کد خبر 636346
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳

ساعات اخیر اخبار خوبی از بریتانیا برای سم آلاردایس به گوش نمی رسد.

به گزارش مشرق،‌ روزنامه تلگراف با باز کردن پرونده ای علیه سم آلاردایس، سرمربی تیم ملی انگلیس و ربط دادنش به داستان شرکت های واسطه که بازیکن خرید و فروش می کنند، وی را در آستانه اخراج از نیمکت مربیگری سه شیرها قرار داده است.  متیو ویور از گاردین، نگاه دقیق تری به داستانِ بیگ سم داشته است.

آلاردایس دقیقا به چه چیزی متهم است؟

فیلمی از سرمربی تیم ملی انگلیس منتشر شده است که در آن به خبرنگارانی که خود را تجاری از شرق دور معرفی کرده اند، در مورد اینکه چگونه قوانین مربوط به مالکیت بازیکن توسط شرکت های واسطه را دور بزنند، مشاوره می دهد. در فیلم منتشر شده توسط تلگراف، آلاردایس اعتراف می کند که در سال ۲۰۰۸، دور زدن قوانینی که توسط فدراسیون فوتبال(نهادی که حالا او را استخدام کرده) وضع شده، مشکل ساز نبوده است. وی به خبرنگاران می گوید که دلالانی را می شناسد که همیشه این کار را انجام می دهند و با توجه به اینکه پول زیادی در این داستان خوابیده، همچنان می توان از آن استفاده کرد.

آلاردایس همچنین در این فیلم در مورد پیشنهادی مذاکره می کند که به او شغلی پیشنهاد می شود که چهار بار در سال به سنگاپور و هنگ کنگ سفر کند و به گروهی که می خواهند بازیکن بخرند، مشاوره بدهد. او برای این کار، قرار است سالانه ۴۰۰ هزار پوند دریافت کند.

قوانین ممنوعیت مالکیت بازیکن توسط شرکت های واسطه چیست؟

این حکم جنجالی که به "مالکیت برده" هم ربط داده شد، در سال ۲۰۰۸ در انگلیس به تصویب رسید. فیفا سال گذشته حکمی جهانی در این باره صادر کرد. هدف از وضع این ممنوعیت، جلوگیری از شرکت های واسطه بود تا این نهاد یا دلال ها، نتوانند از فروش بازیکن در بازار نقل و انتقالات سود ببرند. گاردین در سال ۲۰۱۴ در گزارشی فاش کرد که شرکت های واسطه، باشگاه ها را در حلقه ای شیطانی از بدهی و وابستگی، به دام انداخته اند و خطر در کمین بازیکنان و جامعیت فوتبال است.

آیا آلاردایس اخراج خواهد شد؟

این مسئله به این ربط دارد که تلگراف آیا توانسته کار خلافی در رفتار آلاردایس پیدا کند یا خیر. بنابراین آلاردایس ناچار خواهد بود توضیح دهد که آیا صرفا یک نظر صادقانه در مورد اتفاقی که در فوتبال در جریان است، داده یا در حال مشاوره دادن به تجار برای دور زدن قوانین بوده است. اگر مورد دوم رخ دهد، مشکل به حدی جدی خواهد بود که شغل آلاردایس را در خطر قرار دهد. آلاردایس و وکلایش احتمالا چیزی را می گویند که پیش از این به خبرنگاران گفته اند: او قبل از پذیرفتن هر مقام یا کاری، با فدراسیون فوتبال انگلیس مشورت می کرده که آیا این کار خلاف است یا خیر.

پاسخ فدراسیون فوتبال انگلیس چه بوده است؟

FA که حالا هم کارفرمای آلاردایس است و هم مسئول فوتبال کشور، از تلگراف خواسته است که متن کامل این صحبت های مخفیانه را در اختیارش قرار دهند تا در جلسه امروز که در ومبلی مورد بررسی قرار گیرد.

چه زمانی شرکت های واسطه در فوتبال ظهور کردند؟

شرکت های واسطه هنوز در بسیاری از کشور ها مخصوصا در آمریکای لاتین فعالیت می کنند. در انگلیس زمانی این مسئله به مشکل تبدیل شد که در سال ۲۰۰۶ وست هم یونایتد در انتقالی جنجالی دو ستاره آرژانتینی، کارلوس توز و خاویر ماسکرانو را به خدمت گرفت. توز از باشگاه برزیلی کورینتیانس به وست هم فرستاده شد تا در ویترین قرار بگیرد و مالکان او تصمیم بگیرند دقیقا چه زمانی و به چه باشگاهی او را بفروشند. این اتفاق موجب شد فدراسیون فوتبال انگلیس حق مالکیت شرکت واسطه را ممنوع کند اما کاربرد آن در باشگاه های اسپانیایی یا پرتغالی برای خرید بازیکنانی که شاید نتوانند از پس هزینه هایش بر بیایند، ادامه دارد و حتی رو به رشد است. 

سال گذشته میشل پلاتینی، رییس وقت یوفا در مورد شرکت های واسطه گفت:

فکر می کنم ما با نوعی برده داری طرف هستیم که انگار یک دستِ طرف به یک انسان، یک پایش به ناکجاآبادی دیگر و دیگر پایش به یک واسطه تعلق دارد!

سام آلاردایس لحظات سختی را در پیش دارد. آیا او فدراسیون فوتبال انگلیس را خجالت زده کرد؟

منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس