ا وجود گذشت سالها از زمان رسانه‌ای شدن معوقات بانکی 100 هزار میلیارد تومانی، رفتار بحث‌برانگیز بانک‌ها در قبال مطالبه این معوقات هیچ تغییری نکرده و حتی بر میزان بدهی‌ها نیز افزوده شده است.

 به گزارش مشرق، در حالی که بانک‌ها پیگیر وصول مطالبات معوق خود از گیرندگان تسهیلات با مبالغ ناچیز هستند، اما هیچ‌گونه تحرک جدی نسبت به وصول مطالبات معوق میلیاردی خود نشان نمی‌دهند و تمایلی برای شکایت از دریافت بدهکاران بزرگ بانکی ندارند. این تناقض در برخورد و مماشات با بدهکاران میلیاردی در مقابل طلب نمودن مطالبات اندک، نکته‌ای تاسف‌بار و شائبه‌برانگیز است.

به گزارش الف، با وجود گذشت سالها از زمان رسانه‌ای شدن معوقات بانکی 100 هزار میلیارد تومانی، رفتار بحث‌برانگیز بانک‌ها در قبال مطالبه این معوقات هیچ تغییری نکرده و حتی بر میزان بدهی‌ها نیز افزوده شده است.

روند افزایشی معوقات، عدم مطالبه آن از سوی بانک‌ها و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان در حوزه‌هایی غیر از بخش تولید بیانگر آن است که نه تنها مسئولین سیستم بانکی از وضعیت موجود ناراضی نیستند، بلکه شاید به نوعی خود آنها نیز از این روند منتفع می‌گردند.

بی‌تفاوتی بانک‌ها نسبت به وصول معوقات 100 هزار میلیارد تومانی، مسئله بحث‌برانگیزی است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مجلس در مورد اینکه چرا بانک‌ها در مورد معوقات بانکی کوتاهی کرده و به آن ورود پیدا نمی‌کنند، اظهار داشت: هیچ معوقی در حال حاضر وجود ندارد که بدون رابطه و رانت داده شده باشد، این معوقه تنها در دست چندصدنفر است.

وی تصریح کرد: تمام پول‌هایی که این افراد از بانک‌ها دریافت کرده‌اند، به منظور بخش تولید بوده است و توجیه اقتصادی و تولیدی داشته است؛  اما در مسیرهای انحرافی هزینه شده است به عنوان مثال فردی برای راه‌اندازی گاوداری وام گرفته اما ساختمان‌سازی  و برج‌سازی انجام داده و یا اینکه بسیاری از این پول‌ها را به خارج برده است؛ یعنی این افراد این وام‌ها را در جای خودشان مصرف نکرده‌اند.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: مشکل بزرگتر خود مدیرعامل بانک‌ها هستند، مثلا مدیرعاملی می‌داند که قرار است این موضوع در ستاد مبارزه با فساد اقتصادی بررسی شود و شب قبل با فرد بدهکار تماس می‌گیرد که مبلغی را پرداخت کند تا بررسی این قضیه موقتا عقب بیفتد.

الف خاطر نشان ‌کرد: اگر بانک‌ها رقم 100 هزار میلیارد تومان را به جای هدیه دادن به افراد خاص، صرف وام‌های کوچکی نظیر وام ازدواج می‌کردند، می‌توانستند به 10 میلیون جوان در شرف ازدواج مبلغ 10میلیون تومان وام ارائه دهند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس