کد خبر 626516
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷

سران شماری از کشورهای جهان از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران درگذشت اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان را تسلیت گفتند. حکومت ازبکستان روز دوم سپتامبر (12 شهریور) به طور رسمی اعلام کرد، که اسلام کریم اف بر اثر سکته مغزی درگذشت.

 به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی درگذشت اسلام کریم اف رییس جمهور فقید کشور ازبکستان را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در پیام خود ضمن همدردی و تسلیت به خانواده اسلام کریم اف با مردم ازبکستان ابراز همدردی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در رابطه با فوت اسلام کریم اف پیامی را به «نعمت الله یولداشیف» کفیل رئیس جمهوری ازبکستان ارسال کرده و به وی تسلیت گفت.

براساس قانون اساسی ازبکستان بعد از درگذشت رئیس جمهور این کشور مسئولیت اداره دولت تا سه ماه به عهده رئیس مجلس سنای ازبکستان وا گذار می شود. در این مدت باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار و رئیس جمهوری جدید انتخاب شود.

درپیام کرملین به تاشکند نوشته شده است: رفتن کریم اف برای ازبکستان، برای اتحادیه کشورهای مستقل و کشورهای عضو سازمان شانگهای اندوه بزرگی است.

پوتین درادامه با تأکید بر این که کریم اف در سیاست خارجی صلح جویی را پیش می برد، گفته است، این سیاست باعث گسترش همکاریهای همه جانبه میان کشورهای منطقه شده است.

«امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان هم شب گذشته با ارسال پیامی درگذشت اسلام کریم اف را به مردم ازبکستان تسلیت گفته است.

وی نوشت است:درگذشت «اسلام کریم اف» خسارتی سنگین و جبران ناپذیر برای مردم دوست 'ازبک'است.

رئیس جمهوری چین که در ماه ژوئن به تاشکند سفر کرده بود، از اسلام کریم اف به عنوان «دوست واقعی» نام برد، که در رشد ازبکستان نقش تاریخی ایفا کرد و مناسبتهای کشورش با چین را به بالاترین سطح رساند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم در بیانیه ای اعلام کرد: «در این لحظه های دشوار، ایالات متحده بار دیگر پشتیبانی خود را از مردم ازبکستان اعلام می کند.

وی افزود:«در حالی ازبکستان صفحه دیگری در تاریخ خود را آغاز کرد، که آمریکا همکاری خود را با این کشور برای استقلال، امنیت و آینده حقوق اساسی شهروندان ادامه خواهد داد.»

حکومت ازبکستان درگذشت اسلام کریم اف را بعد از شش روز از گذشت سکته مغزی وی اعلام کرد.

رئیس جمهوری ازبکستان 78 سال داشت و 27 سال بر سر قدرت بود.

مجلس عالی و دیوان وزیران ازبکستان روز دوم سپتامبر اعلام کرد که بنا به وصیت اسلام کریم اف جسد او طبق سنت و آیین مسلمانان در زادگاهش شهر سمرقند به خاک سپرده خواهد شد.

مراسم وداع و دفن کریم اف امروز (شنبه) در سمرقند برگزار میشود و ازبکستان تا شش سپتامبر عزای عمومی خواهد داشت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز به منظور شرکت در مراسم به خاکسپاری رئیس جمهوری فقید ازبکستان اسلام کریم اف در راس یک هیات بلند پایه سیاسی صبح شنبه تهران را به مقصد سمرقند در ازبکستان ترک کرد.

ظریف به نمایندگی از سوی دولت و مردم ایران با حضور در این مراسم، مراتب تسلیت و همدردی دولت و مردم ایران را به دولت، مردم و خانواده رئیس جمهوری فقید ازبکستان ابراز خواهد نمود.

قرار است تعدادی از مقام های بلند پایه سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه نیز در این مراسم حضور یابند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ظالمان بی شرف با مرگ از قدرت کنار می روند نه با رای و خواست مردم - در ایران هم همین طور است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس