آمار منتشر شده نشان می‌دهد که شمارگان کتاب در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، با ۱۳ درصد کاهش همراه بوده است.

به گزارش مشرق،در شش ماه نخست سال جاری  تعداد 33 هزار و 521 عنوان کتاب منتشر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته( 33 هزار و 854 ) با یک درصد کاهش همراه بوده است.
 
گروه علوم عملی با پنج هزار و 557 عنوان کتاب بیشترین و گروه کلیات با 637 عنوان کمترین تعداد عناوین منتشره را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از گروه علوم عملی، گروه‌های ادبیات با پنج هزار و 25 عنوان کتاب و علوم اجتماعی با چهار هزار و 565 عنوان کتاب بیشترین تعداد را دارند.

همچنین در نیمه نخست سال جاری تعداد هفت هزار و 328 عنوان کتاب در قالب ترجمه و 26 هزار و 193 عنوان در قالب تألیف منتشر شده‌اند. بیشترین حجم آثار ترجمه‌ای به گروه کودک با یک هزار و 601 عنوان اختصاص دارد.

همچنین بیشترین تعداد آثار تألیف شده نیز در گروه علوم عملی انجام شده است. در این مدت، تعداد 25 هزار و 496 عنوان در تهران منتشر شده است. 

شمارگان کتاب نیز همانند سال‌های گذشته با روندی نزولی همراه بوده به طوری که طبق آمار خانه کتاب شمارگان کتاب به طور میانگین در نیمه نخست سال جاری به نسبت سال گذشته با 13 درصد کاهش داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده، شمارگان کتاب به طور متوسط در نیمه نخست سال گذشته یک هزار و 852 نسخه بود که این تعداد در سال جاری به یک‌هزار و 619 نسخه رسیده است. گروه کودک، همانند سال گذشته، بیشترین شمارگان را داشته که البته در این بخش نیز با کاهش شمارگان مواجهیم.

بر اساس این آمار، بهای کتاب به‌طور میانگین در تمام موضوعات نسبت به دوره مشابه سال گذشته، 12 درصدر رشد داشته که البته این عدد در بین کتاب‌های مختلف با درصد کمتر و بیشتری همراه بود؛ به‌طوری که کتاب‌های کمک درسی با 22 درصد بیشترین رشد و گروه زبان با کمترین افزایش مواجه بود.

همچنین بهای هر صفحه کتاب به‌طور میانگین در تمام موضوعات نیز 12 درصد رشد داشته که بهای هرصفحه کتاب‌های گروه زبان بیشترین، و گروه کمک درسی کمترین افزایش را داشتند.

جدول ذیل تفاوت و تغییرات نشر در شش ماه نخست امسال را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد: 

کتاب چقدر گران شد؟/ افت شمارگان کتاب در کشور ۸۰ میلیونی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس