نشست خبري فيلم «ساعت ۵ عصر» با حضور مهران مديري برگزار شد. نشستي كه داراي يك حاشيه تأسف‌آور است.

به گزارش مشرق، نشست خبري فيلم «ساعت ۵ عصر» با حضور مهران مديري برگزار شد. نشستي كه داراي يك حاشيه تأسف‌آور است و آن سيگار كشيدن مديري در مقابل چشم خبرنگاران و عكاسان بود كه بازتاب‌هاي زيادي داشت. سيگار كشيدن فردي شناخته شده كه اكثر رسانه‌هاي مجازي تصاوير آن را منتشر كرده‌اند، در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز جشنواره فيلم سلامت در حال برگزاري است و قرار است هنرمندان در بالابردن ميزان سلامت جامعه نقش‌آفريني كنند.

در ابتدای یک مقاله علمی درباره ممنوعیت سیگارکشیدن در اماکن عمومی آمده است، می‌دانید چرا سیگار کشیدن در اماکن عمومی باید ممنوع باشد؟! چون ما در برابر دود سیگار منفعل هستیم و نمی‌توانیم در زمان تنفس، دود سیگار منتشر شده در فضا را به ریه‌هایمان راه ندهیم. مهران مديري كه در برنامه دورهمي بسياري از آداب غلط اجتماعي را تقبيح مي‌كند، خودش بدون توجه به قبح سيگار كشيدن و البته ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي اقدام به سيگار كشيدن در نشست خبري‌اش كرد. امسال نوزدهمين سال ابلاغ آيين‌نامه ممنوعيت استعمال دخانيات در فضاهاي عمومي است. آيين‌نامه‌اي كه در بند اول آن به صراحت آمده است: «به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تأمين سلامت آنها در برابر زيان‌ها و بيماري‌هاي ناشي از استعمال دخانيات، استعمال هر نوع سيگار و ساير مواد ‌دخاني در اماكن عمومي مسقف به هر نحو ممنوع است.» آيا مهران مديري نمي‌داند به دليل جايگاه اجتماعي‌اش ممكن است همين اقدام چند نفري را به سمت سيگاري شدن متمايل كند؟

در حالي كه جهان به سمت تقبيح بيش از پيش استعمال دخانيات پيش مي‌رود و قوانين ممنوعيت سيگار كشيدن و تبليغ سيگار در اكثر كشورها بيش از نيم قرن است كه در حال اجرا است، هنرمندان ايراني هنوز هم از سيگار به عنوان ابزار تفاخر استفاده كنند. با وجود اعلام ممنوعيت نشان دادن استعمال سيگار در فيلم‌هاي سينمايي پذيرفته شده در جشنواره فيلم فجر سال گذشته، حداقل 17 فيلم داراي تصاوير استعمال سيگار و مواد مخدر بودند و در اين فيلم‌ها بيش از 87 بار شاهد سيگار كشيدن و مصرف مواد مخدر بوده‌ايم. اين آمار يعني هر 18 دقيقه يك تصوير سيگار كشيدن! مهران مديري نيز در فيلم‌هايي كه از وي در سينما به نمايش در آمده است، صحنه‌هايی از سيگار كشيدن را داشته است.

متأسفانه در كشور ما نه قانون به جديت كشورهاي اروپايي پيگيري مي‌شود كه براي نقض قانون ممنوعيت سيگار كشيدن در فضاهاي عمومي جريمه در نظرگرفته‌اند و نه هنرمندانش مانند هاليوودي‌ها به كمپين‌هاي حمايت از سيگار نكشيدن مي‌پيوندند. ما حتي تلاش نمي‌كنيم ماده 13 كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات را كه به موضوع ممنوعيت تبليغ غيرمستقيم محصولات دخاني مي‌پردازد، اجرا كنيم. اقدام مهران مديري در سيگار كشيدن با فيگور خاص در مقابل دوربين‌هاي عكاسان خبري و چشم خبرنگاران حاضر در نشست خبري، مصداق تبليغ غيرمستقيم سيگار است.

مهران مديري با رفتاري كه در نشست خبري‌اش انجام داد، خيلي از تبليغات سيگار نكشيدن را خنثي كرد. ‌اي كاش اين بازيگر ايراني مانند آنتوني هاپكينز كتاب «راه آسان براي ترك سيگار» را مي‌خواند و براي هميشه سيگار كشيدن را كنار مي‌گذاشت يا اينكه مانند مت ديمون به كلاس‌هاي هيپنوتيزم می‌رفت تا از اين راه، تمايلش به سيگار كم مي‌شد و ديگر در فضاي سربسته به حقوق حضار تعدي نمی‌کرد. جالب است بدانيم پاكستاني‌ها قانون جديدي را مصوب كرده‌اند كه در آن استعمال سيگار در محل‌هاي فرهنگي و هنري ممنوع اعلام شده است. آيا مهران مديري مثل فوتباليست تيم آرسنال يا جاستين بيبر كه هر دو به خاطر استعمال سيگار در محيطي عمومي عذرخواهي كرده‌اند، قادر خواهد بود عواقب فرهنگي اشتباه خود را با يك عذرخواهي كاهش دهد؟!
 
منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    توقع نداشتم از مدیری
  • مهدی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    حالا سه سیگار دود کرده ها... بسه بابا
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    همین طور قبح مسائل میریزند، همه ادعای تمدن داریم و هی حرف از تمدن هزاران ساله میزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس