خبرها حاکی است ولایت شمالی سرپل با وقوع تلفات در هر دو جبهه طی عملیات شش روزه بازپس گرفته شد اما از سوی دیگر در جنوب شرق، بیش از هزار جنگجوی طالبان بخش‌هایی از جانی‌خیل را تصرف کردند.

گروه بین‌الملل مشرق - وقتی کمتر از سه ماه پیش نیروهای امنیتی ولایت سرپل در کمین چند سرباز طالبان قرار گرفتند و 7 تن از آنها از جمله رئیس اداره تأمین یکی از نواحی و معاون او کشته شدند، کسی فکر نمی کرد درگیری‌ها تا کنون ادامه یافته و حتی اوج بگیرد، به ویژه از این نظر که اواخر سال گذشته شمسی 12 تن از جنگجویان طالبان به فرماندهی ملا احمد شاه انصاری داوطلبانه به ایستگاه پلیس در همین ولایت مراجعه کرده و اسلحه بر زمین نهاده بودند.
 
بازپس‌گیری ولایت شمالی افغانستان با تلفات سنگین
دانشگاه آمریکایی کابل چهارشنبه گذشته هدف حمله چند مرد مسلح قرار گرفت که طی آن 13 نفر از جمله 7 دانشجو جان باختند
در یک هفته گذشته درگیری‌ میان نیروهای دولتی و سربازان طالبان به شدت گسترش یافته و ولایات متعددی از جمله هلمند، پکتیا، ننگرهار، تخار، بغلان و قندوز را ناآرام کرده است. جای شک نیست که یک جنگ داخلی تمام‌عیار در افغانستان جریان دارد.
 
حالا خبر رسیده ولایت شمالی سرپل با کشته‌‌های فراوان طی یک عملیات شش‌روزه توسط نیروهای دولتی بازپس گرفته شد اما از سوی دیگر در جنوب شرق، سخنگوی طالبان مدعی شده ولسوالی (شهرستان) جانی‌خیل در ولایت پکتیا پس از هجوم بیش از هزار جنگجوی طالبان سقوط کرده است. نقیب احمد اتل سخنگوی والی پکتیا ادعای یاددشده را دروغ خوانده اما به عقب‌نشینی از 4 پاسگاه اذعان کرده است.
 
به دلیل کمبود تجهیزات نظامی و هماهنگی ضعیف میان واحدهای نظامی و امنیتی با مرکز، ارتش و پلیس افغانستان در ماه‌های گذشته متحمل تلفات سنگینی شده است. چارلز کلیولند سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان آمار قابل توجه 5 هزار کشته و 15 هزار زخمی را رسانه‌ای کرد.
 
بازپس‌گیری ولایت شمالی افغانستان با تلفات سنگین
 
عملیات شش روزه در قلب ولایت شمالی سرپل منجر به آزادسازی جاده کلیدی سنچارک (ناحیه قرمز در نقشه) به درزاب در ولایت مرزی جوزجان شد
حملات پراکنده نیروهای طالبان و گروه‌‌های وابسته، شهروندان عادی را نیز در امان نگذاشته است. چهارشنبه گذشته هجوم چند فرد مسلح به دانشگاه آمریکایی کابل به قتل 13 نفر از جمله 7 دانشجو انجامید و رئیس‌جمهور اشرف‌غنی احمدزی را به این دانشگاه کشاند. او گفت:«تمام ملت و دولت از وقوع حمله بر یک نهاد آموزشی متاثر شده، ولی تروریست‌ها و حامیان‌شان بدانند که عزم و اراده ما برای آبادانی افغانستان و سرکوبی دشمنان همچنان استوار است».
 
کشته‌‌ها در جبهه طالبان هم کم نیست. در عملیات اخیر برای بازپس‌گیری سرپل که شش روز به طول انجامید، دست‌کم 60 نظامی از این گروه کشته شدند. این را زهیر وحدت فرماندار ولایت اعلام کرد و افزود 11 تن از نیروهای امنیتی نیز برای آزادسازی این مناطق که مَسکن بیش از 10 هزار شهروند است، جان خود را از دست دادند.
 
این پیروزیِ نیروهای مسلح افغانستان به آزادسازی جاده کلیدی سنچارک در ولایت سرپل به درزاب در ولایت جوزجان نیز انجامید. 6 ماه بود که نیروهای طالبان بر این مسیر کنترل داشتند.
 
دولت افغانستان تلاش زیادی را طی سال گذشته صورت داده تا اسلام‌آباد را به خشکاندن ریشه‌های طالبان در قلمرو خود قانع کند. در این راستا کمتر از سه ماه پیش خبر توافق احتمالی کابل با برخی گروه‌های باسابقه مانند نیروهای نظامی گلبدین حکمتیار منتشر شد و امیدها را به شکل‌گیری یک الگوی موفق از مذاکرات داخلی و تقویت ثبات در این کشور بیشتر کرد. اما گسترش حملات طالبان در ماه‌های اخیر به ولایات متعدد نشان داد پرونده افراطی‌گری در کشور همسایه و همزبان ایران از ابعاد و پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است.
 
منابع
 
http://news.xinhuanet.com/english/2016-03/17/c_135198366.htm
 
 http://www.presstv.ir/Detail/2016/06/06/469217/Afghanistan-Taliban-Sari-Pul-Sangcharak-Haibatullah-Akhundzada
 
 http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2016/08/160827_k05_ghani_visit_auaf_today
 
http://news.xinhuanet.com/english/2016-08/28/c_135640287.htm

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس