کد خبر 621992
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

المپیک ریو 2016 به پایان رسید و برزیل در مجموع میزبان خوبی بود، جهان اما همچنان برابر ندای صلح جهانی کوه المپ، شرمنده و سرافکنده است.

به گزارش مشرق، المپیک ریو 2016 به پایان رسید و مطبوعات و رسانه‌های آنلاین پس از فشردگی یورو 2016 به سختی و اهمیت ریو 2016 متصل شدند. وظیفه خطیر اطلاع رسانی به جامعه در عرصه‌های گوناگون بر دوش خبرنگارانی است که با معضل جدی به نام فضای مجازی مواجه هستند. تعداد قابل توجهی از اخبار ضد و نقیض از محرومیت‌ها، مصدومیت‌ها، پیروزی ها و شکست‌ها بدون منبع موثق خبری در جامعه تزریق می‌شد و تایید و تکذیب آنها در جنگ ثانیه‌ها کار ساده‌ای نبود.

المپیکی سرشار از ترین‌ها و اطلاعات آماری که ستون‌های عددی لندن 2012 را حسابی جابجا کرد، رکوردهایی که جابجا شد و قهرمانانی که افتخارات خود را تثبیت کردند و افزایش دادند.

در ریو آمار جدیدی از حضور ورزشکاران و مدال آوران خلق شد تا روند صعودی المپیک در کمیت و کیفیت کماکان ادامه داشته باشد. در المپیک ریو بیش از 10 هزار ورزشکار در اولین المپیک برگزار شده در آمریکای جنوبی به رقابت پرداختند. این ورزشکاران در 31 رشته ورزشی به رقابت پرداختند و در 306 رقابت ورزشی مدال اهدا شد.

در ریو 207 کشور به رقابت پرداختند اما تنها 78 کشور توانستند با مدال این رقابتها را ترک کنند و 129 کشور با دست خالی و بدون مدال راهی خانه شوند. در این رقابتها تنها 59 کشور موفق به کسب مدال طلا شدند که نسبت به 55 کشور المپیک لندن این رقم افزایش داشت.

به سرعت برق و باد گذشت، انگار همین چند ساعت پیش بود که فهمیدیم، حریف دور اول احسان روزبهانی، قهرمان بوکس نیروهای مسلح جهان و عضو ارتش سلطنتی هلند است و کاری جز دعا از دستمان برای این قهرمان متواضع بوکس کشور بر نمی‌آمد.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
خیلی از بزرگان جهان ورزش در ابتدای راه همه را شگفت زده کرده و حذف شدند، رافائل نادال مرد شماره یک تنیس اسپانیا و جهان در همان ابتدا طوری طعم تلخ نابودی را چشید که حتی به جای بازگشت به اسپانیا از هراس رویارویی با مردم کشورش برای چند روزی به جزیره قناری پناه برد.

ویرجینیا تراشر از آمریکا، تاج و تخت چینى‌ها رو در تیراندازى فرو ریخت و قهرمان تفنگ بادى ١٠ متر المپیک شد.
نیما عالمیان با پیروزی مقابل حریف آمریکایی همه را امیدوار کرد و البته توقعی از این ستاره پر تلاش در این سطح نبود و با شکست در مراحل بعدی کسی جا نخورد.

برای اولین بار در تاریخ المپیک، تیم موسوم به پناهندگان نیز حضور داشتند و البته حاشیه هم کم نداشتند، مصاحبه های خط داده شده آنها با رسانه‌های اروپای غربی و آمریکا به به ضرر کشورهایشان برای خبرنگاران آگاه بسیار آزاردهنده و تاسف برانگیز بود.

مصدومیت دلخراش سمیر سعید ژیمناست فرانسوی در حرکت پرش از خرک یکی دیگر از اتفاقات عجیب المپیک ریو بود، این شکستگی تا حدی تکان دهنده و تلخ بود که حتی روی روحیه رقبای او نیز تاثیر منفی گذاشت.

روز بعد از آن، آدام پیتی از انگلیس رکورد 100 متر قورباغه جهان و المپیک را شکست. در فوتبال زنان، هوپ سولو دروازه‌بان آمریکا به رکورد ٢٠٠ بازى ملى رسید.

راگان اسمیت ستاره کوتاه قد ژیمناستیک با 137 سانتیمتر در کنار دی آندره جردن بسکتبالیست آمریکایی با 213 سانتیمتر کوتاه ترین و بلندترین ورزشکاران بازی‌های ریو بودند.

شکست سنگین دیگر، حذف جوکوویچ در تنیس بود، او خودش را برای سخنرانی در مراسم پایانی تنیس و قهرمانی آماده کرده بود و می‌خواست در مراسم اهدای مدال طلا، درباره کودکان مبتلا به سرطان حرف بزند اما در اولین قدم حذف شد و متن سخنرانی خود را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.

سون یانگ چینی در ریو نقره گرفت و مثل همیشه گریه کرد و اشک‌هایش اشک چینی‌ها را درآورد.

اولین طلای کاروان روسیه نصیب بسلان مودرانف (جودو) شد. روسیه که زیر سایه شوم دوپینگ با کاروانی پرپر شده و ناقص راهی ریو شده بود، تا پایان کار خوب پیش رفت و به هر حال قدرتنمایی کرد.

اولین طلاى تاریخ آمریکاى جنوبى در وزنه بردارى مردان المپیک به اسکار فیگوئه‌را از کلمبیا رسید، مردی که به نوشته گاردین، محرومیت و کمبود و بغض در صورتش موج می‌زد.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
اشک‌های زهرا نعمتی پس از شکست در المپیک ایرانیان را غمگین کرد، کسی منکر غیرت و عشق او به ایران نبود و نیست و همگان برای موفقیت او در پارالمپیک دعا می‌کنند.

درخشش مجتبی عابدینی تا نیمه نهایی رقابت‌ها باعث شد تا بیش از پیش در دل مردم جای بگیرد، او گل کاشت و با کوهی از کمبود‌ها در میدان بزرگ المپیک دست به کاری بزرگ زد.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
روز بزرگی برای اهالی ورزش ایران بود، حسن تفتیان برای اولین بار در تاریخ دوهای سرعت ایران، با قرار گرفتن در رده سوم گروهش موفق شد به نیمه نهایی 100 متر المپیک صعود کند.

اوسین بولت بی تردید بزرگترین ستاره دوومیدانی سرعت همه ادوار تاریخ است. ستاره ای که در المپیک ریو این ادعا را ثابت کرد و به سیاق دو المپیک قبلی توانست همه مدال های دوی سرعت را از آن خود کند تا رکوردی جاودانه را در دوومیدانی خلق کرده باشد. جالب اینکه صاعقه در آخرین المپیک زندگی اش آشکارا کندتر و کم رق تر از همیشه بود و رکوردهای خوبی را کسب نکرد اما باز هم آنقدر توانمند و متفاوت بود که توانست قهرمان قهرمانان شود.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
طلاهایی که اوسین بولت تصاحب کرد و تثبیت برتری آمریکا در بسکتبال، ناکامی‌ها در کشتی فرنگی و آزاد اما هیچکدام از این خبرها به پای خبر خوش ریو برای ایرانی‌ها نمی‌رسید، به خوبی می‌شد همه تلخی‌ها را به بهای این شیرینی فراموش کرد، دختر پر تلاش تکواندوی ایران موفق شد مدال برنز را تصاحب کند و اولین زن تاریخ المپیک ایران باشد که به مدال المپیک می‌رسد.

مایکل فلپس کوسه ماهی بالتیموری در ریو وداعی باشکوه با دنیای قهرمانی داشت. ستاره ای که با 18 مدال طلای المپیک پای به ریو گذاشت و با 5 طلای دیگر و یک مدال نقره رکورد بی نظیر و دست نیافتنی 23 طلای المپیک را ثبت کرد. رکورد بی نظیری که بعید به نظر می رسد که کسی بتواند آن را بشکند.

شیرجه دونده باهامایی از دیگر اتفاقات جالب این بازی‌ها بود، شاید می توان این حادثه را انتقام باهاماس از آمریکا توصیف کرد، دونده آمریکایی در المپیک پکن با شیرجه به خط پایان رسید و این بار نماینده باهاماس به رتبه اول رسید.

ابتهاج محمد مهمترین چهره کاروان آمریکا. بود. چهره ای حتی مهمتر از مایکل فلپس و سایر مدال آوران آمریکایی. نخستین ورزشکار محجبه تاریخ آمریکا که در رشته شمشیربازی شرکت کرد و به مدال برنز تیمی رسید تا اتفاقی یگانه در المپیک ثبت شود.

نیمار جونیور کاپیتان تیم فوتبال المپیک برزیل سریع‌ترین گل تاریخ بازی‌های المپیک را به نام خود ثبت کرد. نیمار در بازی نیمه نهایی برابر هندوراس در ثانیه 14 موفق شد دروازه حریف را باز کند تا سریعترین گل ادوار تاریخ المپیک ثبت شود.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
تیاگو داسیلوا برزیلی نیز در پرش با نیزه المپیک با شکستن رکورد این بازی ها بالاتر از رینو لاوینی فرانسوی پرید و به مدال طلا رسید. او رکورد 6 متر و 3 سانتی متر را به جا گذاشت تا لقب بالاترین مرد را به دست آورد.

در رده بندی صاحبان خطرناک ترین سرویس های والیبال در المپیک، مجتبی میرزاجانپور در جمع بهترین های جهان قرار گرفت.

در ریو چند طلا اولی داشتیم و چهار کشور توانستند طعم مدال زرین المپیک را بچشند. تاجیکستان، فیجی، اردن و کوزوو کشورهایی بودند که مدال نوبرانه طلای المپیک را تصاحب کردند. فیجی در رقابتهای تیمی راگبی مردان توانست با اقدامی تاریخی اولین مدال طلای خود را کسب کنند. دلشاد نظروف از تاجیکستان در پرتاب چکش، قهرمان المپیک شد و نخستین مدال طلای تاریخ کشورش را به سینه زد تا طلای پرتاب چکش لهجه پارسی داشته باشد. احمد ابوغوش تکواندو کار وزن 68 کیلوگرم اردن نیز در ریو توانست اولین مدال طلای این کشور عربی را به دست آورد. کوزوو نیز که به تازگی استقلال خود را به دست آورده، توانست در اولین المپیک خود در جودو بانوان اولین مدال طلای خود را به دست آورد تا این کشور نیز به جمع مدال داران ریو تبدیل شود.

در المپیک ریو نیز مثل همیشه برخی از ورزشکاران بیش از یک مدال به سینه زدند و با درخشش خود چندین مدال المپیک را به خانه بردند.  بودند مایکل فلپس کوسه ماهی طلایی آمریکا در صدر این فهرست قرار دارد که با 5 مدال طلا ویک نقره رکوردی بی نظیر را خلق کرد. جالب اینکه رتبه های دوم و سوم نیز در اختیار آمریکاست. کیت لدکی بانوی شناگر آمریکایی با ثبت رکوردهایی خارق العاده یکی از شگفتی های ریو بود و با 4 طلا و یک نقره در رتبه دوم قرار دارد. سیمون بایلز که پرچمدار کاروان آمریکا در روز اختتامیه یکی از پدیده های المپیک بود که با 19 سال سن و کسب 4 طلا و یک برنز در رتبه سوم ایستاد تا این سه ورزشکار با کسب 13 مدال طلا نزدیک به نیمی از مدال های طلای آمریکای صدرنشین را کسب کرده باشند.

کاتینکا هوسزو شناگر مجارستانی با سه طلا و یک نقره در رده چهارم قرار دارد و یک مدال نقره او، هوسزو را با ورزشکاران رتبه پنجم متمایز کرده است.

اوسین بولت جاماییکایی در دوومیدانی، ایان مورفی شناگر آمریکایی، دانوتا کوژاک مجار در قایقرانی کانو  و جیسون کنی بریتانیایی در دوچرخه سواری با کسب سه مدال طلا مشترکا در رتبه پنجم این جدول قرار دارند.

در المپیک یکی از فانتزی ها جوانترین و مسن ترین مدال آوران هستند که رکوردهای یگانه را به نام خود ثبت می کنند. در المپیک ریو نیز مسن ترین و جوانترین مدالیست ها فاصله 4 دهه ای با یکدیگر دارند.

کیان رن با کسب مدال طلا در شیرجه 10 متر جوانترین قهرمان المپیک ریو لقب گرفت. عضو تیم شیرجه تیم چین با ۱۵ سال و ۱۸۰ روز این عنوان را به خود اختصاص داد. این بانوی شیرجه چینی همچنین سومین ورزشکار جوانی شد که در این رشته مدال طلا کسب کرده است. پیش از این مارجری گسترینک آمریکایی در المپیک برلین ۱۹۳۶ و فو مینکیسا چینی در بارسلونا ۱۹۹۲ با ۱۳ سال سن قهرمان شیرجه شدند.

با این وجود گائوریکا سینگ که با داشتن 13 سال و 258 روز سن، جوان‌ترین ورزشکار حاضر در مسابقات المپیک بود. این شناگر زن متولد نپال که با حضور در ماده 100 متر کرال پشت کارش را در مسابقات المپیک شروع کرد. سال 2015 در نپال زمین لرزه سنگینی رخ داد و بیش از 9 هزار نفر جان خود را از دست دادند. اما گائوریکا و خانواده‌اش جان سالم به در بردند. آن هم به خاطر بودن یک میز محکم در منزل‌ که همگی زیر آن پناه گرفته بودند.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو
نیک اسکلتون سوارکار بریتانیایی لقب مسن ترین برنده مدال طلای المپیک ریو ۲۰۱۶ را به خود اختصاص داد. اسکلتون ۵۸ ساله در رشته پرش با اسب با کمترین زمان و بدون هیچ خطایی اول شد و مدال طلا را به سینه زد.

شکستن رکوردها همیشه یکی از ویژگی های المپیک است. رکوردهایی که فرو می ریزند و مرتب ارتقا پیدا می کنند. در المپیک ریو نیز مثل همیشه تعداد قابل توجهی رکورد فرو ریخت.

در این دوره از بازی‌ها 65 رکورد المپیک جابه‌جا شد که ورزشکارانی از کره جنوبی، چین، بریتانیا، ویتنام، مجارستان، آمریکا، سوئد، ایتالیا، تایلند، ژاپن، آلمان، قزاقستان، کانادا روسیه، اتیوپی، سنگاپور، نیوزیلند، دانمارک، آفریقای جنوبی، لهستان، ازبکستان، برزیل، گرجستان، کنیا و اوکراین رکورد جدیدی را به خود خود در رشته‌های مختلف ثبت کردند.
اولین‌ها، آخرین‌ها و بهترین‌ها در ریو



از 65 رکورد جدید ثبت شده، 27 رکورد جهانی است که در این میان شنا و وزنه برداری بیشترین رکوردشکنی را داشتند که با 8 رکورد جدید مشترکا در جایگاه نخست ایستاده اند. دوچرخه سواری با 7 رکوردشکنی در جایگاه دوم قرار دارد. دو ررشته دوومیدانی و تیر و کمان نیز با سه و یک رکوردشکنی در جایگاه های بعدی قرار دارند.

در میان رکوردشکنان دو ایرانی نیز حضور دارد. کیانوش رستمی که در دسته 85 کیلوگرم وزنه‌برداری به مقام قهرمانی رسید، موفق شد رکورد مجموع این دسته را به 396 کیلوگرم ارتقا بدهد. در دسته فوق سنگین نیز بهداد سلیمی توانست رکورد جدید 216 کیلوگرم را در یکضرب ثبت کند هر چند که با ناداوری از مدال المپیک بازماند.

جالب این که در هر ۲ رکورد ابتدا ۲ وزنه بردار از کشورهای دیگر رکورد جهان را زدند اما بهداد و کیانوش بلافاصله رکوردهای مورد اشاره را شکستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مریم ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مشرق نادال و با جوکوویچ اشتباه گرفتی، جوکو مرد اول تنیس جهانه نه نادال در ضمن اون جوکو بود که همون اول حذف شد و نادال با اینکه نتونست مدال انفرادی بگیره ، تو بخش تیمی مدال گرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس