سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در عقد قرارداد با «یونیت اینترنشنال» ترکیه، یک رانت وجود داشته است و در ازای امتیازات داده شده موضوع انتقال فناوری به کشور روشن نشده و نسبت این قرارداد با اقتصاد مقاومتی نیز مشخص نیست.

به گزارش مشرق، اسدالله قره خانی نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه عقد قرارداد با «یونیت اینترنشنال ترکیه» جهت احداث نیروگاه با شرایط پسابرجام تطابق نداشته و به‌نظر می‌رسد در این قرارداد، یک رانت وجود داشته است؛ در این قرارداد امتیاز به این شرکت داده شده اما موضوع انتقال فناوری به کشور روشن نشده و نسبت این قرارداد با اقتصاد مقاومتی نیز مشخص نیست.

وی به طرح سؤال بهروز نعمتی نماینده مردم تهران با همین موضوع از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جلسه روز گذشته کمیسیون انرژی اشاره کرد و بیان داشت: آقای نعمتی درباره قرارداد با «یونیت اینترنشنال» ترکیه از وزیر نیرو سوال کرد مبنی بر اینکه چرا دراین باره مناقصه برگزار نشده و اهلیّت این شرکت چگونه احراز شده است؟

قره‌خانی گفت: نماینده سوال‌کننده خاطرنشان کرد که رزومه این شرکت فنی و تخصص در نیروگاه‌سازی نبوده و صرفاً تامین‌کننده سرمایه و واسطه بوده است که در نهایت آقای نعمتی از پاسخ وزیر نیرو در این باره قانع نشد و سوال برای طرح به صحن علنی خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تاکید اعضای کمیسیون بر بهره‌گیری بیشتر وزارت نیرو از ظرفیت کمیسیون انرژی گفت: وزارت نیرو با دو مشکل عمده بدهی‌های معوقه به پیمانکاران و نگرانی نسبت به تامین انرژی بنگاه‌ها، کارخانه‌ها و منازل در آینده روبروست.

قره‌خانی با ذکر این نکته که تا سال 2020 میلادی براساس قرارداد «پاریس» لزوما باید دست‌کم هفت درصد از انرژی‌های کشورها انرژی پاک بوده و در صورت تخطی از این میزان باید جریمه پرداخت کنند.

وی به ضریب پایین تولید برق نیروگاه‌ها در کشور و ضرورت توسعه آنها در برنامه‌های وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله اهمیت سرمایه‌گذاری را در حوزه انرژی کشور نشان می‌دهد.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان به طرح سوال احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم از وزیر نیرو با موضوع گران شدن چند درصدی حق انشعاب‌ها و چگونگی برنامه‌ریزی وزارت نیرو جهت کاهش تلفات توزیع برق اشاره کرد و گفت: آقای چیت‌چیان پاسخ دادند که حق انشعاب‌ها افزایش چند صد درصدی نداشته و نخواهد داشت که این پاسخ برای اکثر اعضای کمیسیون قانع‌کننده بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هرچند که نماینده سوال‌کننده از پاسخ وزیر نیرو قانع نشد و سوال برای طرح در صحن علنی ارسال می‌شود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    امان از فراماسونری ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس