کمتر از 7 روز مانده به مناظره دوم و 5 هفته مانده به روز انتخابات، در دام کلینتون افتاده و وضعیت خود را با اشتباهاتش تبدیل به جهنم کرده است.

سرویس جهان مشرق گمان می‌رود که در این روزها، جمهوریخواهان خود را برای ریاست جمهوری کلینتون و صد البته در اختیار گرفتن کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) جهت لغو بسیاری از برنامه‌های رییس جمهور کلینتون آماده سازند. مگر اینکه، ترامپ در مناظره دوم یک برگ برنده رو کند و با یک حمله اساسی به کلینتون اساس اعتبار او را زیر سوال ببرد. دانلد ترامپ، در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد و فقط فرصت دو مناظره را دارد تا بتواند خود را از منجلاب شکست در مقابل سیاستمداری غیرمحبوب که می‌توانست او را بدون دردسر زیاد شکست بدهد، بیرون بکشد.
 
 
 
چند روز گذشته را می‌توان بدترین روزهای دانلد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست. وی در وضعیتی است که باید جلوی رشد کلینتون را بگیرد و خود را از مهلکه سقوط نجات بخشد. به هر حال، با این وضعیتی که شاهد آن هستیم وی چاره‌ای به غیر از صبوری 7 روزه تا مناظره دوم ندارد تا بلکه بتواند در آن مناظره حریف را مغلوب سازد. باید دید که آیا این هفته تبدیل به هفته طلایی ترامپ می‌شود. هفته‌ای که در آن دو قائم مقام آرام و نه چندان فعال هر دو نامزد به پای مناظره با یکدیگر می‌روند. بنابر سندی که طی ساعات گذشته توسط ویکی لیکس انتشار یافته، «راجر استون» مشاور جنجالی ترامپ پیش‌بینی کرده که مناظره دوم، پایان کلینتون خواهد بود. در هر حال، بهترین فرصت ترامپ، مناظره دوم است.
 
 

راجر استون

از سوی دیگر، جمهوریخواهان که نمایش ضعیف ترامپ در مناظره اول را قبول دارند، طی این روزها امید بسیاری دارند که نامزد نصیحت‌ناپذیرشان، از مناظره اول درس گرفته باشد و در مناظره دوم نمایشی به مراتب بهتر داشته باشد. اکنون عمده نگرانی هواداران و حامیان ترامپ به مسئله عدم پرداخت مالیات از سوی وی برای مدت 18 سال است. دو روز قبل بود که نیویورک تایمز طی یک افشاگری، خبر از عدم پرداخت مالیات از سوی ترامپ به مدت 18 سال داد و اگر نامزد جمهوریخواهان نتواند این اتهام را با سند تکذیب نماید، به مشکلی بزرگ برخواهد خورد.

«رایان ویلیامز» –یکی از برجسته‌ترین استراتژیست‌های حزب جمهوریخواه- معتقد است که ترامپ هم‌اکنون در حساس‌ترین مبارزات انتخاباتی خود دچار بزرگترین حاشیه و بحران شده است. وی در این رابطه اظهار داشت: «چند هفته‌ای بود که ترامپ زمین بازی رقابت را در نظرسنجی‌ها به دست داشت اما اکنون موقعیت وی به شدت دچار خدشه شده و هوادارانش دچار شبهه و شوک شدید شده‌اند. از طرف دیگر، فشار شدیدی بر وی مبنی بر برگرداندن ورق در مناظره دوم وجود دارد.

 
 

رایان ویلیامز

فقط پنج هفته به روز انتخابات باقی مانده و نظرسنجی‌های مختلف از نظرسنجی موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» گرفته تا نظرسنجی شبکه خبری «فاکس نیوز» خبر از میانگین اختلاف 2.4 درصدی بین کلینتون و ترامپ می‌دهد. اما این نظرسنجی‌ها نمی‌دانند که پشت پرده فکر هواداران ترامپ و رای‌دهندگان مستقل که شاهد افشای تقلب مالیاتی ترامپ و همچنین جریان جنجال به پا شده بخاطر یک مدل لباس چیست و ممکن چه اثرات سوئی داشته باشد. «استیو اشمیت» -تحلیلگر- معتقد است که مناظره دوم ترامپ با سوالات چالشی‌تر در مورد امادگی‌اش برای ریاست جمهوری و فشار ناشی از فکر سقوط در نظرسنجی‌ها روبرو خواهد بود.

حمله گاز انبری تایمز، نیوز ویک، واشینگتن پست، و لس آنجلس تایمز طی روزهای گذشته به ترامپ مبنی بر تخلفات مالیاتی و بنیاد وی، عملا نامزد جمهوریخواهان در وضعیت اسفباری قرار داده است. تایمز، گزارشی از فرار مالیاتی ترامپ رفت؛ نیوزویک به قضیه دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه کوبا توسط ترامپ پرداخت؛ واشینگتن پست از تخلف‌های بنیاد ترامپ گفت؛ و لس آنجلس تایمز هم در یک گزارش زرد، به داستان یک کارمند زن باشگاه گلف ترامپ پرداخت که به ادعای کارکنان آنجا به دلیل اینکه به اندازه کافی جذاب نبود، از سوی وی اخراج شد.

 

هر کدام از این گزارش‌ها می‌تواند به راحتی به کاندیدایی که خودش با اظهارنظرات و رفتارات جنجالی به قدر کافی تیشه به ریشه‌اش می‌زند، ضربه وارد سازد. موج سنگین هجمه رسانه‌ای علیه ترامپ که با رهبری ستاد هیلاری کلینتون آغاز شده است، قطع یقین به آرای الکتورال ترامپ در ایالت‌های خاکستری و سرنوشت‌سازخدشه وارد می‌کند.

در مناظره اول، دست کم 84 میلیون آمریکایی شاهد نمایش ترامپ بودند اما او در مقابل چشمان آنها نمایشی ضعیف داشت. یا مدام بین سخنان رقیب می‌دوید و یا تمرکز نداشت و پراکنده سخن می‌گفت. او در مقابل کلینتونی که پرونده فسادش سر به فلک گذاشته، عرصه را باخت. کلینتون، قضیه زیر سوال بردن آمریکایی بودن اوباما از سوی وی را مطرح کرد و عملا این اثر را در ذهن سیاهپوستان برجای گذاشت که ترامپ ضد آنهاست. «ریک تایلر» -استراتژیست و مشاور «تد کروز»- معتقد است که ترامپ مدام تلاش می‌کرد تا از هیلاری کلینتون یک چهره نالایق برای مخاطب بسازد و همین امر موجب شد که از موضوعات اصلی دور شود و عملا تمرکز خود را از دست بدهد و میدان را ببازد.

 

ریک تایلر

اوضاع وقتی بدتر شد که ترامپ در اوج سهل‌انگاری، در روزهای پس از مناظره گزک به دست کلینتون داد. او در دام و تله کلینتون افتاد. دختر شایسته اسبق جهان با هماهنگی هیلاری، اظهاراتی علیه ترامپ کرد. ترامپ، در ساعات نیمه شب با خبری که به او دادند از خواب بیدار شد و پس از مشاهده اظهارنظر آن شخص معمولی که یک مدل لباس بیش نیست، به جوش آمد و چندین توئیت پشت هم بر علیه او نوشت و حتی تهدیدی مضحک علیه‌اش ابراز نمود. کلینتون هم نهایتا بهره‌برداری از این موضوع جهت نشان دادن ترامپ به عنوان یک چهره ضدزن را برد. آری، کلینتون پیروز این چند روز قبل بود. او به مردم آمریکا نمایاند که همانطور که قبلا ادعا کرد ترامپ یک فرد زودجوش و بدون فراست است که حتی نمی‌تواند اظهارنظر یک شهروند عادی را طاقت بیاورد چه برسد به اینکه بخواهد سکانداری مملکت را در میان بحران‌ها بر عهده داشته باشد.

اما ستاد ترامپ در مقابل این هجمه‌ها به این نکته اشاره کرد که نامزد جمهوریخواه در مناظره اول با متانت تمام، از مطرح کردن بی‌اخلاقی‌های جنسی «بیل کلینتون» اجتناب کرد. و طی روزهای اخیر اعلام کرده است که اگر هیلاری به این روند تخریب وی ادامه بدهد، حتما در مناظره دوم تمامی این مسائل را افشا خواهد نمود. ترامپ خود نیز دو ازدواج ناموفق داشته و دو همسر اسبق او به هیچ وجه حاضر تا بدین لحظه حاضر نشده‌اند که دست به افشاگری مسائل زندگی‌شان با ترامپ بزنند و خیلی بعید هم به نظر می‌رسد که به خاطر وجود فرزندانشان این کار را بکنند. بدین ترتیب، این آخرین افشاگری مهم علیه ترامپ بود و کار برای او تمام است و چیز دیگری برای باختن ندارد. لذا، ترامپ را باید مار زخم‌خورده‌ای دانست که هر آینه می‌تواند دست به حرکتی عجیب و انتحاری بزند. یکی از نشانه‌های خطر و آبروریزی در صحنه انتخابات آمریکا می‌تواند اظهارات شنبه‌شب ترامپ در جمع هوادارانش باشد: «هیلاری دیگر به شوهرش وفادار نیست. چرا باید اینطور باشد؟».

 
 

کلینتون سیاستمدار، پس از مناظره دام را پهن کرد و عرصه را به دست خود ترامپ داد تا بیش از این به ویرانی خودش بپردازد. هیلاری کلینتون هیچ‌گاه کاندیدایی نبود که بتواند به 270 رای الکتورال مورد نیاز برای رییس جمهور شدن به راحتی برسد اما عملکرد ترامپ آنقدر در مقابل این چهره منفور سیاسی بد بود که احتمال دستیابی کلینتون به ریاست جمهوری میسر شده است؛ و یقینا بزرگان حزب جمهوریخواه پس از شکست در مقابل دموکرات‌ها پس از شمارش آراء، انگشت حسرت به دهان خواهند گزید که چرا ترامپ به عنوان نامزد نهایی آنها انتخاب شد.

پس از اینکه صعود ترامپ در نظرسنجی‌ها حتی تصمیم‌سازان و بزرگان حزب جمهوریخواه که به شدت مخالف وی بودند را راضی به حمایت از او کرد، او با یک حرکت بسیار اشتباه موجب شد که الیت و صاحبنظران حزب مطمئن شوند که وی برای ریاست جمهوری مناسب نیست. گمان می‌رود که در این روزها، جمهوریخواهان خود را برای ریاست جمهوری کلینتون و صد البته در اختیار گرفتن کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) جهت لغو بسیاری از برنامه‌های رییس جمهور کلینتون آماده سازند. مگر اینکه، ترامپ در مناظره دوم یک برگ برنده رو کند و با یک حمله اساسی به کلینتون اساس اعتبار او را زیر سوال ببرد. دانلد ترامپ، در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد و فقط دو مناظره را دارد تا بتواند خود را از منجلاب شکست در مقابل سیاستمداری غیرمحبوب که می‌توانست او را بدون دردسر زیاد شکست بدهدف بیرون بکشد.

 
منابع:
 
http://www.politico.com/story/2016/10/can-donald-trump-win-229025 
 
https://sputniknews.com/us/20161003/1045952302/poll-clinton-lead-trump.html 
 
 http://www.politico.com/story/2016/10/donald-trump-taxes-questions-229024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    همونقدر که ما تو ایران به این مسئله رسیدیم که ترامپ برا ما بهتره آمریکایی هم به این نکته رسیدن که کیلینتون براشون بهتره !!!! سیستم حداکثری آمریکا پشت هیلاریه ، چون اباما بر خلاف بوش بسیار به امثال ایران ضربه زد .
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    دقیقا.
  • مممممم ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    برای مردم آمریکا متاسفم که عرصه انتخابات به دست دو نفر افتاده که به جای بررسی مسایل کشور شان بخ جنگ با هم می پردازند آمریکا آینده خوبی ندارد
  • ناشناس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ان شاءالله که ترامپ برنده می شود.
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    خاک بر سر هر دو شون یکی از یکی فریبکارتر ظالم تر کثیفتر و شیطان تر
  • ارش ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    امیدوارم ترامپ برنده شه دشمن شجاع و قابل تحسینی هستش حرفشو تو دهنش نمیچرخونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس