عضو کمیسیون انرژی مجلس با برشمردن تفاوت های قرارداد وزارت نفت با شرکت ایرانی و IPC گفت: این ادعا در راستای قبح زدائی از IPC برای بستن قرارداد با شرکت های خارجی مطرح شده است.

به گزارش مشرق، هدایت الله خادمی با اشاره به ادعای وزارت نفت مبنی بر اعمال الگوی جدیدی قرارداد های نفتی با یک شرکت ایرانی گفت: برخی مدعی هستند این قرارداد IPC است در حالی که نوع قرارداد وزارت نفت با شرکت های ایرانی به هیچ وجه بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی IPC نیست.

نماینده مردم  ایذه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قراردادی که وزارت نفت با شرکت ایرانی بسته مثل قرارداد هایی است که دولت قبل با شرکت های ایران در این میادین بسته بود،این قرار داد ها با سقف مالی مشخص، برنامه کاری و زمان بندی مشخص بسته شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:وزارت نفت با اعلام این نکته که نوع قرارداد با شرکت های ایرانی IPC است می خواهند قبح IPC را از بین ببرند و این ادعا را مطرح کنند که ما اولین قرار داد را با شرکت های ایرانی بستیم و می توانیم دومین و سومین قرارداد را باشرکت های خارجی ببندیم.

خادمی در تشریح تفاوت های IPC و قراردادی که وزارت نفت با شرکت ایرانی بسته است گفت: در IPC سقف قرارداد مشخص نیست اما در قرارداد با شرکت ایرانی سقف قرارداد مشخص شده است، در IPC مدت قرارداد بسیار طولانی و نامشخص است در این مدل مدت قرارداد مشخص است، در IPC سهم مدیریت و تصمیم گیری ۵۰ درصد است اما در این قرارداد چنین نیست.

وی تصریح کرد: سپردن این قرارداد به شرکت های ایرانی کار خوبی است اما باید نظارت دقیقی وجود داشته باشد با نظارت دقیق می توان کار خوب از یک پیمانکار تحویل گرفت. اگر ناظر فنی و متخصص باشد کار خوبی از پیمانکار تحویل می گیرد؛ لذا چه شرکت ایرانی باشد چه خارجی باید متناسب با اسناد قرارداد کار را از پیمانکار تحویل بگیرد.

نخستین قرارداد جدید نفتی با محوریت توسعه میدان مشترک یاران ١٣ مهر ماه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و غلامحسین نوذری، رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان امام (ره) میان غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و ناجی سعدونی، مدیر عامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    وزارت نفت نفع مردم را فدای فشار شرکتهای داخلی نکند -

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس