کد خبر 623036
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲

شنای ایران در حالی در بازی‎های المپیک تنها یک ورزشکار آن هم با سهمیه اهدایی داشت که در رشته‎های زیر مجموعه این فدراسیون در بازی‎های المپیک ۲۰۱۶ ریو ۱۳۲ مدال توزیع شد.

به گزارش مشرق، شنا، شیرجه و واترپلو نام سه رشته‎ای است که در کشور ما در یک فدراسیون قرار دارد، البته در اکثر کشورهای دنیا به همین صورت است که این سه رشته در یک فدراسیون قرار دارند. در بازی‎های المپیک 8 طلا در شیرجه، 2 طلا در شنای ماراتن، 32 طلا در شنا و 2 طلا در واترپلو  توزیع می‎شود. یک جمع‌بندی ساده نشان از آن دارد که فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو  44 طلا در بازی‎های المپیک دارد. به همین واسطه 44 نقره و 44 برنز. یعنی 132 مدال در المپیک برای این رشته آبی وجود دارد.

به سبب الزامات موجود، شنای ایران در بعد قهرمانی، فقط در بخش آقایان فعالیت دارد. با این تفاسیر ایران می‎تواند در 66 مدال المپیک سهیم باشد اما سهم کشوری با این وسعت و منابع انسانی بالا از این تعداد مدال چقدر است؟ پاسخ تنها یک کلمه است؛ صفر.

از روزی که المپیک به وجود آمد و تا همین امروز ایران هیچ مدالی در رشته‎های آبی نداشته است. ایالات متحده آمریکا از 32 رشته شنای بازی‎های المپیک 2016 ریو،  16 طلا کسب کرده است. چین از 8 رشته در شیرجه 7 طلا را از آن خود کرده و هلند هر 2 طلای شنای ماراتن را به دست آورده است اما ما کجای داستان هستیم؟

موضوع زمانی جالب‎تر می‎شود که متوجه می‎شویم ایران تنها با یک سهمیه المپیک آن هم سهمیه‎ای که توسط فدراسیون جهانی به ایران اهدا شده، به المپیک راه یافته است. یعنی ما هنوز اول راه هم نیستیم. این شناست، رشته‎ای که سهم بسزایی در مشخص شدن برترین کشور در جدول مجموع توزیع‎ مدال‎ها را دارد. همان‌جایی که آمریکا از رقبا همیشه فاصله می‎گیرد و پرمدال‎ترین کاروان المپیک می‎شود.

اینکه امریکا، مجارستان و استرالیا و البته ژاپن در شنای المپیک مدال می‎گیرند، موضوع چندان عجیبی نیست اما چگونه است که سنگاپور و قزاقستان در شنا طلا دارند اما ما سهمیه هم نداریم؟ یک جای کار اساسی لنگ می‎زند. قزاقستان به مانند ایران سه طلا در المپیک 2016 ریو می‎گیرد، اما یکی از آنها در رشته شناست. سنگاپور فقط یک مدال در المپیک گرفته است و آن طلای شنای مردان است. طلایی که با شکست فلپس افسانه‎ای حاصل می‎شود. سوال اینجاست شنای ایران کجاست؟ تفاوت سنگاپور و قزاقستان با ایران در چیست؟

گفته می‎شود که فدراسیون شنای ایران حوالی سال‎های 1325 تاسیس شده است. یعنی بیش از 70 سال از تاسیس این فدراسیون سپری می‎شود،  طی 70 سال این فدراسیون چه کاری انجام داده است؟ حداقل برآیند این 70 سال فعالیت چیست؟ یک سهمیه اهدایی؟

می‎گویند شنای ایران استخر ندارد. حداقل در پایتخت کشوری که در هر محله آن دو،سه استخر وجود دارد چرا باید گفته شود فدراسیون استخری ندارد؟ به جرات می‎توان گفت، تمامی ادارات کل استانی دارای استخر هستند. به همین سبب این استخرهای باید در اختیار هیئت‎های استانی قرار بگیرد، اما دقیقا این استخرها کجا و در اختیار چه کسانی هستند؟  مدیران 5،6 دوره اخیر این فدراسیون برای شنا چه کاری انجام دادند؟ جالب اینجاست که تمامی این مدیران مدعی انقلابی در این رشته هستند، آری انقلابی به رنگ یک سهمیه اهدایی!

شنای ایران کجاست؟ شنای ایران کجاست؟ شنای ایران کجاست؟ این سوالی است که شاید بهتر است تمامی مدیران سازمان تربیت بدنی، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون شنا باید به آن پاسخ بدهند. شاید بهتر است تجدید نظری اساسی در خصوص این فدراسیون صورت بگیرد.  شاید بهتر است، بُعد قهرمانی این فدراسیون را به تاریک‎خانه ذهن سپرد و تنها به بعد همگانی این رشته پرداخت. پس یا شنا را دریابید، یا درش را تخته کنید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس