کد خبر 623029
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳

رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرف یک ماه آینده با عرضه گسترده دام از سوی عشایر، نوسانات بازار گوشت فروکش خواهد کرد.

به گزارش مشرق، طی چند ماه اخیر قیمت سرسام آور برخی اقلام اساسی گلایه های مصرف کنندگان را به همراه داشته چرا که درآمد ناچیز حقوق بگیران جوابگوی دخل و خرج زندگیشان نیست.
 
این درحالیست که مسئولان امر برای حفظ آرامش بازار دم از تلاش برای ساماندهی اوضاع ، از میدان به در کردن سودجویان و تعادل قیمت ها می زنندکه در این راستا جلسات متععدی برگزار نموده اند؛ حال باید منتظر ماند و دید که نتایج این دورهمی ها به کجا ختم می شود و مصرف کننده چه زمانی شاهد تعادل بازار و ثبات قیمت ها خواهد بود.
 
در این  راستا محمد رضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه در در عرضه دام سبک مشکلی وجود ندارد، گفت: در عرضه دام سبک و سنگین افزایش قیمت بسیار جزئی بوده به گونه ای که قیمت دام سبک در دو سال گذشته تنها 10 درصد رشد داشته است.
 
وی افزود: در سال جاری به دنبال افزایش قیمت دام زنده و درخواست های مکرر دامداران و عدم تغییر قیمت گوشت در دو سال اخیر،نرخ هر کیلو گوشت  باید در همین رنج افزایش می یافت که متاسفانه سیستم ناکارآمد عرضه دام و مداخله دلالان و واسطه های زائد افزایش بی رویه قیمت گوشت در بازار را به بار آورده است.
 
ملاصالحی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی در خصوص تامین دام نداریم، گفت: ظرف یک ماه آینده با عرضه گسترده دام عشایر مواجه هستیم و از این رو نگران افزایش عرضه بیش از تقاضا هستیم که می بایست تمهیداتی در این خصوص به کار گیریم.
 
رئیس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نوسانات بازار گوشت برای مصرف کننده تنها ناشی از ایرادات سیستم عرضه است چرا که در عرضه دام زنده روند عادی پیش رو است که با توجه به اتفاقات بازار علوفه طی دو سال گذشته افزایش نامعقولی در دام زنده نداشته ایم.
 
ضرورت جلوگیری از قاچاق دام به خارج از کشور
 
همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با اشاره به وضعیت قیمت گوشت قرمز در بازار اظهار داشت: از هفته گذشته تا کنون بازاررونق چندانی نداشته به طوریکه ثبات قیمت ها را تجربه کرده ایم.
 
وی افزود: با توجه به اینکه طی این هفته شاهد پرداخت حقوق و افزایش تقاضا برای خرید اقلام اساسی هستیم، لذا باید منتظر ماند و دید که بازار به کدام سمت و سو پیش می رود.
 
ملکی ادامه داد: با توجه به روند ادامه دار افزایش قیمت گوشت قرمز و قاچاق دام جلساتی با مسئولین داشتیم و خواستار جلوگیری قاچاق دام از مرزها شدیم چرا که طی یک ماه اخیر این امر عامل رشد قیمت بوده است.
 
سودجویی دلالان قیمت گوشت را بالا برد
 
علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران، بیان کرد: با توجه به بارندگی های مناسب و وضعیت مساعد مراتع، عشایر طبق روال همه ساله کوچ را آغاز نکردند که همین امر کاهش عرضه دام و ایجاد انگیزه برای افزایش قیمت گوشت در بازار را به همراه داشته است.
 
وی با اشاره به نوسانات اخیر بازار گوشت گفت: طی دو ماه اخیر قیمت هر کیلو دام زنده هزار تومان افزایش یافته که متاسفانه به سبب سودجویی دلالان و واسطه ها افزایش نجومی قیمت گوشت توجیه ناپذیر است.
 
عزیزاللهی تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده با افزایش عرضه دام از سوی عشایر، روند قیمت دام زنده و گوشت در بازار متعادل خواهد شد.
 
 

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس