«دو سند بسته‌های سیاستی که دولت در 3 سال گذشته منتشر کرده و سه سند لایحه بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده و سند لایحه احکام مورد نیاز برای برنامه ششم، حکایت از ضعف جدی بنیه فکری کارشناسی مستتر در این اسناد است.»

به گزارش مشرق، فرشاد مؤمنی کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب در مصاحبه با «فرارو» تصریح کرد: دولت فعلی ممکن است به درستی اشاره کند که دولت قبلی رویه‌هایی به کار گرفته که شاهد یک سقوط در بنیه کارشناسی کشور بوده‌ایم؛ اما سه سال هم زمان اندکی برای جبران بخشی از این ضعف‌ها نیست.
 
وی گفت: «متأسفانه به شرحی که از دستگاه‌های متولی اقتصاد کشور مشاهده و از مطالب ارائه شده توسط آقای رئیس جمهور استنباط می‌شود، متوجه می‌شویم آقای روحانی نتوانستند یک بنیه مشاوره کارشناسی قابل اعتنا و راه‌گشا اطراف خود جمع کنند و این نقص برای مسئولان اقتصادی کلیدی دولت که مسئولیت اجرایی مشخص دارند بسیار قابل مشاهده‌تر و نگران‌کننده‌تر است.
 
استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: «مثلاً یکی از خطاهای راهبردی بزرگ دولت در هر دو بسته این بوده که به اسم خروج از رکود، توجه به تمرکز خود را روی یک رشته فعالیت‌هایی گذاشت که حتی در بدترین سالهای عملکرد اقتصادی کشور (سال‌های 91 و 92) اصلاً شرایط بحرانی نداشتند.
 
وی افزود: از زاویه توجه اصولی به ارتقای بنیه تولیدی کشور، دولت آقای روحانی خطاهای راهبردی جدی داشته که باید آنها را برطرف کند اما متأسفانه در هر شش سند منتشر شده شاهد استمرار این خطای راهبردی هستیم.»
 
وی ادامه داد: فهم صحیح از ابعاد رکود عمق یافته یکی از فوری‌ترین موضوعاتی است که باید در دستور کار ملی قرار بگیرد. مطالعات من نشان می‌دهد که با فروپاشی طبقه متوسط درآمدی و گسترش بی‌سابقه فقر و در نتیجه بحران تقاضای مؤثر در سطح خانوارها و بنگاه‌ها روبروهستیم.
 
مؤمنی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط اقتصادی کنونی می‌تواند در انتخاب مجدد حسن روحانی در انتخابات سال آینده تأثیر منفی داشته باشد؟ گفت: «بدون تردید تأثیرات منفی جدی خواهد داشت چون طبقات فرودست به شرحی که اشاره شد به هیچ وجه احساس بهبود وضعیت نمی‌کنند.»
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    سال آینده روحانی با ریاست جمهوری خداحافظی خواهد کرد. این خداحافظی هم حامل چندین پیام برای خوش خیال های داخلی و خارجی خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس