نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران با وجود چالش‌هایی در زمینه نگهداری جنگنده‌های «تامکت» و کمبود قطعات یدکی، آن‌‌ها را به پرواز در می‌آورد و حتی این جنگنده‌ها را به رادارهای جدید و موشک‌های مرگبار مجهز کرده است.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به عملکرد جنگنده‌های «اف-14» مشهور به «تامکت» که در خدمت نیروی هوایی ایران و برخی دیگر بوده و هستند، در زمینه ماندگاری این جنگنده در بدنه نیروی هوایی ایران نوشت: ایران هنوز با وجود چالش‌هایی در زمینه نگهداری این جنگنده‌ها و کمبود قطعات یدکی، آن‌‌ها را به پرواز در می‌آورد. این کشور مجبور به تکیه بر بازار سیاه برای خرید تجهیزات این جنگنده جهت دور زدن تحریم تسلیحاتی آمریکا علیه خود است.

بر این اساس، ایران با وجود قوانین سال 2008 آمریکا، با موفقیت قطعات لازم این جنگنده را تهیه می‌کند.

تامکت‌های افسانه‌ای با فن‌آوری بومی ایران همچنان فعال هستند
دسته‌ایی از تامکت‌های ایران

نشنال اینترست نوشت: ایران با توسعه و بهبود فن‌آوری بومی جنگنده‌های اف-14 را در حالت عملیاتی نگه داشته و حتی آن‌‌ها را به رادارهای جدید و موشک‌های مرگبار روسی «R-73» مجهز کرده است.

«ویمپل آر-73» (R-73) موشک گرما یاب هوا به ‌هوای کوتاه‌برد روسی است که از سال 1982 به ارتش شوروی سابق پیوست. این موشک از سیستم هدایتی آشیانه‌یابی فرا سرخ بهره می‌برد و برد مفید نمونه‌های‌ مختلف آن بین 20 تا 40 کیلومتر است. جنگنده‌های جدید روسی همچون «میگ-29»، «سوخو-27 فلانکر»، «میگ-31 » و «سوخو-34» توانایی شلیک این موشک را دارند.

تامکت‌های افسانه‌ای با فن‌آوری بومی ایران همچنان فعال هستند
موشک روسیR-73

 

این نشریه نوشت: ایران در کمال حیرت حتی تجهیزات نظامی خود را بر روی این جنگنده کار گذاشته است.

نشنال اینترست در خاتمه عنوان داشت: این‌که چه تعداد جنگنده اف-14 ایرانی کماکان شرایط پروازی را دارند، مشخص نیست و رقم آن از چند ده تا چهل فروند متغیر است. این جنگنده سال‌ها نقش موثری را در رهگیری و تعقیب پهپادهای جاسوسی آمریکا بر فراز تاسیسات اتمی ایران چون بوشهر ایفا کرد و حتی این اواخر فیلم همراهی یک جنگنده اف-14 ایرانی با بمب افکن «توپولف -95» درحال عبور از فضای ایران برای حمله به اهدافی در سوریه مشاهده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    2 0
    درود بر تمامی افرادی ک برای سرپا موندن این جنگنده ها،صادقانه و مخلصانه تلاش میکنند!
  • ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    مجبوریم تا ضعیف شدن نهایی آمریکا ، انگلیس و فرانسه این تجهیزات را حفظ کنیم که حداقل 2 دهه دیگر خواهد بود این ها از زور بیافتن می شه از روسیه جنگنده خرید یا کشوری در ساخت جنگنده مشارکت داشت .
  • امیر ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    یه روز توربوفن سنگین میسازیم میگ و سوخو تامکت همه به افسانه ها می پیوندند
  • مغز متفکر ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    خواب نداری مشرق؟!
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 0
    پس از بازنشستگي f-14 در آمريكا ايران تنها دارنده تامكت محسوب ميشود
  • مانترا ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 2
    یک موقع موشک فونیکس با برد 120 کیلومتر وبا هدایت تلویزیونی وراداری شلیک میکرد حالا موشک با برد 40کیلومتر ان هم حرارت یاب ؟
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    3 0
    اولا فونیکس بردش 180 هست و دوما هدایت تلویزیونی رو از کجا آوردی؟ فونیکس از لحظه ی شلیک کاملا مستقل از جنگنده و با رادار خودش به تعقیب و انهدام اقدام میکنه. در ضمن فونیکس تنها موشکی نیست که تامکت شلیک میکنه. منظور اینه که ایران تونسته خودش رو از بند سلاح های اصلی این جنگنده که همگی ساخت آمریکا هست رها کنه و موشک های دیگه ای رو جایگزین موشک های آمریکایی کنه.
  • مغزمتفکر اصلی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    چرا جوابت پیش منه جاعل نامرد. اینقدر با اسم من کامنت نزار
  • مغزمتفکر اصلی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    البته خواب برای بدن اوجب واجبات است. ولی این من نیستم دوستان بدل منه
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 1
    سوخو پک فا بخریم . سوخو 35 بخریم . f14 که بهترین جنگنده فعلی ما است ، قدیمی شده چه برسه به مابقی .
  • ناشناس ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    مانترا، پروزه بومی موشک هوا به هوای فکور را هم فراموش نکن، در ضمن ناشناس 11:18 به خوبی توضیحات لازم را برای شما ارائه داده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس