کد خبر 626332
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲

وزیر خارجه 8 ماه پس از اجرای برجام، ضمن پاک کردن صورت مسئله مذاکرات منتهی به برجام می‌گوید هدف از مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود.

به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه ایران، ضمن طرح این ادعا که هدف اصلی مذاکرات برداشته شدن تحریم‌ها نبوده، می‌گوید: «البته هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریم‌ها نبود؛ بلکه حفظ عزت کشور، توانمندی‌های فنی و لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود که اتفاقاً هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود!
 
این در حالی است که پیش‌تر خود مسئولین دولت تمامی مشکلات کشور را به تحریم‌ها گره زده بودند و حتی یکی از شعارهای اصلی روحانی برای رأی‌آوری در انتخابات چرخش هم‌زمان چرخ کارخانه‌ها و سانتریفیوژها بوده است.
 
اشاره به مسئله تحریم‌ها آن قدر پررنگ بود که حسن روحانی هفدهم خرداد ماه سال گذشته حتی حل مشکل آب خوردن مردم را نیز به تحریم گره زد و در این باره اذعان کرد: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی‌زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.»
 
محمد جواد ظریف نیز با حضور در کمیسیون برجام درباره تحریم‌ها گفته بود «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم 35 ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود.»
 
این مسئله‌ به میزانی با اهمیت بود که بهروز نعمتی نماینده از موافقان برجام می‌گوید: «اگر به جلسات کمیسیون برجام مراجعه کنید، می‌بینید که من سؤالی را با سه بار تکرار از آقای دکتر ظریف پرسیدم که آقای ظریف! تحریم‌ها به یک باره برداشته می‌شود؟ وی هم با تکرار گفت که بله به یک باره برداشته می‌شود، به این دلیل که در توافق این مسئله دیده شده است.»
 
گفتنی است که برداشته شدن تحریم‌ها به عنوان هدف مذاکرات بارها مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفته و ایشان در سخنان مرداد ماه خود در جمع اقشار مختلف مردم با تأکید بر این مسئله تصریح کردند: «شش ماه هم از امضای برجام می‌گذرد، هیچ تأثیر محسوس و ملموسی هم در وضع معیشت مردم به وجود نیامده است؛ ]در حالی که[ خب، برجام اصلاً برای برداشتن تحریم‌ها بود؛ برای اینکه تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود. مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده؛ حالا می‌گویند بتدریج، یواش یواش دارد درست می‌شود! مگر بحث سر یواش یواش بود؟ آن روز مسئولین، هم به ما می‌گفتند، هم به مردم می‌گفتند که در این مذاکرات، قرار بر این است که وقتی ایران تعهدات خود را انجام می‌دهد، یکباره همه تحریم‌ها برداشته بشود؛ یعنی این مانعی که آمریکا سر راه ملت ایران ظالمانه و خباثت‌آمیز به وجود آورده بود، برداشته بشود؛ خب حالا شش ماه از این موعدگذشته است، برداشته نشده؛ شش ماه برای یک مملکت هشتاد میلیونی زمان کمی است؟»
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ننه ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    پس واسه دوستی با آمریکا بود چشمم روشن
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 1
    تحریم ها برداشته شده اما بانک ها بزرگ بخاطر جریمه های میلیاردی که در زمان تحریم بخاطر ما شدن هنوز حاضر به همکاری با نیستن در مورد خرید هواپیما ، این جور خریدها همیشه در زمان طولانی انجام میشه ۶ ماه صبر کنید اگه هواپیما تحویل نگرفتیم بعد بگید اونا بدعهدی کردن
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    کلا دیگه منکر همه چیز شدن...
  • ایرانی ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    هردم از این باغ بری میرسد
  • سعید ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    فرض کنید شما شرکتی دارید که ممنوع المامله است بعد این محدودیت برداشته شود آیا در این صورت دیگر شرکتها مجبور به معامله با شما می باشند
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    شما مردمو مسخره کردین ؟
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    چه کنیم باید بسوزیم و بسازیم تا انتخابات آینده ..........
  • shadman ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    اگر بیشتر برای تحریمها نبود و بیشتر برای عزت ملی بود خوب الان که با بازی دادن ایران برای رفع تحریمها بیشتر با عزت ملی ما بازی می کنند.
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    مگه تحریم و قطعنامه یه مشت کاغذ پاره نیستن؟ خوب چرا باید هدف مذاکرات به اون عظمت لغو چهار تا کاغذ پاره باشه؟؟!!اونا رو که ولشون کن بذار انقدر تحریم کنن تا تحریمدانشان بترکه. تحریم روی ما اثر نداره ما با کشورهای قدرتمند ونزوئلا ، اوگاندا ، گینه ، بولیوی و کوبا رابطه داریم. واقعا هنوز شما نمیدونید هدف از مذاکرات چی بود؟ مگه اون اوایل که مذاکره میکردیم تحریم بودیم؟؟؟! مرگ بر ضد وزارتت ای دکتر ظریف کبیر، شجاع متدین و قابل اعتماد ، فرزند انقلاب و عزیز دل ملت بزرگ ایران.
  • هاتف ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    آقای ظریف خراب کردی
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 1
    خوب تحریم ها لغو شده.کیهان هم دنبال چه چیزایی میگرده ها. همین دو ماه پیش بود این اقای کیهانی ادعا میکرد خبرنگار صدا و سیما رو ببرن در بانک مرکزی اونجا گزارش بگیره که سویفت وصل شده یا نه. بعد از اینکه کل عالم و ادم فهمیدن سویفت وصله دیگه صدای اون سوتی کیهان رو هم در نیاوردن اینم یه ماجرای جدید مثل همونه. اینکه یکی گفته مشکلات ما به خاطر تحریم هاست چه ربطی داره به اینکه هدف اصلیش از مذاکرات هم رفع تحریم ها باشه؟ چون گفته مشکل ما تحریم هاست پس هر کاری کرده برای رفع تحرین بوده؟ یعنی از اون صحبت ها شما نتیجه گرفتید که روحانی هر کاری تو این چند وقت انجام داده باید به خاطر رفع تحریم ها بوده باشه؟ اون صحبت ها رو دکتر روحانی عنوان کرده و مذاکرات و این مصاحبه ی جدید رو دکتر ظریف .چی رو به چی ربط دادید؟ اینا رو ولش کن اسمون ریسمون نباف حرف اصلیتو بزن. کیهان چهار ساله داره رو همین روند کار میکنه و شما هم دارید با طنابش تو چاه میرید. واقعا این بنده خدا جناب کیهانی خیلی نگران تحریمه!. بهش بگید یکم هم مراقب سلامتیش باشه!! خدایی نکرده ماجرای بعد از انتخابات خبرگان و مجلس براش پیش نیاد. ملت به امثال ایشون نیاز دارن. دم عید با کدوم روزنامه شیشه پاک کنیم؟
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    خوب وزیری که مدعی بی هدفی است و هزینه هنگفتی روی دست مردم گذاشته است و سیاست خارجی منفعل در غرب را دنبال کرده است چرا پاسخگوی وقت گیری وزارتخانه خارجه نیست. ظاهرا هدف ایشان تایید خودشان بوده از سوی غربی ها و بیشتر عکس یادگاری برای دوره وزارت خودش است.
  • ناشناس ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    پس هدفش تحقیر ملت ایران بوده وقتی هدف لغو تحریمها نبوده ??
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    اتفاقاً هیچ یک از تحریم‌های اقتصادی در آن قطعنامه‌ها نبود! چرا که کاغذ پاره بودند. تحریمهای واقعی را کنگره آمریکا برای حمایت از جنبش سبز تصویب کرد.
  • ناشناس ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    دوستم تا تیتر را دید اهی کشید و با لحن بسیار خسته گفت. قارداش ما هم از اول این را گفتیم و دولت هی انکار کرد . خدا را شکر که نصف حقیقت روشن شد. اشاالله کی ان یکی نصفه دیگر برملا خواهد شد؟
  • حسن ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    آقای دکتر! لطفا دست و پای بی خودی نزنید! اعتراف کنید که سرتان را کلاه گذاشته اند! و از خدا برای حل این مشکل یاری به طلبید، مردم هم اگر صادقانه اعتراف کنید خواهند پذیرفت انشاالله که در همین اتفاق هم خیری برای جمهوری اسلامی ایران بوده است انشاالله
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    لغو تحریم چیه ؟ عزتی که به دست آوردیم مهمه چه عزتی بالاتر از راه ندادن نماینده مون به سازمان ملل ؟ عزت پاسپورت ایرانی، برخورد عزتمندانه ی دولتو با عربستان در قضیه ی کشتار منا و هزاران روز با عزتی که دولت برامون به ارمغان آورد رو نادیده نگیرید ای دلواپسان کاسب تحریم!
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    هدف اصلی جلب آراء ملت بود که حاصل شد هدف رسیدن به قدرت بود که حاصل شد لغو تحریم ها کیلویی چند
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    سایت مشرق ! تلاشت بزدلانه ات فایده ندارد - شما در طرف باطل هستید - منفور خدا و مردم در دنیا و اخرت
  • شاغلام ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    فاتحه مع الصلواااات...
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    فردا میاد میگه اصلا کدوم مذاکرات
  • shadman ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    بابا جناب وزیر یک بار برای همیشه از ملت عذرخواهی کنین براشون بگین راهی که رفتین اشتباه بود. تمام. این برای شما بهتره تا فلسفه بافی.
  • قاسم ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    هدف اجرای پروژه نفوذ بود.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    واقعا متاسفم. شفای عاجل
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    خدای من این سطح از به کوچه علی چپ زدن نوبریه برای خودش!!!!
  • محمد ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    برجام حتی اگر منفعت داشت ، باز هم توافق با شیطان بود. چه راحت از دنیا و آخرت حرف میزنی ناشناس؟!
  • محمد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    پس 6 ماه منتظر باش تا اقتصاد فرانسه دوباره راه بیفته البته با پول ما. آخه تو خودت چند بار سوار هواپیما شدی که اومدن هواپیما اینقدر مهمه؟! به خدا من 2 بار سوار شدم گرچه خیلی خوب و سریع بود ولی نیاز مبرم داشتم وگرنه با قطار میرفتم. کشور آلمان نه با افزایش ناوگان هوایی مسافری بلکه با افزایش ریل های قطار و آوردن صنعت قطار بین ایالتی و داخل شهری همه روستاهاش رو آباد کرد. هر کند ذهنی میتونه درک کنه که صنعت هوایی مولد نیست بلکه برای انجام کارهای خاص یا ضروری و در بعضی مواقع رفاه مایه دارها استفاده میشه. میدونی اگر با همون پول پروژه قطارهای بین استانی رو راه می انداختن چندتا شهر و روستا آباد میشد؟ میدونی با کاهش هزینه حمل بار قیمت مصرف کننده در نهایت کاهش پیدا میکنه؟ میدونی قطار چه جایگاهی در کشورهای بزرگ داره؟ میدونی ژاپن چندین سال همواپیما ساز نبود ولی جزو بهترین کشورهای سازنده و مجری ریل قطار بود؟ نه که نمیدونی یعنی نمیخوای بفهمی.
  • مهدی ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    1 0
    من طرفدار ظریف بودم دیگه نیستم و تو این مذاکرات رهبرو شناختم ک لااقل ازین سیاستمداران خیلی صادق ترو روشنفکرترو چشم بازتره...خدا حفظش کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس