حضرت‌ آيت‌الله العظمي خامنه‌اي ‌تأكيد كردند: شعر انقلاب، ميدان دار ارائه گفتمان و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است لذا نبايدبرخي هيجانات و تألمات شاعرانه بر اصل اين هويت اثر بگذارد و آن را در شعر، مغلوب كند.

به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حسينيه امام‌خميني در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) كريم اهل بيت، ميزبان اهالي فرهنگ و هنر، شعراي پيشكسوت و جوان كشور و تعدادي از شعراي فارسي‌گوي افغانستان و تاجيكستان بود و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تبيين ويژگي‌هاي زمان حاضر و بيداري اسلامي در منطقه خاطرنشان كردند: اين تحولات اثر گرفته از حركت عظيم ملت ايران بود و شعرا با درك اين شرايط، ضمن پاي‌بندي به هويت و گفتمان انقلاب اسلامي، به معرفت ديني و اسلامي خود به عنوان لوازم الگو شدن ملت ايران عمق بخشند.

قبل از بيانات رهبر انقلاب اسلامي، تعدادي از شعرا، سروده هاي خود را با مضامين اخلاقي، ديني، سياسي، انقلابي، بيداري اسلامي و اجتماعي قرائت كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار حركت كلي در شعر كشور را «پيش رونده» توصيف و خاطرنشان كردند: دوره كنوني، دوره اوج و شكوفايي مجدد شعر فارسي را نويد مي‌دهد.

رهبر انقلاب اسلامي در مقايسه شعر امروز كشور با دوره دويست ساله اوج سبك هندي، «تعداد و كميت شعرا» و نيز «نوآوري در مضمون اشعار» را دو شباهت برجسته اين دو دوره برشمردند.

ايشان تعداد شعراي جوان و پيشكسوت كشور را بي سابقه خواندند و افزودند: انقلاب اسلامي، معارف و هنر را به متن مردم و جامعه آورد و اگر همين روشِ 30 ساله ادامه يابد تعداد شعراي ما به مراتب بيشتر از تمام دوران‌هاي گذشته خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان دومين ويژگي شعر كنوني كشور خاطرنشان كردند: در هيچ دوره‌اي سابقه ندارد كه اين همه مضمون نو و حرف‌هاي تازه در شعر راه پيدا كند و طبيعي است كه هر زمان مضمون نو پديد آيد به دنبال آن تركيب جديد ساخته مي‌شود و زبان شعر به تدريج پخته‌تر و استوارتر مي‌شود.

ايشان ظهور قله‌هاي بي‌نظير شعر فارسي را نيازمند زمان و تلاش بيشتر دانستند و با تمجيد از مضمون مناسب و شجاعت در شعر جوانان به آنان توصيه كردند: «توقفِ در جا» و «احساس به منزل رسيدن» سكون‌آور و خستگي‌آفرين است لذا با تلاش بيشتر، خود را به اوج شعر نزديك كنيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه اين ديدار به ويژگي زمان حاضر و بيداري اسلامي ايجاد شده در منطقه اشاره و خاطرنشان كردند: اين بيداري اسلامي، اثر گرفته از حركت عظيم ملت ايران بود چرا كه انقلاب اسلامي، تحولي بنيان برافكن براي سنت‌هاي طاغوتي و نظام سلطه بود و اين تحول، ملت ايران را به اسوه و الگوي ملت‌ها تبديل كرد.

رهبر انقلاب اسلامي با بيان اينكه شعرا بايد با درك ويژگي‌هاي اين زمان به لوازم الگو بودن ملت ايران پاي بند باشند، بر ضرورت تعميق معرفت ديني و اسلامي در شعر معاصر تأكيد كردند.

ايشان با يادآوري معرفت و حكمت شعراي گذشته ايران مانند فردوسي، سعدي، مولوي، حافظ و جامي، ديوان اين شعرا را سراسر معرفت عميق و پيچيده دانستند و افزودند: انس با قرآن، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه از لوازم دستيابي به معرفت ديني است كه موجب شفافيت و نورانيت دل و زدودن زنگار ترديد و نگراني مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لطافت روحي شاعر را زمينه‌ساز درك بهتر معارف و معنويت دانستند و با اشاره به فرصت‌هاي گران‌بهاي ماه مبارك رمضان و نورانيت حاصل از روزه‌داري خاطرنشان كردند: براي كسب معرفت ديني بايد به سراغ نگاه عالمانه و فني رفت و از ابداعات «غير عالمانه و من درآوردي» پرهيز كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به تبيين هويت شعر انقلاب پرداختند و افزودند: در واقع اين شعر، ميدان دار ارائه گفتمان و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است لذا نبايدبرخي هيجانات و تألمات شاعرانه بر اصل اين هويت اثر بگذارد و آن را در شعر، مغلوب كند.

ايشان با اشاره به گستردگي معارف اسلام و انقلاب خاطرنشان كردند: شاعران انقلاب از اين درياي پرفيض بهره ببرند و آن را به عنوان وظيفه منعكس كنند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: با پيروزي انقلاب اسلامي برخي شعراي وابسته به دربار و داراي تفكرات چپ با انقلاب ملت ايران قهر كردند كه البته همين موضوع، زمينه‌ساز جوشش زيبا و پرفيض شعر جوانان انقلابي شد.

ايشان با اشاره به ضرورت پاسداشت گفتمان انقلاب اسلامي افزودند: شعراي انقلاب بايد مراقب باشند در پرداختن به شعر اعتراضي، به زبان مخالفان اصل حركت آزادي‌خواهانه و انقلابي ملت ايران نزديك نشوند.

مطلع اين ديدار گفتگوي صميمي شعرا و اهالي فرهنگ و ادب با رهبر انقلاب اسلامي بود و سپس حاضران نمازجماعت مغرب و عشا را به امامت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه و روزه خود را همراه با ايشان افطار كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس