کد خبر 642737
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

روسیه یک سلاح جدید رادیوالکترونیک یا توپ مایکروویو را با موفقیت آزمایش کرد که هواپیماها، پهپادها و کلاهک های جنگی موشک ها را با استفاده از شلیک فرکانسی بدون استفاده از پرتاب مواد منفجره از کار می اندازد.

به گزارش مشرق، این سلاح را شرکت دولتی سازنده تجهیزات نظامی (UIMC) وابسته به شرکت صنایع دفاعی روس تک (شرکت فناوری های پیشرفته روسیه)، ساخته است.

یک مقام شرکت دولتی سازنده تجهیزات نظامی به خبرگزاری روسیا سگودنیا در باره سلاح رادیوالکترونی گفت: این جنگ افزار با توان تولید فرکانس بسیار بالا، در نمایشگاه نظامی سال گذشته وزارت دفاع روسیه به صورت خصوصی رونمایی شد.

بنا به مشخصات اعلام شده، نوع آزمایش شده سلاح رادیو الکترونی می تواند تا شعاع 10 کیلومتری، حریم هوایی امن با زاویه 360 درجه در اطراف خود ایجاد کند و تجهیزات الکترونیکی دقیق هر هواپیما، پهپاد و موشک های هدایت شونده ای را که در مسیر رادار آن قرار گیرد، از کار بیاندازد.

عملکرد این سلاح پیچیده پرتو افکن به گونه ای است که در تیررس فرکانس های تجهیزات الکترونیک نصب شده روی اهداف خود در ارتفاع کم و همچنین کلاهک های تسلیحات بسیار دقیق، قرار نمی گیرد.

به گزارش رسانه ها، این سلاح به شکلی طراحی شده است که می توان آن را بر روی ساختارهای سامانه پدافند هوایی بوک نیز نصب کرد.

روزنامه نوویه ایزوستیا در شماره امروز خود با اشاره به آزمایش موفق سلاح رادیوالکترونی جدید روسیه نوشت: این سلاح به لحاظ عملکرد در جهان بی نظیر و بی رقیب است و هنگامی که روی سکوی ویژه ای نصب شود، اطراف خود دیوار دفاعی ایجاد می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    اگه واقعا عملیاتی بشه بهترین پدافند ممکن میشه
  • مهندس ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    ساختار ساده ای دارد در ایران هم کاملا قابل ساخت هست و البته خیلی لازم. ولی گوش کسی شنوا نیست تا اینکه محصول خارجی وجود داشته باشد. استدلال آقایان هم این هست که اگر ایده خوب بود خارجی ها می ساختند. یک نگاه کنید به سابقه سقوط ها و اخلالهایی که روی وسایل الکترونیک با میدانی ضعیف در حد 80 ولت بر متر (یک گوشی موبایل در یک سانتی متری خود می تواند بیش از 700 ولت بر متر تولید بکند) رخ داده می بینید که بیشتر هواگردهای امروزی در مقابل یک تولید کننده میدان جهت دار کاملا آسیب پذیر هستند. اولین باری که ترمز ای بی اس را آلمانی ها معرفی کردند ماشین های بنز در یک پیچ خاص به دره می افتادند که معلوم شد آنتن صدای آمریکا نصب شده در آلمان باعث اخلال در سامانه ترمز ای بی اس می شود که ترمز را ارتقاء دادند و آن پیچ را هم شیلد کردند تا مشکل حل بشود. یک فروند هواپیمای تورنادو که هنوز هم در برخی نیروهای هوایی مورد استفاده هست بر اثر میدانی در حد 75 ولت بر متر سقوط کرد. در حمله به لیبی توسط آمریکایی ها یک فروند بمب افکن راهبردی F-111 بر اثر واقع شدن در مسیر اخلال گرهای خودی سرنگون شد. شکاری F-22 از قدرت ناشی از تمرکز تشعشع رادار آرایه فازی فعالش به عنوان یک سلاح در نبرد نزدیک استفاده می کند!! در انگلستان 3 فروند هلیکوپتر با سامانه جدید fly by wire سقوط کردند تا مقامات متوجه بشوند که چرا فرامین به یک مرتبه از دست می روند که آن هم تحت تاثیر یک آنتن فرستنده رادیو بوده. در آمریکا حداقل یک سقوط اثبات شده شکاری f-16 بر اثر نزدیک شدن بیش از حد به یک آنتن فرستنده رادیویی ثبت شده است. در آمار سوانح هوایی تجاری حداقل 86 مورد اثبات شده در ایجاد مشکل در سامانه های کنترل هواپیماها به ثبت رسیده که همگی ناشی از اخلال وسایل الکترونیک همراه مسافر بر روی اویونیک هواپیماها بوده است. پس اگر یک نفر بیاید و یک تولید کننده میدان پر قدرت جهت دار HEMP تولید بکند که مدار سیستم ابتدایی آن در اینترنت هم هست می تواند خیلی کارهای عجیب و غریب انجام بدهد. روسها در زمان شوروی سابق هم چنین وسیله ای داشتند. تنها مشکل چنین سلاحی برد کم هست که برای برخی کاربردها کماکان خوب هست. نقطه ضعفش هم آن است که اگر استانداردهای EMS سطح بالایی در سیستم های تجاری و نظامی رعایت بشود (که امروزه نمی شود) این سلاح کارایی اش کم می شود. حالا برای افزایش برد هم خیلی راه های خلاقانه وجود دارد. آقایان مشرق شما این آقایان دفاعی را توجیه بکنید که بودجه های مردمی را به شکل وقف و ... جذب بکنند و روی طرح هایی کار بکنند که مشابه نداشته باشد یا خیلی جدید باشد تا بازدارندگی ایجاد بکند. با اسلحه قدیمی و تکراری بازدارندگی ایجاد نمی شود. بد ترین اتفاقی که می تواند بیافتد شکست پروژه هست که باز کنارش کلی پیشرفت علمی و خروج از رکود می تواند پیش بیاید. همه دنیا از تزریق بودجه به صنایع دفاعی خود برای خروج از رکود و بالا بردی سطح دانش فنی کشور استفاده می کنند اما بودجه دفاعی ایران در حد کشورهای بدون تهدید خارجی است و به صنایع هم تزریق نمی شود و بیشتر در حد حقوق ناچیز پرسنل هست. با این همه تهدید خارجی فقط شاید خدا به داد ما برسد.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    امریکا داره سلاح الکترو مغناطیس (هارپ)ازمایش میکنه البته این سلاح در الاسکا مستقر کرده,هر سلاحی که کیت الکترونیک یا با کامپیوتر کارمیکنه مثل پدافند هوایی رادارها ناوها یا هرچیزه دیگه حتی موبایل ها وغیره ازکار میندازه,نحوه ی استفاده ازش نیاز به جنگنده یا موشک نداره وقتی به منطقه ای حمله میکنه هوای اون منطقه تاریک میشه,فوق العادس
  • وحید ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    چیز باحالیه
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    به این میگن سلاح اسرائیل هم دیوار آهنی می سازه. خخخخ . خاک تو سرت اسرائیل ایران محاله تا 100 سال آینده چنین چیزی درست کنه
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    اووووه عجب چیز محشریه عمرا به ما بدن ولی اگه بدن چی میشه خیلی چیز خفنی به نظر میاد
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    به ما گفتن مقابل امواج مایکروویو خانگی نیاستیم . این که دیگه واویلاست. احتمالا اپراتوراش مرغ سوخاری میشن !!!
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    به نظرم باید تو لیست خرید ایران هم جا بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس