کد خبر 63908
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۳

بدنبال مطرح شدن چند نام برای خداوند از جمله"طیهور" و "طیهار " در برنامه "این شب ها"ی شبکه اول سیما، آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود درقم به بردن چنین نامهایی اعتراض کرد و گفت این اسامی در هیچ کتابی نیامده است.

به گزارش مشرق «24» نوشت: بحث در باره اعتراض آیت الله مکارم شیرازی به اظهارات یکی از مهمانان برنامه"این شب ها" جمعه شب هم درابن برنامه ادامه یافت.

بدنبال مطرح شدن چند نام برای خداوند از جمله"طیهور" و "طیهار " در برنامه "این شب ها"ی شبکه اول سیما، آیت الله مکارم شیرازی در سخنرانی خود درقم به بردن چنین نامهایی اعتراض کرد و گفت این اسامی در هیچ کتابی نیامده است.

گفتنی است  مهندس مهدی طیب ، مهمان برنامه مذکور در شب بیست و سوم رمضان از مخاطبان خواسته بود ذکر"یا طهر یاطاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار" را به تعداد مشخصی تکرار کنند.

آیت الله مکارم شیرازی به این برنامه تلویزیونی واکنش نشان داد، اما مهدی طیب باحضور مجدد در برنامه مزکور بر صحت کار خود تاکید کرد و در واکنش به این سخن آیت الله مکارم شیرازی که گفته بود نامهای مذکور در هیچ کتابی نیامده است،اظهار داشت این مطلب را از آیت الله علامه حسن زاده آملی نقل کرده است.

متعاقبا مجری برنامه" این شب ها" جمعه شب آدرس مطلب مذکور را نکته792 از کتاب "هزارویک نکته" اثر علامه حسن حسن زاده آملی عنوان کرد.

گفتنی است علامه حسن زاده آملی در کتاب خود، اسماء "طیهور" و "طیهار" را مستند به روایت و حدیث از معصوم نکرده و صرفا آن را به نقل از یکی از مشایخ خود - که نامش را نیزذکر نکرده  - آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    2 5
    زنده باد آيت الله مکارم. خيلي خوشم مياد از اين در صحنه بودنش. به اين مي گن حصن اسلام.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    2 2
    وقتی شخصی، بار سنگین مرجعیت را به دوش می کشد، یعنی دین مردم را در دست گرفته. شوخی که نیست، حرفی که از دهان مرجع تقلید بیرون می آید، حرفی است که از مجرای علوم تاریخی، عقیدتی، علمی، اصولی، فقهی و... عبور کرده و مرجعیت در این موارد، خود حساس است. حالا بزرگواری به نام، صحبتی کرده اند، و شخصی نامعلوم الحال، هم از کانال صدا و سیما، حرفایی زده اند، این بزرگواری و حساسیت مرجعیت مقتدر را می رساند که به میدان می آیند و اینگونه مراقبت از دین مردم می کنند. حفظهم الله.
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    2 2
    یک درصد احتمال بدهید آقای طیب مومن باشد، آیا تخریب و ریختن آبروی مومن در ماه رمضان رواست؟ عواقب اخروی آن را به جان می خرید؟
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    1 4
    خدا به آيت الله حسن زاده آملي شفا بده!
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام اول مذكور درسته دوم در زمان فتنه خبري از ايشون نبود( درپاسخ به زنده باد ...)
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    0 0
    اکتفا به کتاب آقای حسن زاده بر صحت اکتفا مینماید. آقای مکارم اگر توان علمی کافی دارند با آقای حسن زاده بحث نمایند. اینکه فردی دارای سابقه انجمن حجتیه باشد دلیل بر رد تمام مطالب وب نیست . باید تنها مطالب بدون استناد و تبلیغ انحرافی اگر صورت گرفت رد شود.
  • س. م ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۵
    1 0
    بنده در وبلاگی این مطلب را تحلیل کردم بخوانید: http://harekatemoteali.blogfa.com اندر ماجرای ذکر "یا طیهار و یا طیهور" و ایه الله مکارم شیرازی!
  • محمد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    3 0
    هرچه بوی طریقت بدهد اهل شریعت را برمی شوراند.
  • م.ص ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    سلام.لطفا خبر را دزست نقل كنيد. كي آقاي طيب دوباره در برنامه حضور يافت كه نوشتيد؟!!
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 1
    خداحفظشون كنه كه مراقب هستند
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    کسی ایمان ایشان را انکار نکرده، آبرویش را هم نریخته فقط گفتند این اذکار مستند نیست. شاید نظر دوستمان این است که هرکس مومن بود باید خطاهایش را تایید کنیم هرچند میلیون ها مخاطب را به خطا بیاندازد.
  • uvthk ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 2
    باسمه تعالی بنده منابع فقهی و کلامی و نحوی و صرفی را چه منابع اهل سنت و چه شیعه ی امامیه اثنی عشریه ایدهم الله تعالی را گشتم ولی حتی یک روایت و بار دیگر عرض می کنم یک روایت را پیدا نکردم که ذکر "يا طيهور و يا طيهار" در آن موجود باشد همچنین حقیر تقریبا تمام کتب صرفی را جستجو کردم و همچنین کتب لغت را ولی برای ماده "طهر" چنین مشتقاتی پیدا نکردم و می دانیم استعمالات شارع مقدس به زبان عربی فصیح و مبین وبه همان زبانی که تکلم می شده می باشد البته در اوج فصاحت چطور ممکن است رسول مکرم صلی الله علیه و آله یا ائمه هدی سلام الله علیهم از لغت شاذ ویا نعوذ بالله لفظ مهمل برای ذکر خداوند متعال استفاده کنند(البته هنگامی که به عربی تکلم می فرموده اند نه غیر آن زبان)در حالی که آنان افصح المتکلمین هستند و از لغات شاذ ویا مهمل استفاده نمی کرده اند کما ذلک ظاهر فی اقوالهم و احادیثهم؟ ودر عین حالی که کمال تعظیم را به ایشان می گذارم ولیکن به ضرس قاطع عرض می کنم که در لغت عرب چنین چیزی وجود ندارد و اصلا استعمال نشده و شارع هم به عربی مبین تکلم میفرماید به فرض اگر یکی از معصومین این ذکر را می فرمودند باید حاضرین در مجلس از آن حضرت سوال می کردند" ما معنی قولک یا طیهور ویا طیهار یا سیدی لان هذین فقرتین لن تستعملا قبلا" واین داعی می شد که حداقل آن را نقل کنند و بنابر آیه سبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ ( سوره صافات ، آیات 159 و 160 ) که علامه طباطبایی در موارد مختلف در المیزان المخلصین -بفتح اللام- را به معصومین تعبیر نموده اند نه غیر معصوم یعنی فرموده مخلصین همان انبیا و امامان هستند پس آیه این را میرساند که وصفی که از لسان غیر معصوم خارج شود نه تنها معتبر نیست بلکه خداوند از آن تنزه جسته است پس الفاظی که به عنوان وصف برای خداوند تعالی استعمال می شوند اگر مطمئن نباشیم که از معصوم صادر شده به کار بردن آنها جدا مبتلا به اشکال است مرجع تقلید وظیفه اش اصلا این است که از چیزهایی که واضح البطلان است انتقاد کند من با قاطعیت می گویم که طبق تحقیقات چندین روزه بنده از حدود 400000 کتب شیعه وسنی حتی یک لغت که مفردات ذکر "یا طیهور یا طیهار" در آن باشد پیدا نکردم حالا این مرجع تقلید بزرگوار آمده و همین را فرموده آیا بهتر نیست که شما اعتراف به اشتباه خود بکنید؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    1 1
    دوست عزیز محقق که اولین نظر را ثبت کردید .شما خودتان مستند نیستید وگرنه نام تان را درست می نوشتید.
  • عراقی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 2
    شما نام من را چه می خواهید؟ من صلاح دیدم نام من نباشد... شما نظر من را بخوانید اگر حق بود تایید و اگر باطل بود رد نمایید
  • عرفان عراقی ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    شما که اصلا خودتان "ناشناس" هستید
  • احمد ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    مرد حسابی، طریقتی که اول و آخرش هیچ چراغی نیست که راه روشن بشه به چه درد مردم می خوره. مردم دنبال ذکر یارزاق اند، اونوقت شما ذکر من درآوردی تجویز می کنید؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    مامخلص علامه حسن زاده ایم، اما به نقل از ایشون که نمی شه حدیث و روایت ساخت. چرا از علامه مایه می ذارید. این روزا روزای خراب کردن علامه است؛ یه روز با خبر بیماری و بعد با تکذیب فوریش. یه روز با ذکر و.... خدا اخرشو ختم به خیر کنه.
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خبر کسالت شون که تکذیب شد، درخواست شفا برای چی بود؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    نهی از منکر نکنیم، جلوی انحراف خلق الله رو با تجویز ذکر!!! نگیریم، که در ماه رمضان فلان شده؟؟؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خدا اجر بده به این مرجع انقلابی
  • یاور ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    مشرق چرا توهین به علما را تایید می کنید؟
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    1 0
    سلام این مطلب از علامه طباطبایی و ایشان از سید علی آقا قاضی طباطبایی نقل شده است . منبع :کتاب مطلع انوار ج2
  • علیرضا ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    به نظر من این یک بحث علمی است و نباید در این موضوع بصورت صد در صد نظر کسی را تائید و یا رد کرد.همین علامه طباطبایی درباره کوچکترین آیه قرآن نظری دارند که مورد اختلاف است.و در زمینه های دیگر فراوان بین علما اختلاف نظر علمی است پس لطفا درباره آن حکم صادر نکنید، لطفا...
  • uvthk ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    بنده چون ده ها ساعت مطالعه کرده ام و کارشناس این بحث هستم و رشته ام مرتبط با همین موضوع است حق دارم نظر بدهم من هم بحث علمی کردم شما یکبار دیگر دلیل من را توجه کنید در می یابید مطلب را بنده بار دیگر به صورت قاطعانه می گویم این لفظ در لغت عرب استعمال نشده و از لحاظ لغوی متروک است و ثانیا به نظر همه مراجع که بنده آن را از خود ایشان جویا شدم چنین لفظی در کلام معصوم و یا نواب امام زمان دیده نشده است والسلام
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    واقعا خدا خیرشون بده که انقدر به مسایل موجود در اجتماع اهمیت میدن و واکنش نشون میدن...خدا حفظشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس