دستگیری تعدادی از طرفداران یک خواننده زیر زمینی که با حکم قضایی بازداشت شده است، یکی از خبرهای داغ این چند روز است. طرفدارانی که برای خودشان لقب هم انتخاب کرده‌اند و برای اعتراض به دستگیری این خواننده غیرمجاز، خودشان را به آب و آتش زده بودند.

به گزارش مشرق، دستگیری تعدادی از طرفداران یک خواننده زیر زمینی که با حکم قضایی بازداشت شده است، یکی از خبرهای داغ این چند روز است. طرفدارانی که برای خودشان لقب هم انتخاب کرده‌اند و برای اعتراض به دستگیری این خواننده غیرمجاز، خودشان را به آب و آتش زده بودند و با ایجاد ازدحام و شلوغی، سبب شدند تا پلیس وارد ماجرا شود و چندتایی از آنان را بازداشت کند.
 
اما در حاشیه دادگاه این خواننده زیر زمینی، باز هم سروکله بعضی از طرفداران او پیدا شد و چند کانال تلگرامی مخصوص این طرفداران، اتفاق‌های مقابل دادگاه آقای خواننده را لحظه به لحظه با فیلم، عکس، صوت و خبرهای کوتاه مخابره کردند.
 
اتفاقی که گواه یک پدیده بود. پدیده‌ای به نام «سلبریتی‌های بی رسانه». چهره‌های پرطرفداری که جایی در رسانه‌های رسمی ندارند؛ اما هوادارانشان قرار و مدارهای فضای مجازی را در کمترین زمان ممکن به فضای حقیقی می‌کشانند.

«دوستان، دادگاه امیر شروع شده و قاضی محترم فعلا دارند صحبت می‌کنند و امیدواریم که امروز داش امیر آزاد بشه. یکی از تتلیتیای خانم قش(!) کرد از استرس ولی زیاد موضوع مهمی نیست حالش خوبه!» این، یکی از ده‌ها پیام‌ کانالی تلگرامی بود که با انتشار خبر دستگیری «امیرحسین مقصودلو» معروف به «تتلو» اخبار لحظه به لحظه دادگاه او و نتایج این دادگاه را منتشر می‌کرد.

کانالی با حدود 9 هزار عضو که مهم‌ترین اخبارش درباره «احتمال آزادی داش امیر» و فایل‌ها و ویدئوهای ارسالی طرفداران او بود.

عکس تجمع هواداران خواننده زیرزمینی در مقابل دادگاه، حضور مادر و برادر او در مقابل دادگاه، گزارش صوتی ماجراهای روز شنبه در دادگاه از صدای خنده قاضی و احتمال آزادی با توجه به گفته‌های رد و‌ بدل شده گرفته تا خبر قطعی منتفی شدن آزادی او و موکول شدن این اتفاق به روز بعد، حضور طرفداران و دوستان با مبالغ و اسنادی برای گذاشتن وثیقه و آزادی موقت او، از جمله پیام‌های دیگری بودند که در این کانال تلگرامی منتشر شدند.

این، البته یکی از ده‌ها کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرامی بود که تمام مطالبشان را به حواشی دستگیری «تتلو» اختصاص داده بودند.

برای آنان، دستگیری خواننده محبوبشان آن‌قدر مهم و غیرقابل باور بود که همه کار و زندگی‌شان را رها کرده و لحظه به لحظه عکس، متن و صدا در این‌باره منتشر کنند. آن هم درباره خواننده‌ای که به اتهام «‌تشویق نمودن جوانان به فساد و فحشا» و البته به ادعای صفحه رسمی او در اینستاگرام با جرم «توهین به بازپرس پرونده‌اش» در زندان به سر می‌برد.

شاید برای همین بود که فراخوان طرفداران و دوستداران این خواننده زیر زمینی برای یک تجمع حمایتی از وی در عصر چهارشنبه در خیابان 15 خرداد، به دخالت نیروی انتظامی و دستگیری چندتن از آنان انجامید که قصد بر هم زدن نظم عمومی را داشتند.

دستگیری دوباره خواننده پرحاشیه

این البته نخستین بار نیست که خواننده زیرزمینی طعم بازداشت و دستگیری را می‌چشد؛ اما می‌توان گفت که همه بازداشت‌های او، مرتبط با حاشیه‌های اخلاقی این خواننده زیر زمینی بوده است. درست شبیه همان اتفاقی که خبر آن در روز چهارم شهریور ماه منتشر شد.

این بار اما با انتشار فایلی تصویری از دستگیری او، ماجرا، قابلیت تازه‌ای برای رسانه‌ای شدن پیدا کرد. ویدئوی چند ثانیه‌ای و مخفیانه از لحظه دستگیری تتلو، تاکنون بارها در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو، دیده شده و صدها بار در پیام‌رسان‌های تلفن همراه، دست به دست شده است.

جالب اینجاست که بعضی چهره‌های محبوب ورزشی چون «وحید شمسایی» کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال نیز در محل دادگاه تتلو حاضر شدند.

روایت یکی از سایت‌های خبری از این دستگیری هم جالب است: «چند روز قبل برگه احضاریه او توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در فضای مجازی منتشر شد. در این برگه که تاریخ تنظیم آن 18 مردادماه است دلیل احضارش این گونه بیان شده است: در خصوص گزارش علیه شما دائر بر تشویق نمودن جوانان به فساد و فحشا در مهلت مقرر فوق در ساعت اداری جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شوید.علت دستگیری امیر تتلو نیز عدم حضور در وقت قانونی اعلام شده در دادسرا بوده است.» این در حالی است که پیش از این نیز واکنش‌های طرفداران تتلو به پست‌های اینستاگرامی این خواننده نیز جنجالی شده بود.

از بغ بغوی زیرزمینی تا روی عرشه ناو

شاید پرحاشیه‌ترین ماجرای تتلو و طرفدارانش، در اینستاگرام شکل گرفت. جایی که او در یکی از پست‌ها، در یک اتفاق عجیب و البته قابل تأمل، از هوادارانش این طور درخواست واکنش کرد: «هر کی نگه بغ بغو...» و چند هزار نفری از هواداران او نیز، برای این خواننده‌ مشهور موسیقی رپ، در کامنت‌ها «بغ بغو» کردند. اتفاقی که البته با فاصله‌ای کم از حضور او روی ناوشکن «دماوند» و اجرای کلیپی به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

بغ بغوی دسته‌جمعی هواداران خواننده زیرزمینی با واکنش رفتارشناسان اجتماعی همراه شد.

دکتر «امان الله قرایی مقدم» یکی از این رفتارشناسان بود که این رفتار آقای سلبریتی زیرزمینی را نشانه «ابتذال فرهنگی» دانست. او گفت: « این ماجرا به طور قطع نشان از یک ابتذال فرهنگی و بالاتر از آن یک فروریختگی فرهنگی است که من تمام تقصیر را کاملا متوجه مسوولان فرهنگی کشور در تمام دهه‌های گذشته می‌دانم و در این میان البته بیشترین تقصیر متوجه برنامه‌ریزان فرهنگی است. موسیقی سنتی ما طبق تصمیماتی که در این سال‌ها گرفته شده، به طور کامل به فراموشی سپرده شده است.»

قرایی مقدم، این را هم گفت: «نکته تاسف‌بارتر اینکه، تمام آن چیزی که ما اکنون شاهد آن هستیم، ابتدای فاجعه‌ای است که از این پس، به شکل ریشه‌ای تری با آن مواجه خواهیم شد. حالا سلیقه موسیقایی جامعه، موسیقی رپ و هیپ هاپ و... را می‌پسندد که در آن نوعی بی‌بندوباری فرهنگی و هرزگی دیده می‌شود. شما به فعالان این نوع موسیقی نگاه کنید. بدن‌های خالکوبی شده و اعتیاد و گاه حتی فساد در زندگی شخصی‌شان دیده می شود و حالا اینها الگوهای برخی ازجوانان ما هستند. دیگر از زنگ خطر هم گذشته است. حتی من نمی‌توانم دیگر هشدار دهم. فاجعه اتفاق افتاده است.»

حالا دیگر با حضور صفحات چندمیلیونی سلبریتی‌های بی‌رسانه در شبکه‌های اجتماعی، باید باور کرد که حضور آنان، می‌تواند مورد مطالعه جدی کارشناسان قرار بگیرد. چهره‌هایی که فارغ از خواننده، ورزشکار یا بازیگر بودنشان، قادرند جمع زیادی از هوادارانشان را وادار به فعالیت‌ها و کارهایی کنند که موج رسانه‌ای آن، رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد./صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    تتلو را اعدام کنید
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    یه مدت روزمینی شد بازم رفت زیر؟
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    نزول مداوم نسلها از انسانیت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس