کد خبر 630643
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

فرض کنید با یک خانواده چهار نفره طرف هستیم. خانواده‌ای با دو فرزند مثلاً 10 و 14 ساله و پدر و مادر قرار است برای سال تحصیلی جدید آنها خرید کنند. از کیف و کتاب و مداد و دفتر بگیرید تا جامدادی، مداد رنگی، ماژیک، پاک‌کن، تراش و... برای آنکه این خانواده بتواند یک خرید متوسط داشته باشد طبق محاسبات نزدیک به 450 تا 500 هزارتومان باید هزینه کند.

به گزارش مشرق، ماه مهر است و این ماه همیشه مشامت پر می‌شود از بوی کیف، کتاب، دفتر و... نو و ذوق باز شدن مدارس در وجودت جان می‌گیرد. حالا فرقی نمی‌کند کلاس اول دبستان باشید یا سال‌ها از دوران مدرسه‌تان گذشته باشد. شاید این روزها برای بچه‌های محصل روزهای خوبی باشد. چون با پدر و مادرشان راهی نمایشگاه‌ها و مغازه‌های نوشت‌افزار می‌شوند تا لوازم مورد نیاز یک سال تحصیلی‌شان را تهیه کنند. در این گزارش کاری به ذوق و شوق بچه‌ها نداریم بلکه سراغ جیب پدرانی رفته‌ایم (البته می‌تواند مادران را هم شامل شود) که قرار است تا قبل از ماه مهر حسابی از خجالتشان دربیایند.
 
فرض کنید با یک خانواده چهار نفره طرف هستیم. خانواده‌ای با دو فرزند مثلاً 10 و 14 ساله و پدر و مادر قرار است برای سال تحصیلی جدید آنها خرید کنند. از کیف و کتاب و مداد و دفتر بگیرید تا جامدادی، مداد رنگی، ماژیک، پاک‌کن، تراش و... برای آنکه این خانواده بتواند یک خرید متوسط داشته باشد طبق محاسبات نزدیک به 450 تا 500 هزارتومان باید هزینه کند. یعنی شما شهریه، سرویس مدرسه(حداقل یک میلیون تومان)، خوراک، برنامه‌های فوق برنامه، لوازم آموزشی جانبی و... را کنار بگذارید برای دو فرزندتان در همین شروع کار باید نزدیک به یک میلیون تومان کنار بگذارید.

(در این گزارش به این نکته توجه داشته باشید آنچه درباره قیمت‌ها گفته می‌شود طی گزارش میدانی به دست آمده و قاعدتاً می‌تواند قیمت‌ها در بعضی موارد متفاوت باشند.)

کیف

 مهم‌ترین ملزومات تحصیل کیفی است که در آن دانش‌آموزان وسایل خود را در آن قرار می‌دهند، روی کول و شانه‌هایشان می‌اندازند و راهی می‌شوند. کیف‌ها در بازار شکل و شمایل و قیمت‌های مختلفی دارد تا بتواند تمام سلیقه‌ها را در برگیرد. کیف‌هایی که در بازار موجودند حداقل بین 30-40 تا 160-180 هزار تومان هستند. اما شما می‌توانید برای یک کیف خوب که بتواند تا پایان سال هم دوام بیاورد از 80 تا 100 هزارتومان هزینه کنید.

دفتر

دفتر نیز جزو جدایی‌ناپذیر سال جدید است. دفترهای نویی که قرار است در آنها تکالیف نوشته شود. تعداد دفترها نیز بسته به اینکه در چه مقطع تحصیلی‌اند متفاوت است؛ از 5 تا 15 دفتر می‌تواند متغیر باشد. دفترها هم 50، 80، 100، 200 و... برگ‌اند که از قیمت‌های 700 تا 5 هزار تومان قیمت‌هایشان بالاتر می‌رود. هر چه جنس کاغذها، تعداد برگ‌ها، نوع جلد، سیمی بودن و ته چسب بودن آنها متفاوت‌تر باشد قاعدتاً قیمت آن بالاتر خواهد رفت. حالا به طور میانگین اگر برای هر دانش‌آموز 10 دفتر 2هزار تومانی در نظر بگیریم باید حداقل 20 هزار تومان برای دفتر هر محصل کنار گذاشت. حالا قیمت‌های متنوع و رنگارنگ دفتریادداشت‌هایی را که به فروش می‌رسند هم در نظر بگیرید که حداقل هر دانش‌آموز به یک دفترچه در طول سال نیاز دارد. دفترچه یادداشت هم از معمولی تا فانتزی بین هزار تا 7 هزار تومان است.

کتاب

 کتاب‌ها نیز قیمت‌ها و تعدادش بستگی به مقطع تحصیلی دارد و ما آن را حدود قیمت 25 تا 30 هزار تومان در نظر می‌گیریم.

مداد و خودکار

 وسایل نوشتن هم مهم است. مدادها معمولاً هزار تومان‌اند. اتود یا همان مدادنوکی ها هم از 3 هزارتومان تا 10 هزارتومان قیمت‌گذاری شده‌اند. البته باز هم می‌تواند قیمت‌های کمتر و بیشتری هم در بازار مشاهده کرد. خودکار هم از هزار تومان تا 3 هزار تومان‌اند. حتی برخی خودکارهای رنگی هم می‌توانند قیمت‌های متفاوت‌تر و بالاتری داشته باشند. روان‌نویس و خودنویس نیز از 3و 5 هزارتومان به بالا هستند.

مدادرنگی و ماژیک و آبرنگ و...

وسایل نقاشی محصل نیز یکی از ملزومات تقریباً پرهزینه‌ای است که معمولاً خانواده‌ها متقبل می‌شوند. از خرید مدادهای رنگی بگیرید تا ماژیک، آبرنگ، گواش، مداد شمعی و... که هر سال با طرح‌ها و مدل‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. قیمت این دم و دستگاه‌های نقاشی را هم بخواهیم به شکل میانه درنظر بگیریم از 15 تا 25 هزار تومان می‌شود.

پاک کن و تراش

این دو قلم جنس هم از آن دسته وسایلی است که در تنوع بیداد می‌کند و تا دلتان بخواهد در طرح‌ها، مدل‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار موجود است. اتفاقی که بیشتر از همه بچه‌ها را خوشحال می‌کند و این پدر و مادر هستند که باید بابت این همه تنوع هزینه کنند. دائم با خودشان یا به بچه‌هایشان بگویند: «زمان ما این چیزها نبود...» برای پاک‌کن و تراش هم می‌شود از هزار تومان تا 5 و حتی 10 هزار تومان هزینه کرد. تراش‌های رو میزی هم که از حداقل 5 هزارتومان شروع می‌شود.

جامدادی

به هر حال وقتی این همه خودکار، مداد، تراش، پاک‌کن و... می‌خرید باید جایی باشد که دانش‌آموز آنها را آنجا قرار دهد. جامدادی‌ها انواع مختلف پارچه‌ای، پلاستیکی، فلزی و... دارند که آنها هم سلیقه‌ای هستند و از 5 هزار تومان تا 30 هزارتومان شاید هم بالاتر بشود در بازار تهیه کرد.

ظرف غذا و قمقمه

اگر مدرسه‌ای که فرزندتان به آنجا می‌رود غذا می‌دهد یا کلاً نیاز نیست که ظرف غذا و قمقمه با او همراه کنید می‌توانید خوشحال باشید که این دو قلم جنس را نیاز نیست بخرید؛ اما کسانی که چاره‌ای ندارند جز خرید ظرف غذا و قمقمه از 10 تا 40 هزارتومان بابت آن باید هزینه کنند.

کفش کتانی

 قیمت‌ها بسیار متنوع است و به میمنت کفش و کتانی‌های چینی می‌توانید با هر قیمتی؛ کتانی تهیه کنید که معمولاً از 30 تا 100 هزار تومان هستند. البته خودتان می‌دانید که اگر وارد مغازه‌های لوکس و برندهای مطرح شوید بیشتر باید هزینه کنید، اما به طور معمول می‌شود با 50 هزارتومان یک کتانی مناسب تهیه کرد.

لباس و روپوش مدرسه

این بخش هم بستگی به این دارد که مدرسه مدنظر روپوش مدرسه تهیه می‌کند یا خودتان باید تهیه کنید یا اصلاً فرم مدرسه مخصوصاً برای پسران محصل وجود ندارد. اما دیگر برای این بخش هم باید 100هزار تومان کنار بگذارید.

سایر

 معمولاً در این بخش باید یک «سایر» را در نظر گرفت برای وسایل جانبی و ملزومات و اضافاتی که ممکن است خود بچه یا مدارس بخواهند. برای این بخش هم حداقل 30 هزارتومان کنار بگذارید.

متأسفانه همانقدر که در بازارهای دیگر جنس چینی غوغا می‌کند در لوازم التحریر هم نمی‌توان منکر این موضوع شد و لوازم التحریر چینی و وارداتی تا دلتان بخواهد موجود است و شاید تنها بخشی که تا حدودی بتوان گفت ایران به خودکفایی رسیده بخش دفتر باشد...

حالا همه اینها را با یک حساب سرانگشتی جمع ببندید به قیمتی نزدیک به 500هزار تومان خواهید رسید. اگر جیبتان پر پول است که سال تحصیلی بر شما مبارک باشد. اگر هم باید حساب دو دو تا چهارتا کنید تا ببینید چه حد از این ادوات تحصیلی را می‌توانید تهیه کنید، باز هم سال تحصیلی جدید برشما مبارک باشد.
 
منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس