کد خبر 626796
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸

یکی از مراجع تقلید با تاکید بر اینکه شهرستانها در حال خالی شدن از علما است، گفت: حوزه علمیه باید علم را برای علم بخواهد و مدرک گرایی نباید در حوزه سلطه پیدا کند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد اظهار کرد: امروز روز مبارکی برای جهان اسلام، مکتب اهل بیت و حوزه‌های علمیه است، چون دروس حوزه در سراسر کشور همزمان با سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) آغاز شده است.

وی با اشاره به روایتی از امام هادی(ع)، خطاب به طلاب حوزه گفت: این حدیث پیام روشنی برای شما دارد که وظیفه شما تنها تحصیل نیست، دعوت به مکتب اهل بیت و دفاع و نجات ضعیفان از بمباران اعتقادی از وظایف طلاب مهم طلاب است.

این مرجع تقلید، حوزه‌های علمیه را سرمایه‌های بزرگ جهان اسلام توصیف کرد و دفاع از عقاید و اخلاق مردم و احکام اسلام را از وظایف حوزه‌های علمیه برشمرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی حوزه‌های علمیه را عامل ایجاد و بقای انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: دولت‌های اسلامی باید به حوزه علمیه اهمیت دهند، چون حوزه علمیه، خاستگاه و حافظ انقلاب اسلامی است.

به گفته این استاد برجسته حوزه، امام خمینی و رهبر انقلاب فرزند این حوزه‌ها هستند. بسیاری از مسئولان مهم نظام از این حوزه‌ها برخاسته‌اند، بنابراین اهمیت حوزه‌ها نباید بر کسی پوشیده باشد.

دو راه حفظ حوزه‌های علمیه

وی حفظ حوزه‌ علمیه را از مهم‌ترین وظایف حوزویان برشمرد و افزود: این کار از دو راه امکان‌پذیر است؛ اول تحصیل علم، تعمیق و گسترش مباحث علمی و ارتقای علم و دانش در حوزه‌های علمیه و دوم از طریق اخلاق. اخلاق حوزه‌ها باید حافظ حوزه‌های علمیه باشد.

وی گفت: نباید در کنار حوزه‌های علمیه دادگاه ویژه روحانیت باشد، چون از بانیان اخلاق نباید هیچ تخلفی سر بزند که نیاز به دادگاه باشد. وجود این دادگاه به دلیل وجود افراد نفوذی در حوزه‌ها است و باید برای حفظ حوزه و بالندگی آن کوشید.

آیت‌ الله مکارم شیرازی بر لزوم حفظ سنت‌های اصیل حوزه تاکید کرد و افزود: حوزه‌های علمیه سنت‌هایی دارند و این سنت‌ها باید مورد توجه باشد. اخیراً مشاهده می‌شود که فرهنگ دانشگاهی در حال تسلط بر بخشی از فرهنگ حوزوی است که این رویه مناسب نیست.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه سنت‌هایی دارند که باید مورد توجه باشد، اظهار کرد: در دانشگاه مدرک‌گرایی مهم است اما در حوزه‌های علمیه این طور نیست و نباید باشد. حوزه علمیه باید علم را برای علم بخواهد و مدرک گرایی نباید در حوزه سلطه پیدا کند.

استقلال حوزه‌های علمیه خدشه‌دار نشود

این مرجع تقلید با اشاره به استقلال حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: سنت حوزه‌های علمیه، استقلال این نهاد بوده است، در حالی که تمام حوزه‌های اهل تسنن وابسته به دولت‌ها هستند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از وابستگی حوزه‌های علمیه اهل تسنن به دولت‌ها گفت: امروز الازهر سابقه شگرفی دارد اما وابسته به دولت است و مقامات دولت، رئیس الازهر و مفتیان آن را تعیین می‌کنند. تنها حوزه‌های علمیه شیعه است که مستقل عمل می‌کند و نباید این استقلال خدشه‌دار شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: هر گونه وابستگی به دولت و نفی استقلال حوزه‌های علمیه، ارزش این نهاد را پایین آورده و در حد حوزه‌های علمیه دیگران قرار می‌دهد.

وی افزود: من به اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه گفتم که سعی کنیم منابع مستقل مالی برای حوزه‌ها ایجاد کنیم تا حوزه از این منابع برای فعالیت‌های خود و تقویت شهریه‌ها و رفع نیازمندی‌ها استفاده کنند و نخواهند از منابع دولت استفاده کنند. این مساله قابل تحقق است چون استقلال سرمایه مهمی برای حوزه‌ها بوده و رهبر انقلاب بیان داشتند که من در حوزه‌های علمیه به عنوان مرجع دخالت می‌کنم نه از بیرون به عنوان رهبر که این نشان از سخنان حساب شده ایشان و اهمیت استقلال حوزه‌ها دارد.

شهریه طلابی که مهاجرت کنند دو برابر می‌شود


این مرجع تقلید بر لزوم هجرت حوزویان از قم به سایر استان‌ها تاکید کرد و گفت: شهرستان‌ها در حال خالی شدن از علما است. اینکه همه در قم متراکم باشند درست نیست. امروز کمبود استاد در حوزه‌های شهرستان‌ها وجود دارد و بسیاری از مساجد، امام جماعت ندارند. پس وظیفه شرعی طلاب این است که پس از تعلیم، به دیار خود بازگردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزایش شهریه‌ها را یکی از راهکارهای مهاجرت طلاب برشمرد و افزود: اگر این طرح عملی شود، بنده شهریه طلابی که مهاجرت کنند را دو برابر پرداخت خواهم کرد.

استاد برجسته حوزه به زیادبودن تعطیلات حوزه هم اشاره کرد و افزود: دروسی که زود شروع شده و دیر تعطیل می‌شود بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ جلسه یعنی چهار ماه است، یعنی ۷.۵ ماه تعطیلات و ۴.۵ ماه درس؛ اگر بشود پنجشنبه‌ها تا نیمه روز زنده شود و به ترتیب از اقشار پایین این بحث توسعه یابد در حدود ۲۶ روز بر دروس اضافه می‌شود و حوزه‌ها غنی می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس