کد خبر 631135
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴

آیین نکوداشت علی اصغر رباط‌جزی، راوی کتاب «زندان موصل» به کوشش شهرداری منطقه هشت تهران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم نكوداشت علی‌اصغر رباط جزی، راوی خاطرات كتاب «زندان موصل» كه به قلم جواد كامور بخشایش تالیف شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، دوشنبه 5 مهرماه 1395 ساعت 16 در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 8 تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم شخصیت‌هایی چون معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران و نویسنده كتاب «من زنده‌ام»، مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و نیز رئیس آموزش و پرورش منطقه 8 تهران حضور خواهند داشت.

مراسم نكوداشت مقام علی‌اصغر رباط جزی، آزاده سرافراز كشورمان، با بیان خاطرات وی همراه خواهد بود.

كتاب «زندان موصل» به خاطرات علی‌اصغر رباط جزی از رزمندگان و اسرای دوران دفاع مقدس می‌پردازد. رباط جزی بیش از 8 سال از دوران اسارت خود را در اردوگاه‌های موصل یك، دو، سه و چهار تكریت عراق گذراند و در این مدت اقدامات مختلفی از نظر فرهنگی، سیاسی و عقیدتی برای تقویت روحیه اسرا و نیز اتحاد میان آن ها انجام داد.

رباط جزی درباره كتاب خاطراتش می‌گوید: كتاب «زندان موصل» تنها بخش كوچكی از خاطرات من در زندان‌های عراق است. داستان‌های بسیار تلخی از زندان‌های عراق وجود دارد كه به علت وجود خط قرمزها امكان بازگویی آن وجود ندارد.

جواد كامور بخشایش، نویسنده كتاب، درباره شخصیت علی‌اصغر رباط جزی می‌گوید: سابقه مبارزاتی این آزاده به سال‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد كه به عنوان یك مبارز سیاسی با گروه‌های مختلف پیش از انقلاب همكاری داشت. در اوج مبارزات انقلاب و در آخرین روزهای سقوط حكومت پهلوی تیری به سینه وی اصابت و ایام پیروزی انقلاب را در بیمارستان سپری كرد.

این نویسنده، خاطرات رباط جزی را دارای افت و خیزهای بسیار می‌داند و در معرفی بیشتر شخصیت اصلی كتابش می‌گوید: او پیش از انقلاب كلاس‌های آموزش قرآن و نهج‌البلاغه را برگزار می‌كرد. این روند فكری و فرهنگی او به اردوگاه‌های اسیران ایرانی در عراق هم نفوذ كرد و در آنجا هم به انجام همین امور مشغول شد كه دارای جزئیات بسیاری است و شرح كامل آن‌ها در كتاب بیان می‌شود.

كامور بخشایش همچنین می‌گوید: كتاب «زندان موصل» جزو خاطراتی است كه زاویه جدیدی از فضای اسارت را روایت می‌كند و در كنار شكنجه‌هایی كه در آن مقطع زمانی و مكانی صورت گرفته، این كتاب به بحث رهبری فرهنگی شخصیت اصلی می‌پردازد. البته این شخصیت را نمی‌توان با حجت الاسلام ابوترابی مقایسه كرد. چرا كه ایشان در دوران اسارت شخصیتی مذهبی بودند، اما علی‌اصغر رباط جزی به نوعی رهبری فرهنگی را اداره می كند و در تمامی برنامه های فرهنگی در دوران اسارت نقش دارد و دخیل است.

وی درباره شیوه تدوین خاطرات علی‌اصغر رباط جزی نیز می‌گوید: این كتاب به صورت سوال و جواب تنظیم نشده است. چرا كه معتقدم سوال و جواب اثر را از حالت تدوین خاطره خارج می‌كند. همچنین یكی از نقاط قوت كتاب «زندان موصل» این است كه می‌توان آن را دایره‌المعارفی از اطلاعات مربوط به دوران اسارت دانست. پی‌نوشت‌هایی كه این كتاب دارد در اثر مدت‌ها مطالعه و تحقیق در كتاب‌های جنگ تحمیلی شكل گرفته است.

این نویسنده همچنین اظهار می‌دارد: از ابتدا سعی می‌كردم هر اطلاعاتی را كه لازمه این كتاب است جمع‌آوری كنم و توجهی به تعداد بالای صفحات آن نداشتم، البته شاید از توضیحات و مصاحبه‌های پیرامونی اطلاعاتی خارج كرده باشم، اما به طور كلی از اصل اطلاعات و مصاحبه‌هایم با آقای رباط جزی چیزی كم نكردم.

كتاب خاطرات «علی‌اصغر رباط‌جزی» با عنوان «زندان موصل» به كوشش جواد كامور بخشایش گردآوری و تدوین شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان برای حضور در مراسم نكوداشت علی‌اصغر رباط جزی می‌توانند در زمان یاد شده به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 8 تهران واقع در بزرگراه رسالت، خیابان دردشت، خیابان هفتاد و دو (پشت مترو علم و صنعت) مراجعه كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس