت و گو با رهبران و احزاب مختلف سیاسی برای برقراری آرامش به سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر سفر کرده است .

کشمیر تنها ایالت هند با اکثریت مسلمان است و درگیری میان شبه نظامیان کشمیری و نیروهای امنیتی هند از سال 1989 تاکنون 68 هزار کشته برجای گذاشته است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس