به نظر دوقطبی‌سازان بهترین رقیب برای روحانی کسی است که در برابرش با همان تعابیر امثال کلید و گازانبر بتوان پیروز شد، نه کسی که روحانی را به میدانِ پاسخگویی وعده‌ها و انتقادهای کارشناسی بکشاند و این مساله با دوقطبی‌شدن محقق می‌شود

به گزارش مشرق، درست یک شب قبل از آنکه رهبرانقلاب در ابتدای درس خارجشان نسبت به مضربودن شکل‌گیری فضای دوقطبی در کشور هشدار دهند، یکی از مشاوران رئیس‌حمهور در توییترش دوقطبی جدیدِ تازه طراحی شده‌ را کلید زد. پس از حاج‌قاسم و احمدی‌نژاد نوبت ضرغامی بود و آقای مشاور درباره‌اش نوشت: «یک توصیه دوستانه به جناب مهندس ضرغامی. لطفا به خاطر خودتان چهارسال صبر کنید؛ دیر نمی‌شود.»

سخنان امروز رهبرمعظم انقلاب، فصل‌الخطاب حرف و حدیثها درباره دیدار اخیرشان با احمدی نژاد بود. اما ماجرای اخیر حاشیه‌های دیدار احمدی‌نژاد و رهبرانقلاب و سخنان صریح امروز ایشان، حاشیه‌های مهمتر از متنی هم داشت. ایشان علت اصلی توصیه به عدم ورود احمدی نژاد را جلوگیری از «دوقطبی شدن کشور» عنوان کردند و صریحا محقق شدن این مساله را «مضر» دانستند. ورود احمدی‌نژاد به انتخابات آتی، یکی از مصادیق محقق شدن دوقطبی در کشور بود که با توصیه رهبرانقلاب منتفی شد. اما مساله مهمتر این است که چه کسانی و با چه هدفی در ماههای گذشته به دنبال دوقطبی کردن انتخابات آتی در کشور بودند؟

وقتی آقای مشاور حاج قاسم را از کارزارحلب به کارزار انتخابات کشاند!

مروری بر رفتار سیاسی اطرافیان رئیس‌جمهور و جریان سیاسی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان حامی دولت، نشان می‌دهد آنها بیش از هرکسی به دنبال دوقطبی‌سازی فضای کشور هستند. چرا که بهترین شرایط برای روحانی این است که به جای پاسخگویی نسبت به تحقق وعده‌های دوره اول چون بهبود اوضاع اقتصادی و بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی؛ یکسوی دوقطبی شدیدی قرار بگیرد که مردم از ترس قطب دیگر به او رای دهند.

 آیا مشاوران رئیس‌جمهور از تذکر رهبری درباره مضر بودن دوقطبی شدن کشور درس خواهند گرفت؟

به همین خاطر است که تیم سیاسی رسانه‌ای دولتی‌ها چندین ماه است می‌کوشد دوقطبی‌های مختلفی را تست کند. خردادماه امسال و درست زمانی که حاج‌قاسم در عراق و سوریه مشغول نبرد با تکفیری‌ها بود، آشنا مشاور روحانی با انتشار فیلمی از سخنرانی حاج‌قاسم سلیمانی در صفحه‌اش در فضای مجازی نوشت: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گازانبر بکشانند.»

این قضیه استارت فضاسازی و جنجال یک ماهه رسانه‌ای حامیان دولت شد تا از «هیچ»، «همه» بسازند و بر اساس یک ادعای بی پایه، بر طبل دوقطبی روحانی- حاج قاسم بکوبند و از جنبه های مختلف این شایعه ی خیالی را تحلیل کنند. شایعات نهایتا با بیانیه سردار سلیمانی مبنی بر رد این شایعه و تاکید بر اینکه «ان‌شاءالله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه "سربازی" خواهم بود» پایان یافت. در واقع این خود آقای مشاور بود که برخلاف ادعایش، حاج قاسم را از حلب به کارزار انتخابات کشانید و استارت جریانی را زد که سردار سلیمانی را گزینه ی مخالفان روحانی در انتخابات آتی معرفی کرد.

دوقطبی‌سازی ادامه دارد؛ این بار با احمدی نژاد

کم‌کم با فروکش کردن فضای شایعاتِ حامیان دولت و اصلاح‌طلبان درباره نامزدی سردار سلیمانی در انتخابات، شیب فعالیتهای انتخاباتی احمدی‌نژاد رو به افزایش بود. تعدد سفرهای استانی احمدی نژاد و صحبتهای انتقادی اش درباره دولت نشان از عزم او برای شرکت در انتخابات داشت. این بهترین اتفاقی بود که می‌توانست برای دولتی‌های دوقطبی‌ساز بیفتد. دولتی که پس از سه سال هنوز دولتمردانش نقایص و ضعفهای عملکردشان را به دولتِ قبل و احمدی‌نژاد ارجاع می‌دادند، حالا همان احمدی نژاد را به عنوان رقیب انتخابات آتی انتخابات می‌دید. بهترین رقیب برای روحانی کسی بود که روحانی در برابرش با همان تعابیر امثال کلید و گازانبر بتواند پیروز شود، نه کسی که او را به میدانِ پاسخگویی وعده‌ها و انتقادهای کارشناسی بکشاند.

به همین خاطر بود که پوشش اخبار مربوط به فعالیتهای سیاسی تبلیغی احمدی‌نژاد و  «احمدی‌نژادهراسی» و  در رسانه‌های حامی دولت ضریب گرفت.  کارویژه ی تحلیلگران و قلمبدستان رسانه های حامی دولت هم این شد که این مساله را جا بیندازند که با وجود جدی بودن خطر بازگشت احمدی نژاد، باید پرداختن به نقاط ضعف دولت و روحانی را بایگانی و همه ی پتانسیل را صرف حمایت از روحانی کرد.

دوقطبی ها ادامه دارد، احمدی نژاد نشد با ضرغامی

طی جند روز گذشته ماجرای توصیه رهبرانقلاب به احمدی نژاد مبنی بر به مصلحت نبودن حضور او در انتخابات آتی در فضای سیاسی کشور شنیده شد. این یعنی زنگ باختن و باطل شدن بهترین دوقطبی مدنظر برای دولتی های دلواپسِ انتخابات 96.

مشاوران دولت که هشدار رهبرانقلاب در دیدار با هیات دولت درباره پرهیز از ورود زودهنگام دولت به چالشها و مسائل انتخاباتی را نادیده گرفته بودند، همچنان در فکر تداوم دوقطبی‌سازی بودند. بازهم حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور دست به کار شد و این بار عزت‌الله ضرغامی را مورد خطاب قرار داد و نوشت: «یک توصیه دوستانه به جناب مهندس ضرغامی. لطفا به خاطر خودتان چهارسال صبر کنید؛ دیر نمی‌شود.»

از قضا صبح روز بعد و چندساعت پس از استارت دوقطبی جدید توسط آقای مشاور، رهبرمعظم انقلاب در ابتدای درس خارج خود دقایقی را به موضوع حواشی پیش‌آمده درباره دیدار اخیرشان با احمدی‌نژاد اختصاص دادند. نکته جالب توجه آنکه ایشان علت توصیه‌‌شان به عدم ورود رئیس‌جمهور سابق را ایجاد دوقطبی در صورت این حضور عنوان کردند و فرمودند «دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور.»

آیا مشاوران دوقطبی‌ساز در رفتار خود تجدید نظر می‌کنند؟

دوقطبی‌های احساسی و کاذب که منجر به صف‌بندی و اردوکشی طیفهای مختلف جامعه در برابر یکدیگر می‌شود، مساله‌ای است که رهبرمعظم انقلاب چندین بار نسبت به ضرر آن هشدار داده‌اند و حتی یکی از مهمترین آسیبهای فتنه88 را نیز همین مساله عنوان کرده‌اند. رقابتهای انتخاباتی همیشه تجلی اختلاف نظر جناح‌ها و افراد مختلف است، اما آنچه این نقطه قوت را به نقطه ضعف و حتی «ضرر» تبدیل می‌کند، جایگزینی «دوقطبی گفتمانی»‌با «دوقطبی کاذب اجتماعی» است.

اگر این اتفاق بیفتد دیگر حرفهای اصولی و برنامه های نامزدها تعیین کننده نیست، بلکه شعارهای احساسی و مسائل زودگذری مثل رنگ ستاد و نمادهایی جون کلید و گازانبر هستند که تعیین کننده می‌شوند و شکاف این صف‌بندی‌ها تا عمق خانواده‌ها نیز پیش می‌رود. و این همان مساله‌ای است که به نظر می‌رسد متاسفانه بخشی از مشاوران و حامیان رئیس‌جمهور در پی آن هستند. آیا دوقطبی‌سازان در رفتار خود تجدیدنظر می‌کنند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طاها ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    ان شالله درس میگیرند فقط خداکنه دیرنشه
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اشتباه بودن دوقطبی سازی نسبت به ضرغامی رو قبول دارم. هیچ اشکال نداره که ضرغامی هم وارد بشه. نسبت به سردار سلیمانی هر دو طرف در فضای مجازی مطرحش میکردند و فقط اصلاح طلبان نبودند. و خوشبختانه فوق العاده هوشمندانه عمل کردند. هیچکس دوست نداره ایشون تخریب بشه. به نظرم سرداریه که شبیه یاد کردن نسل ما از رشادت سورنای اشکانی، چند هزار سال بعد، سورنای نسل های آینده خواهد شد. اما در مورد احمدی نژاد اون خودش یک تنه دو قطبیه. کسیم بخواد جلوش وایسه میشه قطب سوم. پس دیگه احمدی رو گردن کسی ننداز پلیز.
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    اشتباه بودن دوقطبی سازی نسبت به ضرغامی رو قبول دارم. هیچ اشکال نداره که ضرغامی هم وارد بشه. نسبت به سردار سلیمانی هر دو طرف در فضای مجازی مطرحش میکردند و فقط اصلاح طلبان نبودند. و خوشبختانه فوق العاده هوشمندانه عمل کردند. هیچکس دوست نداره ایشون تخریب بشه. به نظرم سرداریه که شبیه یاد کردن نسل ما از رشادت سورنای اشکانی، چند هزار سال بعد، سورنای نسل های آینده خواهد شد. اما در مورد احمدی نژاد اون خودش یک تنه دو قطبیه. کسیم بخواد جلوش وایسه میشه قطب سوم. پس دیگه احمدی رو گردن کسی ننداز پلیز.
  • فریبرز ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    0 0
    متاسفانه عملکرد و ارائه گزارشات دولت تدبیر و امید که تنها از تدبیر وایجاد امیدقشنگی کلماتش را یدک میکشد ، تبلیغی و انتخاباتی بوده و همیشه بدنبال بهانه ای برای حاشیه سازی بو ده اند تا هواس مردم منتظر تغییر را پرت کنند . برجام بهانه ای شد تا رفع مشکلات مردم به آن گره بخورد و تا کنون هم این گره باز نشده . البته خوب است به قضایای شهرداری تهران و انعکاس آن از طریق طرفداران دولت هم اشاره میشد چرا که بیشتر به نظر میرسید این بزرگنمایی در مقابل فیشهای نجومی و جهت از میدان بدر کردن قالیباف بوده که البته موفق بوده اند .کاش دغدغه مسئولین کمی مشکلات معیشت مردم بود و راههای درست و اصولی را پیش میگرفتند و حزب بازی و جناح گرایی که کشور را به بیراهه و مردم را دلسرد میکند پرهیز میکردند . اصولگرایی و اصلاح طلبی و اعتدالگرایی بدون در نظر گرفتن نقش مردم و مشکلات مردم و در نظر گرفتن مصلحت کشور بازار مکاره ای است که درآن قدرت و ثروت تقسیم میکنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس