کد خبر 644262
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

اصلاً پیچیده نیست. برنامه روی گوشی همراه شما نصب می‌شود. شما درخواست تاکسی را اعلام می‌کنید. مسیر تأیید نهایی می‌شود و تمام. با یک کلیک ساده چند دقیقه بعد؛ تاکسی از راه می‌رسد. برنامه‌ای که به راحتی قابلیت نصب روی گوشی‌های تلفن را دارد و به مسافر و راننده این امکان را می‌دهد که ظرف کمترین زمان یکدیگر را در مسیر مشترک پیدا کنند.

به گزارش مشرق، «با نرم‌افزارTAP30 شما می‌توانید در هر زمان و مکان به راحتی تاکسی درخواست کرده و سفری با کیفیت و امن را تجربه کنید و در پایان سفر بدون نیاز به پول نقد هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کنید.» «با اپلیکیشن اسنپ شما می‌توانید تمامی خودروهای اسنپ اطرافتان را به صورت زنده در نقشه ببینید و با مشخص کردن مبدأ و مقصد، نزدیک‌ترین خودرو شما را به مقصد خواهد رساند.»
 
این دو توضیحات ساده درباره برنامه‌های هوشمند دریافت تاکسی است تا نشان دهد برای فهمیدن اینکه این پایتخت چند میلیونی تا رسیدن به سیستم‌های حمل ونقل کلان شهرهای جهان مثل دهلی، سائوپائولو، لیما و شاید هم تورنتو و نیویورک فاصله زیادی ندارد. نرم‌افزار«تاپسی» و «اسنپ» دو برنامه هوشمند دریافت تاکسی است.
 
روی گوشی‌های همراه نصب می‌شود و مسافر و راننده به راحتی می‌توانند همدیگر را در مسیر مشترک در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنند.

این نرم‌افزارها قابل اعتمادند؟

تجربه تاکسی گرفتن با کلیک روی یک نرم‌افزار می‌تواند از یک طرف هیجان‌انگیز باشد و از طرف دیگر این سؤال را به وجود آورد که آیا واقعاً می‌توان به چنین نرم‌افزارها و رانندگانی که به این نرم‌افزارها دسترسی دارند اعتماد کرد؟ به هر حال باید خیال هر مسافری بابت امنیت و مجوز داشتن رانندگانی که عضو این سامانه‌اند راحت باشد.
 
آنطور که مسوولان این نرم‌افزارها می‌گویند کسانی می‌توانند رانندگان این نرم‌افزارها باشند که گواهی‌های لازم و سوابق کاری معتبر ارائه دهند و با رعایت شرایط، عضوی از تاپسی و اسنپ می‌شوند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده که همزمان چند نفر از بستگان مسافر می‌توانند مسیر سفر را از برنامه گوشی‌های خودشان چک کنند. از زمان سوار شدن تا لحظه رسیدن.

اعلام هزینه در زمان سفارش خودرو

یکی از ویژگی‌های خوب این نرم‌افزارها آن است که شما زمان اعلام نیاز به خودرو و مشخص کردن مسیر هزینه‌ای راکه باید پرداخت کنید، مشخص می‌کند. شما می‌توانید با آگاهی از آنکه طی کردن مسیر مدنظر چقدر برای شما هزینه‌بر است، خودرو درخواست کنید. مزیت چنین کاری این است که دیگر کسی نمی‌تواند مبلغ‌های اضافی‌تر را که باعث کدورت بین راننده و مسافر می‌شود، درخواست کند؛ حتی احتیاجی به پول نقد هم نیست و به راحتی هزینه سفر فقط با یک کلیک به صورت آنلاین پرداخت می‌شود.

موفقیت سیستم نوین در گروه بهبود زیرساخت‌ها

از آنجایی که این نرم‌افزارهای اینترنتی موجب سرعت و صرفه‌جویی در وقت می‌شود اما یک شرط مهم دارد و آن هم داشتن سرعت اینترنت مناسب و اینکه در همه جا شما به اینترنت دسترسی داشته باشید. در این صورت است که به عقیده کارشناسان شهری، می‌توان امیدوار بود سیستم حمل و نقل شهر متحول خواهد شد.
 
قطعاً راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی در نهایت می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش معضلات ترددهای شهری داشته باشد چون این سیستم‌های نوین و نرم‌افزارها قبلاً در شهرهای بزرگ آزموده شده و کارکردهای خوب آنها اثبات شده‌اند. منتها الان موضوع این است که ما با این زیرساخت‌های ضعیف چقدر می‌توانیم به نتایج آنها نزدیک شویم و اگر بتوانیم به بهانه این سیستم‌های نوین زیرساخت‌ها را بهبود ببخشیم، آن وقت است که می‌توانیم مدعی تأثیرات خوب این سیستم‌ها باشیم.

راننده تاکسی‌ها هم دوست دارند عضو اسنپ و تاپسی شوند

با برخی از رانندگان تاکسی که به گفت‌وگو پرداختیم از وجود چنین نرم‌افزارهایی راضی بودند اما اکثراً نمی‌دانستند چطور می‌توانند آنها هم در این نرم‌افزار ثبت نام کنند و به عنوان راننده تاکسی و آژانس، سراغ درخواست کنندگان بروند. در همین زمینه یکی از رانندگان تاکسی می‌گوید: «کار خوبی است. اینکه شما در یک جا ایستاده باشی و بدانی نزدیک‌ترین خودرویی که می‌تواند تو را به مقصد برساند کجاست خوب است. برای تاکسی‌های خطی تفاوتی نمی‌کند چون ما مسافران همیشگی‌مان را داریم اما آنهایی که در آژانس کار می‌کنند، تاکسی‌های گردشی و خودروهای شخصی‌اند، برایشان بیشتر اهمیت دارد.»

تأثیرات منفی تاکسی یاب‌ها روی آژانس‌ها

آژانس‌ها چندان دل خوشی از نرم‌افزارهای اسنپ و تاپسی ندارند چون تا حدودی از میزان مشتریان آنها کاسته اما نه در آن حد که بر روند اقتصادی‌شان تأثیر گذاشته باشد. یکی از مسوولان تاکسی سرویس‌ها در این زمینه می‌گوید: «از وقتی این نرم‌افزارها را مردم روی گوشی‌هایشان نصب کرده‌اند شنیده‌ایم که خیلی از آن راضی‌اند و در بعضی موارد کارشان را سریع راه انداخته.
 
با این وجود هنوز هم هستند کسانی که نمی‌توانند به این نرم‌افزارها اعتماد کنند. اکثر کسانی که به ما زنگ می‌زنند و درخواست خودرو دارند محلی‌اند و با ما آشنایند برای همین آمدن چنین نرم‌افزاری نتوانسته روی بازار کار ما تأثیر منفی بگذارد. البته نمی‌توان طولانی‌مدت را پیش‌بینی کرد و شاید تأثیرات منفی‌اش را بگذارد. شاید هم کاری کنند که خودروی آژانس‌ها نیز در این نرم‌افزارها سهمی داشته باشند.»

بعد از یک بار استفاده دیگر با اسنپ ماشین درخواست کردم

خانم مژدهی از کسانی است که بارها و بارها از نرم‌افزار اسنپ استفاده کرده و کاملاً از آن راضی است: «وقتی متوجه شدم چنین نرم‌افزاری در ایران هم راه‌اندازی شده خیلی کنجکاو شدم واقعاً خوب عمل می‌کنند یا خیر. بار اول از سر کنجکاوی سفارش ماشین دادم و وقتی دیدم به موقع آمد خیلی از آن خوشم آمد و از آن روز هر وقت خواسته‌ام ماشین دربست بگیرم سراغ گوشی همراه رفته‌ام. نکته جالب درباره این نرم‌افزار قیمت آن است.
 
مثلاً یک مسیری که شاید ماشین‌ها و آژانس‌ها با 15 هزار تومان ببرند؛ اسنپ قیمتی که می‌گذارد 12 هزارتومان است. هر زمان هم بخواهیم آن را کنسل کنیم بدون گرفتن خسارت سفارش لغو می‌شود. هم به صرفه و هم سریع است و من هم دیگر ترجیح می‌دهم به جای آنکه دربست بگیرم یا به آژانس زنگ بزنم، از اسنپ استفاده کنم.»

6 میلیون تومان با تاکسی‌یاب درآمد دارم

در پایان نیز با یکی از رانندگان تاکسی‌یاب‌ها صحبت کردیم که با همین کار در ماه 6 میلیون تومان درآمد دارد و می‌گوید: «از ساعت 6 و نیم صبح تا 9 شب کار می‌کنم. جمعه‌ها هم نیمی از روزم را مسافر قبول می‌کنم. با یک خط تلفن همراهم سرویس‌های اسنپ را می‌روم و با سیم کارت دیگرم سرویس‌های تاپسی. با همین کار ماهی 6 میلیون تومان درآمد دارم.
 
یعنی میانگین ساعتی 20 هزار تومان کار می‌کنم. چندین بار این اتفاق افتاده است که یک سرویس برده‌ام و همان زمان کوچه بالاتر از مقصد سرویس بعدی را سوار کرده‌ام. بیشتر خودروهایی که طرح دارند درآمدشان بالاست. من هم چون طرح دارم و می‌توانم وارد طرح ترافیک شوم، می‌توانم سرویس‌های زیادی مسافر سوارکنم.»
 
منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس